Freelancers & Ondernemers

Over de ondernemersaftrek kan ik me nog niet uitspreken, want ik heb de details daarvan nog niet gelezen. Ook weer zo'n fiscale koterij, je betaalt te veel belastingen dus krijgt 20% (?) extra kosten aftrek. Er zal geen enkele ITer voordeliger zijn met een eenmanszaak hoor.
Ik lees nu dat dit gaat over 650,00 EUR tot 900,00 EUR in 2029. Ja dat gaat zeker de 'vervennootschapping' tegenwerken.

"Wanneer meer dan 20 procent van het loon bestaat uit forfaitaire voordelen alle aard zal de regering vanaf 2026 een afzonderlijke belasting van 7,5 procent heffen op het excedent, dat is het overschot of het gedeelte dat die 20 procent overstijgt. Bij bedrijfsleiders is de sanctie het verlies van het verlaagd tarief in de vennootschapsbelasting."

7,5% is bij werknemers.
Dus voor vennootschappen ook eigenlijk een non-issue (voor zover ik het nu lees).

"Wanneer meer dan 20 procent van het loon bestaat uit forfaitaire voordelen alle aard zal de regering vanaf 2026 een afzonderlijke belasting van 7,5 procent heffen op het excedent, dat is het overschot of het gedeelte dat die 20 procent overstijgt. Bij bedrijfsleiders is de sanctie het verlies van het verlaagd tarief in de vennootschapsbelasting."

7,5% is bij werknemers.
Dus voor vennootschappen ook eigenlijk een non-issue (voor zover ik het nu lees).
Dus als ik het zo lees kan je perfect nog het minimumloon uitbetalen (waardoor je al het verlaagd tarief zal verliezen) en zal de overstijging van het VAA gedeelte geen extra negatieve impact hebben. Ik had het inderdaad erger verwacht...

Dus als ik het zo lees kan je perfect nog het minimumloon uitbetalen (waardoor je al het verlaagd tarief zal verliezen) en zal de overstijging van het VAA gedeelte geen extra negatieve impact hebben. Ik had het inderdaad erger verwacht...
Klopt!
Ik vraag me enkel nog af of starters eerste 4 boekjaren hiervan vrijgesteld worden en dan toch nog verlaagd tarief hebben...

7,5% is bij werknemers.
Ik betaal al van de eerste dag vennootschap 25%, hier moet ik dan toch even om lachen :)

7,5% is bij werknemers.
Blijft toch ook vreemd ivm sociale bijdrage imo. Dan zit je altijd boven die 20%, dus waarom bestaat die optie dan nog om dat zo te betalen?

Blijft toch ook vreemd ivm sociale bijdrage imo. Dan zit je altijd boven die 20%, dus waarom bestaat die optie dan nog om dat zo te betalen?

Ik snap het ook niet zo goed dit. Dan trekken we gewoon bruto op met bedrag van sociale bijdrage en verhuizen we de betaling van venn naar privé en we mogen de 20% vennbel behouden. Zonder dat het ons een euro kost? Waar is de catch?

Ik denk niet dat de betalingen van de persoonlijke sociale bijdrage van de bedrijfsleider in deze scope gaat vallen gezien dat het een "bedrag" is.
Dat is geen forfaitaire voordeel alle aard. Het woord "forfaitair" is essentieel hier.

Ik denk niet dat de betalingen van de persoonlijke sociale bijdrage van de bedrijfsleider in deze scope gaat vallen gezien dat het een "bedrag" is.
Dat is geen forfaitaire voordeel alle aard. Het woord "forfaitair" is essentieel hier.
Ja dit.
Forfaitair = telecom, huisvesting, nutsvoorziening, auto, aandelenopties,...

Ik heb onlangs een (verkennend) gesprek gehad met een boekhouder over welke vergoeding ik mezelf kan betalen als bedrijfsleider van een consultancy BV. Ik had het volgende in gedachten: 260€ (verhuur bureauruimte) + 200€ netto onkosten vergoeding (waarbij ik dan zelf kosten bijhoud om dit te ondersteunen i.g.v. een fiscale controle).
Nu reageerde de boekhouder dat dit redelijk vergaand is en een fiscus deze netto onkostenvergoeding bovenop de verhuur van de bureelruimte in vraag zou stellen. De verhuur zelf kan ik goed staven i.f.v. het KI * het % bureauruimte.

Is deze opmerking van de boekhouder redelijk? Ik zou gewoon consultant zijn voor een firma, 2-3 dagen per week thuis werken en dan geen restaurantbonnetjes inbrengen of maaltijdcheques uitbetalen.

Nu reageerde de boekhouder dat dit redelijk vergaand is en een fiscus deze netto onkostenvergoeding bovenop de verhuur van de bureelruimte in vraag zou stellen. De verhuur zelf kan ik goed staven i.f.v. het KI * het % bureauruimte.
Je kan jezelf de bureaukostenvergoeding betalen:
Dit kan je wel combineren met verhuur maatschappelijke zetel, en dit zonder probleem.
"De bureaukostenvergoeding heeft geen impact op de voorheffing en sociale bijdragen. Dit is een netto vergoeding. Er is geen vaste datum wanneer deze vergoeding verandert, maar hieronder vindt u een overzicht van de afgelopen stijgingen:

• €142,95 per maand vanaf 1 september 2022
  • €145,81 per maand vanaf 1 december 2022
  • €148,73 per maand vanaf 1 januari 2023
  • €151,70 per maand vanaf 1 december 2023
  • €154,74 per maand vanaf 1 juni 2024
  • €157,83 per maand vanaf 1 maart 2025

Fair Point, daar had ik wat over gelezen.
In praktijk is het dus puur een beperking op huisvesting (met al de rest kom je zo hoog niet qua vaa normaal)?
Als je nog een dieselauto hebt, kan die VAA wel redelijk hoog gaan. Bij mijn volvo xc90 was de VAA op jaarbasis rond de 9700 euro.

Ik heb onlangs een (verkennend) gesprek gehad met een boekhouder over welke vergoeding ik mezelf kan betalen als bedrijfsleider van een consultancy BV. Ik had het volgende in gedachten: 260€ (verhuur bureauruimte) + 200€ netto onkosten vergoeding (waarbij ik dan zelf kosten bijhoud om dit te ondersteunen i.g.v. een fiscale controle).

Is deze opmerking van de boekhouder redelijk? Ik zou gewoon consultant zijn voor een firma, 2-3 dagen per week thuis werken en dan geen restaurantbonnetjes inbrengen of maaltijdcheques uitbetalen.
Je kan er over discusasieren, de eene vind dat de moeite, de ander niet.

Als ik me niet vergis, hangt het ook af van het kadastraal inkomen van uw woning en als dat aan de lage kant is, is het niet de moeite. Ik denk niet dat je hier zomaar een forfetair bedrag op mag plakken.

Mijn boekhouder was van mening dat het veel beter was om de meubels van uw bureau in kosten te steken dan de bureau zelf. Maar your milage may vary, obviously.

Je kan er over discusasieren, de eene vind dat de moeite, de ander niet.

Als ik me niet vergis, hangt het ook af van het kadastraal inkomen van uw woning en als dat aan de lage kant is, is het niet de moeite. Ik denk niet dat je hier zomaar een forfetair bedrag op mag plakken.

Mijn boekhouder was van mening dat het veel beter was om de meubels van uw bureau in kosten te steken dan de bureau zelf. Maar your milage may vary, obviously.
Niet helemaal juist hé, verhuur bureel kan je perfect doen met meubels in de vennootschap (in kosten dus).

Jouw boekhouder bedoelt het verschil tussen bemeubelde verhuur en niet bemeubelde verhuur, dan kan je x 1,67* meer huur vragen.
*60% van de huurprijs geldt als onroerende verhuur (vanaf 2025 wat nadeliger belast gezien de afschaffing van gewone intrestaftrek en lange termijnsparen, 40% als roerende verhuur (belast aan +- 15%)

Hier mijn loon geoptimaliseerd naar volgende:
Brutoloon 18000€/ jaar ofwel 1500€/ maand. 0% personenbelasting dus bruto=netto
Dagvergoeding: 320€
Thuisbureel: 120€
Huur: 150€

Rest dividend. Sociale bijdrage ligt onder de minimum: 3350€. Nog te optimaliseren met VAA, zit er momenteel niet in.

Hier mijn loon geoptimaliseerd naar volgende:
Brutoloon 18000€/ jaar ofwel 1500€/ maand. 0% personenbelasting dus bruto=netto
Dagvergoeding: 320€
Thuisbureel: 120€
Huur: 150€

Rest dividend. Sociale bijdrage ligt onder de minimum: 3350€. Nog te optimaliseren met VAA, zit er momenteel niet in.
Beter iets meer bruto, dat is nog steeds onder vrijgestelde/voordelige basis. +- 20400 is voordeligste normaal gezien.
Thuisbureel in principe niet toepasbaar voor bedrijfsleiders, mogelijks bedoel je gewoon een terugbetaalbare onkostenvergoeding.
Dagvergoeding ok indien 40-dagen regel en 6 uur ter plaatsen in orde.

Je kan jezelf de bureaukostenvergoeding betalen: Dit kan je wel combineren met verhuur maatschappelijke zetel, en dit zonder probleem.
Jij geeft dan toch even je BA polisnummer mee? Voor bedrijfsleiders telt die 'thuiswerkvergoeding' niet zomaar, deze moet via "ernstige normen" beargumenteerd worden. Dus toch iets anders verdedigen dan ik pas het thuiswerkvergoeding systeem toe zoals dat voor werknemers aanvaard is. :tongue:

Nu ja, ik ben benieuwd wat ze gaan zeggen op het feit dat ik een bedrijfskat heb, die draagt bij aan een positieve werksfeer op kantoor en zorgt met z'n strenge smoel maar rechtvaardige blik de deadlines gehaald worden en de facturen sneller opgestuurd worden en de administratie tip top in orde is. In feite alles wat de overheid zelf doet, mag een zelfstandige ook doen. Dus ook een bedrijfskat. Jawel, ik heb alle krantenartikels als bewijs (digitaal) verzameld.
En er nog eentje erbij. Wetstraat 16 kat!

Als de premier met ons belastinggeld een kat koopt en onderhoud, dan zal ik dat ook wel mogen met een vennootschap zeker? 😂 :cool:

En er nog eentje erbij. Wetstraat 16 kat!

Als de premier met ons belastinggeld een kat koopt en onderhoud, dan zal ik dat ook wel mogen met een vennootschap zeker? 😂 :cool:
Wie zegt dat hij dat met belastingsgeld doet?

Terug
Bovenaan