Freelancers & Ondernemers

Ik heb mijn domeinnaam + mailserver via Easyhost. Kost ca 90 EUR op jaarbasis en oogt idd toch iets professioneler dan #naam_vennootschap#@gmail.com.
Ik heb hier domeinnaam bij AWS i.c.m. Google Workspace voor de mailbox en zit op een ongeveer zelfde bedrag op jaarbasis.

@Pol86 Het oogt professioneler en is ook gemakkelijker om "professioneel mailverkeer" te scheiden van privé (ook voor o.a. facturen bijvoorbeeld te ontvangen, al zou je dat in een bestaande privé mailbox ook nog kunnen met filters e.d.).

Laatst bewerkt:
Stomme vraag, vennootschap is opgericht en krijg natuurlijk post van oa. NSZ en dergelijke. In principe allemaal onmiddellijk klasseren en weggooien. Waar ik nu wel mijn twijfels bij heb is die van Combell. Heeft het als managementsvennootschap nu om een domeinnaam te registeren? Ik zou denken van niet gezien ik niet teveel ruchtbaarheid wil geven. Anderzijds, voor mijn e-mailadres is dit misschien net iets professioneler ivgl een outlookadres?
Nobody cares als je een gmail adres gebruikt.

Natuurlijk wel niet "[email protected]" ofzo.

En idd, NSZ en dergelijk: zelfs niet openen. Ik ben er ingetrapt de eerste keer.

Wanneer alles gezegd en gedaa is, gaat niemand daar een punt van maken. Geloof me vrij dat uw mailbox de minste van de impact heeft vergeleken met de kwaliteit en profesionaliteit die ze van een freelancer verwachten.

En inderdaad: je bent freelancer, je hebt geen management-vennootschap

Ik heb voor de vennootschap gewoon naamBV at outlook.com, wat al iets professioneler aanvoelt dan gmail of hotmail oid. Bonus: je kan hierdoor ook onedrive etc. gebruiken voor professionele files (facturen, contracten, ...). Je kan ook meerdere Onedrives op 1 pc syncen, waardoor je prima professioneel en privé gescheiden kan houden, en toch alles op 1 laptop hebt/kan hebben. Voor mij die extra kost niet meteen waard.

Ik heb voor de vennootschap gewoon naamBV at outlook.com, wat al iets professioneler aanvoelt dan gmail of hotmail oid. Bonus: je kan hierdoor ook onedrive etc. gebruiken voor professionele files (facturen, contracten, ...). Je kan ook meerdere Onedrives op 1 pc syncen, waardoor je prima professioneel en privé gescheiden kan houden, en toch alles op 1 laptop hebt/kan hebben. Voor mij die extra kost niet meteen waard.
Mag niet, privé OneDrive mag volgens de Microsoft AV niet zakelijk gebruikt worden. Je krijgt dan ook geen zakelijke factuur en je kan de BTW dus niet aftrekken.
Maar ja, doe maar, niemand zal er wellicht van wakker liggen...

Trouwens, waarom BV (of andere bedrijfsvorm) in de naam zetten? Wat als het volgend jaar terug BVBA of B of weet ik veel, is?

Mag niet, privé OneDrive mag volgens de Microsoft AV niet zakelijk gebruikt worden. Je krijgt dan ook geen zakelijke factuur en je kan de BTW dus niet aftrekken.
Maar ja, doe maar, niemand zal er wellicht van wakker liggen...

Trouwens, waarom BV (of andere bedrijfsvorm) in de naam zetten? Wat als het volgend jaar terug BVBA of B of weet ik veel, is?
Ik gok dat hij gewoon bedoelde "naam vennootschap" :p
Hier gewoon google workspace en domeinnaam. Hierdoor is het ook véél makkelijker om e-mailadres door te geven ([email protected]).
En heb je evengoed google drive etc natuurlijk ;)

Enkel domeinnaam + Google Workspace klinkt eerlijk gezegd wel interessanter dan domeinnaam + emailserver... Is dit voor een niet-IT'er (die wel uit de voeten kan met IT) gemakkelijk om op te starten? DNS-naam koppelen met domeinnaam en klaar?

Je kan onedrive weldegelijk linken aan je eigen domein. Je moet gewoon je domein toevoegen aan MS365. Je kan dan nog verder gaan en via entra ID je infra beheren. Is handig om met Azure te spelen, alleen wel opletten dat je geen componenten opzet dat 1000/m kost :unsure:

Iemand die eigenlijk al meer informatie heeft over de wijziging van liquidatiereserve van 5 naar 3 jaar?
Op verschillende sites vind je wel dat je zogezegd vanaf juli 2025 al retroactief je reserves van 2020 en 2021 al zou kunnen uitkeren, maar voor zover ik weet is dit nog geen wet.
Hoe gaan jullie boekhouders hiermee om? Of zijn er boekhouders die hier al vragen over gehad hebben?
Zou in het paasakkoord zitten, maarja wanneer gaan ze dit effectief publiceren?

Iemand die eigenlijk al meer informatie heeft over de wijziging van liquidatiereserve van 5 naar 3 jaar?
Op verschillende sites vind je wel dat je zogezegd vanaf juli 2025 al retroactief je reserves van 2020 en 2021 al zou kunnen uitkeren, maar voor zover ik weet is dit nog geen wet.
Hoe gaan jullie boekhouders hiermee om? Of zijn er boekhouders die hier al vragen over gehad hebben?
Wij hebben begin van de maand de 3 jarige uitbetaald, dus de 2 jaar die ´extra´ mochten mits extra ´belasting´.
Januari dan de reeds bestaande 5 jarige en vanaf dan zal het telkens op 3 jaar worden.

Edit: op mijn mgmt bv zal dit in januari direct voor al het ´achterstallige´ gebeuren.

Wij hebben begin van de maand de 3 jarige uitbetaald, dus de 2 jaar die ´extra´ mochten mits extra ´belasting´.
Januari dan de reeds bestaande 5 jarige en vanaf dan zal het telkens op 3 jaar worden.

Edit: op mijn mgmt bv zal dit in januari direct voor al het ´achterstallige´ gebeuren.
Je bent dus voorgelopen op de wetgeving?

Je bent dus voorgelopen op de wetgeving?
Hoe is dit inderdaad gelopen? Boekhouder die het nodige op papier heeft staan en berekend?
Want ik had zelfs gelezen dat je niet eerst je 3jarige kan doen en dan je 5 jarige daarna nog.
Dus je moet beginnen met je oudste, je kan niet even 2021 uitkeren aan de 3 jaar (6,5%) en je 2020 nog laten staan tot 1/1/26 aan 5%.
En idd zoals nineshots zegt en zoals mijn vraag eigenlijk, wetgeving is er toch nog niet 100% maar vandaar de vraag en goed om te lezen dat er toch andere ervaringen zijn.

Da's al gepubliceerd in de programmawet van juli 2025, die wetgeving is al van kracht.

Je kan onedrive weldegelijk linken aan je eigen domein. Je moet gewoon je domein toevoegen aan MS365. Je kan dan nog verder gaan en via entra ID je infra beheren. Is handig om met Azure te spelen, alleen wel opletten dat je geen componenten opzet dat 1000/m kost :unsure:
De particuliere versie waarover hij het had (met Outlook/Hotmail/Live) emailadres, kan je niet zomaar omzetten naar een Business/Enterprise hoor. Het is het ene, of het andere.
Ik gok dat hij gewoon bedoelde "naam vennootschap" :p
Op sommige camionettes zie je vaak nog [Naamvennootschap] BVBA staan, en dan [email protected] enz... Het is duidelijk dat sommige geen bedrijfsbeheer en/of marketingopleiding hebben genoten, laat staan, erg wakker liggen van de estetische & praktische kant.

Da's al gepubliceerd in de programmawet van juli 2025, die wetgeving is al van kracht.
Hmm, ja als ik specifiek op die programmawet zoek lijkt dat wel te kloppen wat je zegt.
Raar dat het toch allemaal zo onduidelijk is en dat er toch eigenlijk weinigen zijn die het exact weten. (zelfs boekhouders/fiscalisten)

De versie waarop de regering zo ambetant van loopt :) . Freelancer dus.
Nee, dat is juist de andere versie, freelancer is geen probleem.

Enkel domeinnaam + Google Workspace klinkt eerlijk gezegd wel interessanter dan domeinnaam + emailserver... Is dit voor een niet-IT'er (die wel uit de voeten kan met IT) gemakkelijk om op te starten? DNS-naam koppelen met domeinnaam en klaar?
Ik heb dit gedaan, maar heb ook aws voor een statische homepage met btw nummer op etc. Geen idee of je dat nodig hebt email. Om helemaal door de spamfilters te geraken heb ik wel wat tutorials moeten volgen.

Hoe is dit inderdaad gelopen? Boekhouder die het nodige op papier heeft staan en berekend?
Want ik had zelfs gelezen dat je niet eerst je 3jarige kan doen en dan je 5 jarige daarna nog.
Dus je moet beginnen met je oudste, je kan niet even 2021 uitkeren aan de 3 jaar (6,5%) en je 2020 nog laten staan tot 1/1/26 aan 5%.
En idd zoals nineshots zegt en zoals mijn vraag eigenlijk, wetgeving is er toch nog niet 100% maar vandaar de vraag en goed om te lezen dat er toch andere ervaringen zijn.
Wetgeving was al in orde zoals beryl aangeeft. Direct na de publicatie hebben we dit in orde gebracht, +/- maand moeten wachten ivm termijnrekening. Ik kijk straks even na welke jaren effectief betaald geweest zijn.

De particuliere versie waarover hij het had (met Outlook/Hotmail/Live) emailadres, kan je niet zomaar omzetten naar een Business/Enterprise hoor. Het is het ene, of het andere.

Op sommige camionettes zie je vaak nog [Naamvennootschap] BVBA staan, en dan [email protected] enz... Het is duidelijk dat sommige geen bedrijfsbeheer en/of marketingopleiding hebben genoten, laat staan, erg wakker liggen van de estetische & praktische kant.
Er zijn er ook met eigen site en slechte opzet van dns waardoor alles in spam komt, ook niet professioneel.
De waarde van een eigen hostname hangt vooral af van je type werk.

Er zijn er ook met eigen site en slechte opzet van dns waardoor alles in spam komt, ook niet professioneel.
De waarde van een eigen hostname hangt vooral af van je type werk.
Of gewoon puur persoonlijke voorkeur. Ik heb een @#naamvennootschap#.be in sé niet nodig gezien ik een managementvennootschap heb die factureert aan het moederbedrijf, echter vind ik de kost die er tegenover staat verwaarloosbaar en is het een leuk hebbedingetje. Feit dat mijn vennootschapsnaam mijn achternaam is maakt het voor mij des te leuker dat ik mail met [email protected].

Idem waarom sommigen een dikke BMW 5 onder hun gat moeten hebben en anderen met een aftandse Skoda Superb genoegen nemen, geen van beide "moet" en is het puur persoonlijke voorkeur.

Terug
Bovenaan