Freelancers & Ondernemers

Ik weet dat het niet mag, maar ik corrigeer in dat geval gewoon de factuur. Voor kleine aanpassingen werk ik nooit met CN.

Oprechte vraag: als je een factuur met nummer #3456 hebt ontvangen, en na jouw opmerking over het gemis aan ondernemingsnummer passen ze die factuur aan en krijg je dezelfde factuur met hetzelfde nummer maar deze keer mét jouw ondernemingsnummer... daar is toch niets mis mee? het is niet dat je die 2x kan binnenbrengen, want ze heeft hetzelfde nummer & van zelfde leverancier
Correct me if i'm wrong maar vanaf 2026 zal dat niet meer mogelijk zijn, toch?
Nu kan ik dit nog afhankelijk van het facturatieprogramma waarmee je werkt maar niet elk programma laat dat toch toe zonder CN en nieuwe factuur?

Als je met billit werk komt die wel toe via peppol maar moet je die zelf nog nakijken en verwerken.
Inboeken is pas nog later effectief door boekhouder.
Dus als jij tegen je klant zegt ik bezorg u een nieuwe via peppol dan kan hij die andere nog steeds niet verwerken en gewoon deleten.
Peppol is een manier van document overdracht/verzending, niet van verwerking. Dan hebben we geen boekhouders meer nodig.

Wegens peppol bedoel je?
onder andere.
Als je met billit werk komt die wel toe via peppol maar moet je die zelf nog nakijken en verwerken.
Dus als jij tegen je klant zegt ik bezorg u een nieuwe via peppol dan kan hij die andere nog steeds niet verwerken en gewoon deleten.
Peppol is een manier van document overdracht/verzending, niet van verwerking. Dan hebben we geen boekhouders meer nodig.
Dat bedoel ik net met 'bepaalde facturatieprogramma's.'
Peppol werd toch in het leven geroepen om het ' nog aanpassen van facturen' tegen te gaan en ook zodat de overheid kan meekijken naar de 'transacties' die gebeuren(zwart geld). Het enkel een manier van document overdracht/verzending noemen, lijkt me kort door de bocht.

Als klant X zegt dat hij niet akkoord is met factuur vanwege de prijs(wat op zich discutabel is mits ondertekening van offerte), dan wil de overheid toch net dat er een CN en nieuwe factuur opgemaakt zou worden om het aanpassen van de factuur tegen te gaan.

Dit staat toch volledig los van het feit dat de boekhouder het nog moeten verwerken of niet.

Of ben ik hier nu zo verkeerd met mijn opvatting?

Alle peppol communicatie zal toch ingekeken kunnen worden door de fiscus?
Dan gaat de klant die niet kunnen deleten, want de fiscus gaat die nog altijd kunnen terugvinden.

Iemand ervaring met warrants via een vennootschap? Is dat de moeite om mee te starten? En dan denk ik vooral aan de administratieve opstart(kosten)?

De belastingdruk is in principe het laagste van alle mogelijke verloningen voor een zaakvoerder, maar warrants kunnen ook zakken in waarde... Het lijkt op zich wel interessant, maar VVPR-bis lijkt mij van alle opties toch nog altijd het "gemakkelijkste".

Iemand ervaring met warrants via een vennootschap? Is dat de moeite om mee te starten? En dan denk ik vooral aan de administratieve opstart(kosten)?

De belastingdruk is in principe het laagste van alle mogelijke verloningen voor een zaakvoerder, maar warrants kunnen ook zakken in waarde... Het lijkt op zich wel interessant, maar VVPR-bis lijkt mij van alle opties toch nog altijd het "gemakkelijkste".
Al enkele keren aan bod gekomen hier, eens kijken via zoekfunctie

Al enkele keren aan bod gekomen hier, eens kijken via zoekfunctie
Ja, ik had al wel eens gezocht, maar ik ben vooral benieuwd naar de "opstartenkosten" (daar heb ik toch niks over gevonden). Moet ik dan denken een een paar 100 of paar 1000 euro...? Aangezien dat papierwerk toch ingewikkeld schijnt te zijn.

Hebt gij een indexatie gevraagd?
ja ik kreeg als antwoord dat ze voor die paar euro's het niet de moeite vinden om papieren in te vullen en dat ze later dit jaar we willen proberen voor een echte verhoging. Op deze manier gaat dus hun fee omhoog ipv omlaag. Toch geen leuk signaal.

ja ik kreeg als antwoord dat ze voor die paar euro's het niet de moeite vinden om papieren in te vullen en dat ze later dit jaar we willen proberen voor een echte verhoging. Op deze manier gaat dus hun fee omhoog ipv omlaag. Toch geen leuk signaal.
Dat is inderdaad niet zo netjes.

Ja, ik had al wel eens gezocht, maar ik ben vooral benieuwd naar de "opstartenkosten" (daar heb ik toch niks over gevonden). Moet ik dan denken een een paar 100 of paar 1000 euro...? Aangezien dat papierwerk toch ingewikkeld schijnt te zijn.
Heb het even nagekeken, opstart heeft me 750 ex btw gekost. Daarna jaarlijks iets van een 650 incl.
Maar ymmv..

Hier 1000€ excl btw betaald.
Heeft enkel nut als je boven 100k winst dreigt uit te komen he.

Heb het even nagekeken, opstart heeft me 750 ex btw gekost. Daarna jaarlijks iets van een 650 incl.
Maar ymmv..
Van een oud-collega ondertussen ook vernomen dat die 1400 euro (exclusief BTW) heeft betaald als opstartkosten. En zelfs ~1000 euro/jaar voor de "hedge". Dus idd, zit wel wat verschil op.
Hier 1000€ excl btw betaald.
Heeft enkel nut als je boven 100k winst dreigt uit te komen he.
Ja, ik zag het daarstraks in 1 van uw oude posts hierover. Interessant om te weten dat warrants bestaan en kunnen, maar ik denk in mijn geval dat het beter gaat blijven om bij VVPR-bis te blijven. En straks (ten vroegste 2026, vermoed ik) terug auteursrechten voor IT'ers waar het (als de regels blijven zoals vroeger) juist "beter" is om een hoge winst te boeken.

Laatst bewerkt:
Kan je dat laatste even uitleggen? Ik kom dit jaar boven 100K winst uit maar boekhouder heeft niets voorgesteld over warranten. Wel benieuwd hoe dat relateert?
Warranten hebben leveren netto ongeveer hetzelfde op als VVPR Bis en verlaagde vennootschapsbelasting, maar met meer gedoe.
Boven de 100k€ winst verlies je de verlaagde vennootschapsbelasting, waardoor warranten dus voordeliger uitkomen dan VVPR bis voor dat stuk.

Hun indexatie zal echter wel contractueel afgesproken zijn, die van u niet. Op mijn huidige project werken wij met onderhoudscontracten en automatische indexatie, dat staat zo in de masterfiles en verder wordt daar niet naar gekeken. Voor dossiers waar dat niet is opgenomen doen wij verder geen indexatie als dat over zo'n lage bedragen gaat.

Die 1% gaat over 7 EUR/dag ofzo? Begrijpelijk dat ze daarvoor geen nieuwe contracten tussen u en hen willen opstellen. Had je zelf kunnen vermijden door dat in de basisovereenkomst op te nemen...

Hun indexatie zal echter wel contractueel afgesproken zijn, die van u niet. Op mijn huidige project werken wij met onderhoudscontracten en automatische indexatie, dat staat zo in de masterfiles en verder wordt daar niet naar gekeken. Voor dossiers waar dat niet is opgenomen doen wij verder geen indexatie als dat over zo'n lage bedragen gaat.

Die 1% gaat over 7 EUR/dag ofzo? Begrijpelijk dat ze daarvoor geen nieuwe contracten tussen u en hen willen opstellen. Had je zelf kunnen vermijden door dat in de basisovereenkomst op te nemen...
1 getalletje in een contract aanpassen is 5 minuten werk.

Terug
Bovenaan