Freelancers & Ondernemers

Als ik die uitkering (voor dat beetje geld) niet krijg, moet ik er ook niet voor betalen.

Ik ben na mijn operatie sowieso 8 weken volledig out, niet dat dat jouw zaken zijn. Mijn klanten weten inderdaad dat ze mij niet kunnen contacteren en dat ze iemand anders aan de lijn zullen hebben.

Iemand die ik dan ook nog eens 8 weken betaal. Mijn punt is gewoon dat die 50k bruto helemaal niet nodig is als je met wat minder netto verder kan (en dan later LR)

Als ik die uitkering (voor dat beetje geld) niet krijg, moet ik er ook niet voor betalen.

Ik ben na mijn operatie sowieso 8 weken volledig out, niet dat dat jouw zaken zijn.
Dus wat ga je dan doen, je klanten laten weten dat je 8 weken niet kan helpen of een ander bedrijf inschakelen om je te helpen?

Ik was afgelopen donderdag op een meeting over zelfstandigen en toen werd het volgende gemeld door de boekhouder: Het is interessanter om jezelf geen MC's uit te keren en in de plaats daarvan een hogere netto vergoeding uit te betalen. Ik vind hier echter niks van terug online, kan iemand hier verder duiding over geven? Mijn boekhouder voorziet wel MC's.

Ik had ook nog volgende vragen:
  • Mijn verzekeraar zei dat je gewaarborgd inkomen moest nemen inclusief IPT omdat het anders niet aftrekbaar is. Klopt dit? Boekhouder van donderdag zei dat daar niets van waar is.
  • Is hospitalisatieverzekering aftrekbaar?
  • Ik investeer momenteel privé in ETF's, is het interessanter om in de zaak te investeren in ETF's en deze achteraf als dividend te laten uitkeren?

Ik was afgelopen donderdag op een meeting over zelfstandigen en toen werd het volgende gemeld door de boekhouder: Het is interessanter om jezelf geen MC's uit te keren en in de plaats daarvan een hogere netto vergoeding uit te betalen. Ik vind hier echter niks van terug online, kan iemand hier verder duiding over geven? Mijn boekhouder voorziet wel MC's.

• Mijn verzekeraar zei dat je gewaarborgd inkomen moest nemen inclusief IPT omdat het anders niet aftrekbaar is. Klopt dit? Boekhouder van donderdag zei dat daar niets van waar is.
  • Ik investeer momenteel privé in ETF's, is het interessanter om in de zaak te investeren in ETF's en deze achteraf als dividend te laten uitkeren?
Vermoedelijk oogden ze op een maandvergoeding ipv maaltijdcheques. Dit doe ikzelf ook en keer mezelf geen maaltijdcheques uit. Ik breng ook wel geen lunchmeetings/carwash/... in, dit zit allemaal mee in de maandvergoeding. Allicht kan ik er meer "insteken" als ik alles inbreng maar dan moet ik natuurlijk wel de tijd nemen om al de bonnetjes etc. bij te houden. Voor die 1/2x per maand dat ik eens ga eten en de carwash doe ik het liever zo, minder geknoei.

Zijn dit overigens geen vragen waar je de boekhouder voor betaalt en best daar kan stellen?

Ik geef mezelf ook een laag loon (€2000 netto) maar ik betaal daarop toch nog €400 sociale lasten en €400 bedrijfsvoorheffing. Dus €2800 betalen om €2000 netto over te houden. Ik heb niet meer nodig en plaats ieder jaar 30k in LR. Wat ik in principe ook niet nodig heb binnen een paar jaar.

Ik keer mezelf een gelijkaardig loon uit per maand voor alles bovengenoemde "voordelen". Echter merk ik wel dat het vaak pittig is om privé (niet ons gezamelijke, maar ik persoonlijk) rond te komen als je nog iets wil doen van hobby's etc.
Hoe doen jullie dat dan als je bijvoorbeeld een fitnessabbo moet vernieuwen van een paar €100 of eens iets nieuws nodig hebt voor je koersfiets of zelfs een festivalticket etc?
Met die €2000 - gezamelijk - nog wat andere kosten schiet er toch amper iets over om persoonlijk te sparen voor "amusement"?

Of mis ik ergens een verdoken achterpoortje om al zo'n zaken in de zaak te draaien?

Ik keer mezelf een gelijkaardig loon uit per maand voor alles bovengenoemde "voordelen". Echter merk ik wel dat het vaak pittig is om privé (niet ons gezamelijke, maar ik persoonlijk) rond te komen als je nog iets wil doen van hobby's etc.
Hoe doen jullie dat dan als je bijvoorbeeld een fitnessabbo moet vernieuwen van een paar €100 of eens iets nieuws nodig hebt voor je koersfiets of zelfs een festivalticket etc?
Met die €2000 - gezamelijk - nog wat andere kosten schiet er toch amper iets over om persoonlijk te sparen voor "amusement"?

Of mis ik ergens een verdoken achterpoortje om al zo'n zaken in de zaak te draaien?
Ja, je mist het feit dat je ook gewoon een hoger nettoloon kan uitkeren. Ik keer mijzelf 3.000 EUR netto uit elke maand (incl huur en onkostenvergoeding), fiscaal niet het meest interessante maar mijn comfort om dergelijke uitgaven gewoon te betalen zonder naar mijn rekening te moeten kijken is mij meer waard.

Ik geef je boekhouder gelijk hier. Dee premies verzekering gewaarborgd inkomen is aftrekbaar als beroepskost. IPT heeft hier niets te maken hierin.

een verzekering gewaarborgd inkomen heeft niets te maken met pensioen.

Ik geef je boekhouder gelijk hier. Dee premies verzekering gewaarborgd inkomen is aftrekbaar als beroepskost. IPT heeft hier niets te maken hierin.

een verzekering gewaarborgd inkomen heeft niets te maken met pensioen.
IPT wordt vaak verkocht als pensioenopbouw + gewaarborgd inkomen in 1 contract/betaling. Daarom heeft het weldegelijk met elkaar iets te maken.
Echter, wat de verzekeringsmakelaar zegt klopt niet. Een premiebetaling voor gewaarborgd inkomen kan aftrekbaar zijn in een vennootschap:
De verzekeringspremie privé zelf ten laste nemen of die premie door uw vennootschap laten betalen, maakt geen enkel onderscheid voor de fiscale aftrekbaarheid ervan. Ook al wordt u privé als begunstigde aangeduid in de verzekeringspolis die op naam van uw vennootschap staat, dan nog is de premie in hoofde van uw vennootschap een fiscaal aftrekbare kost. Ook al wordt de premie door uw vennootschap in mindering gebracht, dan wordt u privé niet belast op een privé belastbaar voordeel van die premie (art. 38, §1, 19° WIB 92)

Je kan MC niet combineren met een dagvergoeding.
In principe is dagvergoeding voordeliger (geen eigen bijdragen/VU/...) maar niet voor elke medewerker/zelfstandige mogelijk. MC's louter vervangen door een extra netto vergoeding is in principe niet mogelijk.

-Gewaarborgd inkomen kan los staan van IPT, wijzigd niets aan aftrekbaarheid.
-Hospitalisatieverzekering kan betaald worden door vennootschap, maar is fiscaal niet aftrekbaar. Betaald dus met bruto geld, maar je betaald er nog VennB over.
-ETF uitkeringen en meerwaarden in principe ook gewoon belastbaar binnen vennootschap, "momenteel" gewoon privé belastingsvrij. Meest voordelige afh. van rendementen en exacte gegevens, meestal privé
VB:
100 (na vennB) -15% VVPR bis = 85prive. In ETF @5% jaar na 10 jaar = 138,45 na 10jaar
100 (na vennB) in ETF@5%/jaar is na 10jaar 162.89. 20% VennB op meerwaarde (62,89) = -12,57 = 150,31 EUR. Uitkering -15% VVPR Bis = 127,76 EUR na 10 jaar

Gewoon privé buffer voorzien om de eerste 3 jaar comfortabel door te komen en erna van uw dividend de extra´s.

IPT wordt vaak verkocht als pensioenopbouw + gewaarborgd inkomen in 1 contract/betaling. Daarom heeft het weldegelijk met elkaar iets te maken.
Echter, wat de verzekeringsmakelaar zegt klopt niet. Een premiebetaling voor gewaarborgd inkomen kan aftrekbaar zijn in een vennootschap:
De verzekeringspremie privé zelf ten laste nemen of die premie door uw vennootschap laten betalen, maakt geen enkel onderscheid voor de fiscale aftrekbaarheid ervan. Ook al wordt u privé als begunstigde aangeduid in de verzekeringspolis die op naam van uw vennootschap staat, dan nog is de premie in hoofde van uw vennootschap een fiscaal aftrekbare kost. Ook al wordt de premie door uw vennootschap in mindering gebracht, dan wordt u privé niet belast op een privé belastbaar voordeel van die premie (art. 38, §1, 19° WIB 92)

Ja, ik bedoel eerder vanuit een fiscaaltechnisch standpunt heeft IPT niets te maken maken met verzekering gewaarborgd inkomen.
Qua verzekeringsproduct zal dat waarschijnlijk wel vaak samen "verkocht" worden.

Ik vermoed dat de verzekeringsmakelaar eerder bedoelt: "Bij ons kan je geen verzekering gewaarborgd inkomen nemen zonder IPT" Ofwel is het een schurk die direct een IPT samen wilt verkopen om zijn salesfigures op te pompen. :p

Dat kan als je regelmatig elders bent. Er zijn regels over wat gezien wordt als vaste werkplaats, en als je regelmatig op verschillende plaatsen bent, kan je zo’n nettovergoeding doen.
Een IT’er met maar 1 klant kan dit bijvoorbeeld niet doen. Die ene klant wordt dan een vaste werkplaats.

Het is niet helemaal wettelijk geregeld maar veel controleurs aanvaarden dat je die maaltijdechecques in je KEW vergoeding steekt. Maar er is geen garantie, eigenlijk mag het niet. Ze gaan het ook niet expliciet toelaten maar gaan gewoon een hogere KEW vergoeding laten passeren als ze zien dat je geen maaltijdchecques hebt. KEW vergoedingen zijn in het algemeen vrij flou waardoor die vergoedingen ook vrij makkelijk aangevallen kunnen worden door de fiscus (als je geen ruling hebt). Dus als je zeker wil zijn best wel maaltijdchecques nemen.

Als je eens een som geld nodig hebt, gewoon uit je vennootschap halen, op rekening courant zetten en verrekenen bij dividenduitkering.

Bedankt allemaal voor de antwoorden!
Ik heb ook nog contact opgenomen met mijn boekhouder en als ik het goed begrijp is het inderdaad pas interessant vanaf naar verschillende kantoren/klanten te gaan dat dan de netto bezoldiging interessant kan zijn versus de MC's.
Bedankt ook voor de toelichting van de ETF's @Dako!

Het verhaal van het gewaarborgd inkomen ben ik nog niet volledig mee. Volgens de boekhouder geen probleem enkel net ook nog contact gehad met de verzekeringsmakelaar en zij zegt dat het te maken heeft met personenbelasting versus vennootschapsbelasting.

Wat me ook nog niet duidelijk was is dat de eerste jaren je nog geen 45K totale bezoldiging hoeft te voorzien om de vennootschapsbelasting te optimaliseren. Zijn er hier mensen die zich de eerste jaren minder hebben uitgekeerd, zoja hoeveel dan? Boekhouder sprak van een jaarloon van minimaal 17K.

Je overleeft voor een stuk ook van je spaargeld voor onvoorziene kosten tot je uw dividend kan uitkeren.

Als je geen spaargeld hebt, keer je idd een hoger loon uit :)

Je overleeft voor een stuk ook van je spaargeld voor onvoorziene kosten tot je uw dividend kan uitkeren.

Als je geen spaargeld hebt, keer je idd een hoger loon uit :)

Het is nooit echt mijn betrachting geweest om van mijn spaargeld te leven en tot nu toe lukt me dat aardig.
Ik ben nog niet lang zelfstandige en leer vooral al doende. Merci voor de feedback alvast.
Normaal kan ik tegen begin 2027, na 3j, de eerste dividenden beginnen uitkeren.

Ik ga er vanuit dat je die dividenden als "extra maandloon" moet zien die gewoon in 1x gestort worden? Is dat interessant om dat vanaf dan jaarlijk te doen? Of gewoon om de zoveel tijd eens?

Het is nooit echt mijn betrachting geweest om van mijn spaargeld te leven en tot nu toe lukt me dat aardig.
Ik ben nog niet lang zelfstandige en leer vooral al doende. Merci voor de feedback alvast.
Normaal kan ik tegen begin 2027, na 3j, de eerste dividenden beginnen uitkeren.

Ik ga er vanuit dat je die dividenden als "extra maandloon" moet zien die gewoon in 1x gestort worden? Is dat interessant om dat vanaf dan jaarlijk te doen? Of gewoon om de zoveel tijd eens?
Waarom beperken tot een "extra maandloon"?

Wat er beschikbaar is om uit te keren eh... Zoveel als mogelijk...

Terug
Bovenaan