Freelancers & Ondernemers

Mensen hier die gebruik van een nanny en dat als kost inbrengen in de vennootschap?

Voor de bestuurder vormt de nanny een belastbaar voordeel van alle aard. De Dienst Voorafgaande Beslissingen heeft bevestigd dat dit voordeel forfaitair mag begroot worden volgens het forfait voor dienstboden, huispersoneel, chauffeurs, …. Dit forfait bedraagt bij voltijdse arbeid 5.950 EUR per jaar per werkman/dienstmeisje en mag bij deeltijdse arbeid proportioneel verminderd worden.

Mensen hier die gebruik van een nanny en dat als kost inbrengen in de vennootschap?

Kan je dan de crèche ook gewoon betalen vanuit de vennootschap?

Kan je dan de crèche ook gewoon betalen vanuit de vennootschap?
Ik heb me dat deze week afgevraagd. En eigenlijk kan ik me geen reden bedenken waarom niet.
Nu, met een VAA van 5950€, kunt ge uw kleine ook gewoon elke dag naar de creche sturen he. Zo'n nanny kost 22€/uur, dat zit veel sneller boven dat bedrag natuurlijk.

Ik heb me dat deze week afgevraagd. En eigenlijk kan ik me geen reden bedenken waarom niet.
Nu, met een VAA van 5950€, kunt ge uw kleine ook gewoon elke dag naar de creche sturen he. Zo'n nanny kost 22€/uur, dat zit veel sneller boven dat bedrag natuurlijk.
Ik heb zelf geen kinderen dus ik weet niet of de huidige aftrek in de PB voor kinderopvang even interessant is?

Zit te twijfelen met de autokosten voor mijn bijberoep. Ik geraak er zelf via google niet meer wijs uit en ook ondernemersdatabanken geven niet echt een duidelijk antwoord.

Situatie: Mijn vriendin is leerkracht, ik bediende. Daarnaast heb ik een bijberoep (verhuur vakantiewoning). Voor die vakantiewoning doen wij nu redelijk wat km's (aflopen meubelwinkels) en zullen we ook later nog regelmatig wel eens inkopen moeten doen.

De vakantiewoning zelf ligt op 1 km van onze woning, dus daar doe ik niet moeilijk over. Deze maand hebben we echter al 500 km aan bezoeken meubelwinkel gedaan en die zouden we graag recupereren.

Als ik het goed voor heb, kan je als zelfstandige in bijberoep (BTW-plichtig) niet kiezen om gewoon de km's aan (ongeveer) 0,36 euro/km aan te rekenen.

Wat je wel moet doen is je km's bewijzen aan de hand van rittenbladen (die ik heb, mét bewijzen van meubels die we fotograferen in de winkel) tov het totaal aantal km's privé.

Stel (om het eenvoudig te maken) dat ik nu 10% km's rij (1000 op 10000km), wat mag ik dan aangeven als kost:
- 10% van garage en onderhoudskosten (ook BTW te recupereren?)
- 10% van de benzinekosten (factuur nodig of gewoon gemiddelde benzineprijs x gemiddeld verbruik? En hier ook nog BTW?)

Dit alles moet ik dan corrigeren met de gramformule?

Nergens nog iets van 75% of 50% (BTW)?

Zit te twijfelen met de autokosten voor mijn bijberoep. Ik geraak er zelf via google niet meer wijs uit en ook ondernemersdatabanken geven niet echt een duidelijk antwoord.

Situatie: Mijn vriendin is leerkracht, ik bediende. Daarnaast heb ik een bijberoep (verhuur vakantiewoning). Voor die vakantiewoning doen wij nu redelijk wat km's (aflopen meubelwinkels) en zullen we ook later nog regelmatig wel eens inkopen moeten doen.

De vakantiewoning zelf ligt op 1 km van onze woning, dus daar doe ik niet moeilijk over. Deze maand hebben we echter al 500 km aan bezoeken meubelwinkel gedaan en die zouden we graag recupereren.

Als ik het goed voor heb, kan je als zelfstandige in bijberoep (BTW-plichtig) niet kiezen om gewoon de km's aan (ongeveer) 0,36 euro/km aan te rekenen.

Wat je wel moet doen is je km's bewijzen aan de hand van rittenbladen (die ik heb, mét bewijzen van meubels die we fotograferen in de winkel) tov het totaal aantal km's privé.

Stel (om het eenvoudig te maken) dat ik nu 10% km's rij (1000 op 10000km), wat mag ik dan aangeven als kost:
- 10% van garage en onderhoudskosten (ook BTW te recupereren?)
- 10% van de benzinekosten (factuur nodig of gewoon gemiddelde benzineprijs x gemiddeld verbruik? En hier ook nog BTW?)

Dit alles moet ik dan corrigeren met de gramformule?

Nergens nog iets van 75% of 50% (BTW)?
Het stuk waar ik (denk ik) iets van snap:
1) Die garagekosten zal je inderdaad procentueel kunnen inbrengen en BTW recupereren indien je factuur hebt.
2) Die benzine ook, maar zal je volgens mij wel bonnetjes/betalingsbewijzen van moeten hebben. Want de gemiddelde benzineprijs over een periode is irrelevant voor wat jij effectief betaalt (als je toevallig op het goedkoopste moment tankt). BTW gaat ook hier enkel met factuur werken.

En dan inderdaad aftrekbaarheid berekenen.

Maar ik kan nu niet garanderen dat dit ook zo is voor eenmanszaken (wat jij waarschijnlijk bent?).

Mag ik eens vragen of er mensen regio Kortrijk zijn die hun boekhouder aanraden?

Ik heb et gevoel dat die van mij veel 'te braaf' is en mij niet voldoende adviseert waar nodig. Daarnaast vind ik hem ook duur voor de service die ik maar krijg.
Ik krijg heel traag antwoord, het advies moet ik eruit sleuren soms...

Die bijberoep tuinman, die ik inhuurde voor wat kleine kraanwerkjes en manpower om zware betonpalen te plaatsen, sprak van forfaitaire aftrek van 75%, zo moest hij blijkbaar niks bewijzen volgens zijn boekhouder. In werkelijkheid reed hij met zijn camionette richting hoofdberoep en was dat aandeel natuurlijk veel groter dan de verplaatsingen voor zijn bijberoep. Online vind je zeer weinig info over aftrek voor bijberoep. Soms lees je wel wilde verhalen over mensen die meer inbrengen dan hun inkomsten uit het bijberoep, (de zogenaamde verlieslatende bijberoeper) die zo bedrijfsvoorheffing van het loon uit hun hoofdberoep terugtrekken.

Ik weet natuurlijk niet in hoeverre dat dit mogelijk is en blijft duren en of het inderdaad niet loont om een activiteit te starten en zaken die je ook privé kan gebruiken in te brengen...

Die bijberoep tuinman, die ik inhuurde voor wat kleine kraanwerkjes en manpower om zware betonpalen te plaatsen, sprak van forfaitaire aftrek van 75%, zo moest hij blijkbaar niks bewijzen volgens zijn boekhouder. In werkelijkheid reed hij met zijn camionette richting hoofdberoep en was dat aandeel natuurlijk veel groter dan de verplaatsingen voor zijn bijberoep. Online vind je zeer weinig info over aftrek voor bijberoep. Soms lees je wel wilde verhalen over mensen die meer inbrengen dan hun inkomsten uit het bijberoep, (de zogenaamde verlieslatende bijberoeper) die zo bedrijfsvoorheffing van het loon uit hun hoofdberoep terugtrekken.

Ik weet natuurlijk niet in hoeverre dat dit mogelijk is en blijft duren en of het inderdaad niet loont om een activiteit te starten en zaken die je ook privé kan gebruiken in te brengen...
Verlies bij bijberoeper wordt heel snel gecontroleerd vandaag de dag.

Mag ik eens vragen of er mensen regio Kortrijk zijn die hun boekhouder aanraden?

Ik heb et gevoel dat die van mij veel 'te braaf' is en mij niet voldoende adviseert waar nodig. Daarnaast vind ik hem ook duur voor de service die ik maar krijg.
Ik krijg heel traag antwoord, het advies moet ik eruit sleuren soms...

Quantis in Kuurne.
Zit ik ook bij sinds enkele jaren. Super communicatie. Perfect wat ik nodig had. Ik kwam ook van een te brave boekhoudster.

Nu is het simpeler. Ik ken zelfs 0.0 van boekhouding en wil al zeker niet zitten rekenen en doen. Dus ik steek om de zoveel tijd mijn boekhouding eens binnen. Hij pakt zijn rekenmachine, stelt wat vragen, rekent uit hoever we kunnen springen en geeft mij advies hoeveel kosten ik nog kan maken. Soms stelt hij zelf voor om nog bepaalde zaken aan te kopen om van bepaalde ingaven extra te kunnen "profiteren".
Heb hem ook duidelijk gezegd in het begin dat ik bij hem ga voor mijn boekhouding + advies aangezien hij op da vlak veel slimmer is als ik :p
Ik wacht dan ook meestal om grote kosten te maken tot ik bij hem ben langs geweest.
Hij weet ook dat ik wat van winst wil maken, want om alles constant terug te moeten investeren (als fotograaf in bijberoep) is het ook maar jammer van de opgeofferde vrije tijd.
Ideale combo voor mij dus.

Gisteren langsgeweest en buitenkomen met het advies dat ik mag shoppen :D
Is wel wat dubbel als je in uw privé serieus aan't sparen bent voor toekomst plannen, dat je voor uw bijberoep +/- 4k kosten moet maken.
But well, hij heeft uitgerekend dat dat ideaal zal zijn voor mijn winstbepaling voor volgend jaar. Dus here we go! Het is dat of aan de belastingsdienst geven zeker? :sarcastic:

Gisteren langsgeweest en buitenkomen met het advies dat ik mag shoppen :D
Is wel wat dubbel als je in uw privé serieus aan't sparen bent voor toekomst plannen, dat je voor uw bijberoep +/- 4k kosten moet maken.
But well, hij heeft uitgerekend dat dat ideaal zal zijn voor mijn winstbepaling voor volgend jaar. Dus here we go! Het is dat of aan de belastingsdienst geven zeker?
Ik vind dat altijd wat dubbel, we kennen hier natuurlijk niet het volledige verhaal en het kan zijn dat hij compleet gelijk heeft.
Maar uiteindelijk maak je 4K meer kosten, om het nu makkelijk te houden kan je zeggen ik doe dat niet en ik maak 4K meer winst, ok op die 4K betaal je dan wel 25% vennootschapsbelasting (afhankelijk welk tarief je zit) en dat keer je uit als dividend bijvoorbeeld(30% belast). Dan heb je toch nog steeds 2100€ prive.
Als het materiaal is dat je kan gebruiken en wel wil hebben is het geen twijfel, maar als het kopen om te kopen is en zoals je aangeeft dat je prive aant sparen bent kan die 2100€ daar ook welkom zijn.

Terug
Bovenaan