Freelancers & Ondernemers

Zijn er hier veer freelance data-analsyten, -scientists, -engineers? Ik heb een aantal maanden geleden even kort gebeld met een bureau en daar wisten ze mij te vertellen dat de vraag naar deze profiel toen aanzienlijk lager was dan de jaren ervoor. Wat is jullie ervaring hier mee?

Is er iemand op dit forum die ervaring heeft met het invoeren van verzorgingsproducten à la zeep en massageoliën uit niet-EU landen?
Ik ben opzoek naar info over welke administratieve procedures gevolgd moeten worden. Bovendien zegt mijn leverancier dat bepaalde expediteurs wel in andere landen in de EU leveren, maar niet naar België wat me eerder vreemd lijkt.

Zijn er hier veer freelance data-analsyten, -scientists, -engineers? Ik heb een aantal maanden geleden even kort gebeld met een bureau en daar wisten ze mij te vertellen dat de vraag naar deze profiel toen aanzienlijk lager was dan de jaren ervoor. Wat is jullie ervaring hier mee?
Ik merk dat de markt wat moeilijker ligt, projecten komen er minder snel door, kortom er is minder geld om mee te gooien (wat de afgelopen jaren wel het geval was).

Laatst bewerkt:
Vorige week de postbode aan de deur gekregen met een aangetekend schrijven op de vennootschap. Ik wou die aannemen, gaf mijn identiteitskaart en ze wou niet. Ze zei dat ik een volmacht nodig heb. Ik heb haar verteld dat ik de zaakvoerder ben, bedrijfsleider, "administrateur" of hoe je het ook noemen wil bij de post. En nee, ze wou niet toegeven. Ze wou een volmacht.
Dus heb haar toen gezegd, pakt uw briefke mee, en laat het terug sturen. Geen volmacht hier, want ik ben de wettelijke vertegenwoordiger. Gisteren stak er weer zo een briefje in de brievenbus. Ze heeft zelfs de moeite niet meer gedaan om aan de deur te komen bellen, hoewel ik een ganse dag thuis ben. En weer staat er opgeschreven: document de procuration. Volmacht dus. Als ik dat opzoek op de site van Bpost https://www.bpost.be/nl/postvolmacht staat er dat : "Aangetekende zendingen voor uw zaak ontvangen kan u in principe alleen als wettelijk vertegenwoordiger of zaakvoerder. Met een postvolmacht kan u deze taak aan één of meerdere medewerkers overlaten." En dat is nu net het punt, ik wil het niet overlaten aan medewerkers, ik ben de zaakvoerder. Grapje kost daarbovenop ook nog eens 59 euro. Ik snap het niet.

Vorige week de postbode aan de deur gekregen met een aangetekend schrijven op de vennootschap. Ik wou die aannemen, gaf mijn identiteitskaart en ze wou niet. Ze zei dat ik een volmacht nodig heb. Ik heb haar verteld dat ik de zaakvoerder ben, bedrijfsleider, "administrateur" of hoe je het ook noemen wil bij de post. En nee, ze wou niet toegeven. Ze wou een volmacht.
Dus heb haar toen gezegd, pakt uw briefke mee, en laat het terug sturen. Geen volmacht hier, want ik ben de wettelijke vertegenwoordiger. Gisteren stak er weer zo een briefje in de brievenbus. Ze heeft zelfs de moeite niet meer gedaan om aan de deur te komen bellen, hoewel ik een ganse dag thuis ben. En weer staat er opgeschreven: document de procuration. Volmacht dus. Als ik dat opzoek op de site van Bpost https://www.bpost.be/nl/postvolmacht staat er dat : "Aangetekende zendingen voor uw zaak ontvangen kan u in principe alleen als wettelijk vertegenwoordiger of zaakvoerder. Met een postvolmacht kan u deze taak aan één of meerdere medewerkers overlaten." En dat is nu net het punt, ik wil het niet overlaten aan medewerkers, ik ben de zaakvoerder. Grapje kost daarbovenop ook nog eens 59 euro. Ik snap het niet.
Maar... je bent zaakvoerder, dan heb je toch geen volmacht nodig? Dan moet je als zaakvoerder een volmacht geven aan... u zelf?

Dat doet er mij aan denken ook met het voorval van stad gent, ivm de parkeerkaart.

"Ik Caseblue, bevestig hierbij dat de bedrijfwagen van CaseblueBV toegewezen is aan Caseblue voor dagelijks gebruik en heeft dus recht op parkeer-rechten in Gent".

En dat werd aanvaard... de molen ging verder XD

Postvolmacht is voor derden (niet bestuurders/zaakvoerders), gratis via KBO.

Je eigen statuut (bestuurder/zaakvoerder) bewijzen kan via kopie van je statuten, al is het belachelijk dat men dit vraagt aan je eigen deur :)

Ik heb meermaals kopie van mijn statuten moeten tonen om te bewijzen dat ik die aangetekende zending wel mocht ophalen. Je moet dus het bewijs kunnen tonen dat je zaakvoerder bent van jouw vennootschap. Ik heb dit al > 5x moeten doen, dat dit voor mij normaal is.

Ik heb meermaals kopie van mijn statuten moeten tonen om te bewijzen dat ik die aangetekende zending wel mocht ophalen. Je moet dus het bewijs kunnen tonen dat je zaakvoerder bent van jouw vennootschap. Ik heb dit al > 5x moeten doen, dat dit voor mij normaal is.
Misschien dan ook eens leggen ergens bij de voordeur dan.

Ik moest die altijd gaan ophalen bij de post, ik denk dat onze postbode zo lui is dat hij gewoon standaard dat briefje in de bus steekt. Ik denk altijd dat ik een proces aan mijn been heb, als ik een aangetekende zending krijg :D

Maar soms zijn dat echt doodnormale zaken. Ik heb zelfs al 2 klanten gehad die aangetekend hun contract met mij opzeiden. Geen ruzie gemaakt, dus dat kan toch ook gewoon via mail denk ik dan. Ik ben geen groot advocatenbureau waar je schrik van moet hebben. Integendeel :D de term kleine zelfstandige hebben ze voor mij uitgevonden

De aanvragen/rollen/recruiters blijven hier wel binnenstromen via Linkedin. Via de consultancyfirma's waarmee ik contact heb zitten ze wel met iets meer volk op de bench. De goeie profielen hebben volgens mij altijd wel iets.

Je zou echt nog schrik krijgen om te ondernemen. Iedere Belg voelt dat die Rob een goede jongen is die het niet doet voor de villa in Marbella, en toch gaan ze zo’n jongeman aanklagen voor €360.000

Zelfs al loopt dit goed af, hiermee ga je iedere nacht gaan slapen hoor. Ik vind dit echt schandalig van dat bedrijf.

Why? Als die beweringen van Alcobrands kloppen snap ik best dat ze een schadevergoeding proberen te bekomen, nu klinkt het alsof ze van de samenwerking met Alcobrands af wilden en het dan éénzijdig hebben opgzegd. Dat kan niet zomaar.

Je zou echt nog schrik krijgen om te ondernemen. Iedere Belg voelt dat die Rob een goede jongen is die het niet doet voor de villa in Marbella, en toch gaan ze zo’n jongeman aanklagen voor €360.000

Zelfs al loopt dit goed af, hiermee ga je iedere nacht gaan slapen hoor. Ik vind dit echt schandalig van dat bedrijf.
Hoe kan je u nu daarover uitspreken zonder de inhoud deftig te kennen? Heb jij zicht op welke contracten getekend en beëindigd zijn? De luidste in de media is niet altijd de meest correcte, hoe sympathiek Average Rob ook mag zijn.

Ik moet bij een aangetekende zending ook via KBO aantonen dat ik al bestuurder geregistreerd sta, en dan mijn eigen ID kaart tonen. Dan krijg ik de brief mee.

Ik krijg toch nog steeds 2-3 aanvragen per dag binnen. Ik werk ondertussen 15 jaar en 7 jaar als freelancer, en élk jaar hoor ik "oei, dit jaar is een moeilijk jaar. Veel volk op de bank".
Je bent nu nog geen freelancer? Want de reden dat ze u dat dan gezegd hebben, is dat je uw rate zo laag mogelijk zou leggen en zij hun marge omhoog kunnen trekken.

Ik krijg toch nog steeds 2-3 aanvragen per dag binnen. Ik werk ondertussen 15 jaar en 7 jaar als freelancer, en élk jaar hoor ik "oei, dit jaar is een moeilijk jaar. Veel volk op de bank".
Je bent nu nog geen freelancer? Want de reden dat ze u dat dan gezegd hebben, is dat je uw rate zo laag mogelijk zou leggen en zij hun marge omhoog kunnen trekken.

En wat is jou functie juist?

Ik ben inderdaad nog geen freelancer, dus uw redenering houdt wel steek :)

Mits je al wat netwerk hebt uitgebouwd en veel ervaring ga je wel aan de bak geraken ja. Maar het is nu ook geen geheim dat er veel benching is bij consultancy boites, dat er veel meer aanmeldingen zijn op vacatures en dat het wat moeilijker gaat op dit moment.

Belangrijkste is zelf inschatten of je waarde zal kunnen bieden als freelancer en als het antwoord ja is, gewoon de juiste partij zoeken.

360.000 euro is 9 keer de omzet van tout bien? :p. Een bier dat verkocht wordt in meeste supermarkten :p.

Ik begin schrik te krijgen van ondernemers die niet weten wat omzet betekent :p. Dat kan toch niet zijn dat die maar 40.000 omzet draait met dat bier? Er zijn twee soorten zelfs. Ik dacht dat er een tout bien rouge bestond ofzo.

Terug
Bovenaan