MrKamado
Member
Je keert je dividend uit na je algemene vergadering (1x per jaar) en inderdaad, best van zodra het kan zoveel mogelijk overzetten naar privé.Het is nooit echt mijn betrachting geweest om van mijn spaargeld te leven en tot nu toe lukt me dat aardig.
Ik ben nog niet lang zelfstandige en leer vooral al doende. Merci voor de feedback alvast.
Normaal kan ik tegen begin 2027, na 3j, de eerste dividenden beginnen uitkeren.
Ik ga er vanuit dat je die dividenden als "extra maandloon" moet zien die gewoon in 1x gestort worden? Is dat interessant om dat vanaf dan jaarlijk te doen? Of gewoon om de zoveel tijd eens?
Tot die tijd bufferen met spaargeld, of in slechtste geval via R/C verrekenen. Je moet daar je dogma's een beetje los laten: het is geld om geld. Als je puur uit principe niet aan je spaargeld wil komen en daardoor nu ingrepen doet die fiscaal minder aantrekkelijk zijn om het uit het potje van je zaak te halen, ben je dief van eigen portefeuille. Alles wat je tot 2027 uit je prive spaargeld hebt gehaald, kan je er dan gewoon terug in stoppen (en als het goed is, wat extra erbij ook ;-)). Vanaf dan jaarlijks.