Freelancers & Ondernemers

Dit wil ik ook wel eens even benadrukken.

Je staat plots wel anders in het leven, op profesioneel vlak. Je verdraagt minder ook de "betutteling" zoals ik ze ervaren van de werknemer/werkgever relatie.

That's just me, wel.
1 van de grootste verschillen, vind ik de evaluatiegesprekken. Als werknemer is dat zo'n onderhandeling over uw groeitraject om zo te proberen toch maar 50€ opslag te krijgen.
Als freelancer is het gewoon "volgend jaar zelfde tarief? nee? hoeveel dan? oké, ik zal eens horen"

Hoezo? Je hebt kosten gemaakt maar je hebt enorm veel nieuwe kennis opgedaan en je zal er financieel (zelfs met het opstarten en weer afsluiten) niet op achteruit gegaan zijn op een jaar tijd...

Dus ik zie het probleem niet?
Welke kennis bedoel je dan? Ik wist al bijna alles op voorhand. En de nieuwe dingen die ik weet zijn vooral administratieve zaken die ik nu niet zo interessant vind.

Trouwens wat me wel zuur lijkt om als werknemer terug te gaan werken is dat je geen verlof opgebouwd hebt.

Welke kennis bedoel je dan? Ik wist al bijna alles op voorhand. En de nieuwe dingen die ik weet zijn vooral administratieve zaken die ik nu niet zo interessant vind.

Trouwens wat me wel zuur lijkt om als werknemer terug te gaan werken is dat je geen verlof opgebouwd hebt.
Fiscaliteit van een zelfstandige, waar kan je als zelfstandige op terugvallen, wie heb je nodig (zelfstandige kas, boekhouder) en waarvoor heb je die nodig, etc... Die fiscaliteit (met de nodige mogelijke optimalisaties) alleen al kan je enkele boeken over schrijven.

Update eyetech-faillissement: https://www.pauwelsconsulting.com/n...ineering-eyetech-solutions-four-life-science/
We krijgen een deel van de onbetaalde factuur van hen 'als geste', uitbetaald over 12 maanden zodat we mooi vasthangen.

Helaas voor de freelancers. Was mooi geweest als we rechtstreeks voor de klant konden beginnen werken maar dat concurrentiebeding blijft blijkbaar volledig gelden.
Voor meeste freelancers gaat dit dan over 1 à 2 facturen? Of zijn jullie blijven verder werken in hoop dat het goed komt?
Oprechte vraag omdat ik zelf natuurlijk nooit in die situatie wil terechtkomen.

En die geste vind ik ook bizar. Het persbericht vermeldt precies een "overname", dan nemen ze toch ook de schulden over. Zal wel juridisch anders liggen weer ... Tijd om uit te zien naar een ander project niet?

Update eyetech-faillissement: https://www.pauwelsconsulting.com/n...ineering-eyetech-solutions-four-life-science/
We krijgen een deel van de onbetaalde factuur van hen 'als geste', uitbetaald over 12 maanden zodat we mooi vasthangen.

Helaas voor de freelancers. Was mooi geweest als we rechtstreeks voor de klant konden beginnen werken maar dat concurrentiebeding blijft blijkbaar volledig gelden.
Heb je dat zelf juridisch laten checken door een onafhankelijk advocaat?

Los van het feit dat het mss financieel de beste optie is op korte termijn om te slikken, lijkt het me alsof nu ook het nieuwe bureau je al probeert te rollen.

Heb je dat zelf juridisch laten checken door een onafhankelijk advocaat?

Los van het feit dat het mss financieel de beste optie is op korte termijn om te slikken, lijkt het me alsof nu ook het nieuwe bureau je al probeert te rollen.
Ik zou persoonlijk de nieuwe tussenpartij het niet gunnen om mij en mijn reeds afgesproken project zomaar over te nemen en dan mijn openstaande factuur niet te betalen. Dan zouden ze mij helaas niet meer terugzien. Als er continuiteit is, ookal onder een nieuwe groep, dan zou ik mijn centen willen.

Juridisch is een andere vraag natuurlijk..

Ik snap het niet zo goed. Jij kreeg dus €3000 méér, enkel en alleen omdat je kinderen hebt? Tov zelfstandigen zonder kinderen?
Tegenover zelfstandigen die hun kinderen bij hun eigen ziekenkas ingeschreven hebben. Zijn kinderen zitten blijkbaar op de ziekenkas van de moeder.

Ik zou toch ook een jurist daar eens naar laten kijken hoor. Lijkt mij sterk dat zij eenzijdig de betalingstermijn van uw factuur mogen aanpassen (zonder interest?) en dan eisen dat de andere contractuele bepalingen wel blijven gelden?

Boekhouder had hier voorbije 2 boekjaar fout gemaakt in boekhouding waardoor ik (net) niet aan 45k brutoloon zat. Hierdoor wordt mijn vennootschapsbelasting naar 25% ipv 20%. Gaat toch over een serieus bedrag extra belastingen.
Maar, zij nemen de extra kosten op zich.

Boekhouders met eergevoel en goeie service, ze bestaan dus nog!

Ik snap het niet zo goed. Jij kreeg dus €3000 méér, enkel en alleen omdat je kinderen hebt? Tov zelfstandigen zonder kinderen?
Ah oei, ik had geen toegang tot het artikel.
Ik bedoel dat ik recent 3000 euro heb moeten terugbetalen.
De corona compensatiepremie die uitbetaald werd omdat je niet mocht werken, die heb ik uiteindelijk moeten terugbetalen.
Ik dacht dat het hierover ging.

Zoals de anderen ook al zeggen: kan dat?
Hun verplichtingen niet volledig overnemen, maar jij jouw verplichtingen wel volledig laten naleven, lijkt me sterk.
Natuurlijk, als jij rechtstreeks gaat zijn zij waarschijnlijk ook niet meer verplicht de schulden uit te betalen.

Zoals de anderen ook al zeggen: kan dat?
Hun verplichtingen niet volledig overnemen, maar jij jouw verplichtingen wel volledig laten naleven, lijkt me sterk.
Natuurlijk, als jij rechtstreeks gaat zijn zij waarschijnlijk ook niet meer verplicht de schulden uit te betalen.
Bij een overname van een handelsfonds, ook na failissement, kunnen contracten e.d. wel degelijk overgenomen worden door een nieuwe partij en deze verder zetten. In ieder geval best eens laten nalezen door een jurist/advocaat als je er echt uit wilt.

Boekhouder had hier voorbije 2 boekjaar fout gemaakt in boekhouding waardoor ik (net) niet aan 45k brutoloon zat. Hierdoor wordt mijn vennootschapsbelasting naar 25% ipv 20%. Gaat toch over een serieus bedrag extra belastingen.

Nice, zo hoort het ook! Vraagje, kan je dat gemakkelijk zien op het aanslagbiljet, ik neem aan van wel? Is dat regel 1400? Kwestie van het zelf ook even te controleren :p.

De extra kosten = de extra belasting en eventueel boete en kosten? Of moogt gij zelf opdraaien voor de belasting?

Terug
Bovenaan