Freelancers & Ondernemers

Iemand een idee hoe een stock liquidatie te kunnen doen ?
Het gaat om 3 verschillende alcoholische dranken, laat ons zeggen 3 halve paletten in totaal. Meer info eventueel via DM.

Ik heb geen eigen winkel, altijd via mijn website en mond-aan-mond reclame, en direct aan horeca en particulieren verkocht. ik heb al enkele grote bedrijven gecontacteerd die loten opkopen, en ook vavato, troostwijk, auctelia enzo, maar ze zeggen dat het niet binnen hun interessegebied valt. Eigenaardig. Heb al eerder horeca stuff aangeboden zien worden op hun sites.

Misschien zit hier wel een ondernemer die dat mee in zijn activiteiten heeft staan ofzo? Detailhandel van alcoholische dranken.
Living on hope..
Zou je daar niet eens enkele drankgroothandels voor contacteren. Aan de juiste prijs zal er wel iemand interesse hebben.

Ook al gecontacteerd, wachtende op feedback. Toch merci voor mee te denken @nestorius

Moest het mogen op buy&sell, er had al lang een interessante verkoop gestaan voor de beyondgaming-"collega's" :cool:

Of een degustatie ergens.. maar dan moet er een centrale locatie zijn waar iedereen naartoe kan/wil komen, en dan zorg ik voor wa interessante prijzen.

Iemand een idee hoe een stock liquidatie te kunnen doen ?
Het gaat om 3 verschillende alcoholische dranken, laat ons zeggen 3 halve paletten in totaal. Meer info eventueel via DM.

Ik heb geen eigen winkel, altijd via mijn website en mond-aan-mond reclame, en direct aan horeca en particulieren verkocht. ik heb al enkele grote bedrijven gecontacteerd die loten opkopen, en ook vavato, troostwijk, auctelia enzo, maar ze zeggen dat het niet binnen hun interessegebied valt. Eigenaardig. Heb al eerder horeca stuff aangeboden zien worden op hun sites.

Misschien zit hier wel een ondernemer die dat mee in zijn activiteiten heeft staan ofzo? Detailhandel van alcoholische dranken.
Living on hope..
Kan het niet zijn dat 3 halve paletten een beetje te weinig is voor veilinghuizen?
En drank is ook wel al riskanter dan niet-consumeerbare zaken.

Ik ben bang van niet. Ondernemersaftrek en verdubbeling belastingkrediet is enkel voor eenmanszaken (zelfstandigen zonder vennootschap)

Het lijkt me eerder dat je als zelfstandige met vennootschap nu slechter af gaat zijn. Minimum uitkering om te kunnen genieten van verlaagd tarief VB gaan ze optrekken en voortaan indexeren. Ook het stuk VAA als deel van je loon wordt geplafonneerd op 20%, is het meer dan word je extra belast... Ze willen dus bereiken dat je meer loon uitkeert (en dus meer sociale bijdragen gaat afdragen).

En ik die dacht dat we goed zaten met N-VA in de regering... Eerst meerwaardebelasting privé en nu dit...

Ik ben bang van niet. Ondernemersaftrek en verdubbeling belastingkrediet is enkel voor eenmanszaken (zelfstandigen zonder vennootschap)

Het lijkt me eerder dat je als zelfstandige met vennootschap nu slechter af gaat zijn. Minimum uitkering om te kunnen genieten van verlaagd tarief VB gaan ze optrekken en voortaan indexeren. Ook het stuk VAA als deel van je loon wordt geplafonneerd op 20%, is het meer dan word je extra belast... Ze willen dus bereiken dat je meer loon uitkeert (en dus meer sociale bijdragen gaat afdragen).

En ik die dacht dat we goed zaten met N-VA in de regering... Eerst meerwaardebelasting privé en nu dit...
Op z'n Belgisch, hé: in plaats van de vennootschappen te verstrengen, maken ze de eenmanszaken gewoon wat 'langer' voordeliger. Al ben ik het niet eens met je stelling dat een vennootschap nu zoveel slechter af is. Laat ons verdorie blij zijn dat de voordelige taxatie van 32% of 36,25% nog steeds behouden blijft.

Het feit dat oudere vennootschappen, opgericht vóór 01/07/2023, hun liquidatiereserves nu twee jaar sneller kunnen uitkeren, is ook een groot voordeel.

Akkoord, er zal een hogere bezoldiging nodig zijn om het verlaagde vennootschapsbelastingtarief te behouden, maar dat gaat ook gepaard met een verhoging van de belastingvrije som. Niemand verplicht je trouwens om die hoge bezoldiging toe te passen. Meer en meer mensen zullen gewoon kiezen voor het gewone tarief met een fiscale minimale bezoldiging — die dan nog wat hoger ligt dankzij de verhoogde belastingvrije som. Gedaan met dat 20% VAA-gedoe. :)

Het belastingkrediet is ook een gedrocht van een regeling... effectief toepasbaar in weinig gevallen (je mag niet lenen of te snel afschrijven).

Over de ondernemersaftrek kan ik me nog niet uitspreken, want ik heb de details daarvan nog niet gelezen. Ook weer zo'n fiscale koterij, je betaalt te veel belastingen dus krijgt 20% (?) extra kosten aftrek. Er zal geen enkele ITer voordeliger zijn met een eenmanszaak hoor.

Eerder dat zelfstandige/zelfstandige als bijberoep zonder vennootschap eigenlijk niet interessant was in meeste* gevallen dus voor sommige valt die "overgang" van zelfstandige in bijberoep naar zelfstandige in hoofdberoep naar vennootschap weg wat vroeger de "klassieke route" was. Niemand doet dat nog maar dat betekent voor mensen die iets kleins moeten opstarten direct een vennootschap moeten oprichten want als zelfstandige in bijberoep is het pover.
(* Er zijn wel een paar situaties waar zelfstandige zonder vennootschap een betere keuze kan zijn.)

Daarmee dat je van die rare dingen moet verzinnen als +20% kostenaftrek.

En de vennootschappen. Er werden zoveel voordelen verzonnen dat er niks meer binnen kwam qua sociale bijdragen :p. Daarmee die trucs van de VAA. Er moet dringend meer in de sociale zekerheidskas want er werd veel te veel "kortingen" verzonnen op jan en alles afgelopen twee regeringen + bovenop de pensioenen verhoogd en zien we de eerste gevolgen. (Regering hierna gaat het nog dubbel zo erg worden. Ik zeg het nu al. Over vijf jaar tellen voordelen alle aard totaal niet meer mee voor de minimumbezoldiging.)
Het belastingkrediet is ook een gedrocht van een regeling... effectief toepasbaar in weinig gevallen (je mag niet lenen of te snel afschrijven).

Is het ambetantste niet aan die belastingkrediet dat iets 100% professionneel moet zijn? Hoeveel investeringen zijn 100% professioneel bij een kleine zelfstandige zonder vennootschap. Niet veel. Het werd vroeger niet veel gebruikt en ik denk nu niet dat dit iets eraan gaat veranderen.

Eerder dat zelfstandige/zelfstandige als bijberoep zonder vennootschap eigenlijk niet interessant was in meeste* gevallen dus voor sommige valt die "overgang" van zelfstandige in bijberoep naar zelfstandige in hoofdberoep naar vennootschap weg wat vroeger de "klassieke route" was. Niemand doet dat nog maar dat betekent voor mensen die iets kleins moeten opstarten direct een vennootschap moeten oprichten want als zelfstandige in bijberoep is het pover.
(* Er zijn wel een paar situaties waar zelfstandige zonder vennootschap een betere keuze kan zijn.)
Vele kleine bijberoepers zijn veredelde hobbies hé, die hebben geen geld voor een dure vennootschap.
Daarmee dat je van die rare dingen moet verzinnen als +20% kostenaftrek.
En de vennootschappen. Er werden zoveel voordelen verzonnen dat er niks meer binnen kwam qua sociale bijdragen :p. Daarmee die trucs van de VAA. Er moet dringend meer in de sociale zekerheidskas want er werd veel te veel "kortingen" verzonnen op jan en alles afgelopen twee regeringen + bovenop de pensioenen verhoogd en zien we de eerste gevolgen. (Regering hierna gaat het nog dubbel zo erg worden. Ik zeg het nu al. Over vijf jaar tellen voordelen alle aard totaal niet meer mee voor de minimumbezoldiging.)
Volgens mij in vele gevallen toch ook een non issue (tenzij eigen woning in vennootschap of aandelenopties).
20% van 50k wilt zeggen 10K VAA, daar kom je toch al ver mee.
Is het ambetantste niet aan die belastingkrediet dat iets 100% professionneel moet zijn? Hoeveel investeringen zijn 100% professioneel bij een kleine zelfstandige zonder vennootschap. Niet veel. Het werd vroeger niet veel gebruikt en ik denk nu niet dat dit iets eraan gaat veranderen.
Neen hoor dat verwar je met investeringsaftrek. Je kan zelf BK eigen middelen toepassen voor een personenwagen, die dan 50% bijvoorbeeld beroepsmatig gebruikt wordt. Het is een vrij complexe berekening - al is het eenvoudig te berekenen :) - maar je moet steeds de boekwaarde op het einde van het jaar gaan vergelijken, en verminderen met het openstaande bedrag van leningen. Ik moet het steeds eens ingeven in Excel want op zicht lukt het me niet altijd.
In personenbelasting kan je nog degressief afschrijven, prorata afschrijven, ... dus het is wat kiezen soms :)

Ik zeg niet dat het 'slecht' is maar het wordt wel 'slechter' dan voorheen. Belastingvrije som komt ook pas vanaf 2029 in full force dat is nog 5 aanslagjaren ver.
Het klopt wel dat niet iedereen veel loon nodig heeft, afhankelijk van de situatie of de levensfase waarin je zit (goed verdienende partner, geen studerende kinderen of geen kinderen tout court bijvoorbeeld).
De drempel naar vennootschap werd al fors verlaagd met die GCV en lagere kapitaalvereisten
Toen ik startte mocht je nog min. 18,6k op tafel leggen voor (toen nog) een BVBA wat als twintiger ook niet evident was.
En met een commanditaire moest je toen met een leningsapplicatie niet afkomen bij de bank, die werd sowieso geweigerd.

Ik ken er toch veel die hun huis via een vruchtgebruikconstructie (meestal i.c.m. met gesplitste aankoop) in de BV hebben zitten.
Dat is dan idd. de hoofdmoot van de VAA, samen met de wagen(s). Als het effectief zo wordt als @DogFacedGod denkt dat vaa compleet zal wegvallen in de berekening voor min. bezoldiging dan gaan er ineens velen een pak slechter af zijn. Maar goed zover zijn we nog niet...

Ik ken er toch veel die hun huis via een vruchtgebruikconstructie (meestal i.c.m. met gesplitste aankoop) in de BV hebben zitten.
Dat is dan idd. de hoofdmoot van de VAA, samen met de wagen(s). Als het effectief zo wordt als @DogFacedGod denkt dat vaa compleet zal wegvallen in de berekening voor min. bezoldiging dan gaan er ineens velen een pak slechter af zijn. Maar goed zover zijn we nog niet...

De put van de sociale zekerheid is te groot en het is verre van opgelost met hetgeen nu op tafel ligt. Dus in het slechtste geval over 2 jaar en in het beste geval 4 jaar is er de volgende ronde van nieuwe besparingen en nieuwe belastingen.

Ik zeg niet dat het 'slecht' is maar het wordt wel 'slechter' dan voorheen. Belastingvrije som komt ook pas vanaf 2029 in full force dat is nog 5 aanslagjaren ver.
Het klopt wel dat niet iedereen veel loon nodig heeft, afhankelijk van de situatie of de levensfase waarin je zit (goed verdienende partner, geen studerende kinderen of geen kinderen tout court bijvoorbeeld).
De drempel naar vennootschap werd al fors verlaagd met die GCV en lagere kapitaalvereisten
Toen ik startte mocht je nog min. 18,6k op tafel leggen voor (toen nog) een BVBA wat als twintiger ook niet evident was.
En met een commanditaire moest je toen met een leningsapplicatie niet afkomen bij de bank, die werd sowieso geweigerd.
Kies dan voor het gewone tarief? Dat is vandaag trouwens gelijk aan verlaagd tarief met 45k belastbaar maar bon...
Winstbelasting druk van max 36% noem ik allesbehalve slecht, te meer na inbreng van alle mogelijke optimalisatiekosten. Ik ga niet de politieke toer op maar bashen op NVA is makkelijk. Het regeerakkoord is m.i. voor zelfstandige ENORM meegevallen.

"Ik ken er toch veel" is niet gelijk aan wat er in de praktijk is.
Net even voor ons klantenbestand gekeken, 7% van klanten hebben een voordeel bewoning. Vele daarvan zijn oude vennootschappen, ik ken amper recente die dat nog toepassen.

Verre van opgelost da's een feit, maar de vraag is waar ga je het dan wel halen? Het zogenaamd 'misbruik' van mgmt. venn. aanpakken is niet van die aard dat het de naald substantieel zal doen bewegen.
Off topic maar nochtans genoeg te halen bij het cutten van medische overconsumptie (waarom moet dat nu weer 2 jaar duren eer er daar schot in de zaak komt?) en iemand moet mij toch eens met goede argumenten komen uitleggen waarom die ambtenarenpensioenen zo hoog zijn en nog decennia zo hoog zullen blijven wegens verworven rechten (ik kan tig voorbeelden noemen).

"Ik ken er toch veel" is niet gelijk aan wat er in de praktijk is.
Net even voor ons klantenbestand gekeken, 7% van klanten hebben een voordeel bewoning. Vele daarvan zijn oude vennootschappen, ik ken amper recente die dat nog toepassen.
Ja, omdat de fiscus daar strenger is naar beginnen kijken, met dank aan pipo's die de kantjes er zwaar afliepen en een 95-5 kostenverdeling maakten...
Op zich nochtans een goede constructie ALS alles correct gewaardeerd werd maar door de vele misbruiken ging de slinger de andere kant op en nu doet idd. bijna niemand het meer uit schrik voor een herziening.
Maar bij vennootschappen ts. 2000-2012 opgericht is (als ik in mijn omgeving kijk) is die constructie nog legio. Je kunt dat idd. 'oud' noemen ja :giggle:

De put van de sociale zekerheid is te groot en het is verre van opgelost met hetgeen nu op tafel ligt. Dus in het slechtste geval over 2 jaar en in het beste geval 4 jaar is er de volgende ronde van nieuwe besparingen en nieuwe belastingen.
Tegen dan staan er 1 miljoen Belgen op de ziekenkas met een mentale ziekte. Onbetaalbaar dus.

Verre van opgelost da's een feit, maar de vraag is waar ga je het dan wel halen? Het zogenaamd 'misbruik' van mgmt. venn. aanpakken is niet van die aard dat het de naald substantieel zal doen bewegen.
Off topic maar nochtans genoeg te halen bij het cutten van medische overconsumptie (waarom moet dat nu weer 2 jaar duren eer er daar schot in de zaak komt?) en iemand moet mij toch eens met goede argumenten komen uitleggen waarom die ambtenarenpensioenen zo hoog zijn en nog decennia zo hoog zullen blijven wegens verworven rechten (ik kan tig voorbeelden noemen).

Zoals de Italianen een half miljoen mensen gaan importeren die wel sociale zekerheidsbijdragen gaan betalen?
Of zoals de Denen pas een pensioen geven wanneer iemand 69 is :p
Of zoals de Japanners gewoon een heel laag wettelijk pensioen geven. (Basispensioen daar is iets van 500- 600 euro per maand.)
Legio opties, wel geen enkel waar iemand blij van wordt :p.

Welja, "oplossing"...

Ik kan er volledig naast zitten, maar mij lijkt het meer en meer dat gewoon "werknemer" zijn, een ticket naar armoede is als je er op rekent dat je een pensioen van de staat wil binnen pakweg 30 jaar.

"geen pensioen dan" is ook een oplossing eh...

En ik vrees dat we eigenlijk daar naartoe gaan.

Terug
Bovenaan