Freelancers & Ondernemers

Diegene die hier als natuurlijk persoon hun leasewagen inbrengen als beroepskost:

Stel je brengt 75% van de maandelijkse leaseprijs ervan in als beroepskost: 5 dagen woon/werk verkeerd, 2 dagen privé.
Moet je dit jaarlijks gaan moeten staven adhv een ritternadminstratie?
Want wat al dat telewerken (IT consultancy) tegenwoordig gaat die auto veel stil staan in de week, en enkel gebruikt worden in het weekend, de fiscus gaat dan denken dat het uitsluitend een privé wagen is.
Maar eigenlijk is die leasewagen een investering voor in het geval dat ik on-site moet bij de klanten moet zijn.

Als je de % verder verlaagt naar 50% of 35%, gaat de fiscus daarover minder zagen?
Woon-werk verkeer naar een vaste plaats van tewerkstelling (zie 40 dagen regel) is geen beroepsverplaatsing.

Weet er soms iets de prijzen van een freelance recruiter? Ik wil namelijk de zaak met consultants uit bereiden maar ja zelf rekruteren vlot niet echt.
Reken op 550 à 600 euro per dag voor een ervaren freelance recruiter voor een relatief korte voltijdse opdracht van 1 à 3 maanden. Ik vermoed echter dat jij geen nood hebt aan een recruiter die voltijds voor jou werkt aangezien je wellicht minder dan 10 vacatures hebt openstaan.

Misschien bedoel je geen freelance recruiter (van wie je tijd + kennis en ervaring + tools en netwerk koopt) maar wel een rekruteringskantoor? Het verschil is dat die dus niet exclusief voor jou en tegelijk ook rekruteren voor andere klanten. Rekruteringskantoren werken soms met een inspanningsverbintenis en dus (grotendeels) in time & material zoals een freelance recruiter, en soms met een resultaatsverbintenis en dus volledig op commissie. Dat laatste systeem wordt wel minder gebruikt voor moeilijk in te vullen vacatures (niches, hogere profielen, ...), omdat het risico op vruchteloos werk dan te groot is.

Ik zit momenteel met hetzelfde dilemma als werknemer in loondienst met een gelijkaardig pakket (~90-100k basis + 10-20k voordelen als ML/AI lead binnen F500), en de optie om te freelancen tussen de 650 en 750 euro. Het is vrij duidelijk dat op de korte termijn we ons financieel gezien zouden kunnen verbeteren als freelancer - echter vraag ik me wel af hoeveel 'rek' er nog zit op deze day rates over een langere tijdshorizon in vergelijking met een meer traditionele carrière. Mijn 1-up zal waarschijnlijk rond de 150-200k zitten, en mijn 2-up tot 300k, vooral via aandelenopties/RSUs en afhankelijk van de bedrijfsresultaten.

Hoe hoger je gaat, hoe competitiever uiteraard en kleiner de kans dat er een postje opent op het juiste moment - echter, als we er even van uitgaan dat je een top performer bent, wie is er in het bovenstaande scenario het beste af? De freelancer die misschien zal cappen op een rate van 800 eur per dag doorheen zijn carrière? Of de (Sr) Director/Principal binnen een F500 die tegen zijn 35 jaar rond de 150-200k vangt? (met uiteraard het risico dat zijn piek bereikt is en hij enkel nog de jaarlijkse 3-6% opslag heeft)

Beide zijn uiteraard twee heel verschillende jobs, dus zie het eerder als een gedachtenexperiment :) Heb zelf altijd gewisseld tussen individual contributor en managementfuncties, maar het blijft mij verbazen dat men soms een organisatie van >100 man moet aansturen in loondienst om, na belastingen, hetzelfde over te houden als full-stack developer met 5 jaar ervaring die als freelancer werkt :)
Gho dat is allemaal waar maar het hoeft toch ook niet "of" te zijn?

F500 Jr -> Mdr -> Sr -> Principal
OF
Freelance 500 -> 600 -> 800 -> 1000 -> 1250+ per dag (800 is echt niet de cap, en ook als freelancer kan je aandelen krijgen)

Waarom niet
SME Jr -> Freelance 500 -> F500 Sr -> Bakker -> Freelance 1000 -> Professioneel petanque speler -> CEO

Je kan gerust springen tussen jobs, statuten, etc. Kies gewoon voor wat er op dat moment het beste past qua verloning, uitdaging & toekomst perspectief.

Ik wou vooral zeker zijn dat het geen gigantisch verschil was qua verloning, de inhoud heeft uiteindelijk de doorslag gegeven. Ging over een CXO rol dus er zit zeker nog rek op die dagrate, dit is eerder de "bewijs u eerst maar eens een kwartaal" dagrate.

Misschien past dit hier het best: Ik ga qua hoofdberoep binnenkort beginnen bij een andere werkgever. Nu concurreert mijn bijberoep met wat ik daar ga doen, dus moet ik hier uiteraard mee stoppen. Nu vroeg ik me af wat het "beste" is? Zijn er bepaalde addertjes onder het gras om rekening mee te houden bij:
  • Het volledig stopzetten en vereffenen van mijn vennootschap (BV: op auto, boekhouder, computer en gsm na quasi niks van kosten)?
  • Het laten "slapen" van mijn vennootschap en later zien wat ik er nog mee kan aanvangen?
    • Kunnen ze hierover vallen? Aangezien ik dan bijvoorbeeld nog balansen zal neerleggen en hierop vermeld sta.
    • Kost auto zal sowieso uit de vennootschap verdwijnen, dus enkel boekhouder zal nog wat van het geld laten wegsmelten.

stopzetting van vennootschap kost sowieso 4000 euro..

Ik heb zelf een andere vraag: Zijn er hier nog ondernemers met een webshop ? Mijn betalingen lopen via Mollie, nu zit daar natuurlijk steeds een transactiekost aan vast. Ik bied momenteel bancontact (€0.39) en overschrijving (€0.25) aan. Ik zou eventueel KBC Payment button (€0.25 + 0.9% per transactie), Belfius Direct Net (€0.25 + 0.9% per transactie), Paypal (€0.10 + kosten paypal) enzo willen toevoegen. Dragen jullie die transactiekost zelf of rekenen jullie die aan aan de klant? En op welke manier dan wel, is hier voor iets ingebouw in mollie zelf?

stopzetting van vennootschap kost sowieso 4000 euro..

Ik heb zelf een andere vraag: Zijn er hier nog ondernemers met een webshop ? Mijn betalingen lopen via Mollie, nu zit daar natuurlijk steeds een transactiekost aan vast. Ik bied momenteel bancontact (€0.39) en overschrijving (€0.25) aan. Ik zou eventueel KBC Payment button (€0.25 + 0.9% per transactie), Belfius Direct Net (€0.25 + 0.9% per transactie), Paypal (€0.10 + kosten paypal) enzo willen toevoegen. Dragen jullie die transactiekost zelf of rekenen jullie die aan aan de klant? En op welke manier dan wel, is hier voor iets ingebouw in mollie zelf?
Een kleinere klant van mij gebruikt ook Mollie en afaik kan je de transactiekosten niet automatisch in de prijs verwerken, zij dragen de kost dus zelf. Eventueel kan je ook Stripe eens bekijken, hadden iets lagere tarieven dan Mollie een paar jaar terug.

Een kleinere klant van mij gebruikt ook Mollie en afaik kan je de transactiekosten niet automatisch in de prijs verwerken, zij dragen de kost dus zelf. Eventueel kan je ook Stripe eens bekijken, hadden iets lagere tarieven dan Mollie een paar jaar terug.
Je moet transactiekosten mee verrekenen in uw verkoopprijs. Een loutere transactiekost voor een betaling mag binnen Europa niet meer dacht ik ...

Het is verboden om een toeslag aan te rekenen op betaaloplossingen. Je kan dus niet zeggen dat Paypal gebruikers 3,5% (= ongeveer jouw transactiekost) extra moeten betalen. Dat geldt zowel online als offline (zoals winkels die €0.30 vroegen als je met Bancontact wilde betalen).

De eerste keer eens wat langer ziek geweest. Uiteindelijk wat moeten uitzoeken hoe dat werkt met ziekenkas enzo.
Op zich is het tof dat je iets krijgt van de ziekenkas he (je betaalt er ook voor), maar die bedragen zijn wel vrij lachwekkend in het grotere geheel.
38.10€ per dag. Dat levert dan uiteindelijk een netto-verlies op van meer dan 400€ per dag...
Uiteindelijk zit dat mee in uw dagprijs verrekend he, en ik klaag ook niet, maar het zijn wel de momenten waarop je beseft hoe zwaar die kost eigenlijk is voor werkgevers.
Verzekering gewaarborgd inkomen nemen. Bv €4000 bruto per maand. Het is niet veel maar je zal blij zijn als je er ooit gebruik van moet maken. Ik heb het 1x moeten gebruiken tot nu toe (arm gebroken)

En wat kost die verzekering dan juist?
(Ik heb er naar gekeken toen ik begonnen ben maar heb toen besloten dit pas eventueel later te nemen en enkel om langdurig (>6 maand) in te dekken )

Alternatief kwam mijn verzekeringsmakelaar af met een omzetverzekering.

Persoonlijk ben ik gevoeliger om mijn gezin in te dekken bij overlijden en een goede hospitalisatie verzekering bij ziekte.

Als ik echt 'out' ben voor langer als een jaar en dus niet kan werken vraag ik mij af of m'n levenskwaliteit nog wel is wat ik wens. Ik bedoel echt meer als een jaar niks van werk meer kan doen, fysiek of mentaal. En voor een jaar kan ik het wel trekken op m'n buffer en hebben we 2 inkomens in het gezin ook nog.
+ Ik heb bij aankoop van onze woning nog de gratis gewaarborgd wonen verzekering afgesloten.

Uit interesse:
-wie heeft een verzekering gewaarborgd inkomen?
-wie heeft een omzetverzekering
-waarom en welke risico's in te dekken?
-al nodig gehad?

@anders. : Hopelijk terug kiplekker? Beterschap!

Ik heb een verzekering gewaarborgd inkomen. Niet meteen voor een gebroken arm of dergelijke (dat kan je wel opvangen), maar eerder voor zaken als kanker, waarbij je zomaar een jaar (of meerdere) buiten strijd kan zijn. Of als je in een rolstoel zou belanden, dan heb je nog bijkomende kosten ook, dus is het extra inkomen bovenop de ziekenkas welkom.

De premie valt heel goed mee omdat ie mee in de groepsverzekering zit.

Zware ziektes zoals kanker zijn voor mij ook de reden om er binnenkort toch voor te gaan.

Momenteel vind ik mezelf nog relatief 'jong' (33).
Maar je merkt toch dat je ouder wordt en ziet wel eens iets gebeuren met leeftijdsgenoten.

Ik veronderstel dat je dit afneemt via een IPT?
Wat zijn dan de voorwaarden/kosten van de verzekering?

Die verzekering zal wel met een wachttijd zijn. Zomaar van dag 1 4000 bruto/maand, ik denk het niet, tenzij je een torenhoge premie betaalt?

Zijn er geen andere manieren? Een arbeidsovereenkomst versieren bij een gefortuneerd bedrijf en je direct ziek melden? Er moet toch een manier zijn om bij ernstige ziekte een beter inkomen te versieren zodat je gezin niks tekort komt....

Ik heb, zoals de meesten, een verzekering gewaarborgd loon bij mijn ipt. Net als een verzekering premievrijstelling. Dat wil zeggen dat ik bij langdurige ziekte (= meer dan een maand) zowel mijn loon als mijn ipt gestort krijg. IPT is van belang omdat dit voor vastgoed gebruikt gaat worden...

Een omzetverzekering, dat is normaal wel iets helemaal anders. Ik vermoed ook dat de voorwaarden daar een pak strenger gaan zijn.

Maar dus, de eerste maand ziekte komt neer op een hoop papierwerk en een uitkering van 30€ per dag ofzo.

Ik heb, zoals de meesten, een verzekering gewaarborgd loon bij mijn ipt. Net als een verzekering premievrijstelling. Dat wil zeggen dat ik bij langdurige ziekte (= meer dan een maand) zowel mijn loon als mijn ipt gestort krijg. IPT is van belang omdat dit voor vastgoed gebruikt gaat worden...

Een omzetverzekering, dat is normaal wel iets helemaal anders. Ik vermoed ook dat de voorwaarden daar een pak strenger gaan zijn.

Maar dus, de eerste maand ziekte komt neer op een hoop papierwerk en een uitkering van 30€ per dag ofzo.
En waarom veel strenger? Bij een omzetverzekering is de vennootschap de begunstigde, bij een IPT de bedrijfsleider.

Ik had een offerte van ongeveer 1500 euro per jaar. 500 euro was voor overlijdingsdekking (200k) en 1000 euro arbeidsongeschiktheid (3500 bruto per maand na 30 dagen)

En wat kost die verzekering dan juist?
(Ik heb er naar gekeken toen ik begonnen ben maar heb toen besloten dit pas eventueel later te nemen en enkel om langdurig (>6 maand) in te dekken )

Alternatief kwam mijn verzekeringsmakelaar af met een omzetverzekering.

Persoonlijk ben ik gevoeliger om mijn gezin in te dekken bij overlijden en een goede hospitalisatie verzekering bij ziekte.

Als ik echt 'out' ben voor langer als een jaar en dus niet kan werken vraag ik mij af of m'n levenskwaliteit nog wel is wat ik wens. Ik bedoel echt meer als een jaar niks van werk meer kan doen, fysiek of mentaal. En voor een jaar kan ik het wel trekken op m'n buffer en hebben we 2 inkomens in het gezin ook nog.
+ Ik heb bij aankoop van onze woning nog de gratis gewaarborgd wonen verzekering afgesloten.

Uit interesse:
-wie heeft een verzekering gewaarborgd inkomen?
-wie heeft een omzetverzekering
-waarom en welke risico's in te dekken?
-al nodig gehad?

@anders. : Hopelijk terug kiplekker? Beterschap!
Net zoals @Hit Hard en @anders. hier eentje samen met mijn IPT, voor dezelfde redenen als hun. Ik weet niet meer wat de premie is, maar ik vond het schappelijk.

Tip: Vraag u een voorstel waar uw gewaarborgd loon elk jaar mee indexeert. De extra premie was hier echt miniem (iets van 2€ / maand) t.o.v. het eventueel voordeel.

En waarom veel strenger? Bij een omzetverzekering is de vennootschap de begunstigde, bij een IPT de bedrijfsleider.

Ik had een offerte van ongeveer 1500 euro per jaar. 500 euro was voor overlijdingsdekking (200k) en 1000 euro arbeidsongeschiktheid (3500 bruto per maand na 30 dagen)
Omdat een loon uitbetalen over 2000-ish euro gaat. Omzet gaat over 15000€...

Omdat een loon uitbetalen over 2000-ish euro gaat. Omzet gaat over 15000€...
Daarom niet strenger... de premie zal gewoon een pak duurder worden.
Je bent ook niet verplicht de volledige omzet te verzekeren he...
Edit: omzetverzekering kan zeker interessant zijn als je met een laag loon zit in de personenbelasting omwille van fiscale redenen.

Terug
Bovenaan