Freelancers & Ondernemers

Nu niet overdrijven he man. Dan zou ik alleen (zonder personeel) 20k omzet draaien iedere maand. Ik doe niet iets speciaals hoor.
Er zijn zoveel freelancers die dat halen (ik zit op 15k per maand), en jij hebt dan nog een groot stuk vaste inkomsten waar je niet voor moet werken...

Maar mijn job is uw job niet. Ik ben gewoon front-end web, daarvoor kan je geen €600 per dag vragen. En dan zwijg ik nog over wat zij vragen achter mijn rug.

Laatst bewerkt:
Maar mijn job is uw job niet. Ik ben gewoon front-end web, daarvoor kan je geen €600 per dag vragen.
Dit is hier soms inderdaad een probleem.

Ikzelf ga, na onderhandelingen, starten aan 55€/uur, elk uur factureerbaar.

Maar ik zit niet in IT, zelfs niet in een branche waar zelfstandigheid of equivalent van dit inkomen als werknemer zelf maar enigsinds 'normaal' is.
Dus voor mijn doen is dit zeer goed verdient, voor IT niet.

Jammer is dat we hier, net zoals in het brutoloontopic veelal lonen uit de IT zien.

Ja idd. Als er hier een loodgieter of schilder of vloerder €60 of €70 per uur vraagt, ga ik vriendelijk vragen of hij mijn huis wil verlaten 😉

als je echt iets unieks doet, kan je doorvragen, maar als je iets doet dat 10tallen andere mensen ook kunnen moet je toch realistisch blijven vind ik

Ja idd. Als er hier een loodgieter of schilder of vloerder €60 of €70 per uur vraagt, ga ik vriendelijk vragen of hij mijn huis wil verlaten 😉

als je echt iets unieks doet, kan je doorvragen, maar als je iets doet dat 10tallen andere mensen ook kunnen moet je toch realistisch blijven vind ik
Maar als web-dev (front end VS back end kan ik niet beoordelen), zijn er genoeg die meer vragen hoor...

Als je meer vraagt, kan je ook een ‘neen’ terugkrijgen natuurlijk.

Ik zou het niet doen als bedrijf, ik zou een werknemer aannemen. Toch als het voor een lange tijd is. Je kan zelfs een contract van een jaar geven. Ik zie het nog altijd niet in waarom een bedrijf teveel betaald aan freelancers.

Men spreekt hier over €600 voor mezelf. Dus dat is +- €750 aan het agentschap. Dit maal 20 dagen is €15.000 per maand, wat neerkomt op €180.000 per jaar

Je moet je kwalitatieve werknemer ook nog vinden natuurlijk en het is nu ook niet dat je die voor 70k€ kan aannemen.

Verder ken ik de ranges niet goed voor webdevs maar ik zou toch minstens €500+ gokken.

Anyway iedereen vrij om zijn rate zelf te bepalen zonder de markt te verstoren..

Er is nog een serieus verschil tussen web developers. Ge hebt er die grote op maat gemaakte web applicaties voor grote bedrijven (bv. banken) ontwikkelen, met bijhorende frameworks, custom backend interactie en hoge security eisen. En je hebt er die een website voor de bakker om de hoek maken door een skin op Wordpress te gooien bij wijze van spreken. Hij moet echter ook het design en hosting en dergelijke zelf doen. Dat eerste profiel kan doorgaans wel wat meer vragen dan de tweede, hoewel die niet noodzakelijk meer kan. Dat komt gewoon omdat grotere bedrijven eerder dat eerste profiel willen. En de KMO van op de hoek heeft nu eenmaal minder geld dan zo’n grote boite.

Zeker akkoord maar gaat het 2de type hier een langdurige freelance opdracht versieren?
Nee inderdaad. Blijkbaar heeft Horse het wel gedaan. En ik weet niet wat hij allemaal kan en voor die klant doet. Dus vind ik de stelling dat ie zomaar € 600 per dag kan vragen nogal kort door de bocht.

Dit is hier soms inderdaad een probleem.

Ikzelf ga, na onderhandelingen, starten aan 55€/uur, elk uur factureerbaar.

Maar ik zit niet in IT, zelfs niet in een branche waar zelfstandigheid of equivalent van dit inkomen als werknemer zelf maar enigsinds 'normaal' is.
Dus voor mijn doen is dit zeer goed verdient, voor IT niet.

Jammer is dat we hier, net zoals in het brutoloontopic veelal lonen uit de IT zien.
55/u is zeer goed hoor. Dat is uurloon van loodgieter met werk te veel...

Toen ik wou starten als zelfstandige vond ik het heel lastig om in te schatten welke kosten je allemaal hebt. Ik heb net mijn jaarafsluiting gekregen dus even een samenvatting:
Code:
Auto: 12548.59
Verzekeringen: 808.38
Bureauwerk en drukwerk: 3138.64
Software: 133.8
Klein materiaal: 964.63
Elektriciteit, verwarming en water: 720
Sociaal secretariaat: 222.81
Wettelijke formaliteiten: 54.5
Sociale bijdrage vennootschap: 347.5
Auteursrechten: 18915.6 (dit komt op je privérekening uit he)
boekhouder: 1990
portkosten: 20.22
gsm en internet: 890.74
onthaalkosten en relatiegeschenken: 404.96
opleidingen: 247.83
loon: 36000 (ook dit gaat naar privérekening)
Kosten eigen aan werkgeven: 3840 (ook naar privé rekening)
IPT: 37546.6 (dit is pensioensparen, dat bedrag is zo hoog omdat je dat kan bijstorten voor de jaren dat je nog niet gestort had)
VAA: 8455.72

Een ander belangrijk ding om te weten zijn de "verworpen uitgaven" (het stuk niet-aftrekbare kosten):
In totaal is dat 8733€ bij mij.

Bij deze heeft iedereen een voorbeeld van wat het kost om zelfstandige te zijn, die bedragen zijn natuurlijk heel afhankelijk van uw eigen gedrag en ingesteldheid, en ook wel van uw branche etc.
Is er hier nu niemand anders die zijn kosten eens wil samen vatten? Ik ben wel eens benieuwd of ik ergens uitzonderlijk hoge of lage kosten heb eigenlijk :D

Ik heb het niet bijdehand en eerder atypisch maar uit de duim:
18k loon (ik heb ook een deel netto voor "huur" kantoor, gok iets van 1000 isch per jaar)
9k auto (2de hands overgenomen lease + onderhoud en brandstof (momenteel laag met Covid), ex verzekering)
2-3k boekhouder
2k verzekering
600 internet & gsm
500 isch software & cloud & domeinen
Pakt 1000 afschrijven (pc, gsm, ...)
1000-2000 VAPZ

En dan nog alle noodzakelijkheden.
VAA via de vennootschap.

Momenteel nog niet echt actief IPT aan het vullen en zit nog in de eerste 4 jaar.

Ik denk wel gewoon m'n verloning laag te houden al is er met de aanpassing van pensioen misschien wel wat interesse om dit te verhogen. Ik zal zelf ook wel voorzien in de oude dag.

De rest keer ik deels ofwel privé uit via VVPR bis of ga ik iets mee ondernemen.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik eigenlijk goedkoop leef t.o.v. mijn potentieel inkomen.
Maar mis het leven niet en eet wat ik wil voordat iemand dat bedenkt :D

Kosten
Telecom: 750
Kantoor: 100
Beroepsbijdrage: 360
Decoratie: 100 (bloemen voort vrouwke?)
Verzekering BA: 500
Relatiegeschenken: 50
Bankkosten: 50
Gemeentebelastingen: 100
Jaarrekening neerleggen: 55
Afschrijvingen (laptop, gsm, tablet, bureel,...): 1.000
*

Kosten onder het motto van fiscale optimalisatie:
Brutoloon: 13.800
Restaurant: 1.500
Intresten rekening-courant: 1.000
Huur bureel: 1.200
Forfaitaire onkostenvergoeding: 3.600

*geen autokosten daar deze ter beschikking gesteld wordt via een andere vennootschap

Terug
Bovenaan