Freelancers & Ondernemers

Tot hoe lang kan een bedrijf eigenlijk het indienen van de jaarrekening uitstellen? En wat zijn de gevolgen?
Een vorige werkgever heeft voor boekjaar 2023 de jaarrekening pas op 31/10/2024 ingediend (was daarvoor altijd in juli)
Voor 2024 en 2025 nog niets te vinden in de Consult applicatie van de Nationale Bank.

Tot hoe lang kan een bedrijf eigenlijk het indienen van de jaarrekening uitstellen? En wat zijn de gevolgen?
Een vorige werkgever heeft voor boekjaar 2023 de jaarrekening pas op 31/10/2024 ingediend (was daarvoor altijd in juli)
Voor 2024 en 2025 nog niets te vinden in de Consult applicatie van de Nationale Bank.
Een kleine administratieve boete. Grootste risico is dat personen die schade lijden door de laattijdige jaarrekening je aansprakelijk zouden kunnen stellen (bvb een bank die hierdoor niet op tijd wist dat je moeilijk vaarwater zat) maar in de praktijk denk ik dat ook dit weinig gevolgen heeft.

Samen met een ander persoon wil ik een startup BV oprichten. We hebben zelf ook al een vennootschap met elk onszelf als enige aandeelhouder. Is het interessanter om de nieuwe BV in persoonlijke titel op te richten of via onze vennootschappen?

Samen met een ander persoon wil ik een startup BV oprichten. We hebben zelf ook al een vennootschap met elk onszelf als enige aandeelhouder. Is het interessanter om de nieuwe BV in persoonlijke titel op te richten of via onze vennootschappen?
Uiteraard via jullie eigen 'management' vennootschappen. Nu het nog kan...

Persoonlijk er in stappen is vaak miserie. Met vennootschap betaal je elk uw eigen deel uit in pure cash en beslis je zelf in je eigen vennootschap wat je er mee doet.
Als je persoonlijk er in zit, wordt het een stuk lastiger als je iets anders dan pure cash wilt.

En nu nog de input van mensen die er echt iets van kennen ipv buikgevoel?
De beperkte belasting op Meerwaarde op aandelen is toch interessanter privé?
Ik was juist hetzelfde aan het denken. Ik zou zelfs niet snappen waarom je dat beter via een vennootschap doet buiten als je cashflow wilt laten doorvloeien maar zelfs dan nog...

En nu nog de input van mensen die er echt iets van kennen ipv buikgevoel?
De beperkte belasting op Meerwaarde op aandelen is toch interessanter privé?
Je versluist die gewoon via je eigen vennootschap naar je privé toch?

En je hebt geen fiscalist nodig om te weten dat het gewoon veel veiliger is om dat via je eigen vennootschap te laten lopen.

Beide stelsel hebben wel voordelen, afhankelijk van hoe je de onderneming wil leiden. Is het de bedoeling om echt meerwaarde te gaan creëeren (en hopen geld) in de vennootschap (te houden) had men mij verteld dat persoonlijk instappen wat gunstiger zou zijn.

Zelf de voor en nadelen tegenover elkaar afwegen, je kan info winnen, maar de keuze is persoonlijk.

Privé instappen en privé je aandelen aanschaffen en je laten vertegenwoordigen en vergoeden door je managementvennootschap?

Privé instappen en privé je aandelen aanschaffen en je laten vertegenwoordigen en vergoeden door je managementvennootschap?
Lijkt mij idd het beste om te doen. De meerwaarden op aandelen zijn gunstiger belast als je die privé in handen hebt.
Als je die aandelen gekocht hebt met een vennootschap, dan zijn die meerwaarden onderworpen aan de vennootschapsbelasting (20 of 25%), lijkt mij. En dan moet je die nog overhevelen naar privé via dividend en roerende voorheffing betalen...

Maar zoals nogal gezegd: best gewoon eens navragen bij een accountant.

Ik heb VVPRbis in de praktijk nooit gebruikt of goed begrepen, altijd al via liquidatiereserve gewerkt.
Begin dit jaar mijn aangelegde reserves van 2020/2021/2022 uitgekeerd aan respectievelijk 5%/6,5%/6,5% RV.(nadat de initiele 10% bij aanleg er al af was uiteraard), dit eigenlijk ter zijde als randinformatie maar niet echt relevant voor onderstaande.
Gisteren bij de boekhouder geweest ivm afsluit boekjaar 2025, bedoeling was om alles terug in liquidatiereserve te steken.
Echter wist die nu wel te melden dat ik mijn winst van boekjaar 2025 volledig kan uitkeren met VVPRbis aan 15% RV als alles ingediend is voor 1/5/26 omdat het nu pas alle wijzigingen zouden gepubliceerd worden?
Klopt dit? Waar zou ik dit kunnen dubbel checken of wie kan dit met 100% zekerheid zeggen want ik wil achteraf geen gezever.

Ik heb VVPRbis in de praktijk nooit gebruikt of goed begrepen, altijd al via liquidatiereserve gewerkt.
Begin dit jaar mijn aangelegde reserves van 2020/2021/2022 uitgekeerd aan respectievelijk 5%/6,5%/6,5% RV.(nadat de initiele 10% bij aanleg er al af was uiteraard), dit eigenlijk ter zijde als randinformatie maar niet echt relevant voor onderstaande.
Gisteren bij de boekhouder geweest ivm afsluit boekjaar 2025, bedoeling was om alles terug in liquidatiereserve te steken.
Echter wist die nu wel te melden dat ik mijn winst van boekjaar 2025 volledig kan uitkeren met VVPRbis aan 15% RV als alles ingediend is voor 1/5/26 omdat het nu pas alle wijzigingen zouden gepubliceerd worden?
Klopt dit? Waar zou ik dit kunnen dubbel checken of wie kan dit met 100% zekerheid zeggen want ik wil achteraf geen gezever.
Ja dat klopt, staat hier ook al regelmatig uitgelegd.

Liquidatiereserves van 31/12/2025 hebben sowieso de nieuwe uitkeringstarieven (9,8% ipv 5% of 6,5%).
Hier staat het vrij goed uitgelegd: https://www.practicali.be/blog/begrotingsakkoord-sleutelt-aan-vvprbis-en-liquidatiereserves
Zelfs die 01/05/2026 is nog niet zeker maar kans is wel groot.

Voorwaarden voor vvpr-bis in grote lijnen:
- inbreng moet volstort zijn
- aandelen ononderbroken bij dezelfde
- opgericht na 01/07/2013

Als je vroegtijdig je auto zou willen afkopen uit financiele renting, moet je dan eigenlijk meer betalen dan wat nog openstaat?
Waarom moet je eigenlijk een boete betalen, hun risico valt volledig weg en ze hebben hun geld + rente sneller terug dan verwacht, ze zouden moeten korting geven toch? :p

Wacht al een week op antw van CA Autobank zucht.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan