Freelancers & Ondernemers

Ik merk ook bij veel klanten dat ik nog niet kan versturen via peppol (bilit), bij wie ligt de verantwoordelijkheid want ik ga ze uiteraard blijven versturen per mail/pdf als ik geen andere kans krijg, kan moeilijk niet factureren.

Maar idd ontvangen is ook nog zeeeer beperkt. Zelfs telenet of mobile vikings doen het nog niet.

De verplichting is pas vanaf 2026 om facturen te kunnen ontvangen en versturen. Tot 31/12/25 kan je die nog per pdf bezorgen.
De verantwoordelijkheid ligt bij de factuurafzender volgens mij. Ik stel ook vast dat er nog weinig in regel zijn voor 2026.

Is er via Billit geen mogelijkheid om te zien of ze geregistreerd zijn op het peppol-netwerk? Ik dacht van wel.

De verplichting is pas vanaf 2026 om facturen te kunnen ontvangen en versturen. Tot 31/12/25 kan je die nog per pdf bezorgen.
De verantwoordelijkheid ligt bij de factuurafzender volgens mij. Ik stel ook vast dat er nog weinig in regel zijn voor 2026.

Is er via Billit geen mogelijkheid om te zien of ze geregistreerd zijn op het peppol-netwerk? Ik dacht van wel.
Ja, dat weet ik en pas vanaf is dus minder dan 3 maand.
Maar dat is net wat ik zeg, hoe kan het dat de factuurafzender verantwoordelijk gaat zijn.
Bij Billit krijg ik inderdaad de mogelijkheid om via peppol te versturen als dat balkeje groen wordt en ik er kan op klikken, als ik dat niet kan doen ligt het probleem bij die klant. Dus een klant die foert zegt tegen die verplichting kan geen facturen ontvangen en ik kan ze niet versturen, ja dat zou lachen zijn. Ik heb mijn werk gedaan en die factuur gaat de deur uit en moet betaald worden, op welke manier dan ook.

Ja, dat weet ik en pas vanaf is dus minder dan 3 maand.
Maar dat is net wat ik zeg, hoe kan het dat de factuurafzender verantwoordelijk gaat zijn.
Bij Billit krijg ik inderdaad de mogelijkheid om via peppol te versturen als dat balkeje groen wordt en ik er kan op klikken, als ik dat niet kan doen ligt het probleem bij die klant. Dus een klant die foert zegt tegen die verplichting kan geen facturen ontvangen en ik kan ze niet versturen, ja dat zou lachen zijn. Ik heb mijn werk gedaan en die factuur gaat de deur uit en moet betaald worden, op welke manier dan ook.
Waarom zou je ze niet kunnen versturen? Het buitenland heeft nog geen peppol, dus hoe ga je dat dan doen?

Waarom zou je ze niet kunnen versturen? Het buitenland heeft nog geen peppol, dus hoe ga je dat dan doen?
Via pdf, kan ook niet als ze het niet kunnen ontvangen he.
Daarnet voor Roemenie een factuur opgemaakt en dan krijg ik in billit de mogelijkheid te versturen via anaf, maar daar zit ik niet op.
Daar kennen ze geen peppol he, verplichting is tussen Belgische B2B bedrijven en daar stopt het dan ook.

Via pdf, kan ook niet als ze het niet kunnen ontvangen he.
Daarnet voor Roemenie een factuur opgemaakt en dan krijg ik in billit de mogelijkheid te versturen via anaf, maar daar zit ik niet op.
Daar kennen ze geen peppol he, verplichting is tussen Belgische B2B bedrijven en daar stopt het dan ook.
Dat is net mijn punt, je gaat dus nog altijd kunnen facturen versturen.

Ik moet dit voor een klant integreren in hun systemen en als de klant geen Peppol heeft (buitenland of de regels niet volgt) is de afspraak met onze Peppol provider om de factuur in PDF + UBL (Peppol formaat) af te leveren. Zo hebben zij bewijs dat ze de regels gevolgd hebben.

Je stuurt trouwens niet je facturen uit 'over Peppol'. Jij gebruikt achterliggend een Peppol Access Point, en je klant ook. Hieronder even ChatGPT die het mooi uitlegt:

Hoe een factuur verzenden in Peppol verloopt​

1. Jij maakt in je facturatiesysteem een gestructureerde factuur (Peppol BIS 3.0).
  2. Je systeem stuurt die door naar jouw Peppol Access Point.
  3. Dat access point kijkt in de SMP / Peppol Directory op welk access point van de ontvanger moet worden afgeleverd en in welk formaat.
  4. Jouw access point verstuurt de factuur rechtstreeks naar het access point van de klant.
  5. Dat access point levert het af in de boekhoudsoftware/ERP van de klant.

👉 Dus: je hebt gelijk dat er geen “centraal Peppol-netwerk dat berichten vasthoudt” bestaat. Maar in de praktijk zeg je tóch: “Ik stuur via het Peppol-netwerk”, omdat je niet zelf rechtstreeks met elk klantensysteem koppelt. Je vertrouwt op het stelsel van access points + registry.

Peppol zal dus geen facturen gaan bijhouden of wat dan ook. De tax reports via Peppol (moet nog verduidelijkt worden) komen normaal pas 2028.

Ik heb nog nergens een bevestiging hiervan gevonden maar wij gaan het doen op de manier zoals in mijn eerste zinnen uitgelegd (al hopen we dat dit er niet te veel zijn).

Verkeerd begrepen dan ;)
Tuurlijk ga je per pdf kunnen blijven sturen maar vandaar mijn vraag bij wie de verantwoordelijkheid ligt en dat is voor mij bij de ontvanger.
de verantwoordelijkheid voor peppol? Jij doet toch gewoon wat moet (je gebruikt peppol om te versturen), dat de andere persoon niet ontvangt is jouw probleem niet.

de verantwoordelijkheid voor peppol? Jij doet toch gewoon wat moet (je gebruikt peppol om te versturen), dat de andere persoon niet ontvangt is jouw probleem niet.
Je kan niet versturen als de andere niet kan ontvangen.
Letterlijk wat ik nu krijg:

peppol.jpg

Om dan geen betaling te krijgen... Want ja, niks ontvangen... Handig toch. Dan maar een herinnering met een kopie van de factuur via normale post :LOL: 😂

Dan krijg je weer van die situaties waar grote bedrijven kleinere gaan weigeren als leverancier, tot het in orde is.

Hopelijk beseffen velen dat er een hele pak kleine zelfstandigen geen kaas gegeten hebben van Peppol en eventuele betere duurdere SaaS daarvoor.
Het meeste zal toch maar weer door de accountants gedaan moeten worden, met dus vertragingen in betalingen, als die maar 1 x per kwartaal alles inboekt en via Peppol verzend.
Resultaat:
Hogere werkdruk voor accountants.

Om dan geen betaling te krijgen... Want ja, niks ontvangen... Handig toch. Dan maar een herinnering met een kopie van de factuur via normale post :LOL: 😂

Dan krijg je weer van die situaties waar grote bedrijven kleinere gaan weigeren als leverancier, tot het in orde is.

Hopelijk beseffen velen dat er een hele pak kleine zelfstandigen geen kaas gegeten hebben van Peppol en eventuele betere duurdere SaaS daarvoor.
Het meeste zal toch maar weer door de accountants gedaan moeten worden, met dus vertragingen in betalingen, als die maar 1 x per kwartaal alles inboekt en via Peppol verzend.
Resultaat:

Je verstuur nog altijd je factuur via email he.. Je stuurt dan zowel de e-invoice als de pdf.

Ook niet overdrijven dat dit zo complex is, iedereen kan altijd mee met de nieuwe iPhones, updates, accounts aanmaken bij sociale media en al de zever. Een account aanmaken en via een tool een factuur versturen moet dan ook wel lukken.

Resultaat:
En nu de werkelijkheid:
- lagere werkdruk voor accountants, facturen komen automatisch binnen. Meer spreiding van drukke pieken. Minder ontbrekende facturen waardoor dossiers sneller/correcter verwerkt geraken.
Er zijn eenmanszaken met ettelijke 1000n euros aan ontbrekende facturen die niet verwerkt worden aangezien er geen controle is op de bankverrichtingen....

- Dure software? Tijd kost geld, de uitgespaarde tijd door e-facturatie is dubbel en dik terugverdiend. Facturen komen vandaag langs alle kanten, per post, een bonnetje, via mail, via het zoveelste platform waar je een factuur moet downloaden, ... Met e-facturatie alles duidelijk op 1 platform.

Onze klanten zijn 85% klaar op Peppol. Laatste zullen wel volgen de komende maanden. Zelfs die dat niet verplicht zijn (vrijgestelde BTW).
Als je vandaag niet kan werken met bv. een Billit, hoor je dan nog überhaupt ZELFSTANDIG te zijn?

Laatst bewerkt:
Je kan niet versturen als de andere niet kan ontvangen.
Letterlijk wat ik nu krijg:
maar jij bent toch in orde, want je probeert het. Zoals anderen zeggen, moet je dan gewoon je factuur via mail versturen.

Zo complex is dat niet. Ja, ik vermoed dat de wasserij die wij gebruiken ook wel geen peppol zal hebben direct, maar dat is de grote minderheid. je kan geen systeem invoeren dat vanaf dag 1 100% dekt.

Zelfs die dat niet verplicht zijn (vrijgestelde BTW)
Ik krijg hier zelf geen eenduidig antwoord op.

Overal staat dat werken met pepol geldt voor alle BTW plichtigen. Nu vind ik ook dat als je kiest voor BTW vrijstelling, je nog steeds BTW plichtig bent.

Is het dan voor kleine eenmanszaken (bijberoep) die genieten van de BTW vrijstelling nu wel of niet verplicht om zo te factureren naar bedrijven? (En om er te kunnen ontvangen?)

Ik krijg hier zelf geen eenduidig antwoord op.

Overal staat dat werken met pepol geldt voor alle BTW plichtigen. Nu vind ik ook dat als je kiest voor BTW vrijstelling, je nog steeds BTW plichtig bent.

Is het dan voor kleine eenmanszaken (bijberoep) die genieten van de BTW vrijstelling nu wel of niet verplicht om zo te factureren naar bedrijven? (En om er te kunnen ontvangen?)
  • Er is geen verplichting om gestructureerde elektronische facturen te verzenden voor:
    • gefailleerde btw-plichtigen,
    • ondernemingen die alleen door artikel 44 van het Btw-Wetboek vrijgestelde handelingen verrichten,
    • niet in België gevestigde btw-plichtigen zonder vaste inrichting, zelfs indien ze in België voor de btw zijn geïdentificeerd,
    • forfaitaire btw-plichtigen (artikel 56 van het Btw-Wetboek, dooft uit uiterlijk 1 januari 2028).
  • Er is geen verplichting om gestructureerde elektronische facturen te kunnen ontvangen voor:
    • ondernemingen die alleen door artikel 44 van het Btw-Wetboek vrijgestelde handelingen verrichten,
    • niet in België gevestigde btw-plichtigen zonder vaste inrichting, zelfs indien ze in België voor de btw zijn geïdentificeerd.
  • Er is geen verplichting om gestructureerde elektronische facturen te verzenden of te ontvangen als de handeling is vrijgesteld door artikel 44 van het Btw-Wetboek.

De kleine onderneming is wél btw-plichtig dan wel via een vrijstellingsregeling (Art. 56bis WBTW).
Dus wél verplicht.

@Apelords

Lokale bouwhandel (onderdeel van redelijk grote groep) heeft ook al hun klanten laten weten dat het vanaf 2026 niet meer mogelijk is om materialen in het zwart aan te kopen. Wat verder is een beton -centrale en die maken er dan weer geen probleem van - al is dat voornamelijk bulk en is het zwart geld eerder beperkt tot paar k/week.

Weet jij soms hoe ik beiden aan elkaar kan linken - of is het gewoon teveel werk om een dubbele boekhouding aan te houden.

@Apelords

Lokale bouwhandel (onderdeel van redelijk grote groep) heeft ook al hun klanten laten weten dat het vanaf 2026 niet meer mogelijk is om materialen in het zwart aan te kopen. Wat verder is een beton -centrale en die maken er dan weer geen probleem van - al is dat voornamelijk bulk en is het zwart geld eerder beperkt tot paar k/week.

Weet jij soms hoe ik beiden aan elkaar kan linken - of is het gewoon teveel werk om een dubbele boekhouding aan te houden.
mm ik snap je vraag niet goed denk ik

En nu de werkelijkheid:
- lagere werkdruk voor accountants, facturen komen automatisch binnen.
Ik heb het vooral over de uitgaande verkoopfacturen van kleinere eenmanszaken en kmo die b2b doen, ik kan me inbeelden dat die soms liever hun eigen erp software verder gebruiken zonder ingebouwde Peppol, en niet meteen zomaar willen investeren om dat up te graden (versie upgrade kan soms 10K of meer kosten bij bepaalde niet onderhiuden ERP) of over te stappen naar iets anders zoals Odoo, zodat ze, om dan toch in regel te zijn, die facturen terecht moeten bij de accountant die ze dan zelf via peppol doorstuurt.
Deze shit zal voor de kleinere accountants vermoedelijk wel voor een (tijdelijke) hogere werkdruk zorgen en niet voor jou in je big4 ivoren kantoor.

Er zijn eenmanszaken met ettelijke 1000n euros aan ontbrekende facturen die niet verwerkt worden aangezien er geen controle is op de bankverrichtingen...
En zo ken ik nog vennootschappen, tussen m'n klanten en in m'n eigen familie zelfs... Ze gebruiken Odoo gewoon verkeerd... Heb het al 10 x uitgelegd maar neen, helaas volgen ze het nog niet op. Zelfs een klant die ik naar Odoo gemigreerd had voor een 10K 5-jaar contract bleef vasthouden aan oude principes. Wel, 'k heb die uit hopeloosheid nadien gedumpt. Resultaat is dat ze nu werken met Odoo voor alles incl. facturatie behalve de (leveranciers)boekhouding.
Blij dat ik ervan af ben.

Voorbeeld: ik stuur hen een factuur via e-mail, ze klasseren dat pdf bestand eerst in een map, betalen het dan, eer ze het inboeken in Odoo, en soms vergeten ze die facturen in te boeken, ook facturen die via mail binnenkomen zijn soms al betaald maar nergens te bespeuren in de boekhouding... Bij die familie zo eens 4 eigen facturen gevonden die nooit werden ingeboekt noch opgevrzagd door de accountant... 3K aan ongerecupereerde BTW, voor mij gelukkig wel betaald.
Terwijl ze eigenlijk weten dat het allemaal eerst in Odoo terecht kan, en ze daarmee ook betalingsbestanden kunnen maken om bij de banken door te geven. Soms is het hopeloos.

Dure software? Tijd kost geld, de uitgespaarde tijd door e-facturatie is dubbel en dik terugverdiend. Facturen komen vandaag langs alle kanten, per post, een bonnetje, via mail, via het zoveelste platform waar je een factuur moet downloaden, ... Met e-facturatie alles duidelijk op 1 platform.
De inkomende stroom facturen zal zo inderdaad veel makkelijker zijn. Zelf gebruik ik Peppol al bijna meer dan een jaar, maar behalve Proximus voor inkomende, nog geen andere leveranciers zo ontvangen, en bij klanten waren er vorige maand nog maar 2 in orde van de +/- 100 actieve.
Onze klanten zijn 85% klaar op Peppol. Laatste zullen wel volgen de komende maanden. Zelfs die dat niet verplicht zijn (vrijgestelde BTW).
Fijn om met zulke klanten te werken natuurlijk. Er is ook heel veel shit down the gutter die jij nooit zou willen als klant...
Als je vandaag niet kan werken met bv. een Billit, hoor je dan nog überhaupt ZELFSTANDIG te zijn?
Ik kijk eens naar de Afghaanse carwash om de hoek die met BTW bonnetjes werkt... Zou fijn zijn dat ze die ook verplichten voor B2B transacties...

Leren jullie de klanten dan ook aan hoe ze die facturen kunnen consulteren en betalen?

De inkomende stroom facturen zal zo inderdaad veel makkelijker zijn. Zelf gebruik ik Peppol al bijna meer dan een jaar, maar behalve Proximus voor inkomende, nog geen andere leveranciers zo ontvangen, en bij klanten waren er vorige maand nog maar 2 in orde van de +/- 100 actieve.
Pas vanaf 01/01/2026 verplicht dus het principe van een Belg, als het niet verplicht is doen we het niet.
Fijn om met zulke klanten te werken natuurlijk. Er is ook heel veel shit down the gutter die jij nooit zou willen als klant...
Cfr hier onder.
Ik kijk eens naar de Afghaanse carwash om de hoek die met BTW bonnetjes werkt... Zou fijn zijn dat ze die ook verplichten voor B2B transacties...
Komt niet binnen volgens ons klantenacceptatiebeleid :) idem de vele barbershops.
Leren jullie de klanten dan ook aan hoe ze die facturen kunnen consulteren en betalen?
Zeker, we bieden verschillende tools aan om het te leren. In volgorde van 'moeite' voor ons en volgens niveau van computergeletterdheid van de klant:
- account aanmaken
- email met uitleg
- email met handleiding
- video van 1 uur
- afspraak persoonlijk op maat +- 1 uur

Terug
Bovenaan