Freelancers & Ondernemers

Als ik het goed voor heb, kan je als zelfstandige in bijberoep (BTW-plichtig) niet kiezen om gewoon de km's aan (ongeveer) 0,36 euro/km aan te rekenen.
Mijn boekhouder doet dit wel.
Ik hou elke verplaatsing bij wat op jaarbasis toch richting de 5k km gaat.
Vermenigvuldigen met 0.36 (of actuele tarief) en dat komt dan op de rekening courant (samen met nog gedeelte elec,water,gas) die ik terug prive overschrijf.
Ik heb wel een vennootschap, geen idee of dat verschil maakt.

Ik vind dat altijd wat dubbel, we kennen hier natuurlijk niet het volledige verhaal en het kan zijn dat hij compleet gelijk heeft.
Maar uiteindelijk maak je 4K meer kosten, om het nu makkelijk te houden kan je zeggen ik doe dat niet en ik maak 4K meer winst, ok op die 4K betaal je dan wel 25% vennootschapsbelasting (afhankelijk welk tarief je zit) en dat keer je uit als dividend bijvoorbeeld(30% belast). Dan heb je toch nog steeds 2100€ prive.
Als het materiaal is dat je kan gebruiken en wel wil hebben is het geen twijfel, maar als het kopen om te kopen is en zoals je aangeeft dat je prive aant sparen bent kan die 2100€ daar ook welkom zijn.
Ik vermoed dat een fotograaf in bijberoep geen vennootschap heeft.
De oefening zal zijn om onder +- 1500 EUR winst te blijven, zodat er geen sociale bijdragen verschuldigd zijn.
Vandaar het advies om nog 4K kosten te maken.
Elke euro boven die 1500 winst is belast aan 60% (+-20% sociale bijdrage + 50% personenbelasting + gemeentebelastingen).

Al ben ik wel akkoord dat kosten maken om kosten te maken niet de oplossing is :)

Ik vind dat altijd wat dubbel, we kennen hier natuurlijk niet het volledige verhaal en het kan zijn dat hij compleet gelijk heeft.
Maar uiteindelijk maak je 4K meer kosten, om het nu makkelijk te houden kan je zeggen ik doe dat niet en ik maak 4K meer winst, ok op die 4K betaal je dan wel 25% vennootschapsbelasting (afhankelijk welk tarief je zit) en dat keer je uit als dividend bijvoorbeeld(30% belast). Dan heb je toch nog steeds 2100€ prive.
Als het materiaal is dat je kan gebruiken en wel wil hebben is het geen twijfel, maar als het kopen om te kopen is en zoals je aangeeft dat je prive aant sparen bent kan die 2100€ daar ook welkom zijn.

Snap wat je bedoeld. Ik heb dat ook telkens. Daarmee dat ik gisteren nog eens benadrukte 'er mag nog wat geld overblijven voor op de spaarrekening hoor' :D Maar het zijn sowieso kosten die ik moet maken. Nieuwe camera, extra klein studiomateriaal. Helaas bij fotografie lopen die bedragen meteen met enkele duizenden euro's op. Heb ik volgend jaar niets meer nodig, koop ik ook niet speciaal iets hoor.
Dan betaal ik wel de belasting en is de rest voor mijn eigen potje.

Nu was hij vooral aan het rekenen qua personen belasting, winstbelasting en eventuele aankopen. Zo zijn we tot daar geraakt.
Klinkt veel, maar tis logisch ;-). Vooral ook omdat we dan tot een grens komen die overdraagbaar is naar volgend jaar. Dit infeite maak ik de aankoop maar kan ik de investering overbrengen en aftrekken volgend jaar. Ofzoiets...ben geen boekhouder :sarcastic:

Sidenote: als fotograaf heb je sowieso al niet veel kosten lopen. Buiten wat huur van programma's en afschrijvingen, moet je verder wat creatief omspringen met uitgaven om voordelig uit te kopen.

Ik vermoed dat een fotograaf in bijberoep geen vennootschap heeft.
De oefening zal zijn om onder +- 1500 EUR winst te blijven, zodat er geen sociale bijdragen verschuldigd zijn.
Vandaar het advies om nog 4K kosten te maken.
Elke euro boven die 1500 winst is belast aan 60% (+-20% sociale bijdrage + 50% personenbelasting + gemeentebelastingen).

Al ben ik wel akkoord dat kosten maken om kosten te maken niet de oplossing is :)
Exact dit dus :-)

Zijn er hier mensen die werken als financieel of administratief freelancer voor bedrijven?
Hoe zit dit qua vraag en vinden van opdrachten?

Zijn er hier mensen die werken als financieel of administratief freelancer voor bedrijven?
Hoe zit dit qua vraag en vinden van opdrachten?
Financieel freelancer.
De vraag is enorm. Vooral de laatste weken is de markt echt ontploft. Maar dat is wel typerend voor deze tijd van het jaar. Men is momenteel bezig met de opmaak van de budgetten en dan kijkt men naar de actual spending op huidige budgetten. Je wil niet teveel op uw budget overhebben want dan krijg je volgend jaar een kleiner potje toegewezen ;).
Maar sowieso ook de heropstart van de economie. Bedrijven storten zich weer op allerlei reorganisaties (overnames, spinoffs, erpimplementaties etc) waarbij men extra handen nodig heeft.

Vraagje voor de finance freelancers hier: als ik als zelfstandig consultant binnen een bedrijf een dienstverleningsovereenkomst van onbepaalde duur afspreek, met een vaste jaarlijkse fee betaald in 12 gelijke delen per maand, zou de sociale inspectie hierover vallen als schijnzelfstandigheid ?

Ik heb wel nog een 2-3 tal andere klanten , maar die maken maar 1% van mijn omzet uit ivg met mijn hoofdklant.
Of is het voldoende om gewoon nog andere klanten te hebben in plaats van die ene ?

Dat laatste puntje komt overeen.

Of dat genoeg is om u dan als schijnzelfstandige te categorieeren weet ik niet.

Waarom spreek je niet gewoon een dagtarief af? Leg de rate iets hoger en reken marge voor risico. (Ziekte, verlof,...)

Of maakt het zoveel uit dat je exact weet wat je inkomsten zijn?

Zit te twijfelen met de autokosten voor mijn bijberoep. Ik geraak er zelf via google niet meer wijs uit en ook ondernemersdatabanken geven niet echt een duidelijk antwoord.

Situatie: Mijn vriendin is leerkracht, ik bediende. Daarnaast heb ik een bijberoep (verhuur vakantiewoning). Voor die vakantiewoning doen wij nu redelijk wat km's (aflopen meubelwinkels) en zullen we ook later nog regelmatig wel eens inkopen moeten doen.

De vakantiewoning zelf ligt op 1 km van onze woning, dus daar doe ik niet moeilijk over. Deze maand hebben we echter al 500 km aan bezoeken meubelwinkel gedaan en die zouden we graag recupereren.

Als ik het goed voor heb, kan je als zelfstandige in bijberoep (BTW-plichtig) niet kiezen om gewoon de km's aan (ongeveer) 0,36 euro/km aan te rekenen.

Wat je wel moet doen is je km's bewijzen aan de hand van rittenbladen (die ik heb, mét bewijzen van meubels die we fotograferen in de winkel) tov het totaal aantal km's privé.

Stel (om het eenvoudig te maken) dat ik nu 10% km's rij (1000 op 10000km), wat mag ik dan aangeven als kost:
- 10% van garage en onderhoudskosten (ook BTW te recupereren?)
- 10% van de benzinekosten (factuur nodig of gewoon gemiddelde benzineprijs x gemiddeld verbruik? En hier ook nog BTW?)

Dit alles moet ik dan corrigeren met de gramformule?

Nergens nog iets van 75% of 50% (BTW)?
Nog enkele opmerkingen die mogelijk nuttig kunnen zijn (maar eenmanszaken zijn zeker niet mijn forte):

- als de auto van voor 2018 is mag je nog steeds 75% aftrekken ipv gramformule (als het voordeliger is, je mag ook de gramformule gebruiken dacht ik)
- Voor de BTW mag je ook de forfaitaire 35% recupereren in dit voorbeeld, wist je misschien al, maar uit je voorbeeld is het me niet duidelijk of je ook maar 10% wil recupereren.
- Om die die beroepskilometeres te bewijzen hoef je niet per sé een rittenadministratie bij te houden, je zou bvb kunnen zeggen dat je per verhuring twee keer over en weer moet rijden X 2 km per keer. De kosten mag je niet schatten maar het aantal beroepskilometers wel.

Nog enkele opmerkingen die mogelijk nuttig kunnen zijn (maar eenmanszaken zijn zeker niet mijn forte):

- als de auto van voor 2018 is mag je nog steeds 75% aftrekken ipv gramformule (als het voordeliger is, je mag ook de gramformule gebruiken dacht ik)
- Voor de BTW mag je ook de forfaitaire 35% recupereren in dit voorbeeld, wist je misschien al, maar uit je voorbeeld is het me niet duidelijk of je ook maar 10% wil recupereren.
- Om die die beroepskilometeres te bewijzen hoef je niet per sé een rittenadministratie bij te houden, je zou bvb kunnen zeggen dat je per verhuring twee keer over en weer moet rijden X 2 km per keer. De kosten mag je niet schatten maar het aantal beroepskilometers wel.
dat van die 35% vond ik niet. Merci daarvoor, het lijkt me het gemakkelijkst om dat te nemen.

Misschien een vreemde vraag, maar mag je ook MINDER dan 35% nemen zonder in miserie te komen? De realiteit is dat we nu eenmaal niet aan 35% gebruik komen, maar dat ik wel af wil van zo'n lastige administratie.

Als ik het dus goed voor heb, zou ik het volgende kunnen doen:
- BTW: aftrek van 35% toepassen
- in boekhouding opnemen als kost: een realistisch aantal km's schatten OF rittenadministratie. Dat aantal km's delen door totaal aantal km's en da's het percentage dat ik op alle kosten toepas. Hier is geen mogelijkheid tot een forfait, al is het maar 10%?

Ivm BTW: moet hiervoor voor elke brandstofaankoop nog altijd ticketjes (wat met kilometerstand ingeven?)? of tankkaart aanvragen en alles tanken met die tankkaart?

dat van die 35% vond ik niet. Merci daarvoor, het lijkt me het gemakkelijkst om dat te nemen.

Misschien een vreemde vraag, maar mag je ook MINDER dan 35% nemen zonder in miserie te komen? De realiteit is dat we nu eenmaal niet aan 35% gebruik komen, maar dat ik wel af wil van zo'n lastige administratie.

- in boekhouding opnemen als kost: een realistisch aantal km's schatten OF rittenadministratie. Dat aantal km's delen door totaal aantal km's en da's het percentage dat ik op alle kosten toepas. Hier is geen mogelijkheid tot een forfait, al is het maar 10%?

Ivm BTW: moet hiervoor voor elke brandstofaankoop nog altijd ticketjes (wat met kilometerstand ingeven?)? of tankkaart aanvragen en alles tanken met die tankkaart?
Mag = moet.
Als je maar 10% beroepsgebruik hebt, mag je die 35% eigenlijk niet gebruiken.
BTW niet aftrekbaar op bonnetjes (omdat uw btw nummer er niet opstaat), dus beter tankkaart nemen.

Mag = moet.
Als je maar 10% beroepsgebruik hebt, mag je die 35% eigenlijk niet gebruiken.
BTW niet aftrekbaar op bonnetjes (omdat uw btw nummer er niet opstaat), dus beter tankkaart nemen.
10% valt toch nog net binnen de grens, bij minder dan 10% mag je die forfaits niet gebruiken.

In principe is er geen forfait mogelijk, maar in de praktijk mischien wel. Ik heb meer ervaring met vennootschapsbelasting en daar is het zo dat de autofiscaliteit zo complex geworden is dat veel bedrijven het de administratiekost niet meer waard vinden om alles uit te zoeken en bij te houden en gewoon een soort zelf uitgevonden forfait nemen. In de praktijk lijkt de fiscus dat wel te aanvaarden (omdat die ook wel iets beters te doen hebben dan dat allemaal uit te pluizen denk ik). Maar geen idee of dat in de personenbelasting ook zo makkelijk aanvaard wordt. Ik vermoed dat als je 10% neemt, ze dat zo weinig gaan vinden dat ze het de moeite niet gaan vinden om dat te onderzoeken. Persoonlijk zou ik dat wel durven.

En idd beter tankkaart nemen, dat zorgt er niet alleen voor dat je btw kan terugvragen, je krijgt ook maandelijkse facturen met alle tankbeurten van die maand, dat scheelt in administratie tegenover als je elk bonnetje moet registreren.

Ik kreeg hier net een voorstel doorgestuurd met dit:
"(vaste daily rate, vast contract onbepaalde duur, onafhankelijk van billable of niet)"

Euhm, vast contract, onbepaalde duur, betaald of je nu komt of niet, ... Dat klinkt nu eens wél echt als schijnzelfstandigheid...

onafhankelijk van billable of niet
Klinkt als een consultancy / detachering bedrijf?
Want dan wilt. dat eerder zeggen "ook betaald als je geen project hebt" itt "betaald of je nu komt of niet"?

En als het effectief "betaald of je nu komt of niet" is => direct tekenen en nooit opdagen :tongue:

Klinkt als een consultancy / detachering bedrijf?
Want dan wilt. dat eerder zeggen "ook betaald als je geen project hebt" itt "betaald of je nu komt of niet"?

En als het effectief "betaald of je nu komt of niet" is => direct tekenen en nooit opdagen :tongue:
Ja, nadien bedacht ik nog dat er niet bij stond welk type klant het is, dus het zou best kunnen dat het hier om een consultancy bureau gaat dat ook "bench-time" betaalt.
Vind ik persoonlijk ook geen propere praktijk, maar komt wel vaker voor.

Ja, nadien bedacht ik nog dat er niet bij stond welk type klant het is, dus het zou best kunnen dat het hier om een consultancy bureau gaat dat ook "bench-time" betaalt.
Vind ik persoonlijk ook geen propere praktijk, maar komt wel vaker voor.

Het consultancy bedrijf waarvoor ik momenteel werk heeft 2 verschillende freelancer statussen.
De eerste is een statuut dat idd dicht aanleunt bij een gewone werknemer, incl interne trainingen en events en betaalde bench time.
De tweede is de zuivere freelancer, typisch aan een iets hoger dagtarief.

De eerste is een statuut dat idd dicht aanleunt bij een gewone werknemer, incl interne trainingen en events en betaalde bench time.

Dit doen wij ook. We verwachten in die betaalde bench time echter ook prestaties, in de zin van kenniswerk - nieuwe research, consolidaties, ...
In die zijn zijn wij op dat ogenblik de eindklant en is er ook een duidelijk afgesproken verwacht resultaat.

Via sommige opdrachten werk ik ook via consultancy en daar zie ik hetzelfde.

Ik werk enkel via optie 2, in optie 1 kon je evengoed werknemer zijn. Geef mij maar de freelance vrijheid met de voor en nadelen.

Je ziet ook dat ze optie 1 freelancer vaker proberen te overtuigen om indienst te gaan.

Ik werk enkel via optie 2, in optie 1 kon je evengoed werknemer zijn.

Uh, nee. Je kan nog altijd beslissen hoeveel je werkt (dat is sowieso vooral in functie van specifieke projecten en klanten), wanneer je verlof neemt, welke investeringen je doet. En financieel is het nog steeds een gigantisch verschil tenzij je met een partij werkt die je gruwelijk onderbetaalt.

Terug
Bovenaan