Freelancers & Ondernemers

Ik zou er ook niet van verbaasd staan moesten de helft van de vacatures van ne hoop recruiters recht van dat platform komen.
Absoluut!
Ik krijg de email binnen van Connecting Expertise. En dan paar uur later tot enkele dagen (?!) later emails van recruiters met exact dezelfde beschrijving.
Altijd met het tarief van CE eruit gezwierd 🤨

Ik vrees dat Not2secure4u 145,8471-140,674 doet (= 5,1731) . Maar dat klopt dus niet, het is het ene door het andere (min een) , dus 0,036773 of 3,68%

Aan de freelancers/ondernemers/consultants die per uur/opdracht werken: hoe gaan jullie om met vertraging te wijten aan de klant/onvoorziene omstandigheden?

Ik werk op een project dat uitloopt door enerzijds onvoorziene bijkomende taken en problemen bij de klant, o.a. met erg veel mailverkeer gelinkt aan die problemen dat ik ook aanreken. In kwestie een verkeerd geconfigureerde firewall waardoor ik niet kan werken, waarna ze die aanpassen "kunt ge nog es testen", "werkt nog altijd niet", "en nu?" "neen", "ik bekijk het" *2 dagen later* "zou moeten opgelost zijn", "neen werkt nog altijd niet", enz.

Gevolg is dat het project over budget en timeline gaat. Veel gezaag nu dat we dergelijke overhead voor communicatie en vertraging hadden moeten incalculeren in onze vooropgestelde timeline. Ik kan toch moeilijk de incompetentie van de klant inschatten? Dat is als een loodgieter die voor een gesloten deur staat of waar bij een werk meer aan de hand blijkt dan kon voorzien worden toch ook wel e.e.a. zal aanrekenen? Voor de duidelijkheid, wachttijd reken ik niet aan want intussen kan ik ander werk doen (ook al haalt dat mijn schema overhoop), maar wel de tijd die ik spendeer om hun brol te testen en erover te communiceren. Hoe gaan jullie daarmee om?

Wel heel nice natuurlijk als je toch zo'n opdracht kan strikken want de tussenpartij valt gelijk weg. :p
Daar staat dan ook wel tegenover dat de overheid vaak lange betalingstermijnen hanteert van typisch 2 maanden, waar ze vaak ook hun voeten aan vegen... Minder erg als de maandelijkse cashflow aan 't "rollen" is, maar in 't begin dus wel langer wachten op de centen.

Laatst bewerkt:
Aan de freelancers/ondernemers/consultants die per uur/opdracht werken: hoe gaan jullie om met vertraging te wijten aan de klant/onvoorziene omstandigheden?

Ik werk op een project dat uitloopt door enerzijds onvoorziene bijkomende taken en problemen bij de klant, o.a. met erg veel mailverkeer gelinkt aan die problemen dat ik ook aanreken. In kwestie een verkeerd geconfigureerde firewall waardoor ik niet kan werken, waarna ze die aanpassen "kunt ge nog es testen", "werkt nog altijd niet", "en nu?" "neen", "ik bekijk het" *2 dagen later* "zou moeten opgelost zijn", "neen werkt nog altijd niet", enz.

Gevolg is dat het project over budget en timeline gaat. Veel gezaag nu dat we dergelijke overhead voor communicatie en vertraging hadden moeten incalculeren in onze vooropgestelde timeline. Ik kan toch moeilijk de incompetentie van de klant inschatten? Dat is als een loodgieter die voor een gesloten deur staat of waar bij een werk meer aan de hand blijkt dan kon voorzien worden toch ook wel e.e.a. zal aanrekenen? Voor de duidelijkheid, wachttijd reken ik niet aan want intussen kan ik ander werk doen (ook al haalt dat mijn schema overhoop), maar wel de tijd die ik spendeer om hun brol te testen en erover te communiceren. Hoe gaan jullie daarmee om?
Denk dat je daar geen antwoord op kan geven zonder dat je het contract dat je hebt met je opdrachtgever bekijkt (en je algemene voorwaarden).

Denk dat je daar geen antwoord op kan geven zonder dat je het contract dat je hebt met je opdrachtgever bekijkt (en je algemene voorwaarden).
Er is geen resultaatsverbintenis. Het contract omschrijft enkel een fee en een brede omschrijving van het werk. De timeline die we hadden meegegeven was dan ook indicatief en ervanuit gaande dat zij even compotent zijn in hun werk als ik in het mijne. Als ik een stoeme fout maak die volledig aan mezelf te wijten is en ik een uur verlies zal ik dat ook niet aanrekenen en zo mogelijk een tandje bijsteken om toch op tijd te kunnen landen.

Ik zoek eerder ervaringen om daar "verbindend" over te communiceren misschien. :laugh: Ik begrijp dat mensen fouten maken, maar ik vind het vermoeiend dat er van hun kant dan een steen geworpen wordt naar mij/ons terwijl het probleem eigenlijk bij hen ligt.

Ik vrees dat Not2secure4u 145,8471-140,674 doet (= 5,1731) . Maar dat klopt dus niet, het is het ene door het andere (min een) , dus 0,036773 of 3,68%
Heb net contact gehad met m'n boekhouder en dacht om het even te delen met jullie.

De berekening van het nieuw tarief dient volgens de officiële cijfers van gezondheidsindex te gebeuren:

De officiële cijfers kunnen geraadpleegd worden op de website van Statbel en de formule voor het berekenen van het nieuw tarief gebeurt als volgt:

Oude tarief * (nieuwe index/oude index)

De nieuwe index is 133.73 (van december 2024)
De oude index is 129.53 (van december 2023)

Stel dat je oude uurtarief 100 euro/u was, dan is het nieuwe uurtarief:
100 * (133.73/129.53) = 103.24 euro is dan jouw nieuw uurtarief.

Let wel op dat het contractueel ook mogelijk is met de klant.

Heb net contact gehad met m'n boekhouder en dacht om het even te delen met jullie.

De berekening van het nieuw tarief dient volgens de officiële cijfers van gezondheidsindex te gebeuren:
voor alle duidelijkheid: dit is bij jou miss het geval, maar indexatie van contracten is niet standaard het geval en moet in principe afgedwongen worden in een contract.

voor alle duidelijkheid: dit is bij jou miss het geval, maar indexatie van contracten is niet standaard het geval en moet in principe afgedwongen worden in een contract.
En al helemaal niet de gezondheidsindex. Als er al indexatie is, zal het meestal Agoria zijn.

Ben jij de project manager of waarom maakt die tijdslijn uit voor jou? Heb (als software developer) al regelmatig voorgehad dat we geblokkeerd zijn omwille van externe factoren zoals infrastructuur, dependencies naar andere teams, framework updates etc. Eerlijk gezegd heb ik daar zelf nooit stress van omdat je daar zelf toch niets aan kan doen. Als ik verder iets kan doen maakt dat niets uit en factureer ik gewoon hoor.

Ook als ik geblokkeerd ben door bv. een workstation dat onbeschikbaar is probeer ik mezelf nuttig bezig te houden door wat vakliteratuur of iets dergelijks te lezen. Uiteindelijk, als bediende geef je dan ook niet aan dat je die dag bv. maar 6u ipv. 8u effectief op projecten hebt kunnen presteren in zo'n gevallen. Gebeurt gelukkig ook slechts zelden!

Ben jij de project manager of waarom maakt die tijdslijn uit voor jou? Heb (als software developer) al regelmatig voorgehad dat we geblokkeerd zijn omwille van externe factoren zoals infrastructuur, dependencies naar andere teams, framework updates etc. Eerlijk gezegd heb ik daar zelf nooit stress van omdat je daar zelf toch niets aan kan doen. Als ik verder iets kan doen maakt dat niets uit en factureer ik gewoon hoor.

Ook als ik geblokkeerd ben door bv. een workstation dat onbeschikbaar is probeer ik mezelf nuttig bezig te houden door wat vakliteratuur of iets dergelijks te lezen. Uiteindelijk, als bediende geef je dan ook niet aan dat je die dag bv. maar 6u ipv. 8u effectief op projecten hebt kunnen presteren in zo'n gevallen. Gebeurt gelukkig ook slechts zelden!
Het is de project manager van de klant die klaagt bij mij, maar het is zijn probleem inderdaad. Jij bent dan wel voltijds aan de slag bij die klant?

Het is de project manager van de klant die klaagt bij mij, maar het is zijn probleem inderdaad. Jij bent dan wel voltijds aan de slag bij die klant?
Yup voltijds. Maar je geeft wel gewoon de oorzaak van die vertragingen door aan de project manager neem ik aan? Dan is het aan hem/haar om te escaleren natuurlijk, verder kan jij daar ook niets aan doen. Onlangs ook zo'n project gehad waar we ruimschoots voor de deadline de code reeds hadden ontwikkeld maar er op infrastructureel niveau nog aanpassingen moesten gebeuren die uiteindelijk een dikke 2 maanden hebben geduurd. Het enige vervelende daaraan vind ik wel om al die tijd elke dag opnieuw te moeten zeggen dat er nog geen vooruitgang geboekt is, dat is nooit leuk :p. Maar gelukkig wel genoeg andere taken om niet geblokkeerd te zijn.

Hangt ook een beetje af van je eigen ingesteldheid, ik heb het geluk dat ik dat gewoon naast mij neerleg omdat de verantwoordelijkheid niet bij mij ligt, maar heb ook al collega's gehad die zich dat echt aantrekken en daar hard van zitten stressen met gezondheidsproblemen tot gevolg. Dat wil je natuurlijk niet.

Vandaag langs de boekhouder geweest. Eerste volledige jaar na een verkort boekjaar in 2023. Geestig hoe hij dat artikel over de supernota i.v.m. VVPrbis interpreteert.

Ze geven daar aan dat LR dus veranderd maar eigenlijk staat er precies dus niet in dat VVPr wegvalt 😅. Hij houd het dus op het feit dat ze LR gewoon meer gelijktrekken met VVPr en dat de 2 blijven. Ben is benieuwd 😅.

Wel tof om te zien dat de simulaties die ik gekregen heb toen we aan het oprichten waren dus tot op 1000€ na kloppen als we naar het resultaat voor belasting kijken :)

Neen, dit zijn percentpunten reeds. Op
het was een warrige vrijdag. Je had gelijk mbt berekening.

En idd, indexeren is niet standaard en de manier op de index te berekenen evenmin.

10% belasting op meerwaarde wil zeggen dat je 10% meer kapitaal nodig hebt om te rentenieren an je beleggingen :D
Is dat historische meerwaarde? Is dat meerwaarde per aandeel, op de totale meerwaarde in de portefeuille? Over meerdere brokers?

So many questions. 10% is toch echt absurd.

Dus ik heb een winst van 90k in men aandelen, ik moet daar dan bij uitcashen op 80k€ 10% meerwaardebelasting betalen?

Terug
Bovenaan