Freelancers & Ondernemers

Effectief ETF nemen als je op minstens 2-3 jaar kan kijken, rendementen zouden dan echt een stuk meer moeten zijn dan gemiddeld 3% per jaar.
Dit vind ik toch wel slecht advies. Op 2-3 jaar ben je heel speculatief bezig. Veilig beleggen doe je op langere termijn.
De kans zit er namelijk dik in dat we de komende jaren eens een stevige correctie krijgen en daar sta je dan met je 'gemiddeld meer dan 3% per jaar'.

Dit vind ik toch wel slecht advies. Op 2-3 jaar ben je heel speculatief bezig. Veilig beleggen doe je op langere termijn.
De kans zit er namelijk dik in dat we de komende jaren eens een stevige correctie krijgen en daar sta je dan met je 'gemiddeld meer dan 3% per jaar'.
Ben gaan zoeken voor een msci world of je over een periode van 3j tijd ooit slechter kon doen dan wanneer je begonnen bent, dat is er niet...

Ik weet het, het verleden is geen garantie voor de toekomst en alles, ik heb ook niet gezegd dat je kapitaalgarantie zal hebben. Maar op een periode van 2-3j tijd is de kans een stuk groter dat je mooie rendementen haalt met ETF's dan dat je verliezen draait. Is dat zeker? Neen. Zoek je zekerheid, dan neem je een termijnrekening van 2-3j. Oh wait, betaal dan toch maar cash die wagen want je zal netto niet aan 2% geraken.

Misschien anders gewoon zeggen wat je zelf zou doen ipv enkel posten dat wat iemand zegt slecht advies is.

Ben gaan zoeken voor een msci world of je over een periode van 3j tijd ooit slechter kon doen dan wanneer je begonnen bent, dat is er niet...

Ik weet het, het verleden is geen garantie voor de toekomst en alles, ik heb ook niet gezegd dat je kapitaalgarantie zal hebben. Maar op een periode van 2-3j tijd is de kans een stuk groter dat je mooie rendementen haalt met ETF's dan dat je verliezen draait. Is dat zeker? Neen. Zoek je zekerheid, dan neem je een termijnrekening van 2-3j. Oh wait, betaal dan toch maar cash die wagen want je zal netto niet aan 2% geraken.

Misschien anders gewoon zeggen wat je zelf zou doen ipv enkel posten dat wat iemand zegt slecht advies is.
Ga maar gerust naar de periode rond 2000 en 2008 gaan kijken (de meeste ETF's zijn van na die periode, dusja moeilijk een vb te vinden natuurlijk...). We zitten nu al in een heel lange bull run en het is duidelijk dat iedereen blind is geworden door alle positieve cijfertjes. Maar het blijft een feit dat 2 à 3 jaar zéér kort is op de beurs.

Wat ik zelf zou doen weet ik nog niet, ik ben er zelf nog niet aan uit wat ik met mijn geld ga doen tot ik de VVPR bis/Liquidatiereserve kan uitkeren.
Maar ik ga het alleszins niet blindelings in een ETF smijten met de verwachting dat ik er minstens 3x 3% rendement op ga hebben als ik het eindelijk kan incashen.

Ga maar gerust naar de periode rond 2000 en 2008 gaan kijken (de meeste ETF's zijn van na die periode, dusja moeilijk een vb te vinden natuurlijk...). We zitten nu al in een heel lange bull run en het is duidelijk dat iedereen blind is geworden door alle positieve cijfertjes. Maar het blijft een feit dat 2 à 3 jaar zéér kort is op de beurs.

Wat ik zelf zou doen weet ik nog niet, ik ben er zelf nog niet aan uit wat ik met mijn geld ga doen tot ik de VVPR bis/Liquidatiereserve kan uitkeren.
Maar ik ga het alleszins niet blindelings in een ETF smijten met de verwachting dat ik er minstens 3x 3% rendement op ga hebben als ik het eindelijk kan incashen.
Daarmee dat je dus kan DCA’en over een periode van 3 tot 5 jaar…

En zeker als je het in dbi steekt, het is niet dat geld dat je er moet uithalen na 3 jaar he. Je kan dat laten zitten, elk jaar verdien je normaal terug geld dat je kan uitkeren ipv verder in het dbi te steken.

Het ging over 2 tot 3 jaar...

Versta mij niet verkeerd, ik smijt ook regelmatig geld op de beurs in de grootste ETF. Maar als ik een horizon had van maar 2 tot 3 jaar, zou ik dat zeker niet in een ETF steken.
Kijk maar in de beurstopics, daar raden ze het ook af voor zo'n korte periodes.

Wat doen de meeste hier eigenlijk?
Alles asap, 3/5jaar, van bv naar prive?
In bv houden en beleggen/vastgoed?

Ikzelf zie niet al te veel voordelen om (veel) geld in de bv te houden...

Wat doen de meeste hier eigenlijk?
Alles asap, 3/5jaar, van bv naar prive?
In bv houden en beleggen/vastgoed?

Ikzelf zie niet al te veel voordelen om (veel) geld in de bv te houden...
Ik kan nu in januari pas uitkeren, maar ergens logisch als je kan uitkeren dat je het wel doet.
Zoals net hierboven gezegd doe ik ook wel dbi maar dat houdt niet tegen dat ik mijn winst van 5/4/3 jaar geleden niet kan uitkeren.
Nu net prive vastgoed aangekocht met die uitkering in het achterhoofd, maar denk er aan om kortelings toch ook op de zaak iets te kopen.
Langs een kant had ik dat liever vanaf het eerste jaar al gedaan, eigenlijk 5 jaar lang teveel belastingen betaald en te veilig gegaan en opgebouwd. Terwijl dat eigenlijk al gerendeerd had kunnen hebben in vastgoed.

Dat is geen garantie op kapitaalbehoud, zeker niet nu de beurzen zo'n hoge toppen scheren.

Voor de geïnteresseerden: 151 jaar S&P 500 returns (de recente jaren zitten allemaal hoog, maar er zijn heel wat jaren geweest dat je in het rood zou geëindigd zijn).
GFS25_OC_150-Years-of-SP500-Returns.jpg

Het ging over 2 tot 3 jaar...

Versta mij niet verkeerd, ik smijt ook regelmatig geld op de beurs in de grootste ETF. Maar als ik een horizon had van maar 2 tot 3 jaar, zou ik dat zeker niet in een ETF steken.
Kijk maar in de beurstopics, daar raden ze het ook af voor zo'n korte periodes.
Voor 2-3 jaar is DCA wel kort ja. Hij heeft ook wel nergens gesproken over de belegging na 2-3 te verkopen natuurlijk.

Voor 2-3 jaar is DCA wel kort ja. Hij heeft ook wel nergens gesproken over de belegging na 2-3 te verkopen natuurlijk.
Indien het echt een no brainer zou zijn.
Ik kan 110% van het bedrag van de wagen lenen. Dus ik zou zelfs nog meer in de beurs kunnen inleggen wil ik het risico nemen.

Is hier ondertussen al meer duidelijkheid over? Is er al iets gestemd?

Ik kan geen interimdividend doen gezien deze optie niet werd opgenomen in de statuten van de vennootschap.
Dus boekhouder stelt voor om begin januari een tussentijds dividend uit te keren (indien de verhoging nog niet van toepassing is)
Volgens mij kan de AV de winst van het lopende boekjaar uitkeren. Als het bestuursorgaan van een BV dit wil doen dan moet het inderdaad in de statuten staan.
Zie artikel 5:141 en 5:142 WVV

Zie ook o.a. hier: https://atern.io/nieuws/interimdividend-tussentijds-dividend-gewoon-dividend

Volgens een artikel in De Morgen rekent een boekhoudkantoor 2u werk aan voor interimdividend.
Hier was dat letterlijk een kwartier werk... Beetje profiteren van de weersverandering wel

Volgens een artikel in De Morgen rekent een boekhoudkantoor 2u werk aan voor interimdividend.
Hier was dat letterlijk een kwartier werk... Beetje profiteren van de weersverandering wel

Tgoh, valt op zich mee vind ik. Balanstest/liquiditeitstest/notulen (en eventueel nog een tussentijdse staat): dan is een kwartier wel erg vlot gewerkt natuurlijk (ook al zijn het voor een man.ven. eerder formaliteiten).

Heb je dan op een kwartier (tussentijdse cijfers gemaakt), notulen bestuur/BAV opgesteld, balanstest, liquiditeitstest/bijzonder verslag bestuursorgaan en een aangifte RV gedaan? (Plus mail met info aan de klant, plus eventueel nog de boeking zelf in de boekhouding)
In de meest standaarddossiers krijg ik er dat met Silverfin (waar alles bijna automatisch gegenereerd wordt) er niet door op 15 min. Misschien wel op 30 min als alles vlot gaat.

Heb je dan op een kwartier (tussentijdse cijfers gemaakt), notulen bestuur/BAV opgesteld, balanstest, liquiditeitstest/bijzonder verslag bestuursorgaan en een aangifte RV gedaan? (Plus mail met info aan de klant, plus eventueel nog de boeking zelf in de boekhouding)
In de meest standaarddossiers krijg ik er dat met Silverfin (waar alles bijna automatisch gegenereerd wordt) er niet door op 15 min. Misschien wel op 30 min als alles vlot gaat.
Ik heb letterlijk met hem aan de telefoon gehangen, hij heeft gevraagd hoeveel dividend ik wou uitkeren, en na het kwartier bellen zat de aangifte in mijn mailbox.
Voor een freelancer is die liquiditeitstest natuurlijk ook een formaliteit.

Ik heb letterlijk met hem aan de telefoon gehangen, hij heeft gevraagd hoeveel dividend ik wou uitkeren, en na het kwartier bellen zat de aangifte in mijn mailbox.
Voor een freelancer is die liquiditeitstest natuurlijk ook een formaliteit.
Wel ja enkel een aangifte RV doen kan inderdaad op 5 min. De andere formaliteiten zullen ze dan achteraf (of gewoon niet...) doen

Kerstwensen ontvangen van de vrienden van FOD.

Moesten 1100€ ong terugkrijgen personenbelastingen 2024, een jaar waar we samen waren nog en alles deelden, wat is er mis met 50/50 zoals toen alles was? Heb geen euro meer privé, heb enkel nog mijn huis en schulden. En dan pakken ze tegoed geld ook nog af.

Deze leuke mail in de ebox. Ik ben flabbergasted. Geen uitleg, nieks, gewoon geef je laatste euro’s ook maar af.

maar door uw feitelijke scheiding moet die teruggave onder jullieverdeeld worden op basis van jullie belastbare inkomsten.

Uw ex-partner zal daardoor de hele teruggave krijgen. We hebben dat ook al laten weten aan

uw ex-partner.

Hoogachtend,

De adviseur inning - ontvanger

Laatst bewerkt:
Kerstwensen ontvangen van de vrienden van FOD.

Moesten 1100€ ong terugkrijgen personenbelastingen 2024, een jaar waar we samen waren nog en alles deelden, wat is er mis met 50/50 zoals toen alles was? Heb geen euro meer privé, heb enkel nog mijn huis en schulden. En dan pakken ze tegoed geld ook nog af.

Deze leuke mail in de ebox. Ik ben flabbergasted. Geen uitleg, nieks, gewoon geef je laatste euro’s ook maar af.
Door het feit dat jullie samen waren en discrepantie in verloning kwam dat tegoed door haar omstandigheid. Aangezien zij de oorzaak was van het tegoed, volgt hieruit dat dit tegoed dan ook ten bate van haar is?

Zou mijn eerste gedachte zijn. Maar voor de rest zou ik ook geen idee hebben wat het nog zou kunnen zijn.

Terug
Bovenaan