Freelancers & Ondernemers

2 wraps per dag kan ook alleen maar met 6 man in dienst, ik weet dan ook niet hoe je die mensen betaalt als je amper 300 euro marge hebt op een werk die 20 a 25 werkuren in neemt :p
Als ik ga kijken naar hun werk, werken ze altijd met 3 tegelijkertijd. Een camionette doen ze meestal op een halve dag hoor.
Ik laat ze altijd door hun doen (ik doe het ontwerp) en nog nooit klachten gehad :)

Als ik ga kijken naar hun werk, werken ze altijd met 3 tegelijkertijd. Een camionette doen ze meestal op een halve dag hoor.
Ik laat ze altijd door hun doen (ik doe het ontwerp) en nog nooit klachten gehad :)
Nu niet voor het een of ander maar een halve dag met 3 man ben je eigenlijk al 600 EUR kwijt zonder materialen, voor een camionette lijkt 400 EUR aan materialen me wel heel weinig?

Dat zijn allemaal jonge gasten. Ik zie je €200 voor een halve dag rekenen. Aan 20 werkdagen kost dus zo'n Junior volgens jou €8000 bruto?
*edit: de factuur voor de Tesla nagekeken: €866.7 excl. btw

Dat zijn allemaal jonge gasten. Ik zie je €200 voor een halve dag rekenen. Aan 20 werkdagen kost dus zo'n Junior volgens jou €8000 bruto?
Met 3 in een halve dag zo'n camionet doen zijn blijkbaar geen juniors dus lijkt mij 50 per uur wel normaal.
Uitaard top als het werk correct is. Die prijs lijkt mij heel laag maar blijkbaar haalbaar voor die mannen dan.

866€, is dat echt voor een full wrap? Met bestickering dan nog als je spreekt van ontwerp.

Graag foto vd tesla… het is onmogelijk dat we appels met appels vergelijken.

866€ is echt amper meer dan een rol wrapfolie, ok voor een tesla geen hele rol nodig. Maar wel 3/4 van een rol…

Allé dan hebben ze 300€ over op een werk waar ze met 3 man een halve dag aan werken. Nog belastingen en sociale bijdrage er vanaf. Succes 😂

Ze mogen hun folie nog gratis krijgen van de leverancier en ze komen nog nie rond lol

Dus jij rekent enkel de kostprijs van het werkvolk (zonder marge) en de kostprijs van het materiaal (allicht ook zonder marge)...

Ik hoop dat je snapt wat met deze logica niet echt klopt hé? :)

Met 50 EUR per uur per persoon te rekenen, reken ik al inderdaad op jong volk zonder al te veel ervaring. Geen idee of je besef hebt van wat de werkelijke kostprijs van personeel is, maar dat is wel wat meer dan "brutoloon = kost".

Ik kreeg ineens uit het niets onderstaande e-mail via boekhoudkantoor.
Normaal doet de boekhouder nooit echt voorstellen naar fiscale optimalisatie.

Het lijkt me dus wat "sketchy".
Alsof ze ineens een product willen verkopen waaraan ze toch wat marge verdienen...
Ja vaak zit daar een commissie achter voor je accountant :) Het instituut legt een strikt verbod op commissielonen maar kantoren en aanbieders zijn creatief genoeg... Zelfs de grote verzekeringsfondsen geven commissies.

Ik zelf ben er geen fan van, weinig voordeel voor veel gedoe. We kunnen alleen maar hopen dat dit soort constructies ooit eens aangepakt wordt door fiscus.

Laatst bewerkt:
Edit: ik heb ChatGpt wat laten rekenen en kwam tot volgende conclusie op basis van 100 000 euro beschikbaar in vennootschap afhankelijk hoe het beursjaar was voor de warrant, lijkt dit te kloppen?

MethodeNetto%
Dividend 30%€52.50052,5%
VVPRbis€63.75063,8%
Liquidatiereserve€64.12564,1%
Warrants +8%€71.82071,8%
Warrants 0%€66.00066%
Warrants -10%€58.72558,7%
Die Warrants +8% zou ik negeren, je moet kijken naar die +0% en dan eigenlijk de kost erbij tellen om een put optie op de onderliggende aandelenindex erbij te kopen, zodat je zeker bent dat de warrants niet dalen in prijs. Die 66% die dan overblijft daalt dan gemakkelijk nog met 2% waardoor liquidatiereserve/vvpr bis het beste blijft. Als die 2 laatsten nu worden afgevoerd zou ik er terug naar kijken, maar nu lijkt het me veel gedoe voor niets (tenzij je geen tussenpersoon nodig zou hebben voor de warranten constructie).

Die Warrants +8% zou ik negeren, je moet kijken naar die +0% en dan eigenlijk de kost erbij tellen om een put optie op de onderliggende aandelenindex erbij te kopen, zodat je zeker bent dat de warrants niet dalen in prijs. Die 66% die dan overblijft daalt dan gemakkelijk nog met 2% waardoor liquidatiereserve/vvpr bis het beste blijft. Als die 2 laatsten nu worden afgevoerd zou ik er terug naar kijken, maar nu lijkt het me veel gedoe voor niets (tenzij je geen tussenpersoon nodig zou hebben voor de warranten constructie).
Je gaat er normaal niet meer uithalen dan VVPR Bis (nu met de 18% mss nipt). Ik zou het ook niet doen als uw winst onder de 100k€ blijft (VVPR Bis is gewoon veel safer en makkelijker).

Vandaag nog een reden gekregen om werk te maken van mijn switch naar meer ondernemerschap. Klant verwacht binnenkort dat we van 2 dagen in de week naar 3 dagen in de week op kantoor gaan. Dit nadat ze drie weken geleden beslisten dat externen verplicht een aantal dagen niet mogen factureren (om opex te beperken).

Deze twee wijzigen op korte tijd wringen toch wel. Te meer omdat je natuurlijk geen keuze hebt. Als je niet akkoord gaat stopt het contract gewoon en is het gedaan na 30 dagen.

Dit jaar toch maar eens actiever leads zoeken voor Odoo en/of MSP. @Chickenlal jij kent toevallig geen ondernemers die Excel beu zijn of te veel moeten context-switchen en professioneler te werk willen gaan? :scream:

Vandaag nog een reden gekregen om werk te maken van mijn switch naar meer ondernemerschap. Klant verwacht binnenkort dat we van 2 dagen in de week naar 3 dagen in de week op kantoor gaan. Dit nadat ze drie weken geleden beslisten dat externen verplicht een aantal dagen niet mogen factureren (om opex te beperken).

Deze twee wijzigen op korte tijd wringen toch wel. Te meer omdat je natuurlijk geen keuze hebt. Als je niet akkoord gaat stopt het contract gewoon en is het gedaan na 30 dagen.

Dit jaar toch maar eens actiever leads zoeken voor Odoo en/of MSP. @Chickenlal jij kent toevallig geen ondernemers die Excel beu zijn of te veel moeten context-switchen en professioneler te werk willen gaan? :scream:
Het probleem is ook dat iedereen alles maar braafjes aanvaard. Dus met de mindset van 'geen keus' gaan dat soort bedrijven gewoon hun ding doen natuurlijk...

Dus jij rekent enkel de kostprijs van het werkvolk (zonder marge) en de kostprijs van het materiaal (allicht ook zonder marge)...

Met 50 EUR per uur per persoon te rekenen, reken ik al inderdaad op jong volk zonder al te veel ervaring. Geen idee of je besef hebt van wat de werkelijke kostprijs van personeel is, maar dat is wel wat meer dan "brutoloon = kost".
Horse en financiële zaken gaan gewoon niet samen, dat daar nog mensen op blijven reageren. Keer op keer op keer slaagt dat gewoon weer nergens op.

Dit nadat ze drie weken geleden beslisten dat externen verplicht een aantal dagen niet mogen factureren (om opex te beperken).
Hier hebben we paar maand terug in december dezelfde boodschap gekregen. Tijdens de kerstvakantie werden er geen prestaties verwacht.

Ging over 7 werkdagen. Wel in een periode dat ik meestal zelf verlof pak, dus dat valt dan weer mee.

Indexatie van dagtarief was ook afgewezen.

Verder tevreden van de klant/IT omgeving/project? Ze hebben bij mij ook al eens een paar keer gepolst of ik beschikbaar was, maar is voor mij uit de richting, zeker met 3d op kantoor dan.

Neen Vega, jij sprak over €600 voor een halve dag voor 3 werknemers:

Nu niet voor het een of ander maar een halve dag met 3 man ben je eigenlijk al 600 EUR kwijt zonder materialen

Wel grappig dat iedereen mij beschuldigt van een reality check, terwijl ik al 5 jaar samenwerk met dat bedrijf en ik dus effectief facturen krijg van hun en die dan ook met plezier betaal. Misschien zijn zij goedkoop, geen idee. Maar dan heb ik gewoon geluk, want ik stuur al mijn klanten naar daar en ik heb nog geen enkele klacht gehad. Ik ben zelf klant bij hun (al 3 wraps gedaan) en bij verkoop was er ook geen enkele schade of kleurverschil aan de carrosserie, na verwijdering van de wrap. Ik snap echt niet waarom ik bij iemand anders zou moeten gaan. Het bedrijf bestaat al 20 jaar.

Meestal vraag ik €650 voor het ontwerp en laat ik het wrappen voor €850 waardoor de klant een nieuwe wagen heeft voor €1500 excl btw

Het enige waar ik aan denk, is dat dit hun 'catch' is om een nieuwe klant binnen te halen. Want een tevreden klant zal blijven bestellen bij hun. En misschien halen ze daar hun winst dan? Denk maar aan allerhande reclame-materiaal, want ze doen werkelijk alles. Die car wraps is maar één onderdeel van het bedrijf.

Laatst bewerkt:
Hier hebben we paar maand terug in december dezelfde boodschap gekregen. Tijdens de kerstvakantie werden er geen prestaties verwacht.

Ging over 7 werkdagen. Wel in een periode dat ik meestal zelf verlof pak, dus dat valt dan weer mee.

Indexatie van dagtarief was ook afgewezen.

Verder tevreden van de klant/IT omgeving/project? Ze hebben bij mij ook al eens een paar keer gepolst of ik beschikbaar was, maar is voor mij uit de richting, zeker met 3d op kantoor dan.
Goh, op zich wel, maar toch minder en minder, afhankelijk van hoe het jaar loopt toch uitkijken naar iets anders volgend jaar.

Ja? o_O

Een halve dag is 4u, voor 3 mensen aan 50 EUR per uur is dat toch 600 EUR voor een halve dag?!

En daarop zeg ik dat dat neerkomt op €8000 per werknemer per maand:
Ik zie je €200 voor een halve dag rekenen. Aan 20 werkdagen kost dus zo'n Junior volgens jou €8000 bruto

Waarop jij mij aanvalt, terwijl ik gewoon jouw cijfers herhaal:

Terug
Bovenaan