Freelancers & Ondernemers

vraagje waar ik mee sukkel om een goed antwoord te vinden.

Als zelfstandige in bijberoep die voor de activiteiten altijd verplaatsing moet maken naar de klant. Hoe breng je transportkosten in in de boekhouding? Ik zoek de minst tijd innemende adminstratieve manier.

Ik had gelezen dat je ong 0,43cent per km kan inbrengen en dan gewoon logboek bijhoudt van de klanten en afstanden. Maar op andere plaatsen lees ik dan weer dat je effectief gemaakte kosten moet nemen en vermenigvuldigen met een factor gebaseerd op split prive vs. Bijberoep.

Optie 1 zou de voorkeur genieten :)

Iemand die hiermee kan helpen? Alvast bedankt!

Ik doe al 6 jaar een excel met dag, verplaatsing van-naar en aantal km.
Gaat per kwartaal naar de boekhouder, die zet daar de geldige vergoeding op en dat komt op rekening courant.

Ik doe al 6 jaar een excel met dag, verplaatsing van-naar en aantal km.
Gaat per kwartaal naar de boekhouder, die zet daar de geldige vergoeding op en dat komt op rekening courant.
Het moet vooral correct verlopen. Rittenregistratie, en je moet co uitstoot van je wagen ook doorgeven aan je boekhouder om alles correct te kunnen verwerken (aftrekbaarheid van die kosten).

Hier een gelijkaardige vraag: ik krijg maandelijks van Luminus een afrekening voor stroom (bijv. 500 kWh) waarvan er dan pakweg 350 kWh voor mijn laadpaal (Pulsar Wallbox) dient. Mag ik dan gewoon een excel exporteren uit mijn laadpaal software die bevestigt dat er sessies zijn geweest i/d afgelopen maand voor 350 kWh?

Ik veronderstel van wel, maar daar kan iemand toch eenvoudig mee vals spelen en dan ook privé stroomgebruik vermommen als laadpaal gebruik?

Als zelfstandige in bijberoep die voor de activiteiten altijd verplaatsing moet maken naar de klant. Hoe breng je transportkosten in in de boekhouding? Ik zoek de minst tijd innemende adminstratieve manier.

Ik had gelezen dat je ong 0,43cent per km kan inbrengen en dan gewoon logboek bijhoudt van de klanten en afstanden. Maar op andere plaatsen lees ik dan weer dat je effectief gemaakte kosten moet nemen en vermenigvuldigen met een factor gebaseerd op split prive vs. Bijberoep.

Indien bedrijfswagen van je hoofdberoep mag je deze (dacht ik) daar officieel ook niet voor gebruiken.

Er is mijn inziens wel een verschil tussen commerciële activiteiten uitvoeren met dat voertuig (taxi/pakjesdienst) tov u verplaatsen naar een klant voor een bijberoep.
Uw inziens zegt niet veel over wat er eigenlijk al dan niet mag in feite.

Ik zeg niet dat ik het correct vind, maar als werkgever zou ik ook niet graag hebben dat mijn personeel rijdt 'op onze kosten' + er geld aan verdienen + voor een bijberoep.
Controleer ik er op? nee. Kan ik het controleren, zeer moeilijk en ik wil me daar ook niet met bezighouden.

Het is gewoon niet correct.

Uw inziens zegt niet veel over wat er eigenlijk al dan niet mag in feite.

Ik zeg niet dat ik het correct vind, maar als werkgever zou ik ook niet graag hebben dat mijn personeel rijdt 'op onze kosten' + er geld aan verdienen + voor een bijberoep.
Controleer ik er op? nee. Kan ik het controleren, zeer moeilijk en ik wil me daar ook niet met bezighouden.

Het is gewoon niet correct.
Ik wist dat die ‘mijn inziens’ gebruikt ging worden maar ik vond het maar fair ifv uw ‘dacht ik’.
Valt over te discussiëren, iemand die dan in limburg woont en elke weekend naar zijn appartement in veurne gaat, om zelf te gaan of omdat hij verhuur moet opkuisen ofzo, is dat dan wel correct?
Of iemand met zware champagne hobby en elk weekend naar de champagne streek rijdt.
Of iemand met meerdere prive eigendommen verspreid over meerdere locaties die constant van hier naar daar rijdt.
Het is uiteindelijk een verplaatsing, je gaat er niet rechtstreeks geld met verdienen zoals taxi/pakjesdienst/maaltijdbezorging

Ik wist dat die ‘mijn inziens’ gebruikt ging worden maar ik vond het maar fair ifv uw ‘dacht ik’.
Fair enough ;)
Valt over te discussiëren, iemand die dan in limburg woont en elke weekend naar zijn appartement in veurne gaat, om zelf te gaan of omdat hij verhuur moet opkuisen ofzo, is dat dan wel correct?
Of iemand met zware champagne hobby en elk weekend naar de champagne streek rijdt.
Of iemand met meerdere prive eigendommen verspreid over meerdere locaties die constant van hier naar daar rijdt.
Het is uiteindelijk een verplaatsing, je gaat er niet rechtstreeks geld met verdienen zoals taxi/pakjesdienst/maaltijdbezorging
Klopt allemaal, als werkgever heb je enkel controle op de afgelegde kilometers indien en naargelang hoe deze contractueel vastliggen.
(vorige werkgever besliste je zelf a/- hoeveel jaarlijkse km je wou in het contract, ging je erover = zelf te betalen)

Maar hij wilt er wel 'aan verdienen' door de transportkosten te boeken.

Hier een gelijkaardige vraag: ik krijg maandelijks van Luminus een afrekening voor stroom (bijv. 500 kWh) waarvan er dan pakweg 350 kWh voor mijn laadpaal (Pulsar Wallbox) dient. Mag ik dan gewoon een excel exporteren uit mijn laadpaal software die bevestigt dat er sessies zijn geweest i/d afgelopen maand voor 350 kWh?

Ik veronderstel van wel, maar daar kan iemand toch eenvoudig mee vals spelen en dan ook privé stroomgebruik vermommen als laadpaal gebruik?
Je kan ook de auto van u vrouw en kinderen ook vullen met de tankkaart van u vennootschap...
Je kan eenvoudig vals spelen, maar je kan het ook eenvoudig zien.

Ik ben al blij dat ik het forfetaire bedrag voor terugbetaling mag gebruiken. In de zomermaanden is dit echt een cadeau.

Vanaf je deze gebruikt in uw boekhouding moet dit gemeten worden met een MID gecertificeerd toestel.
Dat kan standaard aanwezig zijn (Smappee), maar dat kan ook niet zijn. Of de controleur dat ook effectief vraagt hangt af van de persoon.

Ik heb ooit controle gehad toen mijn vrouw nog in bijberoep werkte.
Die controleur keek naar geen enkel bewijsje (stomme bonnetjes ofzo). Die deed gewoon "aantal dagen gewerkt" * "aantal km's". En als dat aantal in de buurt lag van wat jij zei dan was het ok. Die verspilt echt geen tijd aan het uitzoeken van elke km en dag.

Volgens mij worden die hier allerlei zaken door elkaar gehaald.
Die 43cent is toch het maximale dat een werkgever een werknemer belastingvrij mag geven voor woon-werk verkeer?
De formule met de factor is wat vroeger elke motorrijder toepaste in de personenbelasting. Daar had je 3 manieren. Niets aangeven en het werkelijk forfait automatisch krijgen (tegenwoordig een waanzinnige 6.3k) OF werkelijke kosten * factor privé/werk OF km's * forfait/km (15c).
Kan je geen verplaatsingskosten in je factuur opnemen?

Terug
Bovenaan