Freelancers & Ondernemers

Uitspraak van Azure is blijkbaar ook iets totaal anders dan wat ik dacht (nl. iets gelijkaardigs aan a-zuur), kan natuurlijk altijd :)
Dat wisselt, heb ik de indruk. Ik heb Engelse collega's en die zeggen allemaal "a-zjeur". Maar de portugezen zeggen "a-zuur" en de Polen "azur"...

Enkel de grote Range Rover staat in de short-term pipeline voor als EV uit te brengen. Ging normaal dit jaar gebeuren, maar dan kwam die hack.
De volgende EV die ze dan gaan uitbrengen zal de Velar vervangen.

Mijn hoop is nu om in 2028 een tweedehandse Range Rover EV aan te schaffen aan een redelijke prijs. Zodat ik die auto kan oprijden met bijbehorende fiscale voordelen. Maar hoe langer JLR er mee wacht om die auto uit te brengen, hoe kleiner die kans wordt.
Ik had geannuleerde afspraak voor de Sport hybride omdat de wetgeving voor bv´s veranderd was.
Paar maand opgebeld geweest door Land Rover België met de vraag of er nog opvolging nodig was enz.

Verteld van geen ev buiten de grote maar daar geen interesse in en aan de telefoon zei ze me dat de Sport ev in 2e kwartaal 2026 zou uit komen + bestelbaar.

We zien dan wel welke er op de shortlist komen.

Ik had geannuleerde afspraak voor de Sport hybride omdat de wetgeving voor bv´s veranderd was.
Paar maand opgebeld geweest door Land Rover België met de vraag of er nog opvolging nodig was enz.

Verteld van geen ev buiten de grote maar daar geen interesse in en aan de telefoon zei ze me dat de Sport ev in 2e kwartaal 2026 zou uit komen + bestelbaar.

We zien dan wel welke er op de shortlist komen.
Hopelijk had die persoon aan de telefoon gelijk, fingers crossed. Maar het is wel vreemd dat er precies geen spyshots te vinden zijn van die auto, terwijl ze wel al geruime tijd te vinden waren van de grote Range Rover en van de Velar opvolger.
Zeker als het al in Q2 zou uitkomen is dat wel bijzonder.

En ik hoop vooral ook dat het goeie EV's zijn, maar de Jaguar I-Pace was geen slechte EV dacht ik, dus dat voordeel hebben ze al.

Ik rij maar 300km/maand, de wagen wordt in Maart 5 jaar oud en de wetgeving verandert 1 januari IVM verkeersbelasting en biv.

Bijgevolg had ik dus quasi geen afschrijfbare kosten meer, maar wel VAA elke maand.
Dan liever de gemoedsrust dat die auto eigenlijk geen maandelijkse kost heeft die er aan vast hangt.
Voor bestaande wagens blijft de vrijstelling van verkeersbelasting en biv toch gewoon? Moet je nu niet alsnog verkeersbelasting betalen omdat de wagen van eigenaar wisselt?

2027 ofzo nog een "droom-EV" kopen en die compleet op rijden

Ik vrees een beetje voor de persoonlijke kost van een dure auto op dat moment. Denk dat de goedkope VAA tijden ook gepasseerd zullen zijn als de aftrekbaarheid daalt en dan wil je geen peperdure auto op je oprit staan hebben.

Weet iemand of het mogelijk is als zelfstandige in een commV je loon voor heel het jaar uit te laten betalen in één keer?

Ik vrees een beetje voor de persoonlijke kost van een dure auto op dat moment. Denk dat de goedkope VAA tijden ook gepasseerd zullen zijn als de aftrekbaarheid daalt en dan wil je geen peperdure auto op je oprit staan hebben.
Die kans zit erin, maar dat geldt dan ook voor de auto die je nu al hebt.

Altijd raar vind ik zo'n nieuw jaar, nieuwe omzet, clean slate.

Succes gasten!

2025 was voor mij privé een dramajaar zoals sommige hier al wel gelezen hebben.
Zakelijk was het wederom 11 jaar op rij een beter jaar dan het jaar er voor op gebied van omzet.

Omzet lichtjes gestegen. Winst heel veel gestegen.

Ik ben heel veel tevreden met de huidige resultaten, ook al is het nog niet voldoende, gezien de situatie vorig jaar ben ik zeer tevreden.
- Ik heb nog een half jaar loon betaald voor mijn ondertussen ex vrouw, die niet altijd omzet binnenbracht (wat niet erg was, part time meewerkend, part time huisvrouw)
- Kwartaal 3 waarin we uit elkaar gegaan zijn heb ik het echt 3 maanden laten hangen en net het hoofd boven water kunnen houden en break even gedraaid. Toen snel gemerkt dat de cashflow heel zwaar afziet van zo'n maanden en wat slechte betalers in die periode en mijn rekening was plots weer onder 0 gekelderd.

Maar kwartaal 4 heel sterk terug gekomen en het jaar echt nog goed recht getrokken. Mede dankzij een onderaannemer die ondertussen een goede vriend geworden is, die man heeft mij letterlijk er bovenop geholpen zowel zakelijk als privé.

Ondertussen komt die man mij enkele dagen per maand helpen en werken we fijn samen.

2026 plan is om eens een jaartje te proberen echt buffer op te bouwen nu. Genoeg buffer dat ik tenminste eens kan zeggen fuck it, ik neem hier eens echt 2 weken verlof en doe geen kloten, want dat is nu nogsteeds heel moeilijk geweest met een cashflow die heel hard schommelt na wederom vele investeringen.

Normaal heb ik voor 2026 geen grote investeringen meer op de planning staan, alsook de leuke, maar eigenlijk onnodige aankopen ga ik een beetje proberen aan de kant te laten liggen.

Zodus, 2026 buffer en vanaf 2027 eindelijk ook eens gaan genieten en privé de vruchten plukken van al mijn harde werk!
Het zal niet eenvoudig worden op privé vlak na het uitkopen van de woning van mijn ex, maar dat is even tanden bijten.

300k zou mooi voor dit jaar, zit er al 2 jaar niet meer veraf.
Maar om een perspectief te bieden, voor 2024 was er maar een 5000 euro netto winst van over na lonen, kosten en investeringen en afschrijvingen. Dus omzet zegt eigenlijk zeer weinig :-) Gelukkig voor 2025 is dat al een veelvoud geworden en ik hoop voor 2026 daar een tienvoud van te maken.

Draaien al die investeringen u niet gewoon de nek om?

Al eens gekeken wat er zou gebeuren met het winstresultaat indien je die investeringen niet zou gedaan hebben?

Zonder die investeringen was het bij een hobby gebleven.
Vrij uitgebreid machinepark nodig voor wat stickertjes te maken als je groot wil worden :)

Alsook dan zat ik nog thuis in mijn garage te sukkelen

Dan stond ik eigenlijk nog nergens. Zonder die investeringen. Heb eigenlijk nog geen enkele nutteloze investering gedaan.
Al is bijvoorbeeld een nieuwe printer nadat hij afgeschreven en betaald is soms niet altijd nodig maar allé :) Dat zijn dus de zaken waar ik misschien eens ga op proberen te besparen.

Een schrijnwerker begint ook met een zaagmachien om later freestafels en CNC machines te kopen als je wil groeien en wat uit de grond stampen toch.

Zonder die investeringen was het bij een hobby gebleven.
Vrij uitgebreid machinepark nodig voor wat stickertjes te maken als je groot wil worden :)

Alsook dan zat ik nog thuis in mijn garage te sukkelen

Dan stond ik eigenlijk nog nergens. Zonder die investeringen. Heb eigenlijk nog geen enkele nutteloze investering gedaan.
Al is bijvoorbeeld een nieuwe printer nadat hij afgeschreven en betaald is soms niet altijd nodig maar allé :) Dat zijn dus de zaken waar ik misschien eens ga op proberen te besparen.

Een schrijnwerker begint ook met een zaagmachien om later freestafels en CNC machines te kopen als je wil groeien en wat uit de grond stampen toch.
Oh daar heb ik begrip voor. Ik stelde mij vooral de vraag over de investeringen die je in 2025 gedaan hebt.

Uw bedrijf was toch al uit zijn stadium van sukkelen in de garage? Als uw partner destijds meehielp zat je toch al uit die fase niet ?

Investeringen zijn nodig. Maar je moet dat ook niet ongebreideld doen. Maar jij zal beter weten wat je nodig hebt. Was vooral om al eens vooruit te kijken om te zien hoe lang die investeringen nog wegen op uw winst (uw afschrijvingstermijn voor uw vroegere investeringen zullen ook beperkt in tijd zijn, niet?). Weten wat je kan en mag verwachten is altijd leuk, dat je iets hebt om naar uit te kijken. En zoals je zegt, die buffer aanmaken en hebben is leuk.

Oh daar heb ik begrip voor. Ik stelde mij vooral de vraag over de investeringen die je in 2025 gedaan hebt.

Uw bedrijf was toch al uit zijn stadium van sukkelen in de garage? Als uw partner destijds meehielp zat je toch al uit die fase niet ?

Investeringen zijn nodig. Maar je moet dat ook niet ongebreideld doen. Maar jij zal beter weten wat je nodig hebt. Was vooral om al eens vooruit te kijken om te zien hoe lang die investeringen nog wegen op uw winst (uw afschrijvingstermijn voor uw vroegere investeringen zullen ook beperkt in tijd zijn, niet?). Weten wat je kan en mag verwachten is altijd leuk, dat je iets hebt om naar uit te kijken. En zoals je zegt, die buffer aanmaken en hebben is leuk.

Ahzo ja, in 2025 is het vrij goed meegevallen met echt grote investeringen. Ben inderdaad wel redelijk gesettled nu.
Grootste kost is vooral aankoop materiaal geweest en dan loonkost gezien we met 2 in de zaak zaten + een volledig kwartaal dat ik zo goed als al mijn werk heb laten doen door een onderaannemer de eerste maanden na de scheiding.

Had ik dit jaar gewoon alleen gedaan had ik wel een mooier eindresultaat gehad, maar allé.

Daarmee, 2026 wordt het jaar van stabiliteit op de rekening :D

Nog een 3-tal jaar en de meeste leningen zijn afbetaald. De meeste grote afschrijvingen dan ook in principe, behalve die betreffende de loods die lopen over 10 jaar.

2 januari 2026 en ik krijg de eerste factuur van een Belgisch bedrijf al gewoon via mail ipv via Peppol.

Ben benieuwd of proximus en co al klaar zijn, de laatste van december was nog gewoon via mail terwijl anderen al geruime tijd via peppol stuurden.

Toch misschien even vermelden dat bedrijven die niet BTW-plichtig zijn niet gehouden zijn aan Peppol-facturen.

Hoeveel klanten die we al gehad hebben die zeggen dat we verplicht zijn om de vervaldagberichten van de verzekeringen via Peppol aan te bieden vanaf 01/01/2026...

Ben benieuwd of proximus en co al klaar zijn, de laatste van december was nog gewoon via mail terwijl anderen al geruime tijd via peppol stuurden.
Proximus vind ik nu wel geen goed voorbeeld want zij doen peppol al van midden 2024 (kan eerder zijn, maar dat waren de eerste die ik toen zag binnenkomen)

Terug
Bovenaan