Ik heb ondertussen wat verder zitten googelen en kwam al snel dit tegen:
Ik ben wat informatie aan het zoeken over het oprichten van een freelance business in andere EU landen. LeapIn () maakt het gemakkelijk voor iedereen om een fre
juridischforum.be
Het is zoals je vermoedde, hoewel je vennootschap niet-Belgisch is, kan de fiscus dit wel gewoon aanzien als Belgisch als je als enige er voor werkt en geld verdiend in België, wat logisch is uiteindelijk.
Logisch inderdaad, de vennootschaps-/provinciebelasting, vennootschapsbijdrage, sociale bijdragen en vele andere belastingen zou je anders perfect kunnen ontwijken... Ook dividenden en personenbelasting. Al kan je dan waarschijnlijk moeilijker je Belgische woning dan gaan verhuren aan die vennootschap, maar op zo'n ondernemers richten ze zich natuurlijk niet.
Hoewel het in een bepaalde vorm klaarblijkelijk wel toegelaten is om dat grotendeels te ontwijken (zo heb ik enkele familieleden die in een niet OESO/CRS land wonen), zolang je in België sociale bijdragen betaalt en al dan niet een minimumloon uitkeert aan jezelf (zelfs met een Belgische vennootschap), en ook VB, zonder je in België woont, laat de fiscus je met rust.
Die familieleden hebben dus een verblijfsrecht in het land waar ze vast wonen en 99% van de tijd werken, en de Belgische nationaliteit en sociale zekerheid, zonder dat beide landen zich fiscaal iets van elkaar aantrekken (want opnieuw, niet-OESO/CRS).
Voor België zijn ze dus gedomicilieerd in België, voor het andere land, in dat land, en in elk land betalen ze belastingen op de gegenereerde inkomsten van elk land apart zonder dubbele belasting/overlapping...
Het komt er op neer om effectief België te verlaten als je de belastingdruk wil vermijden.
Je kan dan wel nog werken voor Belgische ondernemingen zolang je hoofdverblijf en/of -activiteit niet in België zit. Maar vanaf je bv. je kinderen in België naar school laat gaan en je nog andere zaken hebt, wordt het al een pak complexer en is het sop de kolen niet waard.
Ik vraag het omdat ik af en toe toch eens aan het kijken ben naar Spanje daar dat mijn vrouw Spaanstalig (Zuid-Amerikaans) is.
Oh en Spanje is al even geen varkentje meer
In ieder geval heb je als natuurlijk persoon, of je nu getrouwd bent met of zonder kinderen, sowieso een vaste fiscale woonplaats nodig voor je hele kroost, ook als je een nomadische levensstijl hebt en je business 100% online is, zonder een kantoor of een andere fysieke locatie nodig te hebben. Anders kan je helemaal geen bankrekeningen openen, laat staan, bij een broker als IBKR terecht. Tenzij je verblijfsrecht kan bekomen in een niet OESO/CRS land en dit dan gebruikt om in Estland zo'n firma op te richten. Ik vermoed dat het dan ook veel moeilijker zal zijn om dit te doen, dan als Europeaan.
Estland, en de facto dus ook elk ander OESO/CRS land geeft ook aan je fiscale woonplaats, bv. België dan, via CRS door, of je aandeelhouder bent van vennootschappen, de rekeningnummers en saldos ervan, van je vennootschap in het land in kwestie...
In bepaalde EU/OESO/CRS landen kan je helelmaal geen bankrekening meer openen als je tijdens de onboarding/KYC geen fiscale woonplaats wil/kan doorgeven en nemen ze als fiscale woonplaats systematisch diegene die je aantoont met je identiteitskaart/passpoort over.
Nomadisch leven klinkt leuk, maar als je er dan continu miserie mee hebt op fiscaal vlak, is dat ook niet leuk meer.
Wat ik me dan afvraag, stel dat je:
1) U uitschrijft uit België
2) Gaat wonen in een niet OESO/CRS land en een verblijfsvergunning kunt verkrijgen.
3) Je zo'n Estse firma opricht
4) Het niet-OESO/CRS land verlaat en de planeet rondreist
Zou je dan echt belastingvrij kunnen leven? Op een bepaald moment zal de verblijfsvergunning toch verlopen en moet je die doorgeven aan de Estse overheid...
In Frankrijk willen ze bv. het recht op nationaliteit ook koppelen aan de fiscaliteit en zo iemand die bv. woont in Thailand (om maar een vb. te geven), blijven belasten op z'n globale inkomsten, in Frankrijk...
Ik vermoed dat heel Europa dit op termijn zal invoeren en er nog maar weinig achterdeurtjes zullen zijn.
Een Franse YouTuber heeft al bij een notaris zijn Franse nationaliteit verworpen en alle andere nodige administratieve zaken uitgevoerd, om volledig verlost te zijn van de zware Franse fiscaliteit.