Freelancers & Ondernemers

Volgens mijn boekhouder is er nog onduidelijkheid over die datum en hoe die 31/12 te interpreteren valt of dat ze het zelfs nog gaan aanpassen naar 30/12 zodanig dat aangelegde reserves op 31/12 zeker onder nieuwe regeling vallen, morgen is er blijkbaar een webinar.
Heb jij nog meer informatie?
Wat houdt een interim dividend juist in? Ik vermoed niet dat het als dividend aanzien wordt waarop je 30% RV moet betalen want anders is het een non discussie. Wat is nu juist de mogelijkheid om toch nog aan 15% uit te keren ipv 18%?
Zou me verbazen dat 31/12 kan vastgeklikt worden aan huidige tarieven. Regering heeft geld nodig, veel geld :)

Neen interimdividend kan ook aan vvpr dus 15%, tot 1 maand na de stemming.

Zou me verbazen dat 31/12 kan vastgeklikt worden aan huidige tarieven. Regering heeft geld nodig, veel geld :)

Neen interimdividend kan ook aan vvpr dus 15%, tot 1 maand na de stemming.
Dus is dat dan van 3 jaar geleden of van 2025?
Ik ken vvprbis niet goed, 3 jaar geleden wel volledig liquidatiereserve aangelegd.
Of hoe zit dat praktisch in elkaar?

En Billit is toch duidelijk trager dan voorheen om facturen te maken heb ik de indruk.
Alsook heb ik net 7 facturen verzonden met peppol en staan die allemaal in wachtrij, daar loopt er precies toch ook al iets mis.
Normaal zijn die instant verzonden en krijg je daar vrij snel een bevestiging van dat die goed toegekomen zijn bij de ontvanger.

Die lijden gewoon onder hun eigen succes en moeten vermoedelijk hun infrastructuur constant opschalen. Vrijdag nog lag Billit gewoon enkele uren plat. Dat zal mettertijd wel beteren...

Mijn factuur van vorige week heeft trouwens 2u10m in de wachtrij gestaan alvorens die verzonden werd. Zo vreemd is dat niet.

Wat gebruiken jullie als eenheid, als consultant, in je facturatie?
Tot nu toe altijd dagen gebruikt, maar met die limitering op 2 cijfers na de komma gaat dat wel vervelend worden. Want als je nu eens 1 uur of zelfs half uur moet invullen en je gebruikt dagtarief, zit je al met meer cijfers na de komma.

En als je in uren gaat werken, zit je opnieuw met de miserie dat je dagtarief misschien niet op 2 cijfers eindigt. Oké dat komt op hooguit een paar euro's op maandbasis die afronding, maar het is het idee.

Ik snap die limitatie niet goed. Ik rond gewoon af bij de totale afrekening. Dan is er hooguit 1 cent verschil met het exacte getal.
Ik heb een factuur die goed werd verstuurd met een InvoicedQuantity met 3 cijfers na de komma (door idd één dag van minder dan 8u). Lijkt me dat de afronding enkel op de bedragen van toepassing is?

Wat een gedoe om bij van breda deelbewijzen te verkopen van een dbi fonds. Ik heb al moeten vragen hoe dit effectief moet. En zou een tegenwaarde moeten geven, dan wordt dat klaargezet in de online banking. De NIW die er staat is van 29 december...

Wat een gedoe om bij van breda deelbewijzen te verkopen van een dbi fonds. Ik heb al moeten vragen hoe dit effectief moet. En zou een tegenwaarde moeten geven, dan wordt dat klaargezet in de online banking. De NIW die er staat is van 29 december...
Die NIW zal tegen de avond, ten laatste morgenvroeg wel verspringen naar 2/1 of 5/1 vermoed ik.
Maar ik verbaas mij van uw bericht eigenlijk, bij verkoop dacht ik gewoon dat zij dat in gang zetten en dat het systeem dat zelf bepaalt op effectieve NIW van de dag, net zoals een aankoop gebeurd eigenlijk.
Ik steek er op dit moment ook nog maandelijks redelijk wat in maar ik heb eigenlijk nog niet echt een strategie naar later toe wanneer of hoe ik er ga uitstappen. Langs een kant denk ik zolang ik het niet nodig heb mag het gerust blijven staan en dat kan behoorlijk lang zijn.

Die NIW zal tegen de avond, ten laatste morgenvroeg wel verspringen naar 2/1 of 5/1 vermoed ik.
Maar ik verbaas mij van uw bericht eigenlijk, bij verkoop dacht ik gewoon dat zij dat in gang zetten en dat het systeem dat zelf bepaalt op effectieve NIW van de dag, net zoals een aankoop gebeurd eigenlijk.
Ik steek er op dit moment ook nog maandelijks redelijk wat in maar ik heb eigenlijk nog niet echt een strategie naar later toe wanneer of hoe ik er ga uitstappen. Langs een kant denk ik zolang ik het niet nodig heb mag het gerust blijven staan en dat kan behoorlijk lang zijn.
Goede opmerking, ik dacht ook dat het zo ging gebeuren. Ik heb eind december 2025 vvpr bis uitbetaald en deze maand is het 2020 en 2021 liquidatiereserve. Dus ga het moeten verkopen, en kan het dan privé beleggen.

Goede opmerking, ik dacht ook dat het zo ging gebeuren. Ik heb eind december 2025 vvpr bis uitbetaald en deze maand is het 2020 en 2021 liquidatiereserve. Dus ga het moeten verkopen, en kan het dan privé beleggen.
Als je via BV van BvB naar privé BvB gaat om te beleggen kan dit kosteloos, best eens navragen.

En heb ik dan wel de keus om zelf op de verkoop knop te drukken ? Want zou het sowieso in een all world etf steken.
Dat is met een DBI fonds waarbij de winst niet belast wordt in de zaak.
Met een ETF wordt je wel belast, dus dat is niet zo interessant op de zaak. BvB biedt geen ETFs aan.

Ik vroeg of ik dan zelf in controle ben om het fonds te verkopen. Of moet ik dan ook nog steeds heen en weer mailen met BvB ? Anders zie ik de reden niet om het fonds eerst privé over te zetten...
Hier was het via BvB gegaan.
Is ook enkel maar handig als je dit fonds wilt aanhouden, niet als je het toch wilt verkopen en met het geld een andere investering wilt doen.

Ik doe al een tijdje privé aan dividend beleggen en ik zou dit ook binnen mijn vennootschap willen beginnen doen. Ik heb twee DBI fondsen die jaarlijks een deftig dividend uitkeren en waarvan ik mits aan de nieuwe voorwaarden te voldoen de roerende voorheffing kan van recupereren. Omdat ik optimaal gebruik wil maken van de compounding intrest zou het voor mij interessanter zijn dat ik per kwartaal dividenden ontvang. Maar zijn er dergelijke producten die onder de DBI regeling vallen?
Mezelf even quoten.

Toevallig iemand die hier een antwoord zou kunnen op weten?

Vincent Van Quickenborne:
𝗧𝗮𝗸𝘀𝘃𝗲𝗿𝗵𝗼𝗴𝗶𝗻𝗴 𝘃𝗮𝗻 𝟭𝟱 𝗻𝗮𝗮𝗿 𝟭𝟴% 𝗩𝗩𝗣𝗥𝗯𝗶𝘀 𝘁𝗲𝗻 𝘃𝗿𝗼𝗲𝗴𝘀𝘁𝗲 𝘃𝗮𝗻𝗮𝗳 𝟭 𝗮𝗽𝗿𝗶𝗹 𝟮𝟬𝟮𝟲Ik heb de hand kunnen leggen op de programmawet in 1e lezing. Daarin wordt de wettelijke vertaling gemaakt van het begrotingsakkoord van de regering eind november 2025.In het hoofdstuk over 𝗩𝗩𝗣𝗥𝗯𝗶𝘀 staat dat de inwerkingtreding voorzien is “op de eerste dag van de maand volgend op de maand waarin deze wet bekendgemaakt wordt in het Belgisch Staatsblad”.Aangezien deze wet nog een 2e lezing moet kennen in de ministerraad en pas daarna naar het parlement komt zal de stemming en de publicatie ten vroegste in maart 2026 gebeuren. Gevolg is dat de verhoging van 15 naar 18% ten vroegste vanaf 1 april 2026 zal gebeuren.Ze zal van toepassing zijn op alle reserves, ook de reeds aangelegde.Dat is uiteraard 𝗽𝘂𝘂𝗿 𝗰𝗼𝗻𝘁𝗿𝗮𝗰𝘁𝗯𝗿𝗲𝘂𝗸.Voor de 𝗹𝗶𝗾𝘂𝗶𝗱𝗮𝘁𝗶𝗲𝗿𝗲𝘀𝗲𝗿𝘃𝗲𝘀 gelden de volgende regels.Het huidige tarief van 6,5%, dat van toepassing is bij uitkeringen waarvoor de wachttermijn van drie jaar is gerespecteerd, wordt opgetrokken naar 9,8%, om zo uit te komen op een totale effectieve belasting van 18% (incl. afzonderlijke aanslag van 10%).Voor reserves aangelegd voor boekjaar verbonden met aanslagjaar 2025 of vroeger gelden de oude tarieven. Voor alles wat erna is aangelegd (dus vanaf 31 december 2025), gelden de hogere tarieven.

Vincent Van Quickenborne:
𝗧𝗮𝗸𝘀𝘃𝗲𝗿𝗵𝗼𝗴𝗶𝗻𝗴 𝘃𝗮𝗻 𝟭𝟱 𝗻𝗮𝗮𝗿 𝟭𝟴% 𝗩𝗩𝗣𝗥𝗯𝗶𝘀 𝘁𝗲𝗻 𝘃𝗿𝗼𝗲𝗴𝘀𝘁𝗲 𝘃𝗮𝗻𝗮𝗳 𝟭 𝗮𝗽𝗿𝗶𝗹 𝟮𝟬𝟮𝟲Ik heb de hand kunnen leggen op de programmawet in 1e lezing. Daarin wordt de wettelijke vertaling gemaakt van het begrotingsakkoord van de regering eind november 2025.In het hoofdstuk over 𝗩𝗩𝗣𝗥𝗯𝗶𝘀 staat dat de inwerkingtreding voorzien is “op de eerste dag van de maand volgend op de maand waarin deze wet bekendgemaakt wordt in het Belgisch Staatsblad”.Aangezien deze wet nog een 2e lezing moet kennen in de ministerraad en pas daarna naar het parlement komt zal de stemming en de publicatie ten vroegste in maart 2026 gebeuren. Gevolg is dat de verhoging van 15 naar 18% ten vroegste vanaf 1 april 2026 zal gebeuren.Ze zal van toepassing zijn op alle reserves, ook de reeds aangelegde.Dat is uiteraard 𝗽𝘂𝘂𝗿 𝗰𝗼𝗻𝘁𝗿𝗮𝗰𝘁𝗯𝗿𝗲𝘂𝗸.Voor de 𝗹𝗶𝗾𝘂𝗶𝗱𝗮𝘁𝗶𝗲𝗿𝗲𝘀𝗲𝗿𝘃𝗲𝘀 gelden de volgende regels.Het huidige tarief van 6,5%, dat van toepassing is bij uitkeringen waarvoor de wachttermijn van drie jaar is gerespecteerd, wordt opgetrokken naar 9,8%, om zo uit te komen op een totale effectieve belasting van 18% (incl. afzonderlijke aanslag van 10%).Voor reserves aangelegd voor boekjaar verbonden met aanslagjaar 2025 of vroeger gelden de oude tarieven. Voor alles wat erna is aangelegd (dus vanaf 31 december 2025), gelden de hogere tarieven.
Blijft het tarief van 20% bij uitkering dividende na het tweede boekjaar. Want dan is het verschil niet meer zo significant om extra te wachten.

Ze zal van toepassing zijn op alle reserves, ook de reeds aangelegde.Dat is uiteraard 𝗽𝘂𝘂𝗿 𝗰𝗼𝗻𝘁𝗿𝗮𝗰𝘁𝗯𝗿𝗲𝘂𝗸.Voor de 𝗹𝗶𝗾𝘂𝗶𝗱𝗮𝘁𝗶𝗲𝗿𝗲𝘀𝗲𝗿𝘃𝗲𝘀 gelden de volgende regels.Het huidige tarief van 6,5%, dat van toepassing is bij uitkeringen waarvoor de wachttermijn van drie jaar is gerespecteerd, wordt opgetrokken naar 9,8%, om zo uit te komen op een totale effectieve belasting van 18% (incl. afzonderlijke aanslag van 10%).Voor reserves aangelegd voor boekjaar verbonden met aanslagjaar 2025 of vroeger gelden de oude tarieven. Voor alles wat erna is aangelegd (dus vanaf 31 december 2025), gelden de hogere tarieven.
Hier ben je mij toch kwijt.
Dus eerste deel wordt er gezegd dat het op alle reserves is, ook de reeds aangelegde.
Dat het wordt opgetrokken van 6,5 naar 9,8.
Maar dan wel afsluiten met aangelegde reserves van aanslagjaar 2025(=boekjaar 2024) of vroeger gelden de oude tarieven.
Dit spreekt elkaar toch compleet tegen?

Hier ben je mij toch kwijt.
Dus eerste deel wordt er gezegd dat het op alle reserves is, ook de reeds aangelegde.
Dat het wordt opgetrokken van 6,5 naar 9,8.
Maar dan wel afsluiten met aangelegde reserves van aanslagjaar 2025(=boekjaar 2024) of vroeger gelden de oude tarieven.
Dit spreekt elkaar toch compleet tegen?
Eerste deel is vvpr, tweede deel liq res. Komt overeen met wat hier eerder stond.
Enkel nu bevestiging dat er wat meer tijd is

Terug
Bovenaan