Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Ik had paar aanbiedingen in het Gentse. Ze hebben mij daar voorgesteld maar uiteindelijk niets meer gehoord. En dan paar W-VL, waar mijn volgend ook zal zijn. Brussel accepteer ik enkel als het 1 dag kantoor is en de rest remote.Is het nog zo dat je voor freelance IT jobs echt Brussel en Antwerpen etc moet targetten?
Mijn huidige job is kortbij + thuiswerk en dat is me ook veel waard, maar het voelt soms als een gouden kooitje zonder verder veel groeimogelijkheden.
Heb je specieke boits die je contacteren of die jij contacteert voor NL werk? Zou er werk zijn voor DevOps engineers?Eens over de grens horen. In Maastricht en Aaken zitten toch best wat bedrijven.
In NL speelt nu die wet DBA wel sterk voor zelfstandigen. Maar goed, voornaamste beperking is dat ze je vaak niet langer dan 2-3 jaar willen inhuren. Dat valt nog wel mee.
Ik heb zelf het gevoel dat de tarieven in NL toch beduidend hoger liggen dan in België. (als ik vergelijk met ConnectingExpertise, etc)
Van al mijn projecten was er nog maar 1 in Antwerpen en dat was dan nog maar eentje van een paar weken.Is het nog zo dat je voor freelance IT jobs echt Brussel en Antwerpen etc moet targetten?
Mijn huidige job is kortbij + thuiswerk en dat is me ook veel waard, maar het voelt soms als een gouden kooitje zonder verder veel groeimogelijkheden.
DevOps werk is er zeker!Heb je specieke boits die je contacteren of die jij contacteert voor NL werk? Zou er werk zijn voor DevOps engineers?
Zoals ik reeds had aangegeven in een vorige post had de boekhouder mijn huur niet correct verrekend in de PB. Ze hebben het nu opnieuw bekeken en bij verhuren van mijn kantoor aan de vennootschap zou ik voor 2023 €1055 meer belasting moeten betalen tegenover niet verhuren, omwille van de extra belasting op huurinkomsten en verminderde woonbonus neem ik aan (lening is van 2016). Ik keer momenteel €250/maand huur uit, dus van die €3000 zou dan maar €1945 netto op jaarbasis overblijven, zelfs €100 minder in vergelijking met VVPR-bis.
Lijkt dat te kloppen? Want ik lees toch vaak dat uitkeren van huur interessant is en in combinatie met VVPR-bis gebeurt ipv. alles louter zo uit te keren?
Bedankt voor de uitgebreide info! De boekhouder heeft nu 25% van de oppervlakte genomen als het verhuurde gedeelte en heeft dan 75% van het oude bedrag van code 3334 voor de woonbonus gebruikt, vandaar die vermindering. Maar die code 1146 voor de interesten ontbreekt wel volledig en van wat ik begrijp uit de toelichtingen van de PB kan je net die code gebruiken voor het stukje van de woning dat niet-eigen is, dus in principe zou daar dan de overige 25% van de interesten voor gebruikt kunnen worden en is er bijgevolg inderdaad geen vermindering van de woonbonus? Dit zijn alle codes die ze hebben doorgegeven voor de correctie (gezamenlijke aangifte):Ik snap niet waarom de "woonbonus" zou verminderen door hett verhuren van je kantoor aan je eigen vennootschap.? inkomstenjarar 2025 gaat je tiende jaar zijn dus dan zal het de laatste jaar zijn dat je nog het supplement van de eerste 10 jaar hebt. De vraag is "is het nog je enige woning", Ja, want een kantoor verhuurd aan een vennootschap is geen woning* (paar specifieke uitzonderingen maar die hier hoogstwaarschijnlijk niet het geval zijn.)
Probleem op lange termijn is het afschaffen van de "gewone interestaftrek".
Het principe van huurinkomsten van kantoor aan eigen vennootschap:
Code 1109 = KI gedeelte
Code 1110 = huur + huurvoordelen gemaximaliseerd (Belast aan de PB als onroerende inkomsten maar hogere forfaitaire aftrek dan loon én geen sociale bijdragen te betalen hierop.)
Code 1146 = betaalde interesten van de lening die afgetrokken worden van de onroerende inkomsten.
code 1401 = het excedent van het huur geherkwalificeerd naar beroepsinkomenen (wat dus wil zeggen inkomstenbelastingen + sociale bijdragen)
Code 1146 verdwijnt volgens het paasakkoord in aanslagjaar 2026, inkomsten van 2025 waardoor de huurinkomsten dus hoger belast worden. Immers die interesten gaan niet meer afgetrokken kunnen worden. Hoogstwaarschijnlijk is huur betalen nog altijd redelijk interessant ten opzichte van een loon (want hoger kostenforfait en geen sociale bijdragen op te betalen.) maar ten opzichte van VVPR-bis, waarschijnlijk niet meer met het verdwijnen van de "gewone interestaftrek".
Ik ken jouw situatie niet maar mijn vorige (slechte) boekhouder zei: schrijf €1000 over naar uw privé en betaal daarmee de €1000 maandelijkse hypothecaire lening. Zo werkt het dus niet. Blijkbaar staan die verhuurtarieven vast op basis van oppervlakte en KI. Wij kwamen uit op €775 huur per maand.Zoals ik reeds had aangegeven in een vorige post had de boekhouder mijn huur niet correct verrekend in de PB. Ze hebben het nu opnieuw bekeken en bij verhuren van mijn kantoor aan de vennootschap zou ik voor 2023 €1055 meer belasting moeten betalen tegenover niet verhuren, omwille van de extra belasting op huurinkomsten en verminderde woonbonus neem ik aan (lening is van 2016). Ik keer momenteel €250/maand huur uit, dus van die €3000 zou dan maar €1945 netto op jaarbasis overblijven, zelfs €100 minder in vergelijking met VVPR-bis.
Lijkt dat te kloppen? Want ik lees toch vaak dat uitkeren van huur interessant is en in combinatie met VVPR-bis gebeurt ipv. alles louter zo uit te keren?
Bedankt voor de uitgebreide info! De boekhouder heeft nu 25% van de oppervlakte genomen als het verhuurde gedeelte en heeft dan 75% van het oude bedrag van code 3334 voor de woonbonus gebruikt, vandaar die vermindering. Maar die code 1146 voor de interesten ontbreekt wel volledig en van wat ik begrijp uit de toelichtingen van de PB kan je net die code gebruiken voor het stukje van de woning dat niet-eigen is, dus in principe zou daar dan de overige 25% van de interesten voor gebruikt kunnen worden en is er bijgevolg inderdaad geen vermindering van de woonbonus? Dit zijn alle codes die ze hebben doorgegeven voor de correctie (gezamenlijke aangifte):
1109
1110
1401
3334
2109
2110
4334
Is dat een losstaand kantoor? Typisch gaat het gebruiken van je bureelruimte over (veel) minden dan 775/maand als ik de meeste van mijn collega's hoor.Ik ken jouw situatie niet maar mijn vorige (slechte) boekhouder zei: schrijf €1000 over naar uw privé en betaal daarmee de €1000 maandelijkse hypothecaire lening. Zo werkt het dus niet. Blijkbaar staan die verhuurtarieven vast op basis van oppervlakte en KI. Wij kwamen uit op €775 huur per maand.
Kantoor is privé gekocht en wordt verhuurd aan vennootschap voor €775 per maand.
Vennootschap betaalt dus €775 per maand, ondanks dat mijn privé lening €1000 per maand is.
Ik ben dus privé helaas €225 kwijt, iedere maand. Dat gaat van mijn loon af. Maar binnen amper 5 jaar is dat kantoor wel helemaal afbetaald en als ik het dan verkoop is dat bedrag volledig van mij. In deze situatie moet ik ook nog belastingen betalen op het einde van het jaar, maar dan nog is dat interessanter dan dat de vennootschap het kantoor zou kopen.
Dat is inderdaad mijn pensioen. Nog aan het twijfelen of ik al zou verhuren binnen 5 jaar (als het afbetaald is) of direct zou verkopen. Als ik nog 10 jaar wacht gaat het alleen al met inflatie nog meer waard zijn. Maar cashen is ook altijd leuk.Je verliest ook niet echt iets he, je betaalt 77.5% van je prive vastgoed met de zaak. Dat op zich is al een grote win situatie.
Ah jammer, zijn dat enkel de interesten dan? Voor 2023 hadden we (ongeveer) €3750 aan kapitaal afgelost en €905 interesten betaald. Voor de woonbonus (3334 en 4334) heeft de boekhouder nu dus 75% van die som gebruikt (ietsje minder nog omdat het ook gaat om een herziening van de originele lening), en dat bedrag is evenredig verdeeld over 3334 en 4334. Daarmee in de huidige berekening dat het voordeliger was geweest om VVPR-bis uit te keren want ipv. (mijn vrouw en ik) elk €2255 in 3334/4334 hebben we daar nu slechts €1690 (die 75%). Kunnen we dan enkel 25% van €905 gebruiken ipv. 25% van (€3750+€905)? Want in dat geval is dat toch €937.5 minder woonbonus dat we dan volledig kwijt zijn?1146/2146 inderdaad de 25% van de interesten van je hypothecaire lening (die je niet mag gebruiken in 3334/4334 maar normaal gezien kom je al aan de grens met de resterende interesten en kapitaalsaflossingen)
Gezien het al bijna 10 jaar oude lening is van de "goeie jaren met 1à2% interest" zal dat over niet veel meer gaan maar het zal wel een effect hebben.
Losstaand is wel nice dan! Zit je daar dan ook elke dag of is het eerder vermogensopbouw?Losstaand kantoor. Mijn boekhouder zaagt over €1 dus ik denk wel dat zijn huurcontract klopt. Er moet ook wel een soort van reglement zijn want no way dat ik mijn kantoor ooit zal verhuren voor €775 per maand. Dat zal eerder richting €1200 zijn, maar dat mocht ik niet vragen zei hij.
Dat is inderdaad mijn pensioen. Nog aan het twijfelen of ik al zou verhuren binnen 5 jaar (als het afbetaald is) of direct zou verkopen. Als ik nog 10 jaar wacht gaat het alleen al met inflatie nog meer waard zijn. Maar cashen is ook altijd leuk.
)Acerta, tot nu toe geen fouten.Vraagje aan de zelfstandigen hier met een BV: Hoe doen jullie je eigen loonsadministratie?
(bedrijfsvoorheffing, sociale bijdragen,maaltijd- & eco-cheques,voordelen alle aard, etc.)
- Werken met een HR-dienstverlener: de kosten waard? Tevreden van?
- Zelf regelen: Wat komt hier dan allemaal bij kijken? Finprof voor bedrijfsvoorheffing, sociaal secretariaat voor sociale bijdragen, pluxee/monnize/edenred voor maaltijd- en eco-cheques, VAA via boekhouder...?
(Ik zie even de bomen door het bos niet meer...)