Freelancers & Ondernemers

Iemand ervaring met een persoonlijk mail adres (als in [email protected]), idealiter in combinatie met een Microsoft 365 Business account?

Of gebruiken de meesten een gratis Gmail / Outlook account voor de vennootschap?
Neem een Microsoft 365 Business Premium, dan heb je ook anti-virus. Geen aparte nodig.
Nomeo is een deftige firma met service die dit kan instellen.

Anders heb je ook OVHcloud, ze hebben tegenwoordig nieuwe Exchange-like mailboxen op basis van Zimbra die in aantocht zijn.
Zimbra Pro zal ActiveSync hebben, kan je mooi je mails/kalender/contacten/notities syncen over al je toestellen. Als ik me niet vergis zal de prijs tussen de 2,5 à 3,5 EUR liggen.

Hier gewoon combell voor domeinnaam inclusief email. Gemakkelijk en goedkoop genoeg.

Mail forwarding naar mijn gewone gmail account en via gmail kan je ook gewoon uitgaande mails sturen met eigen domein mailadres, dus alles in 1 inbox regelen.

Iemand ervaring met een persoonlijk mail adres (als in [email protected]), idealiter in combinatie met een Microsoft 365 Business account?

Of gebruiken de meesten een gratis Gmail / Outlook account voor de vennootschap?
Vermits ik toch Office moet hebben voor compatibiliteit bij klanten, heb ik mijn email ook in Outlook online.
Daar is het vrij eenvoudig te configureren om je eigen domeinnaam te gebruiken.
Ik heb hosting bij SiteGround voor mijn bedrijfsnaam.com. Goed en goede support (wel Engels wat geen probleem voor mij is)

Ik snap echt niet dat er mensen rondrijden met camionetten met @hotmail of @telenet.
Ik snap al helemaal niet dat er dan ook nog een eigen domeinnaam op staat. Als je dan een website hebt laten maken door iemand die niet enkele MX records kan juist zetten, dan is het een prutser!

Hier gewoon combell voor domeinnaam inclusief email. Gemakkelijk en goedkoop genoeg.

Mail forwarding naar mijn gewone gmail account en via gmail kan je ook gewoon uitgaande mails sturen met eigen domein mailadres, dus alles in 1 inbox regelen.

Als je zomaar e-mails verstuurt via Gmail met je eigen domeinnaam via de Gmail SMTP (wat tegenwoordig zelfs niet meer mogelijk is), belanden je berichten vaak rechtstreeks in de spamfolder of quarantaine bij de ontvanger. In sommige gevallen komen ze zelfs helemaal niet aan, door strikte DMARC/DKIM policy aan de ontvangende kant.

Tenzij je gebruikmaakt van de SMTP-server van je eigen webhost, gekoppeld aan je domeinnaam en correct ingesteld in Gmail, is de kans op aflevering beter. Maar ook dan is het cruciaal om je DMARC, DKIM en SPF records correct te configureren in je DNS-instellingen bij je webhost.

Sinds enkele maanden weigeren Yahoo, Google en Microsoft systematisch e-mails van domeinen zonder geldige DKIM.
Zie : Yahoo Sender Best Practices.

Als de mailserver van de ontvanger professioneel is ingesteld, zoals bij nagenoeg alle Microsoft 365 mailboxen, dan worden deze authenticatieprotocollen strikt afgedwongen. Zonder correcte configuratie is aflevering vrijwel uitgesloten.

Vermits ik toch Office moet hebben voor compatibiliteit bij klanten, heb ik mijn email ook in Outlook online.
Daar is het vrij eenvoudig te configureren om je eigen domeinnaam te gebruiken.
Ik heb hosting bij SiteGround voor mijn bedrijfsnaam.com. Goed en goede support (wel Engels wat geen probleem voor mij is)
Microsoft 365 Business Standard is daarvoor perfect, de Business Premium nog beter als je extra beveiliging met anti-virus (en nog een hele resem opties) wenst.

Ik snap echt niet dat er mensen rondrijden met camionetten met @hotmail of @telenet.
Ik snap al helemaal niet dat er dan ook nog een eigen domeinnaam op staat. Als je dan een website hebt laten maken door iemand die niet enkele MX records kan juist zetten, dan is het een prutser!
Mee eens, maar dan zijn dat vaak kleine zelfstandigen. Hier geen reclame meer op m'n voertuigen omdat ik er toch mee stop. Maar vroeger steevast met domeinnaam, en geen gmail/hotmail brol.
En een webdesigner/master is vaak geen ITer éh, sommige webdesigners/marketing bedrijven beginnen al te zweten als ze DNS records moeten aanpassen...

Als je zomaar e-mails verstuurt via Gmail met je eigen domeinnaam via de Gmail SMTP (wat tegenwoordig zelfs niet meer mogelijk is), belanden je berichten vaak rechtstreeks in de spamfolder of quarantaine bij de ontvanger. In sommige gevallen komen ze zelfs helemaal niet aan, door strikte DMARC/DKIM policy aan de ontvangende kant.

Tenzij je gebruikmaakt van de SMTP-server van je eigen webhost, gekoppeld aan je domeinnaam en correct ingesteld in Gmail, is de kans op aflevering beter. Maar ook dan is het cruciaal om je DMARC, DKIM en SPF records correct te configureren in je DNS-instellingen bij je webhost.

Sinds enkele maanden weigeren Yahoo, Google en Microsoft systematisch e-mails van domeinen zonder geldige DKIM.
Zie : Yahoo Sender Best Practices.

Als de mailserver van de ontvanger professioneel is ingesteld, zoals bij nagenoeg alle Microsoft 365 mailboxen, dan worden deze authenticatieprotocollen strikt afgedwongen. Zonder correcte configuratie is aflevering vrijwel uitgesloten.

Ik maak in gmail idd gebruik van de SMTP server van de eigen webhost.

Bij Combell zelf weet ik niet goed hoe het ingesteld staat. Ik heb dat een kleine 7 jaar geleden gedaan wanneer ik zelfstandig werd, set and forget. Tot heden heb ik geen issues gehad in die zin dat mails waarop ik antwoorden verwacht, ook steeds beantwoord werden, dus weinig neiging om daar hard naar te kijken :)

Hot damn, shit just got real.
Eerste intake gesprek net achter de rug met een prospect voor het onboarden van 25 tot 30 endpoints als MSP😱. Alles erop en eraan.

Voor mij chinees "onboarden van 25 tot 30 endpoints als MSP" :) Wat houdt dat allemaal in?

Veel succes!
Het komt erop neer dat ik een bedrijf (advocatenkantoor, boekhouders *wink wink*, fabriek, etc.) ondersteun in hun IT-systeem. Dit gaat van de fysieke hardware tot de software, maar de specificaties hangen af van wat de klant wenst.
Van netwerkbewaking en cyberbeveiliging tot helpdeskondersteuning en cloudservices, zodat bedrijven zich kunnen richten op hun kernactiviteiten en er tegelijkertijd voor kunnen zorgen dat hun technologie soepel en veilig draait. Ook denk ik proactief mee in de bedrijfsvoering m.b.t. IT. Denk hierbij aan het verbeteren van de beveiliging, het automatiseren van onboarding van nieuwe gebruikers, beheren van licenties van software (MS, maar ook third-party).

Hot damn, shit just got real.
Eerste intake gesprek net achter de rug met een prospect voor het onboarden van 25 tot 30 endpoints als MSP😱. Alles erop en eraan.
Leuke deal! Deed ik ook allemaal, maar die klanten heb ik al overgelaten.

Als ge hulp nodig hebt, of een partner zoekt... Open for opportunities!

Ging jij uw zelfstandigheid niet opdoeken?
Jawel, was de bedoeling te verhuizen uit BE, maar er zijn andere prioriteiten en een ferm voordeel opgedoken om toch 'even' in BE te blijven, dus de verhuis is voor onbepaalde tijd uitgesteld.
De verkoop van de vennootschap gaat verder, dit ga ik nu niet plots stoppen. Tegelijk een nieuwe job zoeken, maar in de plaats daarvan sta ik ook open voor andere zelfstandige opportuniteiten/partnership, al dan niet met een nieuwe managementvennootschap.

Ik heb de zoekfunctie gebruikt maar vond niet zo snel het antwoord op mijn vraag, dus bij deze:

Zijn er hier freelancers die deel van hun eigen woning verhuren aan de vennootschap? Zo ja, hoe bepaal je redelijkerwijs het % beroepsgebruik? Ik neem aan dat je niet moet overdrijven, maar je moet jezelf ook niet tekort doen natuurlijk. Tips welkom!

Ik heb de zoekfunctie gebruikt maar vond niet zo snel het antwoord op mijn vraag, dus bij deze:

Zijn er hier freelancers die deel van hun eigen woning verhuren aan de vennootschap? Zo ja, hoe bepaal je redelijkerwijs het % beroepsgebruik? Ik neem aan dat je niet moet overdrijven, maar je moet jezelf ook niet tekort doen natuurlijk. Tips welkom!
Al enkele keer aan bod gekomen hoor.

Meeste doen volgens oppervlakte van de woning, al dan niet met enkele gemeenschappelijke ruimtes. Er bestaat geen wetgeving om dit te bepalen.

In praktijk tussen 10% en 30% is courant. Uiteindelijk is het verschil ook niet zo enorm hoor, die huur wordt ook belast in je personenbelasting. Vanaf inkomstenjaar 2025 - door afschaffing van lange termijnsparen/gewone intrestaftrek - opnieuw wat zwaarder. Er gebeurd géén geldcreatie gewoon een klein bedrag aan een lager belastingtarief.

Voorbeeld: 150 x 12 = 1.800 huur - stel belast aan 25% ipv 32% (vvpr-bis) dan heb je jaarlijks 126,00 EUR uitgespaard :)
Net even gesimuleerd, taxatie tussen 25% en 30% is realistisch. Extreem weinig optimalisatie dus.

Je kan ook bemeubeld verhuren, het roerende gedeelte is dan belast aan +-15% i.p.v. 32%.

Thanks! Dat is inderdaad niet een heel grote besparing. Wel 1 bedenking: is de 32% vvpr-bis niet gebaseerd op 20% belasting en vervolgens 15 % dividend belasting. Want uitgaande van ook 25% en 15% dividend belasting is het vvpr-bis eerder 36,25%. Dat maakt de besparing in vergelijking dan een beetje groter, of maak ik hier ergens een denkfout?

Thanks! Dat is inderdaad niet een heel grote besparing. Wel 1 bedenking: is de 32% vvpr-bis niet gebaseerd op 20% belasting en vervolgens 15 % dividend belasting. Want uitgaande van ook 25% en 15% dividend belasting is het vvpr-bis eerder 36,25%. Dat maakt de besparing in vergelijking dan een beetje groter, of maak ik hier ergens een denkfout?
Klopt, nadruk op een beetje.

Met welke bank werken jullie? In principe ben ik grote voorstander van KBC, maar gezien ik mijn privézaken (incl hypotheek) bij KBC niet wil vermengen met mijn professionele activiteiten, op zoek naar een andere bank. Had eventueel aan BNP of Crelan gedacht gezien hun digitale diensten nog goed zijn. Anderzijds, zoals ik zie hoe BNP (huisbank van mijn vrouw) telkens opnieuw extra kosten en dienstverleningen probeert aan te smeren die vroeger gratis waren, hier geen al te goed gevoel bij.

Crelan goede digitale diensten?
Ik zit er bij omwille van hypotheek, maar anders bleef ik daar ver van weg.

En waarom geen KBC? Alles zit mooi gescheiden onder het zakelijk gedeelte en het privé gedeelte.

Terug
Bovenaan