Freelancers & Ondernemers

Voor m'n overname zoek ik iemand die ervaring heeft met overnames en weet hoeveel ik mag vragen voor goodwill & klantencontracten, en ook een overeenkomst voor overname handelsfonds kan opmaken. Iemand toevallig enkele contacten? --> pm aub.
Over wat voor grote orde zitten we te praten? Je hebt wel wat corporate finance boutique's die een 100 pagina rapport met een bijhorende excel met 70 tabs die uiteindelijk naar een hard entry gaat kan produceren voor jou om daar een waardering op te zetten.

tussenpartij indexeert 1% en geeft hiervoor 0 euro extra door.. Vertrekken?
Zou mezelf afvragen of je zelf graag bij die klant wil blijven of niet. Als je op zich er wel comfortabel zit kan je misschien het nog een kans geven tot de volgende verhoging.

Mijn contract is eindelijk rond en getekend. Ik kan na mijn bevallingsrust bij dezelfde klant herstarten en heb de fee gekregen die ik vroeg. De tussenpartij levert in op hun marge. Meteen een verlenging van een jaar.
Is goed voor onze dochter, zit er vrij comfortabel, 3 dagen thuiswerk en ik denk dat ik er wel voldoende credibiliteit heb opgebouwd om wat flexibiliteit te nemen moest dat nodig zijn (vb eens vroeger stoppen om erna door te werken of eens een week volledig van thuis werken moest de baby wat ziekjes zijn, al hebben mijn ouders ook wel al laten vallen dat er voor alles een oplossing is en ze paraat staan 🙏).

Dag allen,

Ben nieuw in de freelance-wereld. Al tijdje research aan het doen, en nu recent een offer gekregen.

Wat denken jullie? De moeite waard om de sprong te maken? Natuurlijk moet ik de nodige optimalisaties doorvoeren (minimum-loon, uitbetalen in dividenden, etc.), maar lijkt me genoeg ruimte hiervoor.

Benieuwd naar jullie mening!
-‐---‐-------

Current job:
- Supply Chain Associate Director in Fortune 500 MNC (vermijd details hier)
- 9.000 EUR Gross Salary / 4.600 EUR Net (incl 250 allowances) - 13th & 14th month
- Bonus: Yearly Minimum approx 9.500 EUR in options (taxed appr. 20% bij verkoop na 1j), up to Maximum 35.000 EUR
- Benefits: company car (incl fuel), group insurance, phone, hospitalization, Sodexo lunch vouchers, ecocheques, Gym, ...

Offer in a new company:
- Supply Chain Strategy Lead
- Day Rate: 950 EUR / day, without middle man
- Plan to work 210 days / year
- 1 year contract, afterwards automatic extension
- 3 months notice for early contract termination
- Hybrid, 2d homework

Dag allen,

Ben nieuw in de freelance-wereld. Al tijdje research aan het doen, en nu recent een offer gekregen.

Wat denken jullie? De moeite waard om de sprong te maken? Natuurlijk moet ik de nodige optimalisaties doorvoeren (minimum-loon, uitbetalen in dividenden, etc.), maar lijkt me genoeg ruimte hiervoor.

-‐---‐-------

Current job:
- 9.000 EUR Gross Salary / 4.600 EUR Net (incl 250 allowances) - 13th & 14th month
- Bonus: Yearly Minimum approx 9.500 EUR in options (taxed appr. 20% bij verkoop na 1j), up to Maximum 35.000 EUR
- Benefits: company car (incl fuel), group insurance, phone, hospitalization, Sodexo lunch vouchers, ecocheques, Gym, ...

Offer in a new company:
- Hybrid, 2d homework
Cijfermatig toch groot verschil lijkt me. 950 x 210 = 906 x 10 = 9.006 netto

Dag allen,

-‐---‐-------

Current job:

Offer in a new company:
- Hybrid, 2d homework
Absoluut de moeite waard financieel, en (afhankelijk van hoe breed ge kunt gaan) er is genoeg werk voor uw profiel te vinden voor minimum 800€ day rate.
Ge moogt zelfs uwe CV naar mijn sturen als ge wilt.

Cijfermatig toch groot verschil lijkt me. 950 x 210 = 906 x 10 = 9.006 netto
Zijn loon als werknemer is natuurlijk ook niet slecht hé, je mag je niet blindstaren op die 4600€ net.
Zuiver het loon is eigenlijk al ergens tussen de 6,000€ en 7700€/maand (loon + range van zijn jaarlijkse bonus + 13de en 14de maand + vakantiegeld gedeeld door 12), waar hij 11 maand voor moet werken.
Als freelancer lijkt hij het wel iets rustiger/conservatiever te willen doen (+- 50 dagen niet gewerkt of toch niet factureerbaar per jaar), ook reeds verrekend door Apelords in zijn netto schatting daar de meeste freelancers uitgaan van 220 dagen/jaar factureerbaar.

Zijn netto met 20 à 45% verhogen is natuurlijk niet slecht en bijna een no-brainer.

Absoluut de moeite waard financieel, en (afhankelijk van hoe breed ge kunt gaan) er is genoeg werk voor uw profiel te vinden voor minimum 800€ day rate.
Aan 800€ dayrate is het verschil met zijn "loondienst" inkomen niet zo héél groot meer.
Aan 210 dagen/jaar gaat dat iets van een 760€ * 10 worden (7600€/maand netto).
Dat is uiteindelijk maar net even veel als een "goed" jaar als werknemer met max bonus.

Ik zou daar toch 2x over nadenken. Het is waar dat je het beter kan doen maar het kan ook een minder groot verschil worden als je een andere klant moet zoeken. En het is nu niet dat je voor het ogenblik slecht verdient en met jaarlijkse indexaties ga je natuurlijk nog ongelooflijk stijgen de komende jaren.

Gisteren nog het verhaal gehoord van iemand die 8k brut verdiende, zelfstandige werd bij diezelfde werkgever en 1 maand erna al mocht ophoepelen. Werkgever moet al die jaren anciënniteit niet betalen en hij zat met een groot probleem want had al een dikke wagen etc gekocht.

Ik zou daar toch 2x over nadenken. Het is waar dat je het beter kan doen maar het kan ook een minder groot verschil worden als je een andere klant moet zoeken. En het is nu niet dat je voor het ogenblik slecht verdient en met jaarlijkse indexaties ga je natuurlijk nog ongelooflijk stijgen de komende jaren.

Gisteren nog het verhaal gehoord van iemand die 8k brut verdiende, zelfstandige werd bij diezelfde werkgever en 1 maand erna al mocht ophoepelen. Werkgever moet al die jaren anciënniteit niet betalen en hij zat met een groot probleem want had al een dikke wagen etc gekocht.
Het is risico eh...
Dag allen,

-‐---‐-------

Current job:

Offer in a new company:
- Hybrid, 2d homework
Dat is op zich zeker iets leuks, maar vergeet niet dat je wel al heel mooi verdient.

Ik ben van een bruttoloon van 3500 naar een netto loon van 7k geweest, dat was... een no-brainer uiteraard.

In uw geval kan het zeker, je bent nog jong. Maar besef wel dat het iets meer risico is dat je neemt. En dat risico moet je zeker in rekening brengen.

Die indexatie kan je natuurlijk ook als freelancer vastkrijgen, en daar telt die veel harder door.
Neem iemand van 8000€ bruto met 3% indexering => Die gaat van 4258€ netto naar 4355€ netto/maand => 1164€ opslag per jaar.
Een freelancer met 900€ dagrate en 3% indexering die krijgt dus 27€/dag extra => 5940€ extra omzet => 4039€ netto opslag per jaar.

En dat bij elke indexering opnieuw he.

Dag allen,

-‐---‐-------

Current job:

Offer in a new company:
- Hybrid, 2d homework
Hmm, is toch al iets moeilijker om van een no-brainer te spreken. Ik ken je markt totaal niet dus neem mijn mening met een korrel zout.
Als je een goed beeld hebt van de markt en je ziet nog mogelijkheden naast je huidige positie, is het zeker de moeite waard, maar dat lijkt me toch een belangrijke.

Hoe is de work-life balance op dit moment? Ook al die extra's als werknemer tikken aan.

Die indexatie kan je natuurlijk ook als freelancer vastkrijgen, en daar telt die veel harder door.
Neem iemand van 8000€ bruto met 3% indexering => Die gaat van 4258€ netto naar 4355€ netto/maand => 1164€ opslag per jaar.
Een freelancer met 900€ dagrate en 3% indexering die krijgt dus 27€/dag extra => 5940€ extra omzet => 4039€ netto opslag per jaar.

En dat bij elke indexering opnieuw he.
Ja, maar een indexatie is in veel contracten niet standaard en moet dus onderhandelt worden.
Ook speelt de markt (ik ken zijn markt niet) en zoals we vandaag in IT zien, bepaalde profielen die ooit 900€ per dag konden vragen kunnen nu nog maar €700 vragen. Dat is een serieuze streep door de rekening als dat gebeurd.

Ik vind het geen no-brainer, en zeker niet als het puur financieel is. Als er nog andere redenen spelen ligt het misschien iets anders.

Ja, maar een indexatie is in veel contracten niet standaard en moet dus onderhandelt worden.
Ook speelt de markt (ik ken zijn markt niet) en zoals we vandaag in IT zien, bepaalde profielen die ooit 900€ per dag konden vragen kunnen nu nog maar €700 vragen. Dat is een serieuze streep door de rekening als dat gebeurd.

Ik vind het geen no-brainer, en zeker niet als het puur financieel is. Als er nog andere redenen spelen ligt het misschien iets anders.
Ik denk dat je vooral hard over de nadelen denkt, je haalt meteen worst case scenario aan "ik ken iemand die na een maand geen job meer had"... Tjah, als je dat meteen als voorbeeld aanhaalt dan ben je gewoon van nature uit zéér risico-avers/doemdenker. Hangt ervan af hoe je zelf in het leven staat maar als ik u zou zijn zou ik dan ook allicht als bediende blijven werken.

Als je niet zo'n doemdenker bent... Van 7K netto incl. alle mogelijke voordelen naar 9K netto incl. alle mogelijke voordelen en naar zelfstandigestatuut dus meer vrijheid, ik zou het wel weten (en zoals gezegd, je kan perfect op voorhand onderhandelen over indexeringen etc.).

Ik denk dat je vooral hard over de nadelen denkt, je haalt meteen worst case scenario aan "ik ken iemand die na een maand geen job meer had"... Tjah, als je dat meteen als voorbeeld aanhaalt dan ben je gewoon van nature uit zéér risico-avers/doemdenker. Hangt ervan af hoe je zelf in het leven staat maar als ik u zou zijn zou ik dan ook allicht als bediende blijven werken.

Als je niet zo'n doemdenker bent... Van 7K netto incl. alle mogelijke voordelen naar 9K netto incl. alle mogelijke voordelen en naar zelfstandigestatuut dus meer vrijheid, ik zou het wel weten (en zoals gezegd, je kan perfect op voorhand onderhandelen over indexeringen etc.).
Om het tegenovergestelde voorbeeld te geven. Ik ken mensen die werknemer bleven wegens werkzekerheid.
Toen kwam coronacrisis, duurste profielen (=de consultants die via consultancy bedrijf er zitten) stopgezet, freelancers mochten blijven. Werkgever doet herstructurering en bijhorend ontslag.

Ik ben sinds oktober zelfstandige in bijberoep. Heb mij geregistreerd in Oktober bij Xerius. Maar ik zie dat ik hier een boete moet betalen omdat ik geen BTW aangifte hebt gedaan voor Q3, dat dus tot eind september loopt. Kan dit?

Dag allen,

-‐---‐-------

Current job:

Offer in a new company:
- Hybrid, 2d homework

Relevante vraag denk ik: kan je niet freelance starten bij huidige werkgever? Aangezien je daar vermoedelijk een mooie traject hebt afgelegd (33 en Associate Director - hoedje af) denk ik dat je qua werkzekerheid safe zit, en zeker in zo een functie.

Ik ben sinds oktober zelfstandige in bijberoep. Heb mij geregistreerd in Oktober bij Xerius. Maar ik zie dat ik hier een boete moet betalen omdat ik geen BTW aangifte hebt gedaan voor Q3, dat dus tot eind september loopt. Kan dit?
Hangt af wat er als aanvangsdatum is opgegeven van uw bijberoep. Hoogst waarschijnlijk zal die voor 01/10 gelegen hebben waardoor u toch een Q3/2024 aangifte had moeten indienen?

Normaal is de startdatum belangrijk, kan je op het KBO terugvinden.
Indien dat effectief 01/10 is zou je geen btw aangifte voor Q3 nodig hebben, echter als er 31/09 staat, dan, zelfs voor die ene dag, wel!

Btw nummer in onderstaande ingeven en dan zie je hoe de datum effectief geregistreerd is.

Zeer sector gebonden.
Moest ik geen garanties gekregen hebben dan was ik 3,5 jaar geleden nooit als zelfstandige in mijn sector begonnen.

Moest mij contract opgezegd zijn door de vragende partij, ik zou nergens nog kunnen beginnen binnen dezelfde sector aangezien dit amper/niet voorkomt voor mijn functie.

Zeer sector gebonden.
Moest ik geen garanties gekregen hebben dan was ik 3,5 jaar geleden nooit als zelfstandige in mijn sector begonnen.

Moest mij contract opgezegd zijn door de vragende partij, ik zou nergens nog kunnen beginnen binnen dezelfde sector aangezien dit amper/niet voorkomt voor mijn functie.
En dan was je weer in loondienst verder gegaan allicht? Dus op zich dan geen ramp?

Terug
Bovenaan