Freelancers & Ondernemers

Wil je uw berekening even delen?

Vennootschap
360 x 220 werkdagen = 79.200 omzet
- 12.000 (auto)
- 10.000 (onkosten, al vind ik dit ruim gerekend)
- 18.000 (loon)
= 39200 - 25% vennootschapsbelasting - 15% roerende voorheffing = 24.990 / 12 = 2082,50

Prive
18.000 (loon
- 3.000 (sociale bijdragen)
- 0 (personenbelasting)
= 15.000 / 12 = 1.250,00

2082,50 + 1.250,00 = 3.332,50

Snelle berekening los van andere optimalisaties:
eerste 4 jaar 20% ipv 25% belastingen, netto onkostenvergoeding, verhuur bureauruimte thuis, bepaalde privé kosten inbrengen (telefoon, internet, ...), ...

De laatste 2 jaren heb ik gewerkt (als IT consultant) met auteursrechten, mijn boekhouder begint het me nu toch af te raden. Zijn er anderen die er toch nog mee doorgaan?

Mensen hier die sneller dan verwacht van auto zijn geswitcht na opstart als freelancer?
Eindig binnenkort jaar 1 als freelancer, en safe to say dat het (veel) beter is gegaan dan verwacht. Toekomst ziet er ook zeer rooskleurig uit voorlopig.

Ik had me een gemiddelde wagen gekozen voorlopig, maar nu blijkt dat ik toch wel een niveautje hoger mag/kan gaan (kwestie van ook wat extra kosten te maken). Dit gecombineerd met het feit dat de huidige wagen een benzine is en ik richting hybride/elektrisch wil gaan.

Nu is mijn vraag: Ik heb een financiële renting gedaan van 5 jaar (dus aankoop wagen na 5 jaar) en wil onder dat contract uit. Ga ik me dan blauw betalen om die wagen nu over te kopen + moet ik die resterende 4 jaar ook ergens compenseren of hoe zit dat precies?
Is het interessanter om dit gesprek te hebben met dezelfde garage (lees: zelfde automerk) en daar te informeren naar voorwaarden voor een duurder model, of ga ik net beter naar een andere merk/garage om betere voorwaarden te hebben?

Alle tips en info zijn welkom. :-)

Mensen hier die sneller dan verwacht van auto zijn geswitcht na opstart als freelancer?
Eindig binnenkort jaar 1 als freelancer, en safe to say dat het (veel) beter is gegaan dan verwacht. Toekomst ziet er ook zeer rooskleurig uit voorlopig.

Ik had me een gemiddelde wagen gekozen voorlopig, maar nu blijkt dat ik toch wel een niveautje hoger mag/kan gaan (kwestie van ook wat extra kosten te maken). Dit gecombineerd met het feit dat de huidige wagen een benzine is en ik richting hybride/elektrisch wil gaan.

Nu is mijn vraag: Ik heb een financiële renting gedaan van 5 jaar (dus aankoop wagen na 5 jaar) en wil onder dat contract uit. Ga ik me dan blauw betalen om die wagen nu over te kopen + moet ik die resterende 4 jaar ook ergens compenseren of hoe zit dat precies?
Is het interessanter om dit gesprek te hebben met dezelfde garage (lees: zelfde automerk) en daar te informeren naar voorwaarden voor een duurder model, of ga ik net beter naar een andere merk/garage om betere voorwaarden te hebben?

Alle tips en info zijn welkom. :)
Hangt wat van het merk af, als je bij BMW zelf leaset bvb, dan zijn ze vrij redelijk als je wilt inruilen voor een ander model.
Als uw renting via een bank gebeurt, ga je mogelijks wel een (stevige) schadevergoeding moeten betalen. Wat dan een optie is, is om uw renting af te kopen en dus het volledige bedrag te betalen, en dan de wagen te verkopen...

Persoonlijke tip: het eerste jaar is misschien goed, dat is geen garantie ;).
Hoe meer winst je hebt, hoe meer cash geld je binnen 2 jaar hebt... Heb je liever een duurdere auto, of een paar 10k€ extra binnen 2 jaar?

Hangt wat van het merk af, als je bij BMW zelf leaset bvb, dan zijn ze vrij redelijk als je wilt inruilen voor een ander model.
Als uw renting via een bank gebeurt, ga je mogelijks wel een (stevige) schadevergoeding moeten betalen. Wat dan een optie is, is om uw renting af te kopen en dus het volledige bedrag te betalen, en dan de wagen te verkopen...

Persoonlijke tip: het eerste jaar is misschien goed, dat is geen garantie ;).
Hoe meer winst je hebt, hoe meer cash geld je binnen 2 jaar hebt... Heb je liever een duurdere auto, of een paar 10k€ extra binnen 2 jaar?
Renting is bij Volvo zelf, dus niet bij bank. Zal eens informeren daar gewoon dan.

Met de manier waarop het gaat maak ik me weinig zorgen, het gaat ook over een upgrade van 500->800/maand ofzo. Kwestie van iets van extra kosten te hebben, want ik heb bijna niks als kosten momenteel (buiten dure benzine natuurlijk). Elektrisch compenseert dan weer misschien de maandelijkse benzinekosten? :D

Indien een vennootschap, hoef je geen kosten te maken eh..

Wil je om een of andere reden toch uw winst drukken kan je ook is kijken naar een IPT back service.

Nuja het lijkt dat je de auto écht écht echt wel wilt. Dus in dat geval gaat het over de boete :')

Indien een vennootschap, hoef je geen kosten te maken eh..

Wil je om een of andere reden toch uw winst drukken kan je ook is kijken naar een IPT back service.

Nuja het lijkt dat je de auto écht écht echt wel wilt. Dus in dat geval gaat het over de boete :')
Hoe voordelig is zo'n IPT back service; los van het feit dat je een hogere bezolding moet voorzien:
- instapkosten ? %
- jaarlijkse beheerskosten ? %
- 10% eindtaxatie
- 3,55% RIZIV bijdrage
- 2% solidariteitsbijdrage
- gemeentebelastingen
- belegd aan een zeer pover rendement
Als je het opneem voor vastgoedfinanciering, betaal je vandaag meer interest als een lening...

You have a point.
T was mij eerder te doen om het idee geen kosten te "moeten" maken.

Los daarvan heb kan je ook extra dekking nemen in het kader van IPT (bijvoorbeeld arbeidsongeschiktheid, overlijden). Kan je natuurlijk ook afzonderlijk ook.

Ik heb liever ook gewoon extra cash privé al moet je even wachten. En dat is ook maar relatief natuurlijk...

Toen ik wou starten als zelfstandige vond ik het heel lastig om in te schatten welke kosten je allemaal hebt. Ik heb net mijn jaarafsluiting gekregen dus even een samenvatting:
Code:
Auto: 12548.59
Verzekeringen: 808.38
Bureauwerk en drukwerk: 3138.64
Software: 133.8
Klein materiaal: 964.63
Elektriciteit, verwarming en water: 720
Sociaal secretariaat: 222.81
Wettelijke formaliteiten: 54.5
Sociale bijdrage vennootschap: 347.5
Auteursrechten: 18915.6 (dit komt op je privérekening uit he)
boekhouder: 1990
portkosten: 20.22
gsm en internet: 890.74
onthaalkosten en relatiegeschenken: 404.96
opleidingen: 247.83
loon: 36000 (ook dit gaat naar privérekening)
Kosten eigen aan werkgeven: 3840 (ook naar privé rekening)
IPT: 37546.6 (dit is pensioensparen, dat bedrag is zo hoog omdat je dat kan bijstorten voor de jaren dat je nog niet gestort had)
VAA: 8455.72

Een ander belangrijk ding om te weten zijn de "verworpen uitgaven" (het stuk niet-aftrekbare kosten):
In totaal is dat 8733€ bij mij.

Bij deze heeft iedereen een voorbeeld van wat het kost om zelfstandige te zijn, die bedragen zijn natuurlijk heel afhankelijk van uw eigen gedrag en ingesteldheid, en ook wel van uw branche etc.

Hoe voordelig is zo'n IPT back service; los van het feit dat je een hogere bezolding moet voorzien:
- instapkosten ? %
- jaarlijkse beheerskosten ? %
- 10% eindtaxatie
- 3,55% RIZIV bijdrage
- 2% solidariteitsbijdrage
- gemeentebelastingen
- belegd aan een zeer pover rendement
Als je het opneem voor vastgoedfinanciering, betaal je vandaag meer interest als een lening...
Ik ben die nu aan het volpompen omdat ik er van uitga dat die regeling niet gaat blijven bestaan.
Je betaalt meer dan een lening, maar je kan wel een 2e vastgoedlening van een stevig bedrag vastkrijgen (wat als zelfstandige niet zo evident is). En je betaalt die lening af met laag belast geld he.

En dat wordt belegd in fondsen die je zelf kan kiezen he, dus dat rendement is gelijk aan dat van een ander fonds.

Ik ben die nu aan het volpompen omdat ik er van uitga dat die regeling niet gaat blijven bestaan.
Je betaalt meer dan een lening, maar je kan wel een 2e vastgoedlening van een stevig bedrag vastkrijgen (wat als zelfstandige niet zo evident is). En je betaalt die lening af met laag belast geld he.

En dat wordt belegd in fondsen die je zelf kan kiezen he, dus dat rendement is gelijk aan dat van een ander fonds.
Je moet toch niet iets volpompen omdat het kan of zal afgeschaft worden?

Het krijgen van een lening als zelfstandige zal dan wel afhanken van dossier tot dossier. Als je elk jaar 45k+ bezolding hebt en dan nog een IPT kan volpompen, dan vermoed ik dat je als zelfstandige sowieso welk stevige leningen kan krijgen.
Zelf kreeg ik een lening van 500k+ met een jaarlijkse bezoldiging van 18.000 EUR.

Ik probeerde juist uit te leggen dat het niet zo laag belast geld is, zoals men doet blijken (zie vorige post).

Ik weet niet in welke fondsen je allemaal kan kiezen, maar ik vermoed dat ieder fonds opnieuw serieuze beheerskosten aanrekend en zo het rendement serieus verminderd.

Ik zie momenteel het nut van IPT ook nog niet in. Beperkte keuze fondsen, hoge kosten, belasting op einde van de rit, ...

Dan kan je het laten staan en uitbetalen als liquidatiereserve na 5 jaar en investering in low cost gespreide ETF (zoals VWCE).
Als je er sneller aan wilt dan kan je dat geld aan jezelf lenen terwijl je wacht en dan uitbetalen eens de reserves vrij komen.
Hierop betaal je uiteindelijk rond de 1% effectieve rente. (aangezien de rente ook terug in liquidatiereserves komen en naar jezelf komt)

IPT lijkt me pas interessant te worden als je dicht in de buurt van de pensioendatum komt.

Laatst bewerkt:
Je moet toch niet iets volpompen omdat het kan of zal afgeschaft worden?

Het krijgen van een lening als zelfstandige zal dan wel afhanken van dossier tot dossier. Als je elk jaar 45k+ bezolding hebt en dan nog een IPT kan volpompen, dan vermoed ik dat je als zelfstandige sowieso welk stevige leningen kan krijgen.
Zelf kreeg ik een lening van 500k+ met een jaarlijkse bezoldiging van 18.000 EUR.

Ik probeerde juist uit te leggen dat het niet zo laag belast geld is, zoals men doet blijken (zie vorige post).

Ik weet niet in welke fondsen je allemaal kan kiezen, maar ik vermoed dat ieder fonds opnieuw serieuze beheerskosten aanrekend en zo het rendement serieus verminderd.
De meeste banken kijken voor een lening enkel naar uw loon. En dus niet naar dividend/auteursrechten/...
Hierdoor krijg je echt niet zo makkelijk een 2e lening vast. Door mijn IPT nu te volstorten, is het bedrag dat via bullet-krediet geleend moet worden om vastgoed te kopen ook lager en de interesten dus ook. Ik kan die lening ook jaarlijks deels aflossen door bvb mijn dividend daar in te storten he.

Het is niet de meest performante belegging, maar het is gewoon een "veilig" deel van mijn portefeuille.

Toen ik wou starten als zelfstandige vond ik het heel lastig om in te schatten welke kosten je allemaal hebt. Ik heb net mijn jaarafsluiting gekregen dus even een samenvatting:
Code:
Auto: 12548.59
Verzekeringen: 808.38
Bureauwerk en drukwerk: 3138.64
Software: 133.8
Klein materiaal: 964.63
Elektriciteit, verwarming en water: 720
Sociaal secretariaat: 222.81
Wettelijke formaliteiten: 54.5
Sociale bijdrage vennootschap: 347.5
Auteursrechten: 18915.6 (dit komt op je privérekening uit he)
boekhouder: 1990
portkosten: 20.22
gsm en internet: 890.74
onthaalkosten en relatiegeschenken: 404.96
opleidingen: 247.83
loon: 36000 (ook dit gaat naar privérekening)
Kosten eigen aan werkgeven: 3840 (ook naar privé rekening)
IPT: 37546.6 (dit is pensioensparen, dat bedrag is zo hoog omdat je dat kan bijstorten voor de jaren dat je nog niet gestort had)
VAA: 8455.72

Een ander belangrijk ding om te weten zijn de "verworpen uitgaven" (het stuk niet-aftrekbare kosten):
In totaal is dat 8733€ bij mij.

Bij deze heeft iedereen een voorbeeld van wat het kost om zelfstandige te zijn, die bedragen zijn natuurlijk heel afhankelijk van uw eigen gedrag en ingesteldheid, en ook wel van uw branche etc.
Even een bedenking bij "elektriciteit, verwarming en water". Dat is redelijk laag qua kosten bij u, omdat jij waarschijnlijk in een nieuwbouw woont zonder gasketel en veel zonnepanelen?

Ik zie veel zelfstandigen de factuur van elektriciteit, gas en water op de vennootschap zetten en dat levert het volgende VAA op:
  • elektriciteit: 1030 euro
  • verwarming: 2080 euro
Een totaal van 3110 euro. Daar betaal je dan 50% bedrijfsvoorheffing (ik ga er ff van uit dat het inkomen al tot in de hoogste belastingschijf geraakt) op en nog eens 20,5% sociale bijdragen: 3110 euro x (0,5 + 0,205) = 2192,55 euro belastingen (of 182,71 euro/maand).

Conclusie: uw energiefacturen moeten al voldoende hoog liggen dat het interessant wordt om ze door de vennootschap te laten betalen i.p.v. privé. Maar ik betaal ze hier toch nog altijd privé, omdat mijn madam die ook voor de helft bekostigd, maar ik ga dat toch eens herzien voor 2022 denk ik.

Even een bedenking bij "elektriciteit, verwarming en water". Dat is redelijk laag qua kosten bij u, omdat jij waarschijnlijk in een nieuwbouw woont zonder gasketel en veel zonnepanelen?

Ik zie veel zelfstandigen de factuur van elektriciteit, gas en water op de vennootschap zetten en dat levert het volgende VAA op:
  • elektriciteit: 1030 euro
  • verwarming: 2080 euro
Een totaal van 3110 euro. Daar betaal je dan 50% bedrijfsvoorheffing (ik ga er ff van uit dat het inkomen al tot in de hoogste belastingschijf geraakt) op en nog eens 20,5% sociale bijdragen: 3110 euro x (0,5 + 0,205) = 2192,55 euro belastingen (of 182,71 euro/maand).

Conclusie: uw energiefacturen moeten al voldoende hoog liggen dat het interessant wordt om ze door de vennootschap te laten betalen i.p.v. privé. Maar ik betaal ze hier toch nog altijd privé, omdat mijn madam die ook voor de helft bekostigd, maar ik ga dat toch eens herzien voor 2022 denk ik.
Ik breng daar geen facturen van binnen, dus ik denk (maar ben niet zeker) dat dit gewoon een forfait is dat in het huurcontract van mijn "kantoor" staat. En dus niet voor de hele woning en bijgevolg ook geen VAA etc.

Ik breng daar geen facturen van binnen, dus ik denk (maar ben niet zeker) dat dit gewoon een forfait is dat in het huurcontract van mijn "kantoor" staat. En dus niet voor de hele woning en bijgevolg ook geen VAA etc.
OK, makes sense. (y) Zo had ik ook een huurcontract voor mijn "kantoor" op ons appartement, maar nu verhuisd naar een nieuwbouw huis. Daar is ook nog geen kadastraal inkomen vast gesteld, dus vrees dat ik daar nog geen huurcontract kan opstellen...

Het is exact zoals je zegt @Braek, en zo heeft mijn boekhouder het ook uitgelegd: Het is pas interessant uw factuur op de vennootschap te pakken ALS die hoog genoeg is. In alle andere gevallen => forfait.

Ik heb ook een forfait... met de verhoogde energieprijzen is het misschien wel nuttig dat te herzien.

Terug
Bovenaan