Freelancers & Ondernemers

Je verstuur nog altijd je factuur via email he.. Je stuurt dan zowel de e-invoice als de pdf.

Ook niet overdrijven dat dit zo complex is, iedereen kan altijd mee met de nieuwe iPhones, updates, accounts aanmaken bij sociale media en al de zever. Een account aanmaken en via een tool een factuur versturen moet dan ook wel lukken.
Voor mij geen probleem hoor, maar wel vior sommigen. Die gaan effectief een opleiding moeten volgen. Ik kan me inbeelden dat dit toch wel een 10-tal % van je klanten of hun bedienden zijn @Apelords ?

Voorbeeld: ik stuur hen een factuur via e-mail, ze klasseren dat pdf bestand eerst in een map, betalen het dan, eer ze het inboeken in Odoo, en soms vergeten ze die facturen in te boeken, ook facturen die via mail binnenkomen zijn soms al betaald maar nergens te bespeuren in de boekhouding... Bij die familie zo eens 4 eigen facturen gevonden die nooit werden ingeboekt noch opgevrzagd door de accountant... 3K aan ongerecupereerde BTW, voor mij gelukkig wel betaald.
Maar wat doet die boekhouder dan? De meeste vennootschappen moeten toch een dubbele boekhouding voeren!
Elke transactie waar die geen factuur van heeft in de rekening courant negatief smijten, zonder even een mailtje te sturen met de vraag of er daar facturen van zijn?

Ik durf heel occasioneel iets vergeten in te boeken, meestal een aankoop in winkel (Brico of zo) betaald met de kaart en dan de factuur vergeten te scannen en in te boeken.

Ik krijg netjes elk kwartaal een mail van mijn boekhouder indien er een transactie op de bankrekening zit zonder bijhorende factuur (in of uit).

Maar wat doet die boekhouder dan? De meeste vennootschappen moeten toch een dubbele boekhouding voeren!
Elke transactie waar die geen factuur van heeft in de rekening courant negatief smijten, zonder even een mailtje te sturen met de vraag of er daar facturen van zijn?

Ik durf heel occasioneel iets vergeten in te boeken, meestal een aankoop in winkel (Brico of zo) betaald met de kaart en dan de factuur vergeten te scannen en in te boeken.

Ik krijg netjes elk kwartaal een mail van mijn boekhouder indien er een transactie op de bankrekening zit zonder bijhorende factuur (in of uit).

Er is zelfs software die dat voor u doet. Mijne yuki checkt elke betaling voor een inkomende factuur.

Ze doen zelf de boekingen intern en de betalingen staan wel goed op de 440000 leveranciersrek., de boekhouder vraagt het wel pas op bij bij afsluiting, maar nu realiseer ik me dat hun boekjaar eindigt op 30/6, en dat het rond maart was ik dit had gezien. Maar goed, mijn probleem niet, ze moeten maar iemand beter vinden die het intern doet.

Hier niet, andere afspraken, ik boek zelf alles in.
En ja, zo al eens enkele facturen nog niet ontvangen die dan op de rekening nog te ontvangen facturen terechtkomt, of uitgaande facturen die nog opgemaakt moeten worden.

mm ik snap je vraag niet goed denk ik
Ik had idd de vraag wat duidelijker moeten formuleren - met de invoering van de peppol zijn er blijkbaar toch bedrijven die dat zien als een extra barrière om zaken in het zwart te kunnen verkopen - in dit geval al minstens 2 bouwhandels (nogal wat kennissen in bouw die over de vloer komen + persoonlijk zijn ingelicht dat het vanaf 2026 niet meer mogelijk is) - een derde (grote beton -centrale) heeft dat "probleem" dan weer niet of toch minder want het zijn enkel maar kleine hoeveelheden die naar particulieren en kleine zelfstandigen gaan.

Mijn vraag is dus waarom dat gefoefel precies moelijker wordt dan vroeger? Is dat louter omdat nu alles +/- wat wordt gecontroleerd of zijn er nog andere factoren?

Ik had idd de vraag wat duidelijker moeten formuleren - met de invoering van de peppol zijn er blijkbaar toch bedrijven die dat zien als een extra barrière om zaken in het zwart te kunnen verkopen - in dit geval al minstens 2 bouwhandels (nogal wat kennissen in bouw die over de vloer komen + persoonlijk zijn ingelicht dat het vanaf 2026 niet meer mogelijk is) - een derde (grote beton -centrale) heeft dat "probleem" dan weer niet of toch minder want het zijn enkel maar kleine hoeveelheden die naar particulieren en kleine zelfstandigen gaan.

Mijn vraag is dus waarom dat gefoefel precies moelijker wordt dan vroeger? Is dat louter omdat nu alles +/- wat wordt gecontroleerd of zijn er nog andere factoren?

Voorbeeld van een drankenhandel die levert aan cafés:

Horeca verkoopt bier in het zwart met de aankopen dat ze doen in het zwart bij de drankenhandel. (Je koopt 4 vaten officieel op factuur maar je laat er 8 leveren. 4 extra in het zwart.)
Drankenhandel zal dan 4 vaten factureren en die andere 4 off the books cash geld ontvangen.
(En dat gebeurt, https://www.demorgen.be/nieuws/zwart-bier-witte-boekhouding~b4cf1c79/ 800 cafés die dat deden met één drankencentrale :p)

Maar die drankenhandel moet ook zijn vaten ergens kopen bij een brouwer. Een grote brouwer, die gaan niet in het zwart leveren :p.

In se met Peppol is er veel meer dataverzameling en lijkt mij dat dat veel sneller gaat opvallen wanneer een drankenhandel vaten "te weinig" verkoopt.

Je gaat op een gestructureerde formaat die "hoeveelheden" zien terwijl vroeger, moet je letterlijk al die factuurtjes manueel bekijken omdat het niet gestructureerd is en die som maken.

Hoe een XML in Peppol uitziet:
Code:
<cac:InvoiceLine>    <cbc:ID>1</cbc:ID>    <cbc:InvoicedQuantity unitCode="DAY">7</cbc:InvoicedQuantity>    <cbc:LineExtensionAmount currencyID= "EUR">2800</cbc:LineExtensionAmount>    <!-- Code omitted for clarity -->    <cacrice>        <cbcriceAmount currencyID="EUR">400</cbcriceAmount>    </cacrice>

Toen ik gisteren uw bericht las zat ik ook te denken aan wat het kon liggen want eigenlijk zou dat weinig verschil moeten maken. Want peppol is enkel b2b dus een bouwhandel verkoopt ook wel b2c dus zou je zeggen dat ze wel kunnen blijven foefelen.
Maar vermoedelijk ligt het meer aan de instroom van facturen of de leverancier van bepaalde materialen die ook correcter gaat handelen om een of andere reden. Ale geen idee eerlijk gezegd, ik zou niet weten hoe ze het doen.
In geval van betoncentrale misschien iets makkelijker/simplistischer voor te stellen als leverancier levert 5000kg zand en cement en kiezels in het zwart dan kan betoncentrale 5000kg beton in het zwart verkopen.
Beton is dan weer een ‘fragiel’ afgewerkt product, kwaliteit niet aanvaard, menging niet goed, verlies is er altijd.
Bouwhandel is aankoop/verkoop zonder enige verwerking van materialen.
But again ik speculeer maar want ik ziet niet in de sector 😅

Is het niet omdat beton grotere marge heeft qua verliezen (resten in mixer, hangt af van welke samenstelling je vraagt, ...) en de bouwhandel exact ziet hoeveel stuks aangekocht van welk artikel (en dus mogelijks bij veel zwartverkoop in een controle genekt kan worden)?

Zie ik het gebeuren dat er scripts over uw Peppol facturen lopen in de eerste jaren: niet echt. Maar het is ook niet zo moeilijk om daar iets voor op te zetten als je wat vrijheid krijgt.

Hoe meer er, sluitend, geregistreerd moet worden hoe moeilijker gefoefel wordt natuurlijk he. Als alle inkoopfacturen (want sowieso b2b) gekend zijn en het merendeel van de verkoop wordt een stockverschil alsmaar moeilijker weg te moffelen he. Zeker omdat, gemakkelijkheidshalve, alle facturen (b2b en b2c) met dezelfde software gebeurt hoogstwaarschijnlijk ook nog eens automatisch gelinkt met een stockbeheersysteem.
Als ge zwart op wit 100 stuks van X hebt gekocht, maar 50 verkocht en uw stock zegt dat er maar 10 over zijn kunt ge u niet meer zo simpel uitlullen.
En naar datamining: als gij jaar op jaar 100 aankoopt en maar 50 verkoopt is´t niet zo moeilijk om wat belletjes te laten afgaan

Gaat dat automatisch bij u of moet de boekhouder eerst uw facturen volledig inboeken en eventueel linken aan die betaling?

Yuki doet dat automatisch: in mijn postvak in heb ik een tab ontbrekende facturen gelinkt aan mijn bankverrichtingen. En als ik facturen inbreng zonder dat er een betaling kan aan gematched worden staat het in "openstaande facturen"

Gaat vrij vlot. Soms gaat het es de mist en dan moet ik gewoon kleine toelichting geven en doet boekhouder de rest. Ga de Yuki bijhouden voor de boekhouding, er komt nu wel een Billit bij voor de peppol.

Wat betreft verloren facturen, ik krijg ieder jaar van de boekhouder wel een lijst met 30-40 facturen waar betalingen van zijn, maar die niet in de boekhouding zitten. Ik heb op jaarbasis wel vlot 6-700 aankoopfacturen.

Dat zijn meestal dingen van webshops die niet standaard een factuur uitsturen bv of hotels of brico, hubo.
Heb vorige week toch ook een uur of 2 bezig geweest met 3k aan betalingen uit te zoeken wat het is en om de factuur op te vragen.

Yuki doet dat automatisch: in mijn postvak in heb ik een tab ontbrekende facturen gelinkt aan mijn bankverrichtingen. En als ik facturen inbreng zonder dat er een betaling kan aan gematched worden staat het in "openstaande facturen"

Gaat vrij vlot. Soms gaat het es de mist en dan moet ik gewoon kleine toelichting geven en doet boekhouder de rest. Ga de Yuki bijhouden voor de boekhouding, er komt nu wel een Billit bij voor de peppol.
Waarom gen Yuki voor peppol?
Hier is de boekhouder nog aant twijfelen tussen Billit en Yuki... hopelijk niet te lang meer.

Ik gebruik Yuki zelf niet zo heel intensief omdat ik weinig admin heb. Ik heb niet het gevoel dat facturen automatisch gelinkt worden (maar ik check het even bij mijn volgende facturen). Wel kan ik Peppol gebruiken via Yuki? Waarom ga je dit via Billit doen? Mis je iets in Yuki hiervoor?

EDIT: ik moet eerst refreshen voor ik een vraag stel :sarcastic:

Hoe meer er, sluitend, geregistreerd moet worden hoe moeilijker gefoefel wordt natuurlijk he. Als alle inkoopfacturen (want sowieso b2b) gekend zijn en het merendeel van de verkoop wordt een stockverschil alsmaar moeilijker weg te moffelen he. Zeker omdat, gemakkelijkheidshalve, alle facturen (b2b en b2c) met dezelfde software gebeurt hoogstwaarschijnlijk ook nog eens automatisch gelinkt met een stockbeheersysteem.
Als ge zwart op wit 100 stuks van X hebt gekocht, maar 50 verkocht en uw stock zegt dat er maar 10 over zijn kunt ge u niet meer zo simpel uitlullen.
En naar datamining: als gij jaar op jaar 100 aankoopt en maar 50 verkoopt is´t niet zo moeilijk om wat belletjes te laten afgaan
Zijn we hier niet wat naïef in?
Voor zover ik weet is het niet verplicht dat op de factuur hoeveelheden staat. Bij mijn verbouwing zijn er facturen geweest waar de werken beschreven staan, maar belange niet een lijst van materiaal. vb elektriciteit, daar staat echt niet bij hoeveel meter kabel of #stopcontacten.
Laat staan dat ze informatie hebben over stock niveaus.

Allee, ik hoop en denk dat er minder gaat gefoefeld worden. Maar ik vermoed dat er snel creatieve omschrijvingen gaan verschijnen op facturen, voor zover dat nu al niet het geval is ;)

Zou dat niet ook gaan om particulieren die iets zogezegd aankopen op de vennootschap, maar privé betalen en de factuur nooit inboeken, om zo gebruik te maken van de b2b kortingen?
Dat zal toch niet meer lukken via peppol vermoed ik.

Zou dat niet ook gaan om particulieren die iets zogezegd aankopen op de vennootschap, maar privé betalen en de factuur nooit inboeken, om zo gebruik te maken van de b2b kortingen?
Dat zal toch niet meer lukken via peppol vermoed ik.
Volgens mij kan je de facturen nog altijd gewoon niet inboeken. Ik moet de facturen die binnenkomen via peppol nog altijd bevestigen.

Ik weet niet of het hier past, maar even polsen. Ik ga waarschijnlijk wat kleine consultancy doen die betaald is (+- 10 à 15K op jaarbasis).
Het is nog niet zeker of het structureel wordt, dus ik heb niet echt zin om er al iets groots voor op te zetten + het is nu ook geen gigantisch bedrag.

Wat zijn de beste opties om mij te laten betalen? Ik heb er geen flauw benul van zelf :unsure:

Ik weet niet of het hier past, maar even polsen. Ik ga waarschijnlijk wat kleine consultancy doen die betaald is (+- 10 à 15K op jaarbasis).
Het is nog niet zeker of het structureel wordt, dus ik heb niet echt zin om er al iets groots voor op te zetten + het is nu ook geen gigantisch bedrag.

Wat zijn de beste opties om mij te laten betalen? Ik heb er geen flauw benul van zelf :unsure:
BTW-nummer aanvragen en als eenmanszaak factureren. Voor 15K op jaarbasis heeft een vennootschapsvorm geen zin.

Terug
Bovenaan