Freelancers & Ondernemers

Die loods is een ander zijn pensioen inderdaad 😂

Stonden loodsen te koop, maar als je het hele bedrag moet lenen kon ik met de intrest alleen al bijna de rest van mijn carriere huren 😅

En zonder eigen inbreng kan je helaas niet kopen

Contract zou verlengd worden met 1 jaar maar tussenpartij heeft nog geen contract doorgestuurd en zou morgen terug beginnen. Hoe zouden jullie hiermee omgaan? De klant was dit jaar heel laat met verlengingen.

Contract zou verlengd worden met 1 jaar maar tussenpartij heeft nog geen contract doorgestuurd en zou morgen terug beginnen. Hoe zouden jullie hiermee omgaan? De klant was dit jaar heel laat met verlengingen.
Hangt een beetje af van de relatie met u klant en tussenpartij, maar ik heb al veel gewerkt zonder nieuw werkorder als verlengingen op oude werkorder. Zeker nu blijft dat overal wat hangen. Ik zou het zelf durven als er nieuwe prijs overlegd is, jij hebt nu eigenlijk geen opzeg dus eigenlijk lastiger voor de klant als voor u.

Is het mondeling besproken?

Gelukkig nog niet meegemaakt, maar zoals Baffel zegt, zal het afhangen van je relatie met de klant en de tussenpartij hoe strikt je hier in moet zijn.

Als je een normale relatie hebt met tussenpartij en klant zou ik gewoon gaan werken.
Maar morgen nog wel direct eens navragen natuurlijk.

Je kan op mail hen er aan herinneren en melden dat je dus verwacht asap (of nog liever binnen X aantal dagen) een contractvoorstel te ontvangen. te beginnen vanaf 05/01/2026.

Hangt een beetje af van de relatie met u klant en tussenpartij, maar ik heb al veel gewerkt zonder nieuw werkorder als verlengingen op oude werkorder. Zeker nu blijft dat overal wat hangen. Ik zou het zelf durven als er nieuwe prijs overlegd is, jij hebt nu eigenlijk geen opzeg dus eigenlijk lastiger voor de klant als voor u.

Is het mondeling besproken?
De tussenpartij zei dat ik met een jaar verlengd wordt. Dus het zal wel goedkomen zoals jullie zeggen. Echter wou ik eerst nog het tarief bespreken...

De tussenpartij zei dat ik met een jaar verlengd wordt. Dus het zal wel goedkomen zoals jullie zeggen. Echter wou ik eerst nog het tarief bespreken...
Mhhh dan wordt het wel moeilijker. Geen idee hoe je in deze situatie komt. Normaal gaat het zo bij mij:

Tussenpartij: de klant heeft aangegeven je contract graag te verlengen. Ok voor u Baffel?
Baffel: "ja goed voor mij" of "ja goed, maar ik zou graag mijn dagprijs indexeren"
Tussenpartij: We brengen de papieren in orde.

Meestal vraag ik aan de eindklant al zelf wat kan rond aanpassing van dagtarief. Als dat 0 is dan weet je dat je wat marge van de tussenpartij moet afsnoepen en dan ben ik blij met de kleintjes.

Mhhh dan wordt het wel moeilijker. Geen idee hoe je in deze situatie komt. Normaal gaat het zo bij mij:

Tussenpartij: de klant heeft aangegeven je contract graag te verlengen. Ok voor u Baffel?
Baffel: "ja goed voor mij" of "ja goed, maar ik zou graag mijn dagprijs indexeren"

Meestal vraag ik aan de eindklant al zelf wat kan rond aanpassing van dagtarief. Als dat 0 is dan weet je dat je wat marge van de tussenpartij moet afsnoepen en dan ben ik blij met de kleintjes.
Hier heb ik vrijdag pas gehoord dat ik effectief verlengd wordt, heb er zelf naar moeten vragen want ik had nog nergens bevestiging.

Hier heb ik vrijdag pas gehoord dat ik effectief verlengd wordt, heb er zelf naar moeten vragen want ik had nog nergens bevestiging.
Blijft raar om in deze situatie te zitten, je hebt toch al meetings in u agenda staan voor komende week? Ik heb al minstens mondeling contact hierover met de klant/tussenpartij rond begin november.

Baffel (eind november): "het einde van het jaar komt in zicht, hebben jullie al zicht op een verlenging?" eventueel met "ik zou graag mijn dagprijs herzien naar ... / indexeren"
Tussenpartij: "nog geen zicht op, we checken even bij de klant wat mogelijk is"
...even later
Tussenpartij: de klant heeft aangegeven je contract graag te verlengen. Ok zo voor u Baffel?
Baffel: "ja goed voor mij"

Maar daar heb je nu niks aan.

Hangt denk ik van af van hoe hard je u tarief wilt bespreken, en bij die klant wil blijven. Als er opties zijn en de prijs is slecht zou ik deze week aan de klant laten weten dat er problemen zijn met het contract en nog een weekje vakantie nemen 😎 Kan de relatie wat verzuren, maar die lijkt me nu toch niet ok. Maar misschien ook niet het beste plan in deze tijden.

Edit: iets anders, wat een miserie met peppol voor de btw q4 aangifte, ik krijg hier facturen binnen via peppol die ik al een week geleden via mail heb gekregen en manueel heb doorgestuurd, en via peppol dan nog eens automatisch vandaag. Dat zou geen probleem mogen zijn, ware het niet dat op 50%, de peppol datum in xml niet overeenkomt met de binary pdf die er bij zit en dus niet als duplicaat wordt herkend.

Laatst bewerkt:
Hangt denk ik van af van hoe hard je u tarief wilt bespreken, en bij die klant wil blijven. Als er opties zijn en de prijs is slecht zou ik deze week aan de klant laten weten dat er problemen zijn met het contract en nog een weekje vakantie nemen 😎 Kan de relatie wat verzuren, maar die lijkt me nu toch niet ok. Maar misschien ook niet het beste plan in deze tijden.
Dat is nu ook wel de verantwoordelijkheid van de freelancer en vooral de tussenpartij om daar proactief achter te zitten vind ik. De eindklant werkt vaak met meerdere freelancers, als die voor elke partij moeten bijhouden wanneer dat contract afloopt zijn ze wel even bezig, zeker bij langlopende contracten...

De vraag is eerder waarom die tussenpartij daar niet meer zijn werk van heeft gemaakt. Eénmaal het contract is getekend is dat hun enige resterende taak. Ik zou daar alleszins niet mee opgezet zijn als een partij die >20% van uw tarief neemt zo laks is daarin.

Dat is nu ook wel de verantwoordelijkheid van de freelancer en vooral de tussenpartij om daar proactief achter te zitten vind ik. De eindklant werkt vaak met meerdere freelancers, als die voor elke partij moeten bijhouden wanneer dat contract afloopt zijn ze wel even bezig, zeker bij langlopende contracten...

De vraag is eerder waarom die tussenpartij daar niet meer zijn werk van heeft gemaakt. Eénmaal het contract is getekend is dat hun enige resterende taak. Ik zou daar alleszins niet mee opgezet zijn als een partij die >20% van uw tarief neemt zo laks is daarin.
Gebeurt wel vaker. Ik heb in September doorgegeven dat ik een verhoging wou. Ik heb bij de klant zelf als duidelijk gemaakt dat dat er ging aankomen. Bij de klant zelf zit daar echter nog een "partij" tussen, namelijk Procurement. Die hebben een hele andere visie op contract management...

Op 16/12 kreeg ik dan plots te horen van de tussenpartij dat de klant niet akkoord ging met de verhoging. Dan bij de effectieve business unit mijn beklag gaan doen, die zijn dan hogerop gaan regelen dat het in orde moest komen en 18/12 had ik dan contract getekend.

Maar dan vraag ik mij ook af wat die tussenpartij daartussen zit te doen. Als ik volledig zelf mijn contractonderhandelingen moet regelen...

Gebeurt wel vaker. Ik heb in September doorgegeven dat ik een verhoging wou. Ik heb bij de klant zelf als duidelijk gemaakt dat dat er ging aankomen. Bij de klant zelf zit daar echter nog een "partij" tussen, namelijk Procurement. Die hebben een hele andere visie op contract management...

Op 16/12 kreeg ik dan plots te horen van de tussenpartij dat de klant niet akkoord ging met de verhoging. Dan bij de effectieve business unit mijn beklag gaan doen, die zijn dan hogerop gaan regelen dat het in orde moest komen en 18/12 had ik dan contract getekend.

Maar dan vraag ik mij ook af wat die tussenpartij daartussen zit te doen. Als ik volledig zelf mijn contractonderhandelingen moet regelen...

Die zitten daar bij om fee te incasseren.

Heeft de tussenpartij niet gewoon nog een extra cut proberen te nemen en te veel verhoogd?

Heeft de tussenpartij niet gewoon nog een extra cut proberen te nemen en te veel verhoogd?
Nee, want dat percentage staat contractureel gewoon vast. Was puur het feit dat de onderhandeling gebeurt tussen tussenpartij en procurement. Beide partijen die niet betrokken zijn bij hoe de effectieve teams en consultants werken. En ze willen elks hun rol dan beschermen door al de rest af te schermen en niet open te willen communiceren...

Ligt dat aan mijn tool of kan peppol maar tot 2 cijfers na de komma aan bij de bedragen en zelfs geen komma na de cijfers bij hoeveelheid?
Dus als je nu een half uurtje werkt voor een klant kan je niet 1/16 van een dag invullen, ook niet 0,5 van een uur. Maar zou je dus 30 minuten moeten invullen.
En op een ander lijntje zou je dan bv 3 dagen als 1440 minuten moeten invullen.
Dat lijkt me zodanig absurd dat ik denk dat het aan mijn tool moet liggen.

Laatst bewerkt:
Ligt dat aan mijn tool of kan peppol maar tot 2 cijfers na de komma aan bij de bedragen en zelfs geen komma na de cijfers bij hoeveelheid?
Dus als je nu een half uurtje werkt voor een klant kan je niet 1/16 van een dag invullen, ook niet 0,5 van een uur. Maar zou je dus 30 minuten moeten invullen.
En op een ander lijntje zou je dan bv 3 dagen als 1440 minuten moeten invullen.
Dat lijkt me zodanig absurd dat ik denk dat het aan mijn tool moet liggen.

Ondertussen wordt er meer en meer duidelijk :) Je kan nog steeds een interim-dividend uitkeren ook al staat dat niet in je statuten.

“De algemene vergadering is bevoegd tot bestemming van de winst en tot vaststelling van de uitkeringen.
De statuten kunnen aan het bestuursorgaan de bevoegdheid delegeren om binnen de grenzen van de artikelen 5:142 en 5:143 (netto-actief test en liquiditeitstest) over te gaan tot uitkeringen uit de winst van het lopende boekjaar of uit de winst van het voorgaande boekjaar zolang de jaarrekening van dat boekjaar nog niet is goedgekeurd, in voorkomend geval verminderd met het overgedragen verlies of vermeerderd met de overgedragen winst.”

Dat wil zeggen dat een algemene vergadering (lees: aandeelhouder(s)) ALTIJD bevoegd is om interim-dividenden uit te keren. Statutair kan evenwel bepaald worden dat de bevoegdheid tot uitkeren van een interim-dividend toekomt aan het bestuursorgaan. Daarom kunnen ook commv/vof ALTIJD interim-dividenden uitkeren.

Concreet moet je dus uitkeren voor je algemene vergadering aan het verlaagde tarief, vrij eenvoudig dus.

Het ITAA had laatst ook nog een communicatie doorgestuurd:
De regering heeft gisteren beslist dat de nieuwe regeling van 18% roerende voorheffing op VVPRbis pas ingaat de eerste dag (moet eigenlijk maand zijn) na publicatie in het Belgisch Staatsblad.
➡ Geen terugwerkende kracht tot 1 januari
➡ Geen nood om nog snel uit te keren voor 31 december
Volgens mijn boekhouder is er nog onduidelijkheid over die datum en hoe die 31/12 te interpreteren valt of dat ze het zelfs nog gaan aanpassen naar 30/12 zodanig dat aangelegde reserves op 31/12 zeker onder nieuwe regeling vallen, morgen is er blijkbaar een webinar.
Heb jij nog meer informatie?
Wat houdt een interim dividend juist in? Ik vermoed niet dat het als dividend aanzien wordt waarop je 30% RV moet betalen want anders is het een non discussie. Wat is nu juist de mogelijkheid om toch nog aan 15% uit te keren ipv 18%?

Wat gebruiken jullie als eenheid, als consultant, in je facturatie?
Tot nu toe altijd dagen gebruikt, maar met die limitering op 2 cijfers na de komma gaat dat wel vervelend worden. Want als je nu eens 1 uur of zelfs half uur moet invullen en je gebruikt dagtarief, zit je al met meer cijfers na de komma.

En als je in uren gaat werken, zit je opnieuw met de miserie dat je dagtarief misschien niet op 2 cijfers eindigt. Oké dat komt op hooguit een paar euro's op maandbasis die afronding, maar het is het idee.

Ik snap die limitatie niet goed. Ik rond gewoon af bij de totale afrekening. Dan is er hooguit 1 cent verschil met het exacte getal.

Terug
Bovenaan