Freelancers & Ondernemers

Als je weet wat er allemaal bij komt kijken, dat je aansprakelijk bent bij serieuze fouten, moet zich door het Belgische fiscale regelsysteem zien te navigeren...
Aansprakelijkheid mijn gat ja!

Als je dan effectief naar de rechtbank gaat om die fout(en) en aansprakelijkheid aan te tonen die ze pertinent op jou als klant zullen trachten afschuiven. Zal de rechter doodleuk zeggen dat je die fouten en gemaakte kosten de komende jaren toch kan aftrekken en dus eigenlijk niet echt iets verloren hebt... Handig éh. Boekhouders zijn zoals advocaten, samen met rechters coveren ze elkaar tegen het plebs die zich verweert.

Dit is al waarschijnlijk gevraagd ten dode ma bon:

Wat is jullie auto-strategie vanaf 2026 en onwards?

Als ik het mag geloven is het zelfs gedaan met EV's vanaf 2029 ofzo qua aftrekbaarheid. Lees ik dan tussen de regels correct dat het concept "bedrijfswagen" dan eigenlijk iets wordt dat per essentie afgeschaft wordt?
Uitwijken naar lichte vracht als je aftrekbaarheid zo belangrijk vind?

Als je weet wat er allemaal bij komt kijken, dat je aansprakelijk bent bij serieuze fouten, moet zich door het Belgische fiscale regelsysteem zien te navigeren...
Ik denk het niet.

Ik kreeg in mijn eerste jaren een brief van Acerta omdat ik al ettelijke kwartalen 0-aangiften zou gedaan hebben, wat uiteraard niet waar was. Mijn boekhouder deed dit met al zijn klanten maar factureerde ondertussen wel lekker door bij iedereen.

Dit is uitgekomen, de boekhouder sprak over een ‘moeilijke periode’ en heeft zich verontschuldigd. We konden daar helaas niets tegen doen. De man was vrij.

De vorige boekhouder heeft zoveel fouten gemaakt dat ik nu met €16.000 ‘verworpen uitgaven’ zit. Ik heb ook meer dan €10.000 teveel betaald aan Acerta (hij deed mij dat betalen, ik volg braaf zijn raad op) en nu hoor ik van Acerta dat ze dat geld niet kunnen teruggeven. Ttz, ik krijg het binnen 3 jaar terug. Ondertussen moet ik braaf ALLE facturen van Acerta betalen. Terwijl ze van mij 10k teveel hebben.

Mijn vorige boekhouder heeft er zo een rommeltje van gemaakt, dat ik rechterlijke stappen heb overwogen. Vooral omdat mijn huidige boekhouder achterover viel van alles wat hij gevonden heeft. Om het in zijn woorden te zeggen: “dit heb ik in 30 jaar tijd nog nooit meegemaakt”

Echter, ik kreeg te horen dat dit allemaal weinig zin heeft. Als er 1 beroep is dat goed beschermt is, is het wel dat van boekhouders. Als zij fouten maken, dan is dat zo. Enkel de juiste boekhouder kan er voor zorgen dat je zelf minder belastingen en minder sociale lasten betaalt.

Ik ken oprecht bitterweinig zelfstandigen die zélf hun boekhouding doen, de meeste die ik ken sturen gewoon alles door. Ik zie ons nog allemaal ettelijke jaren aan een stuk bij onze boekhouder toekomen met 2 mappen: een dikke map met facturen van dat kwartaal en een nog dikkere map met de onkosten afgedrukt. Waar is de tijd...

Uiteraard is ondertussen alles digitaal geworden, maar het systeem blijft hetzelfde. De voordelen zijn er, maar dan toch vooral voor de boekhouder en onze overheid

Ps: als mijn boekhouder 5k vraagt per jaar, voor 460 facturen en 1000 onkostfacturen in een BV,
dan is hij nog goed qua prijs heb ik me laten wijsmaken :fingerguns_r:

Nergens heb ik beweerd dat peppol alles zou oplossen.

Met AI zullen ze nog minder werk hebben en je zal zien dat ze evenveel vragen. Deze regel zal in heel veel industrieën gelden trouwens.
Was uw boekhouder ook niet tegenstander dat je van een eenmanszaak naar een vennootschap ging of is dat nog je vorige boekhouder?

Ik ken dan weer eerder zelfstandigen die zelf hun bonnetjes inboeken vanwege poepsimpel (of toch minstens de foto nemen via de app/uploaden zodat de boekhouder dit reeds in een Odoo/Yuki/...). Dat zal dan eerder de nieuwere generatie zelfstandigen zijn vermoed ik?

Tgoch...

Ik vind de prijs van die boekhouders verrevan "belachelijk".

Volgens die logica is elke job aan een bureau "belachelijk duur" omwat knopjes op een keyboard in te toetsen.

Ik snap u wel e, don't get me wrong ;) Wou gewoon beetje nuanceren.
Mijn insteek is ietwat anders. De collega's die ze de bonnetjes/facturen laten inboeken zijn de juniors, die ze alsnog aan een fameuze kostprijs aanrekenen... Wetende dat vaak hun werk dan niet correct is en nog eens moet rechtgezet worden (wat ook gewoon gefactureerd wordt maar dan het uurtarief van de Senior die het nakijkt)... Dan vind ik de kostprijs dat er tegenover staat echt waanzinnig om in mijn geval ca. 100 bonnetjes/facturen te boeken elk jaar. Toch het verhaal dat ik hoor van mijn partner die ondertussen toch al ervaring heeft bij 3 kantoren en waar het overal hetzelfde liedje is.

Dat boeken is eens je ermee weg bent echt belachelijk simpel. Ik heb denk ik op een uur tijd de uitleg gekregen met de melding "als ge het ni zeker weet, zoekt gewoon naar gelijkaardige kosten van in't verleden en boekt dat op dezelfde manier in". Sindsdien enkel een paar keer hulp moeten vragen aan vrouwlief voor een paar types van kosten/bankbewegingen die ik nog nooit had gehad.

- Ik heb theoretisch in het vet gezet.. is inderdaad theoretisch.. voor echt rijbereik kan je beter kijken naar sites als egear.be of ev-database ofzo, of testen kijken op youtube (bjorn nyland enz).
- die laadsnelheid van 350KW moet je ook met een korreltje zout nemen.. Dat is de maximum haalbare snelheid tijdens je laadsessie, is dus niet de constante laadsnelheid! De laadcurve kan je hier bekijken : https://evkx.net/nl/models/polestar/5/5_dual_motor/chargingcurve/
- Dankzij het 800V platform blijft de snelheid redelijk lang hoog, maar dus echt niet constant aan 350KW !
²

Ik rijd nu een 3-tal maanden rond met een BYD Seal U, theoretische laadsnelheid is 150 kWh, dat haal ik praktisch nooit (of mss enkele seconden/minuten), zelfs niet aan de snelste laadpalen. Ik zit nu op vakantie in Italië en ga hier naar een Fastned paal van 300 KW vermogen en hij haalt er maximaal 60 KW uit, al 10x gaan laden ondertussen (en ben er elke keer alleen).
Laat dit u niet tegenhouden om een elektrische wagen (/Polestar) te kopen, maar prent je zeker niet die 350 KW in als een laadsnelheid die je in realiteit gaat halen. Die laadcurve in de link hierboven komt redelijk goed overeen voor mijn BYD met de realiteit.

En als je thuis een laadpaal zet gaat het laden sowieso tegen 5.5 of 6 KW, als je pieken wilt vermijden. Zo laad ik 96% van de tijd mijn EV.

Even aansprakelijk als notarissen bij foute aangiften.... geen.
Er is een reden waarom ze telkens alles doorsturen ´ter controle´ voor het indienen.
Tjah, dat is een typisch geval van een papieren tijger. Leuk al die wetten maar nutteloos als er geen gevolgen zijn. Kijk naar hoe het in de VS loopt met hun checks and balances.

Mijn huidige boekhouder verwerpt zelf bepaalde facturen/onkosten zonder mij details te vragen, om me dan bij opmaak van de jaarrekening en de ondertekening pas voor een voldongen feit te brengen.
Terwijl het eigenlijk echt wel een onkost is :rolleyes:

Mijn huidige boekhouder verwerpt zelf bepaalde facturen/onkosten zonder mij details te vragen, om me dan bij opmaak van de jaarrekening en de ondertekening pas voor een voldongen feit te brengen.

Kon je toch vermelden wanneer je die facturen aanlevert?

Hier onlangs nog ene gehad die een factuur voor een vibrerende buttplug had aangeleverd. Factuurdatum 14.02... Had "relatiegeschenken" te letterlijk genomen. :unsure:

Daarom dat ik einde kwartaal telkens een videocall heb waarbij ze mij de nodige vragen kunnen stellen.

Was uw boekhouder ook niet tegenstander dat je van een eenmanszaak naar een vennootschap ging of is dat nog je vorige boekhouder?
Inderdaad. En die kerel had 9 personeelsleden. Triestig dat leden op een anoniem forum het 10x beter weten dan een goed draaiende KMO.

Die had meer dan 700 klanten. Maar dat was waarschijnlijk de oorzaak. Gewoon alles snel doen en met de natte vinger.

Ik weet nog dat hij zei: die €8000 krijg je toch terug van Acerta dus wat is het probleem?

Het probleem is dat ik geld verlies dankzij inflatie! 😡

Als ik de laatste dagen van de maand op vakantie ben stuur ik mijn factuur altijd al op voorhand uit.
Ik doe dat ook, maar pas factuurdatum niet aan, wel eventeel vervaldatum zodat ze er zeker niet vroeger door moeten betalen.
Meeste klanten hebben daar geen probleem mee, vooral laatste maand van het kwartaal, dan hebben ze alvast hun btw 3 maand sneller terug.

Hoe spreek je peppol eigenlijk uit? ik hoorde al meerdere varianten :laugh:

Ik spreek het eigenlijk als Peppel uit, beetje met de pel op het einde zoals je people in het engels zegt.

Deze week hoorde ik pay-pol, Pie-pol :laugh:
Ik heb enkel nog maar peppol (pep met de e zoals in pet en pol zoals de naam Pol) gehoord. Ik zou ook niet weten waarom je het anders zou uitspreken dan hoe het geschreven is.

Ik heb enkel nog maar peppol (pep met de e zoals in pet en pol zoals de naam Pol) gehoord. Ik zou ook niet weten waarom je het anders zou uitspreken dan hoe het geschreven is.
Uitspraak van Azure is blijkbaar ook iets totaal anders dan wat ik dacht (nl. iets gelijkaardigs aan a-zuur), kan natuurlijk altijd :)

De nieuwe Sport ev zou ook in 2025 voorgesteld worden, verwacht ik wel iets van.
Enkel de grote Range Rover staat in de short-term pipeline voor als EV uit te brengen. Ging normaal dit jaar gebeuren, maar dan kwam die hack.
De volgende EV die ze dan gaan uitbrengen zal de Velar vervangen.

Mijn hoop is nu om in 2028 een tweedehandse Range Rover EV aan te schaffen aan een redelijke prijs. Zodat ik die auto kan oprijden met bijbehorende fiscale voordelen. Maar hoe langer JLR er mee wacht om die auto uit te brengen, hoe kleiner die kans wordt.

Ik doe dat ook, maar pas factuurdatum niet aan, wel eventeel vervaldatum zodat ze er zeker niet vroeger door moeten betalen.
Meeste klanten hebben daar geen probleem mee, vooral laatste maand van het kwartaal, dan hebben ze alvast hun btw 3 maand sneller terug.
Ik merk dat ook, mijn facturen die ik stuur einde kwartaal worden later betaald omdat mijn klanten die btw moeten slikken. Niet allemaal uiteraard, maar het valt toch op.

Terug
Bovenaan