Freelancers & Ondernemers

Je moet helemaal niet uniek zijn om +750€/dag te factureren. Bij mijn klant zitten er misschien 60 externen in het data-team, en daar zit niemand onder 750...

VS

Mijn gevoel is dat er veel mensen op de bank zitten en op zoek zijn. Ik zit zelf nu 2 maand thuis. Al zeker op >150 functies gesolliciteerd, plus al mijn contacten aangeschreven. Al ettelijke interviews gehad, om dan op het eind te horen dat ze iemand anders genomen hebben. Paar keer te horen gekregengen dat ik te duur was. 750/dag voor iemand met 27j ervaring in infrastructuur, management, cybersecurity en ITIL, en gecertifieerd is als ISO 27K1 lead auditor..

Aan de andere kant hoor ik ook genoeg juniors die 650 factureren, dan wel in development.
Mij lijkt de 750 totaal niet overdreven. Mijn vorige klant was een consultancy boite, en die rekenden aan de klant 1150 euro per dag voor mijn diensten die zij hadden aan 750.

Het is ook maar een paar keer dat ik te horen heb gekregen dat ik te duur was, hangt af van het budget dat de firma vooropgesteld heeft voor een bepaalde functie. Dus ik denk dat dat enkele uitzonderingen waren dan.
Bij andere waar ik solliciteerde was dat dan weer megacheap en zou ik meer richting 850 a 900 krijgen.

Aan de andere kant hoor ik ook genoeg juniors die 650 factureren, dan wel in development.
Mij lijkt de 750 totaal niet overdreven. Mijn vorige klant was een consultancy boite, en die rekenden aan de klant 1150 euro per dag voor mijn diensten die zij hadden aan 750.

Het is ook maar een paar keer dat ik te horen heb gekregen dat ik te duur was, hangt af van het budget dat de firma vooropgesteld heeft voor een bepaalde functie. Dus ik denk dat dat enkele uitzonderingen waren dan.
Bij andere waar ik solliciteerde was dat dan weer megacheap en zou ik meer richting 850 a 900 krijgen.

Maar ik lees ook wel dat je de laatste 10 jaar geen praktische dingen meer gedaan hebt? Enkel nog project management?

Ik denk niet dat de dagprijzen dalen. Ik denk gewoon dat er minder consultants worden aangeworven. Waar ik werk, zullen er veel externe contracten niet worden verdergezet na verloop behalve voor heel specifieke rollen (architecten, developers met ervaring,...)

Maar ik lees ook wel dat je de laatste 10 jaar geen praktische dingen meer gedaan hebt? Enkel nog project management?
Eigenlijk maar klein beetje project management gedaan. Vooral IT management gedaan, general management, IT service delivery management en wat ITIL stuff (service mgt, change mgt, .. ). Ik ben ook totaal niet op zoek naar project management. Ik begrijp dat dat een rol is die vooral freelance aantrekt, maar het ligt mij niet echt.

linkedin, ictjob.be, pro-unity, connecting-expertise, en op de sites van de recruitment bedrijven zelf, want velen zetten ze niet op die andere sites.

Geen idee of ge project management opdrachten gaat vinden in 100% remote... Lijkt me niet optimaal om uw stakeholder management goed te kunnen doen..

Met 100% remote moet je toch al gaan beginnen opboksen tegen de rest van de wereld? Wat heb jij dan te bieden dat een off-shore persoon ook niet kan doen?

Nog even over die off-shore management, de kennis waarover ik spreek doet al > 10 jaar IT management vanuit België en werkt met mensen in India. Ik ken enkele mensen die dit al jaren doen, dus het moet zijn dat het mogelijk is. Zijn contract verloopt nu wel.

Idealiter werk je met een lokaal Belgisch team, maar blijkbaar zijn er in die regio's wel nog talenten te vinden. Alleen de communicatie is soms niet gemakkelijk natuurlijk.

Met 100% remote moet je toch al gaan beginnen opboksen tegen de rest van de wereld? Wat heb jij dan te bieden dat een off-shore persoon ook niet kan doen?
Betere opleiding (of toch beter toegespitst op de lokale noden), matchende cultuur, ervaring in de regio (denk aan lokale gebruiken of zelfs wetten), beheersen van de lokale taal (inclusief nuances), ...

Een werkgever die zulke zaken niet belangrijk vindt kan inderdaad beter in Zuidoost Azië volk gaan zoeken.

Wie van jullie heeft een patroonsverzekering en wie niet?
Wat zijn redenen om het wel of niet af te sluiten?
Daar heb ik zelfs nog nooit van gehoord, maar is dus blijkbaar hetzelfde als een "verzekering gewaarborgd inkomen".

Wel, als je als zelfstandige "op de ziekenkas" valt, trek je niet zo heel veel vervangingsinkomen van het ziekenfonds. Waarschijnlijk te weinig om uw vaste leefkosten mee te betalen: eten/drinken, huur/hypotheek voor het dak boven uw hoofd, ...

Een verzekering "gewaarborgd inkomen" kan bij langdurige ziekte (langer dan 1 maand) dan een goede aanvulling zijn op het vervangingsinkomen van jouw ziekenfonds. Waarmee je dan in totaal hopelijk wel uw vaste leefkosten kunt betalen tijdens de ziekteperiode.

Ik heb dit zelf quasi onmiddellijk in orde gemaakt toen ik begon als zelfstandige. Maar ik ken ook wel zelfstandigen die het niet nodig vinden om daar geld aan te spenderen, alsook mensen die zelfs zo een verzekering niet kunnen nemen door "bestaande medische aandoeningen", omdat ze dan een verhoogd risico vormen voor de verzekeraar.

Moet je voor jezelf uitmaken of je het de moeite vind of niet om zo een verzekering te nemen. Het is meestal een stevige jaarpremie (afhankelijk van jouw leeftijd en medisch profiel), maar ook een verzekering die zichzelf snel terug betaald als je ze eens nodig hebt.

Laatst bewerkt:
Wie van jullie heeft een patroonsverzekering en wie niet?
Wat zijn redenen om het wel of niet af te sluiten?
Ikzelf heb er 1 maar dan omdat dit mijn derde contract was bij een verzekeraar en ik hierdoor extra korting kreeg op de overige polissen (waardoor de korting groter was dan die premie van de patroonsverzekering).

Op zich is het een gemakkelijke 24u ongevallenpolis, doch met beperkte bedragen, zowel in premie alsook in wat je ervan kan terugkrijgen. Wil je graag extra zekerheid of doe je al eens sport waardoor je het risico loopt om langdurig out te zijn en je activiteit niet te kunnen verderzetten kan het interessant zijn.

Ikzelf heb er 1 maar dan omdat dit mijn derde contract was bij een verzekeraar en ik hierdoor extra korting kreeg op de overige polissen (waardoor de korting groter was dan die premie van de patroonsverzekering).

Op zich is het een gemakkelijke 24u ongevallenpolis, doch met beperkte bedragen, zowel in premie alsook in wat je ervan kan terugkrijgen. Wil je graag extra zekerheid of doe je al eens sport waardoor je het risico loopt om langdurig out te zijn en je activiteit niet te kunnen verderzetten kan het interessant zijn.
De premie die wordt voorgesteld voor dergelijke verzekering is €750 op jaarbasis, mijn profiel als ontwikkelaar schat ik nu zelf niet in als hoogrisico zijnde. Is dit marktconform?

Dat lijkt me weinig te zijn, dus niet verwachten dat ze jou daarmee maanden / jaren zullen uitbetalen als er écht eens iets gebeurd. Ik ben omgeven door zelfstandigen (ik heb redelijk veel klanten) en die zeggen allemaal hetzelfde na een operatie aan de knie, darmen, lever, nier, arm,... : zo snel mogelijk revalideren en zo snel mogelijk terug aan de slag gaan. Zo simpel is het. Geen gezever.

Meestal zijn die ondernemers ook een ander type volk, die werken van nature graag en zijn niet gemaakt om thuis in de zetel te hangen. Zelfs niet bij ziekte. Als we even overdrijven en je verliest je armen of benen na een zwaar ongeval, nou ja, dan moet je sowieso rekenen op ons sociaal stelsel en zal er wel een manier zijn om op de gewone ziekenkas te geraken.

De premie die wordt voorgesteld voor dergelijke verzekering is €750 op jaarbasis, mijn profiel als ontwikkelaar schat ik nu zelf niet in als hoogrisico zijnde. Is dit marktconform?
Hangt af voornamelijk van je leeftijd. Hangt er ook van af wat voor dekking er tegenover staat, je kan bvb. kiezen om de dekking overlijden eruit te halen zodat de premie weer daalt (afhangend natuurlijk van welke verzekeraar de offerte van komt).

Terug
Bovenaan