Freelancers & Ondernemers

Toch misschien even vermelden dat bedrijven die niet BTW-plichtig zijn niet gehouden zijn aan Peppol-facturen.

Hoeveel klanten die we al gehad hebben die zeggen dat we verplicht zijn om de vervaldagberichten van de verzekeringen via Peppol aan te bieden vanaf 01/01/2026...
Ja, stel je voor dat verzekeringen eens op een moderne manier beginnen werken? Mijn gezondsheidsverzekering past zich nochtans aan:
e-Facturatie start volgende maand
Hoewel verzekeringspremies vrijgesteld zijn van e-facturatie, zullen we je facturen elektronisch verzenden zodat je jouw manier van werken kunt uniformiseren. Zodra je bedrijf is geregistreerd, ontvang je ze automatisch vanaf februari - je hoeft niets te doen. We blijven tot mei PDFs verzenden om de overgang soepel te laten verlopen.

Ja, stel je voor dat verzekeringen eens op een moderne manier beginnen werken? Mijn gezondsheidsverzekering past zich nochtans aan:
Er zijn verschillende verzekeraars die reeds klaar staan voor Peppol en de meer courante huis-tuin-keukenverzekeraars zullen daar reeds het nodige voor gedaan hebben. Wij zijn echter een verzekeringsmakelaar en werken met ca. 40-50 verzekeraars samen, waarvan nog niet eens de helft "klaar" is. het ging me er meer over dat klanten ons vertelden hoe we wettelijk verplicht zijn van hun vervaldagberichten te bezorgen (wat dus niet van toepassing is en die klanten er dus naast zitten).

Uiteraard hoe meer verzekeraars met Peppol werken, hoe beter hé...

Best je mails eens controleren dan. Ik heb begin december een mail gehad van Telenet om mijn Peppol-ID te koppelen.
Ik snap eigenlijk niet waarom ze dat vragen? Is dat voor die kleine kost uit te sparen om zelf voor al hun klanten het peppol ID te gaan opvragen?
Ik heb voorlopig nog maar van 1 leverancier zo'n mail gekregen. De rest doet het denk ik automatisch.

Ik snap eigenlijk niet waarom ze dat vragen? Is dat voor die kleine kost uit te sparen om zelf voor al hun klanten het peppol ID te gaan opvragen?
Ik heb voorlopig nog maar van 1 leverancier zo'n mail gekregen. De rest doet het denk ik automatisch.
Ik vermoed omdat sommige (grotere) bedrijven werken met meerdere peppol IDs om facturen op de juiste afdeling te krijgen. Meestal via een GLN-nummer.

Voor zover ik het mij herinner stond mijn ID al vooraf ingevuld, en diende ik enkel nog te bevestigen.

Mijn vermoeden is dat ze zich bij Telenet zo juridisch indekken op fouten, omdat je dit zelf diende te verifiëren. Het is namelijk onlangs in het nieuws geweest dat het vrij makkelijk is om een ander zijn bedrijf in Peppol te registreren, zonder dat de eigenaar daarvan op de hoogte is:

Toch misschien even vermelden dat bedrijven die niet BTW-plichtig zijn niet gehouden zijn aan Peppol-facturen.

Hoeveel klanten die we al gehad hebben die zeggen dat we verplicht zijn om de vervaldagberichten van de verzekeringen via Peppol aan te bieden vanaf 01/01/2026...
Hoeveel ondernemers weten dat verzekeraars niet btw plichtig zijn.

Hoeveel ondernemers weten dat verzekeraars niet btw plichtig zijn.
Weinig, wat een ondernemer natuurlijk ook altijd kan doen is een vraag stellen, als in, "Seg, klopt het dat jullie facturen via Peppol kunnen sturen?" In plaats van "Jullie zijn verplicht om vanaf 1 januari jullie facturen via Pepol te sturen hé". Bij dat eerste kunnen we zeggen "Zou handig zijn maar helaas, voor ons hangt het ervan af welke verzekeraar, nog niet iedereen is er klaar voor". Bij dat tweede moeten we eigenlijk zeggen aan de klant dat hij gewoon fout zit.

Ikzelf zou ook nooit de pretentie hebben om aan een dienstverlener eventjes te gaan melden hoe ze hun job moeten doen tenzij ik 100% zeker weet dat ik juist zit, ieder z'n ding dan maar zeker?

Voor dit jaar (gelukkig) nog niet teveel facturen ontvangen, maar toch al twee grote op datum van 1/1/2026, namelijk twee voertuigen (eentje bij directlease en eentje bij BMW financial), beiden zijn Belgische entiteiten en beide niet via peppol binnen gekregen.

Ook een verzekeringspremie, maar die moeten niet natuurlijk.

Hadden juist de gemakkelijkste geweest, want dat zijn er twee waar je in hun platform moet gaan inloggen om zelf de factuur eruit te halen.

De kleintjes (KMO onderaannemers) zitten al maanden op Peppol.

Voor dit jaar (gelukkig) nog niet teveel facturen ontvangen, maar toch al twee grote op datum van 1/1/2026, namelijk twee voertuigen (eentje bij directlease en eentje bij BMW financial), beiden zijn Belgische entiteiten en beide niet via peppol binnen gekregen.

Ook een verzekeringspremie, maar die moeten niet natuurlijk.

Hadden juist de gemakkelijkste geweest, want dat zijn er twee waar je in hun platform moet gaan inloggen om zelf de factuur eruit te halen.

De kleintjes (KMO onderaannemers) zitten al maanden op Peppol.
Ik heb van BMW FS nog geen factuur gehad en gebruikelijk kwam deze steeds enkele dagen voor de 1ste van de komende maand. Verwacht deze dus wel via PEPPOL.

Mijn vervaldagberichten van KBC krijg ik al enkele geruime tijd via Peppol, de factuur voor hun bankdiensten krijg ik nu via Doccle.

Nog een 3-tal jaar en de meeste leningen zijn afbetaald. De meeste grote afschrijvingen dan ook in principe, behalve die betreffende de loods die lopen over 10 jaar.
Die loods is uw pensioen, je kan als zelfstandige geen betere investering doen. Meer dan de helft van mijn klanten hebben een loods of pand dat ze makkelijk kunnen verkopen voor 1 miljoen euro. Ieder pand stijgt mooi mee met de inflatie, en zelfs meer. Dus die vaste rentevoet voel je wel na 5-10-15 jaar. Dat wordt jaar na jaar ‘goedkoper’

Ik spreek hier niet over freelancers trouwens.

Hij huurt de loods, hij spreekt over de inrichting van de loods.
De lening van een loods is hoger dan de huurprijs, dus zo'n no-brainer is het zeker niet

Terug
Bovenaan