Freelancers & Ondernemers

Maar dat kan je toch niet doen?
Bedrijven willen dat ook niet hé!
De projecten die ik de laatste jaren heb gedaan is: helpen bedrijven testen en test automatisering op te zetten en na 9-12 maanden ga ik weer verder en neemt een intern iemand dat over. Ze gaan nooit mij langdurig inhuren om dat te doen. Ik ga dat ook niet willen doen, want na een jaar wordt dit meer routine ipv opzetten en wordt ik dat beu.

Op zich is de fiscale oplossing simpel: schaf al de gunstige tarieven zoals VVPR Bis, liquidatiereserve etc af.
Winst wordt zo zwaar belast als loon. Probleem is dan echter dat grotere bedrijven weg gaan want niemand wil nog investeren als de winst zo zwaar belast wordt. Wat ons weer bij de kern van de zaak brengt: loon wordt te zwaar belast in België.
Zo lang men dat niet aanpakt, blijft het gerommel in de marge.

Ik heb het hier al eerder gezegd, ik ben niet zelfstandige geworden voor het geld, maar voor de vrijheid. Die ga ik niet opgeven hoor.
Bedrijf uitbreiden en mensen inhuren? Tja, ik wil in mijn vakgebied bezig zijn, niet een manager worden.
Vvprbis en liquidatiereserves zijn enkel voor kleine vennootschappen. Dus ik denk niet dat dit speelt voor grote ondernemingen. Het zijn vooral de 'kleine zelfstandigen' en iets wat deftige KMO die je ermee zou treffen. En natuurlijk de freelancers 😉

Het gaat er zelfs niet om of Rudy beter of slechter is.
Bedrijven huren vaak ook externen in omdat ze zelf de kennis (nog) niet hebben om iets nieuws te doen, omdat ze tijdelijk een zwaar profiel nodig hebben om zaken op te zetten of terug recht te trekken. (dit is trouwens een belangrijk punt in de wet DBA in Nederland)Als
Als een bedrijf dit intern gaat regelen, met of zonder AI, lijkt mij geen recept voor succes. Niet dat het managers zal beletten om het toch te proberen.

En ja, die kan je ook bij consultancy bedrijven vinden, maar laten we eerlijk zijn: daar loopt ook veel volk rond dat er niet bovenuit steekt.
Wat de grote consultancy bedrijven ook vaak doen, is de ervaren consultant eerst langs laten komen en dan gradueel hem/haar vervangen door een medior of zelfs junior, liefst voor dezelfde prijs!

Ik merk echt dat bedrijven mij inhuren omwille van mijn kennis en ervaring. Dat ik puur voor mezelf werk en niet gelieerd ben aan een groter bedrijf, wat weer een hele hoop andere consultants wil binnenschuiven, is ook een plus voor de klant.
De enige manier voor mij om geld te verdienen is mijn werk meer dan goed te doen. Daar hangt ook mijn reputatie van af.
Ik ga geen namen noemen van mensen noch bedrijven, maar "tuurlijk rekenen wij senior consultants aan voor iedereen, al onze juniors kunnen rekenen op de steun van de seniors!"

Laatst bewerkt:
Maar dat geldt toch enkel als je vergelijkt met internen?

Naar mijn gevoel zijn de meeste freelancers ex-loondienst consultants. En daar is er dan weinig verschil, of die nu middelmatig is als freelancer of als loondienst consultant, dat komt toch op hetzelfde neer qua werk?
En voor het inhurende bedrijf is de freelancer dan meestal nog eens een heel pak goedkoper.
Consultancy bedrijven hebben veel mensen op de bank zitten die ze tegenwoordig aanbieden aan dumpingprijzen om er amper iets aan te verdienen. Ik heb vorige week bedragen tussen 500 en 600 Euro gehoord voor een medior profiel. Probeer daar als freelancer maar eens tussen te komen.

Consultancy bedrijven hebben veel mensen op de bank zitten die ze tegenwoordig aanbieden aan dumpingprijzen om er amper iets aan te verdienen. Ik heb vorige week bedragen tussen 500 en 600 Euro gehoord voor een medior profiel. Probeer daar als freelancer maar eens tussen te komen.

Ik kan me niet ontdoen van de indruk dat veel van doe consultancy bedrijven hun grens voor "medior" nogal laag ligt. Als je uw diploma hebt ben je op een half jaar medior, vaak. Tja...

Waarom zou een consultancy bedrijf u geen medior noemen als ze daarmee geld kunnen verdienen?

Want een dagtarief van tussen de 500 en 600 euro is onleefbaar voor een freelancer?

Ik denk dat sommigen hier wat te hoge tarieven en te veel werkzekerheid gewend zijn. De afgelopen jaren waren gouden jaren, het is normaal dat er ook periodes van mindere jaren zijn.

Bij multinational van buurman is het omgekeerd, vast personeel buiten en meer consultants - die vallen niet onder vaste kosten en dat was handiger voor de boekhouding, neveneffect was dan ook dat een paar mensen zijn ontslagen en dan aangenomen als freelancer aan 2 keer de kost.

En als kers op de taart hebben de managers nog een bonus gekregen voor de geslaagde herstructurering die eigenlijk meer kost dan daarvoor, en dat voor minder mensen.

A job well done

Bij multinational van buurman is het omgekeerd, vast personeel buiten en meer consultants - die vallen niet onder vaste kosten en dat was handiger voor de boekhouding, neveneffect was dan ook dat een paar mensen zijn ontslagen en dan aangenomen als freelancer aan 2 keer de kost.

En als kers op de taart hebben de managers nog een bonus gekregen voor de geslaagde herstructurering die eigenlijk meer kost dan daarvoor, en dat voor minder mensen.

A job well done
Een consultant krijg je natuurlijk zeer snel en gemakkelijk buiten, terwijl iemand in loondienst vaak niet buiten te werken is...

Hier bij verschillende klanten ook reorganisaties meegemaakt, 80% van de gevallen gooiden ze effectief eerst de werknemers buiten en hielden ze de consultants/freelancers aan om continuiteit te garanderen.

Je moet niet verder kijken dan onze regeringen bvb, wel weinig tot geen ontslagen maar geen/minder vervangingen. Soms is dat verantwoord, maar vaak ook niet- in het geval van mijn buurman zit er daar eentje tussen die +20 jaar dienst had, veel kennis en op een afdeling waar altijd verder wordt op gebouwd, duur profiel maar goedkoop ivm nu - die werk nu freelance aan 1200 €/dag. Ook hebben ze een extra mgmt laag ingevoerd die volgens buurman eerder negatief dan positief is, ook al zit hij er ook als mgmt.

Maar anderzijds hebben ze al een paar keer negatief de pers gehaald met de ontslagen, maar op het einde van de rit werken er paar maand later gewoon evenveel maar andere mensen hoor.

Ik zit op een project in Antwerpen, en veel Nederlanders. Laatste profielen die erbij zijn gekomen, allemaal Nederlanders, omdat in Nederland zelf de freelance markt helemaal op zen gat ligt.
Dat is zeker een probleem. Ik merk het ook op. Naar mijn mening lost dit beleid van de Nederlands overheid niks op. de reden dat zoveel mensen daar als ZZP'er aan de slag zijn, voornamelijk zorg, komt ook daar door de veel te hoge belastingdruk op loon in combinatie met de alsmaar sneller stijgende levenskost. Mensen zoeken nu eenmaal naar oplossingen.

In het verleden zijn er hier al talrijke posts gepasseerd omtrent de "optimale loonsuitkering" binnen een management vennootschap: daaruit herinner ik me vooral dat het meestal toch voordeliger was om een minimum bezoldiging uit te keren en dan zoveel mogelijk via VVRPBIS uit te keren (optie a) i.t.t. je bezoldiging op te trekken naar de grens van €50k en de rest via dividend uit te keren (optie b). Vandaag is het belastingspercentage van VVRPBIS opgetrokken van 15% naar 18%, daarnaast zijn de auteursrechten ook weer geïntroduceerd.
Nu heb ik zelf al eens een beknopte cijferanalyse gemaakt en is het verschil ZONDER auteursrechten (bij een omzet van +/- 150KEUR) al verwaarloosbaar klein geworden tussen beide opties (verhoging VVRPBIS is immers vooral nadeling voor optie a). Met de auteursrechten lijkt optie B nu wel een pak beter aangezien je in dat geval +/- 21KEUR auteursrechten kan uitkeren aan een tarief van 15%. Bovendien heb je ook nog eens meer comfort omdat je elke maand geld uit je vennootschap trekt ipv te wachten tot de dividendperiode.
Klopt mijn redenering of zie ik iets over het hoofd?

In het verleden zijn er hier al talrijke posts gepasseerd omtrent de "optimale loonsuitkering" binnen een management vennootschap: daaruit herinner ik me vooral dat het meestal toch voordeliger was om een minimum bezoldiging uit te keren en dan zoveel mogelijk via VVRPBIS uit te keren (optie a) i.t.t. je bezoldiging op te trekken naar de grens van €50k en de rest via dividend uit te keren (optie b). Vandaag is het belastingspercentage van VVRPBIS opgetrokken van 15% naar 18%, daarnaast zijn de auteursrechten ook weer geïntroduceerd.
Nu heb ik zelf al eens een beknopte cijferanalyse gemaakt en is het verschil ZONDER auteursrechten (bij een omzet van +/- 150KEUR) al verwaarloosbaar klein geworden tussen beide opties (verhoging VVRPBIS is immers vooral nadeling voor optie a). Met de auteursrechten lijkt optie B nu wel een pak beter aangezien je in dat geval +/- 21KEUR auteursrechten kan uitkeren aan een tarief van 15%. Bovendien heb je ook nog eens meer comfort omdat je elke maand geld uit je vennootschap trekt ipv te wachten tot de dividendperiode.
Klopt mijn redenering of zie ik iets over het hoofd?
Die nieuwe auteursrechten voor IT'ers bedoel je? (nog niet gestemde)
Max 30% van je loonpakket geloof ik dus 50k x 30% terwijl een lage bezoldiging dat ook kan 21k x 30%.

Hangt van winst af voor bezoldiging en auteursrechten dan af.
Ik kom uit op break-even bij 135k winst, dat wilt zeggen een omzet van 135k + alle andere diverse kosten (exclusief bezoldiging en auteursrechten).

Die nieuwe auteursrechten voor IT'ers bedoel je? (nog niet gestemde)
Max 30% van je loonpakket geloof ik dus 50k x 30% terwijl een lage bezoldiging dat ook kan 21k x 30%.

Hangt van winst af voor bezoldiging en auteursrechten dan af.
Ik kom uit op break-even bij 135k winst, dat wilt zeggen een omzet van 135k + alle andere diverse kosten (exclusief bezoldiging en auteursrechten).
Wacht, is het bedrag aan auteursrechten gekoppeld aan uw loonpakket?
Dat is eigenlijk toch gewoon vreemd, want evengoed mag het geen brutoloon vervangen :P

Wacht, is het bedrag aan auteursrechten gekoppeld aan uw loonpakket?
Dat is eigenlijk toch gewoon vreemd, want evengoed mag het geen brutoloon vervangen :P
Sinds die eerste overgangsregeling was dat 50% (2023), 40% (2024), 30% (2025). Daarvoor was dat wat een ongeschreven regel, in vele rulings spreekt men over 'enveloppe'. Ging destijds eerder over de tijdsbesteding tussen creatief werk en werk als bestuurder...

Blijft een koterij :)

Sinds die eerste overgangsregeling was dat 50% (2023), 40% (2024), 30% (2025). Daarvoor was dat wat een ongeschreven regel, in vele rulings spreekt men over 'enveloppe'. Ging destijds eerder over de tijdsbesteding tussen creatief werk en werk als bestuurder...

Blijft een koterij :)
Uitbesteding is logisch, want uitbesteding = omzet.
Maar dat staat toch los van loon?

Ziet er naar uit dat de stijging van VVPR-bis van 15% naar 18% ten vroegste maandag verschijnt en er dus tijd zal zijn om tot en met juni nog aan 15% uit te keren... Belangrijk voor wie dit kan.

Ziet er naar uit dat de stijging van VVPR-bis van 15% naar 18% ten vroegste maandag verschijnt en er dus tijd zal zijn om tot en met juni nog aan 15% uit te keren... Belangrijk voor wie dit kan.
Ik heb dit gedaan vorige maand, om exact die reden. Mijn eerste uitkering ooit, dus scheelde wel een 5k ofzo...

Een e-bike kopen op vennootschap met 100% VAA, wordt dat nog aanvaard? Ik ga te weinig woon-werkverkeer kunnen bewijzen vrees ik om het allemaal op de vennootschap af te wentelen.

Een e-bike kopen op vennootschap met 100% VAA, wordt dat nog aanvaard? Ik ga te weinig woon-werkverkeer kunnen bewijzen vrees ik om het allemaal op de vennootschap af te wentelen.
Er is geen VAA op een fiets. Kosten zijn ook 100% aftrekbaar op voorwaarde dat hij deels gebruikt wordt voor woon werk verkeer.

Terug
Bovenaan