Freelancers & Ondernemers

Daar nemen ze geen freelancers aan. Ik heb aantal zaken pending, maar het duurt allemaal lang en soms komt er zelfs na 1 of 2 interviews gewoon geen nieuws meer. Rare toestanden.
Als reservist kan je zo wel wat gaten opvullen door in tijdelijke loondienst een aantal maanden werken. Goeie voorwaarden, ook voor je pensioen, en qua ervaring kan het ook wel tellen.

Zijn je contacten en gesprekken dan via tussenpersonen geïnitieerd of direct met eindklanten? Ik initieer meestal zelf het contact via (ex-) collega's en gebruik die tussenpersonen enkel voor de contractuele afhandeling etc. Vaak wordt er op die manier plots budget gevonden, kunnen er projecten vanop een roadmap sneller gestart worden etc. In loondienst hield ik ook steeds wat marge om goeie mensen die passeren aan te werven of in te huren. Werk is er altijd als je de juiste mensen vindt.

Via tussenpersonen is het inderdaad allemaal maar random, maar ook bedrijven zelf recruteren vaak 'bodies' om een stoel te vullen, die ze elke zoveel maand blijven roteren om een status quo te behouden.

't is een mix tussen recruteringsbedrijven/bodyshoppers en eindklanten rechtstreeks.
Heb ook wel enkele excollega's aangesproken, en mensen die ik ken die bij interessante bedrijven zitten, om mijn kandidatuur de goeie richting uit te sturen bij de juiste mensen, maar 't helpt niet.
Ik sta "open to work" op Linkedin, maar enkel voor recruiters. Geen zin om mij volledig "open to work" te zetten voor jan en alleman, er zouden er een paar te veel plezier aan hebben (aan het lijden van anderen).

Ik heb nooit gesnapt waarom een bedrijf €800 per dag zou geven aan een freelancer en dat 12 maanden aan een stuk. Van zodra zo'n bedrijf een bediende vindt die dat kan voor minder dan €16.000 bruto per maand, is die freelancer zijn meerwaarde kwijt. Tegenwoordig vind je al steengoede profielen voor €8000 bruto per maand. Geef die mannen nog een gsm en een firmawagen en ze zijn blij bij wijze van spreken.

Uiteraard zullen de TOP profielen wel blijven, maar je moet wel uniek zijn op de markt. Een bedrijf gaat enkel dat geld neerleggen als hij geen andere keuze heeft. Vergeet niet dat de recruiteringsbedrijven ook nog geld nemen op die contracten dus het is nog duurder voor zo'n bedrijf.

Ik geloof wel dat iemand die bijvoorbeeld expert is in iets oud als COBOL, nog steeds zeer veel mag vragen. Maar dat is omdat hij uniek is, zulke profielen vind je nog amper. De medior profielen gaan het steeds moeilijker hebben om hun dagtarief te vragen, een junior al zeker.

Het gaat gewoon niet goed met de economie, en als bedrijven €1000 kunnen sparen iedere maand zullen ze dat doen. Met alles wat Trump aan het doen is, zal het er helaas niet beter op worden. Een deftig AI profiel zal denk ik steeds meer en meer gegeerd zijn in de toekomst.

Laatst bewerkt:
Ik heb nooit gesnapt waarom een bedrijf €800 per dag zou geven aan een freelancer en dat 12 maanden aan een stuk. Van zodra zo'n bedrijf een bediende vindt die dat kan voor minder dan €16.000 bruto per maand, is die freelancer zijn meerwaarde kwijt. Tegenwoordig vind je al steengoede profielen voor €8000 bruto per maand. Geef die mannen nog een gsm en een firmawagen en ze zijn blij bij wijze van spreken.

Uiteraard zullen de TOP profielen wel blijven, maar je moet wel uniek zijn op de markt. Een bedrijf gaat enkel dat geld neerleggen als hij geen andere keuze heeft. Vergeet niet dat de recruiteringsbedrijven ook nog geld nemen op die contracten dus het is nog duurder voor zo'n bedrijf.

Ik geloof wel dat iemand die bijvoorbeeld expert is in iets oud als COBOL, nog steeds zeer veel mag vragen. Maar dat is omdat hij uniek is, zulke profielen vind je nog amper. De medior profielen gaan het steeds moeilijker hebben om hun dagtarief te vragen, een junior al zeker.

Het gaat gewoon niet goed met de economie, en als bedrijven €1000 kunnen sparen iedere maand zullen ze dat doen. Met alles wat Trump aan het doen is, zal het er helaas niet beter op worden. Een deftig AI profiel zal denk ik steeds meer en meer gegeerd zijn in de toekomst.

Headcount (en dan liefst zo weinig mogelijk) is belangrijk voor de aandeelhouders. Externen tellen daar niet mee, komt uit een ander potje.

Wij worden ingeschakeld aan 3000€-4000€/dag met 1 reden: nichekennis en de enige in België zijn die doen wat we doen. Op payroll vind je gewoon zo geen profielen.

Een freelancer 800 euro per dag betalen is voor een werkgever qua kostprijs gelijkaardig aan iemand 8000€ loon te betalen, ik denk dat die van 8000 misschien zelfs wat duurder zal zijn.

Een freelancer 800 euro per dag betalen is voor een werkgever qua kostprijs gelijkaardig aan iemand 8000€ loon te betalen, ik denk dat die van 8000 misschien zelfs wat duurder zal zijn.

@Horse, voor je zoiets schrijft wel even de realistische kost bekijken.
Om te beginnen, bij dat bruto komen nog eens patronale bijdragen bij, onzichtbaar want staat niet op de loonbrief, maar moet wel betaald worden door de werkgever...
Dus die 8000€ bruto kost de werkgever al gelijk 10000€.
Een werknemer moet je ook pakweg 13.6 maanden per jaar betalen, en die werkt daar maar 11 maanden voor (als hij absoluut nooit ziek is).
Nu zitten we al aan bijna 12400€/gewerkte maand.
Doe daar de wagen + brandstof bij (voor dat profiel ga je al niet met een Golfke af moeten komen), de hospitalisatieverzekering/pensioenspaarplan, de maaltijdcheques, de bonus die op het einde van het jaar verwacht wordt, en je gaat niet echt veel goedkoper uitkomen als die freelancer aan 800€/dag.

En dan zit je met een werknemer die een paar keer kan ziek vallen, een burn-out krijgen of een been breken tijdens het skiën, die als hij een paar jaar bij je werkt zeer kostelijk kan worden als je hem niet meer nodig hebt, en die freelancer begint al snel interessanter te lijken dan een werknemer.

Ik geef hier maar een voorbeeld hé, vergeet niet dat er in België zeer intelligente profielen €5000 bruto krijgen met firmawagen. Om als freelancer €750 per dag te vragen en meer moet je gewoon uniek zijn op de markt. Ik denk niet dat iemand dat kan ontkennen.

Waarom zijn de mosselen aan de kust zo lekker en zo goedkoop? Je kan ze daar eten voor €16,5
Juist ja, omdat je ze daar op 100 verschillende restaurants naast elkaar kan eten :)

Ik geef hier maar een voorbeeld hé, vergeet niet dat er in België zeer intelligente profielen €5000 bruto krijgen met firmawagen. Om als freelancer €750 per dag te vragen en meer moet je gewoon uniek zijn op de markt. Ik denk niet dat iemand dat kan ontkennen.

Waarom zijn de mosselen aan de kust zo lekker en zo goedkoop? Je kan ze daar eten voor €16,5
Juist ja, omdat je ze daar op 100 verschillende restaurants naast elkaar kan eten :)

5jaar geleden, misschien. Intussen is er meer dan 20% aan indexering gepasseerd en zal die minstens 6000 kosten... Wat er de komende jaren mee gebeurt, of wat je ermee moet doen als ze uitgeblust en niet meer performant zijn is een andere vraag.

Er zijn grote consulting bureaus die al meer dan dat vragen voor juniors. En die raken ook nog steeds aan werk.

Dus iedereen die hier klaagt dat ze moeilijker aan een freelance job geraken heeft dus ongelijk? Die ene persoon kreeg nochtans de feedback dat hij te duur was. Dat lijkt me dan een redelijk straight forward en duidelijk antwoord. Ondanks zijn ervaring en skills.

Er zijn duidelijk 2 kampen: diegene die het moeilijker hebben om zichzelf te verkopen, en diegene die nog steeds vlot hun dagtarief krijgen.

Ah dat sloeg op die €5000 bruto met firmawagen, ok, leuk voor die juniors 👍

Het zullen wel uitzonderingen zijn volgens dit artikel:

Hier spreekt men over 11-15 jaar ervaring alvorens men gemiddeld meer verdient dan €4300 bruto (loondienst)

Ah dat sloeg op die €5000 bruto met firmawagen, ok, leuk voor die juniors 👍

Het zullen wel uitzonderingen zijn volgens dit artikel:

Hier spreekt men over 11-15 jaar ervaring alvorens men gemiddeld meer verdient dan €4300 bruto (loondienst)

Nee, dat sloeg niet op wat die juniors daarvan krijgen. Wij hebben hier ene zitten van een grote boite die minder dan 4k bruto heeft + auto en voordelen. Gastje van 26. Tijdens de lunch wordt al nekeer iets verteld. Ik weet ook dat ze voor hem 700+ euro per dag factureren aan ons.

Nee, dat sloeg niet op wat die juniors daarvan krijgen. Wij hebben hier ene zitten van een grote boite die minder dan 4k bruto heeft + auto en voordelen. Gastje van 26. Tijdens de lunch wordt al nekeer iets verteld. Ik weet ook dat ze voor hem 700+ euro per dag factureren aan ons.
Toen ik startte (2010) had ik 2000€ bruto en factuureerden ze aan de klant al meer dan 800€.
Dat is dus voor iemand met 0 ervaring.

Je moet helemaal niet uniek zijn om +750€/dag te factureren. Bij mijn klant zitten er misschien 60 externen in het data-team, en daar zit niemand onder 750...

Toen ik startte (2010) had ik 2000€ bruto en factuureerden ze aan de klant al meer dan 800€.
Dat is dus voor iemand met 0 ervaring.

Je moet helemaal niet uniek zijn om +750€/dag te factureren. Bij mijn klant zitten er misschien 60 externen in het data-team, en daar zit niemand onder 750...

Als mijn klant mij doorverhuurt aan hun klant in consultancy uren zit ik aan bijna 1300 euro per dag :lol:

Ik wou dat ik dat had.

Gebeurt wel niet vaak, zijn buitencontractuele dagen, verkopen ze er mss 20 van per jaar.

Terug
Bovenaan