Freelancers & Ondernemers

Die interesten betaal je toch terug aan jezelf? Je moet op die inkomsten VB en RV betalen als belastingskost in je firma, maar het gros van het bedrag is toch gewoon broekzak vestzak?
En ik dacht dat je die interest rc negatief helemaal niet hoeft te betalen aan je vennootschap, maar dat die interst dan als VAA wordt verrekend bij je inkomen en er zo personenbelasting op betaalt.

Wat allemaal een stuk goedkoper uitkomt dan de interest zelf.
Correct me if I'm wrong, ben gene boekhouder 😄

Ik dacht dat algemeen genomen RC negatief vooral door financiële instellingen met een (heel) scheef oog wordt bekeken als je zou willen lenen of iets financieren...en dat dat dan het grootste nadeel zou zijn.

Blijkbaar zijn er bijvoorbeeld artsen met een RC negatief ten belope van enkele tien- of honderdduizenden eurootjes, zal dan toch zijn dat dat goedkoper is dan de 30% RV te incasseren bij gewoon dividend...

Ik ga vanaf september beginnen freelancen en ben op zoek naar een goede boekhouder in de ruime regio Turnhout.

Iemand ervaring met een goede boekhouder in deze regio?

Idd, en via dividenden uitbetaling wordt het "terugbetaald". Zo doe ik het nu, ik haal gewoon via R/C van mijn rekening wat ik nodig heb.
De interest is peanuts. Mijn boekhouder heeft het me even berekend en het is hier ook al herhaaldelijk aan bot gekomen. De werkelijke kost is iets van een 1.97% op dit moment.
Inderdaad, zei mijn boekhouder ook. Rond de 1.9% is het op het einde van de rit. Peanuts dus :)

Idd, en via dividenden uitbetaling wordt het "terugbetaald". Zo doe ik het nu, ik haal gewoon via R/C van mijn rekening wat ik nodig heb.
De interest is peanuts. Mijn boekhouder heeft het me even berekend en het is hier ook al herhaaldelijk aan bot gekomen. De werkelijke kost is iets van een 1.97% op dit moment.
Is daar een rekenvoorbeeldje van?

En ik dacht dat je die interest rc negatief helemaal niet hoeft te betalen aan je vennootschap, maar dat die interst dan als VAA wordt verrekend bij je inkomen en er zo personenbelasting op betaalt.
Maar moet je dan niet alsnog die interesten terugbetalen aan je vennootschap? Ik snap dat er VAA op verrekend kan worden in je personenbelasting, maar dat verandert toch niets aan je schuldpositie tegenover de vennootschap?

Is daar een rekenvoorbeeldje van?

Alstublieft:
Je betaalt de rente eerst aan de vennootschap om ze dan aan 68% terug te krijgen aangezien het een opbrengst is voor de vennootschap.
Netto intrest is dus 5,43% x 32% = 1,74%

Die 5.43 is de rente voor het boekjaar 2023, je weet pas de rente van dit jaar begin volgend jaar. Voor 2024 is het dacht ik 6.25%.

Let wel, we hebben het hier dus over RC debet.
De bedrijfsleider/aandeelhouder heeft een schuld ten opzichte van de vennootschap OF de vennootschap heeft een vordering op de bedrijfsleider/aandeelhouder.

Ook belangrijk is dat dit niet interessant is voor iedereen. Voor IT freelancers met een redelijke stabiele facturatie zijn de uitgaven en inkomsten vrij voorspelbaar dus kan je al wat meer riskeren. Voor bv. een wrapper *kuch :unsure:* is het al wat moeilijker me dunkt.

Laatst bewerkt:
Om nog even terug te komen op die 12 of 13 of 24 maanden loon..
Ik weet niet of dat "aantal maanden" telt voor de personenbelasting, maar voor belastingen inkomstenjaar 2023 had ik een probleem.
Bij de belastingen hadden ze gezien dat ik mezelf 13x huur maatschappelijke zetel had betaald, ipv maar 12x. (omdat ik in 2022 een keer een maand vergeten betalen was, heb ik mezelf in januari 2023 2x huur betaald). Mag dus blijkbaar niet. Ik heb dus 1x dat bedrag moeten laten vallen in mijn aangifte.
Nu of dat met andere zaken ook zo gaat zijn weet ik niet, maar ik wou het hier toch even vermelden.

Hoezo 1.97% werkelijke kost?
De forfaitaire rentevoet bij een debet rekening-courant, waar de vennootschap een vordering heeft op een werknemer of bestuurder, bedraagt 6,25% (vorig jaar 5,43%) voor inkomstenjaar 2024.
Stel je neemt 50K uit de vennootschap en betaald 6 maanden nadien een dividend uit om de debet r/c terug te crediteren:
50.000 x 0,0625 = 3.125 EUR intresten op 1 jaar.
/2 voor 6 maanden = 1.562,50 EUR intresten.
Totaal debet r/c = 51562,50 EUR
Indien rv dividend 30% is moet je een dividend van 73.660,71 EUR uitkeren waarvan 22.098,22 te storten naar MinFin.

R/C dus enkel maar interessant als je snel kunt aanzuiveren.

Natuurlijk zonder rekening te houden met eventuele tussentijdse credit overschrijvingen of extra r/c debet.

Om nog even terug te komen op die 12 of 13 of 24 maanden loon..
Ik weet niet of dat "aantal maanden" telt voor de personenbelasting, maar voor belastingen inkomstenjaar 2023 had ik een probleem.
Bij de belastingen hadden ze gezien dat ik mezelf 13x huur maatschappelijke zetel had betaald, ipv maar 12x. (omdat ik in 2022 een keer een maand vergeten betalen was, heb ik mezelf in januari 2023 2x huur betaald). Mag dus blijkbaar niet. Ik heb dus 1x dat bedrag moeten laten vallen in mijn aangifte.
Nu of dat met andere zaken ook zo gaat zijn weet ik niet, maar ik wou het hier toch even vermelden.
Zijn je totale inkomsten in een kalenderjaar die je aangeeft die van belang zijn. Stop eens met die maanden zeg... Je de loonverwerking gebeurd maandelijks als je met een sociaal secretariaat werkt, maar een 13de is simpelweg niet van toepassing bij zelfstandigen. Keer jezelf in december of de maand naar keuze dan die enkele euro's meer uit door dat door te geven aan je sociaal secretariaat, je boekhouder zal dit dan wel zien en correct boeken.
Of als je structureel meer nodig hebt en je dit kan permitteren, verhoog dan je loon of keer je periodiek om de x maanden of jaren een dividend uit.

Hoezo 1.97% werkelijke kost?

Stel je neemt 50K uit de vennootschap en betaald 6 maanden nadien een dividend uit om de debet r/c terug te crediteren:
50.000 x 0,0625 = 3.125 EUR intresten op 1 jaar.
/2 voor 6 maanden = 1.562,50 EUR intresten.
Totaal debet r/c = 51562,50 EUR
Indien rv dividend 30% is moet je een dividend van 73.660,71 EUR uitkeren waarvan 22.098,22 te storten naar MinFin.

R/C dus enkel maar interessant als je snel kunt aanzuiveren.

Natuurlijk zonder rekening te houden met eventuele tussentijdse credit overschrijvingen of extra r/c debet.
Je moet geen 1562€ interest aan je vennootschap terugbetalen.
Je kan gewoon 50,000€ terugbetalen.
Dan wordt die 1562€ als VAA aanzien in je PB, en dus belast aan de hoogste schijf waar je in zit.
Zo kan je dus ook al geen "interest op interest" krijgen!

Zal dus maximum eerder een 700€ zijn voor de meesten, een stuk minder nog voor degenen die aan een minimum fiscaal interessant loon zitten.

Stel dat je nog 2 jaar moet wachten alvorens je LR of vvprbis kan onttrekken, dan kost je die 2 jaar 50000€ rc- pakweg maximum 2500 á 3000€ aan extra PB door de VAA (aanslagvoet PB X de interest, en dit elk jaar).
Nog steeds een stuk goedkoper dan de 30% RV op dividend ipv de pakweg 15% LR of VVPRbis.
Als dividend kost dat 15000€ om 50K€ uitde vennootschap te halen, via de andere routes slechts pakweg de helft.
Als je via je PB 3000€ extra betaald om RC negatief te staan zonder interest aan je vennootschap te betalen om dan 2 jaar later 15000€ goedkoper 50K€ uit je vennootschap te trekken, dan is de rekening snel gemaakt!

Bovenstaande is de "(heel) eenvoudige uitleg/berekening", voor de exacte moet je bij je boekhouder zijn.

Laatst bewerkt:
Die interesten betaal je toch terug aan jezelf? Je moet op die inkomsten VB en RV betalen als belastingskost in je firma, maar het gros van het bedrag is toch gewoon broekzak vestzak?

Da's waar. Maar je moet ze wel privé eerst leggen hé, en als je beslist van ze niet te leggen en gewoon kapitaal terug te storten dan heb je nog es VAA aan je been.

Ze gaan blijkbaar strenger toezien op NACEBEL-codes

We willen u informeren over een belangrijke wijziging in de regelgeving rond de inschrijving van activiteiten in de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO). Deze wijziging is op 28 maart 2025 in werking getreden.

Wat verandert er?

Vanaf die datum mogen per vestigingseenheid maximum vijf hoofdactiviteiten worden geregistreerd in de KBO. Deze nieuwe richtlijn is momenteel enkel van toepassing op nieuwe inschrijvingen/vestigingseenheden.
Weer een paar honderd euro en tijd voor nutteloze administratie

Misschien een vraag die al beantwoord is, maar:

Liquidatiereserve wordt (vermoedelijk) naar 3 jaar terug gebracht. Zou dat eventueel ook retro-actief werken? Dat LR's van vorig jaar ook kunnen terug getrokken worden binnen 3 jaar?

Vermoedelijk nog geen nieuws van, maar wie weet, ik vraag het maar :)

Enkel op nieuwe inschrijvingen/vestigingseenheden?
Mijn boekhouder stuurde toch dat ik dat moest nakijken en aanpassen.
Tesamen met de extra kosten voor PEPPOL, en ook weer nieuwe manier van werken om aan boekhouder door te geven, was ik vorige week toch even boos.

Misschien een vraag die al beantwoord is, maar:

Liquidatiereserve wordt (vermoedelijk) naar 3 jaar terug gebracht. Zou dat eventueel ook retro-actief werken? Dat LR's van vorig jaar ook kunnen terug getrokken worden binnen 3 jaar?

Vermoedelijk nog geen nieuws van, maar wie weet, ik vraag het maar :)
Normaal wel maar dan ook aan verhoogd percentage en niet aan 5%
Je gaat kunnen kiezen.

Tesamen met de extra kosten voor PEPPOL, en ook weer nieuwe manier van werken om aan boekhouder door te geven, was ik vorige week toch even boos.

Ik moet zeggen, bij het opstarten van mijn vennootschap 3 jaar geleden heb ik bewust 1 hoofdactiviteit gekozen omdat ik nu wel niet goed begreep waarom ik in hemelsnaam meer dan 1 (of sommigen 2/3) hoofdactiviteiten zou hebben, jack of all trades, master of none?

Ik moet zeggen, bij het opstarten van mijn vennootschap 3 jaar geleden heb ik bewust 1 hoofdactiviteit gekozen omdat ik nu wel niet goed begreep waarom ik in hemelsnaam meer dan 1 (of sommigen 2/3) hoofdactiviteiten zou hebben, jack of all trades, master of none?
Er is een verschil tussen de activiteiten geregistreerd op je vennootschap, en op je vestigingseenheid (VE in de KBO). Op mijn vennootschap heb ik ook maar 1 hoofdactiviteit, maar op de VE staan er meer dan 10 (best practice volgens boekhouder toen). Het gaat dus over dat laatste.
Uit het regeerakkoord: "Afschaffing van de kosten voor wijzigingen in de KBO is voorzien."

welke extra kost voor PEPPOL?

Er is een verschil tussen de activiteiten geregistreerd op je vennootschap, en op je vestigingseenheid (VE in de KBO). Op mijn vennootschap heb ik ook maar 1 hoofdactiviteit, maar op de VE staan er meer dan 10 (best practice volgens boekhouder toen). Het gaat dus over dat laatste.

Uit het regeerakkoord: "Afschaffing van de kosten voor wijzigingen in de KBO is voorzien."
Wat is dan precies het verschil? Ben op dat vlak niet mee...

Normaal wel maar dan ook aan verhoogd percentage en niet aan 5%
Je gaat kunnen kiezen.

Iemand die goed kan rekenen en kan aangeven of het interessanter kan zijn om de 3 jaar 6,5% te doen of te werken via lening rekening courant als je al iets zou willen uithalen/overbruggen?

Terug
Bovenaan