Freelancers & Ondernemers

Echte hybrides (uitstoot < 50gr) zouden de gunstige aftrek blijven genieten, maar dan enkel voor zelfstandigen, niet voor vennootschappen.
Pfft, verwarrend allemaal, ik had bijna een hybride besteld maar nu twijfel ik weer. Wss zal het dan toch een volledige EV worden.
Het is en blijft Belgie eh, we zijn een apenland.

Als je zekerheid wil op dat vlak, don't bother. Zelfs EV's staan op de helling.

Achja we zien wel. Ondertussen ben ik volop bezig met de switch naar MSP en Odoo ERP. Tech stack aan het opzetten en deze zomer werk maken van promo's en sales om hopelijk voor het einde van het jaar eerste klant te verkrijgen. Op dit moment ninjaOne, Atera en Datto aan het bekijken.

Ik koop enkel full EV wegens 100% aftrekbaarheid. Als ze dat afschaffen koop ik geen EV meer. Als autoliefhebber heb ik altijd veel meer plezier gehad aan een benzine wagen, maar dus enkel de fiscaliteit doet me een full EV kopen.

Op het nieuws vond ik de bijzin ‘voor zelfstandigen en eenmanszaken maar niet voor vennootschappen’ wel wat verwarrend. Een eenmanszaak kennen we allemaal, een vennootschap ook, en blijkbaar heb je dan nog een derde categorie en dat zijn de zelfstandigen…

Laatst bewerkt:
Ik koop enkel full EV wegens 100% aftrekbaarheid. Als ze dat afschaffen koop ik geen EV meer. Als autoliefhebber heb ik altijd veel meer plezier gehad aan een benzine wagen, maar dus enkel de fiscaliteit doet me een full EV kopen.
En jij denkt dat een benzine even aftrekbaar gaat zijn? We komen van 50% aftrekbaarheid voor heel de hybride/EV hype.
EV's gaan logischerwijze op termijn naar die 50% zakken. En ICE naar 0%.

De hele periode dat we 100% en meer aftrekbaarheid konden genieten is gewoon een dikke kado geweest van de overheid om ons richting EV's te pushen, wat ook heel goed gelukt is. En nu is die aftrekbaarheid niet meer zo hard nodig en kunnen we terug naar een normale situatie.

De aftrekbaarheid van een benzinewagen gaat naar 0% in 2028, als je dan al een EV kocht voor de fiscaliteit wordt dat alleen maar interessanter. Absurde logica om dan te zeggen dat het niet meer de moeite is bij 60%, terwijl dat verschil groter is dan het huidige (waarvoor je 'm blijkbaar wel koopt).

En jij denkt dat een benzine even aftrekbaar gaat zijn?
Dat heb ik nergens gezegd. Maar ik koop enkel een EV omwille van zijn aftrekbaarheid. Als dat wegvalt of maar 50% meer zal zijn, dan geef ik mijn geld niet meer aan die belachelijk dure wagens. Dan koop ik een lekkere benzine Audi van €15.000

Die rijden 10x aangenamer. Ik mis die benzine wagens eerlijk gezegd, maar ja. Als een EV 100% aftrekbaar is zoals nu, gaan we daar nog effe mee blijven rijden.

Dat heb ik nergens gezegd. Maar ik koop enkel een EV omwille van zijn aftrekbaarheid. Als dat wegvalt of maar 50% meer zal zijn, dan geef ik mijn geld niet meer aan die belachelijk dure wagens. Dan koop ik een lekkere benzine Audi van €15.000

Die rijden 10x aangenamer. Ik mis die benzine wagens eerlijk gezegd, maar ja. Als een EV 100% aftrekbaar is zoals nu, gaan we daar nog effe mee blijven rijden.
Maar dan kan je dat toch nu ook al doen? Veel mensen gaan dan nog altijd een EV kopen omwille van aftrekbaarheid, ipv een ICE die dan niet meer aftrekbaar is.

En daarbij, koop je privé een Audi benzine van 15k en geef jezelf km-vergoeding. Je gaat goedkoper uitkomen dan een EV van +50k op de zaak.

Het ging over de (negatieve) evolutie van de aftrekbaarheid. Omdat het op 100% staat doe ik het nog. Ik rij met een SUV voor amper €750 excl btw per maand. Als dit naar 50% gaat, is het ‘voordeel’ niet meer voldoende voor mij.

Welk voordeel eigenlijk? Voor een auto van 60k excl btw spreken we bij de overgang van 100% naar 50% aftrekbaar over een belastingsvoordeel van amper iets meer dan 1000 euro per afschrijvingsjaar.

Je beseft dat die Audi van 15000€ u vele malen goedkoper uitkomt dan een 100% aftrekbare EV he? Dat is al altijd zo geweest.

Welk voordeel eigenlijk?
zucht, jij bent duidelijk geen autoliefhebber

Mijn natte droom is een V8 op een circuit, dat staat mijlenver van hoe een EV rijdt

Ik heb ooit een zware motor kunnen betalen dankzij mijn eenmanszaak, collega met vennootschap moest daar 8k per jaar voor betalen

Mijn natte droom is een V8 op een circuit, dat staat mijlenver van hoe een EV rijdt

Ik ben zeker een liefhebber, ik heb veel snelle auto's gehad, maar je moet een kat een kat noemen. Veel voordelen zijn er toch niet aan, financieel dan?

Het voordeel van rijplezier. Je zegt het zelf, van zodra de fiscale voordelen wegvallen zullen er weinigen kiezen voor een EV, dat is énkel door het fiscaal voordeel dat mensen die kopen.

Dus dat ze maar oppassen met het terugschroeven van de aftrekbaarheid.

Het voordeel van rijplezier. Je zegt het zelf, van zodra de fiscale voordelen wegvallen zullen er weinigen kiezen voor een EV, dat is énkel door het fiscaal voordeel
Nee, dat is doordat door het fiscale voordeel ze een mooiere auto konden kopen dan moesten ze diezelfde auto met benzine moeten kopen.
Maar uw voorbeeld gaat over een 2e hands Audi van 15000€. De totale kost daarvan is sowieso veel lager dan eender welke EV. Dus waarom heb je dan een EV en geen Audi van 15000€ gekocht?

Ik heb ooit een zware motor kunnen betalen dankzij mijn eenmanszaak, collega met vennootschap moest daar 8k per jaar voor betalen

8k vaa betalen voor een moto? Wat voor iets was dat? Das een jaarlijks voordeel van 16000+ euro als je zoveel prive moet afdragen.

Ik heb zelf nog een benzine van 2017, wanneer zou ik (met de huidige regelgeving) best omschakelen naar een EV? Eind 2026 of eind 2027?

Ben van zin om een tweedehands EV te kopen over 1 of 2 jaar, de DS N°8 vind ik voorlopig het meest aantrekkelijk qua mogelijke afstand/laadsnelheid/ruimte.

Terug
Bovenaan