Freelancers & Ondernemers

Idd wel gekend, in mijn dorp zijn ze slimmer en beter voorbereid: die hebben een zaal aan het café waar scouts, wielerclub, privé feestjes ... gehouden worden, endless possibilities.

Diensten is altijd moeilijk. Voor een reden dat je in de bouwsector eindeloze kettingen hebt van onderaannemers. Ik heb zaken gezien dat er daar 6 lagen zijn van onderaanneming om dan uiteindelijk niet te weten wie er daadwerkelijk op die werf werkt :p. Ze gaan wel mandagen vanaf nu moeten opzetten misschien in plaats van "Diverse werken - 3.000 euro" :p. (Ik vermoed dat jij maar al te goed weet waarom 3.000 euro :p.)

Of jouw voorbeeld van dat betonbefdrijf.
Je inputs X,Y,Z worden geconveert naar product A. Er is wel een correlatie tussen de hoeveelheden X,Y,Z en je finaal product A maar dat zal een stuk variabeler zijn en waarschijnlijk zullen er nog verschillende productmixen zijn. Dan kan er al wat gemakkelijk paar zakken cement weggemoffeld worden uit de boekhouding

Dat is heel wat anders dan een vat bier kopen en een vat bier verkopen of een rauwe steak kopen en een gebakken steak verkopen.

Volgens mij kan je de facturen nog altijd gewoon niet inboeken. Ik moet de facturen die binnenkomen via peppol nog altijd bevestigen.
Dat je zelf moet bevestigen lijkt me wel logisch, maar hiermee heeft de fiscus toch wel een héél makkelijk overzicht van welke facturen er uitgestuurd zijn en nooit ingeboekt zijn.
En ik vermoed dat je daarmee misschien wel sneller geflagged wordt?

Waarom gen Yuki voor peppol?
Hier is de boekhouder nog aant twijfelen tussen Billit en Yuki... hopelijk niet te lang meer.

Wel, geen flauw idee. We zijn naar zo een infoavond moeten gaan waar ze billit voorgesteld hebben, en we moeten dat erbij nemen aan 10 euro de maand of zo. De boekhouding zelf blijft in yuki zitten.

Wel, geen flauw idee. We zijn naar zo een infoavond moeten gaan waar ze billit voorgesteld hebben, en we moeten dat erbij nemen aan 10 euro de maand of zo. De boekhouding zelf blijft in yuki zitten.
Raar, normaal moet dit alles ook via Yuki kunnen.

Dat je zelf moet bevestigen lijkt me wel logisch, maar hiermee heeft de fiscus toch wel een héél makkelijk overzicht van welke facturen er uitgestuurd zijn en nooit ingeboekt zijn.
Hebben ze nu ook hoor, BTW-listings van de afnemers...

Zou dat niet ook gaan om particulieren die iets zogezegd aankopen op de vennootschap, maar privé betalen en de factuur nooit inboeken, om zo gebruik te maken van de b2b kortingen?
Dat zal toch niet meer lukken via peppol vermoed ik.
Kan je die dan gewoon niet tegenwerken op rekening courant (geen idee wat de boekhoudkundige termen hiervoor zijn). Gewoon BTW erop betalen? Dan koop je gewoon iets met korting aan (wat de verkoper je gegeven heeft)?

Da's geen enkel probleem voor de fiscus, ze hebben de verkoopfactuur met de te betalen BTW, dat niemand die als aankoopfactuur inboekt kan alleen maar goed nieuws zijn voor de fiscale ontvangsten. Het is het omgekeerde dat ze eerder willen controleren, of elke factuur die afgetrokken wordt ook wel in iemand ander's omzet zit.

Diensten is altijd moeilijk. Voor een reden dat je in de bouwsector eindeloze kettingen hebt van onderaannemers. Ik heb zaken gezien dat er daar 6 lagen zijn van onderaanneming om dan uiteindelijk niet te weten wie er daadwerkelijk op die werf werkt :p
Is toch stilaan voorbij hoor.
Maximum 3 lagen onder de hoofdaannemer.
En vennootschappen er tussenin die geen actueel werk uitvoeren (dus enkel % pakken en werk 1 op 1 doorschuiven) gaan er ook uit...

Inderdaad. Heeft geen zin om al die kosten te maken, zelfs een Comm V (geen notaris) zal nog steeds zeer duur zijn tov een eenmanszaak.
hangt dit ook niet af van wat hij doet en de risico's die er zijn?
15k omzet maar bij calamiteiten schade te claimen van 1 miljoen wegens vb productiestilstand.

Ik had in mijn gedachten dat als je een eenmanszaak was dat je dan altijd persoonlijk verantwoordelijk bent terwijl bij een vennootschapsvorm die scheiding kan gemaakt worden.

hangt dit ook niet af van wat hij doet en de risico's die er zijn.
15k omzet maar bij calamiteiten schade te claimen van 1 miljoen wegens vb productiestilstand.

Ik had in mijn gedachten dat als je een eenmanszaak was dat je dan altijd persoonlijk verantwoordelijk bent terwijl bij een vennootschapsvorm die scheiding kan gemaakt worden.
Wat ben je er dan mee als je een risicovol bijberoep hebt waar je je tijd en energie in steekt maar door de hoge kosten slechts 1.000 EUR per jaar naar je privé kan halen? Dan kan je beter gewoon geen bijberoep doen als je voor 15.000 EUR per jaar een BV moet gaan opstarten (en notariskosten, boekhouder, verzekering, sociale bijdrage en dus weg winst).

Dan zou ik dat precies alleen doen als je door te starten je omzet exponentieel (en snel) kan verhogen om er uiteindelijk je hoofdberoep van te maken.

Wat ben je er dan mee als je een risicovol bijberoep hebt waar je je tijd en energie in steekt maar door de hoge kosten slechts 1.000 EUR per jaar naar je privé kan halen? Dan kan je beter gewoon geen bijberoep doen als je voor 15.000 EUR per jaar een BV moet gaan opstarten (en notariskosten, boekhouder, verzekering, sociale bijdrage en dus weg winst).

Dan zou ik dat precies alleen doen als je door te starten je omzet exponentieel (en snel) kan verhogen om er uiteindelijk je hoofdberoep van te maken.

Doet er toch niet toe of het de moeite waard is ? Die afweging maakt de OP. Zoals je zelf al stelt kan dit een opstart zijn en veranderen de cijfers in de toekomst.

Belangrijkste punt dat ik maakte, daar ik niet 100% zeker was, was om te melden dat er toch uitzonderingen zijn op de algemene raad. En oa. risicofactor daar dan 1 van is.
Ik zou denken dat er potentieel ook andere zijn. Maar opnieuw, helemaal geen expert. Maar ik heb ook geen zicht op wat de conversiekost zou zijn en of het uitmaakt als er in het business plan nu al voorzien is dat eerste jaar 15k is, 2de jaar 150k en 3de jaar 500k... (of het business plan een droom is laat ik in het midden). Gewoon als voorbeeld van verwachte progressie. Voor hetzelfde geld is dat 15k, 25k en 35k en dan stabiel of gewoon 15k.

Doet er toch niet toe of het de moeite waard is ? Die afweging maakt de OP. Zoals je zelf al stelt kan dit een opstart zijn en veranderen de cijfers in de toekomst.

Belangrijkste punt dat ik maakte, daar ik niet 100% zeker was, was om te melden dat er toch uitzonderingen zijn op de algemene raad. En oa. risicofactor daar dan 1 van is.
Ik zou denken dat er potentieel ook andere zijn. Maar opnieuw, helemaal geen expert. Maar ik heb ook geen zicht op wat de conversiekost zou zijn en of het uitmaakt als er in het business plan nu al voorzien is dat eerste jaar 15k is, 2de jaar 150k en 3de jaar 500k... (of het business plan een droom is laat ik in het midden). Gewoon als voorbeeld van verwachte progressie. Voor hetzelfde geld is dat 15k, 25k en 35k en dan stabiel of gewoon 15k.
Wat ik dus op het einde ook zei dat het daarvan afhangt...

teh fuck.. ik krijg hier out of the blue een brief van de btw

Laatste verwittiging voor de opnulzetting van uw btw-rekening-courant

Dacht shit, ik ben een betaling vergeten doen maar nee hoor, elke kwartaal tot nu toe mooi afgerekend, voorschotten elke maand betaald zoals vermeld in de brief van de boekhouder, met de juiste gestructureerde mededeling..

waar de hell komt dit nu weer vandaan?

Dacht shit, ik ben een betaling vergeten doen maar nee hoor, elke kwartaal tot nu toe mooi afgerekend, voorschotten elke maand betaald zoals vermeld in de brief van de boekhouder, met de juiste gestructureerde mededeling..

Ik zou zeggen je kan dat nakijken op myminfin van de zaak, maar ze hebben daar een onoverzichtelijk dashboard van gemaakt.

Idd, nakijken op MyMinFin, na inloggen je vennootschap kiezen en dan heb je rechts in het menu onder "mijn professionele toepassingen" als eerste "rekening courant BTW".
Als die daar op 0 staat, eens héél goed die brief bekijken, mogelijks fraude!

Terug
Bovenaan