Freelancers & Ondernemers

Vanaf volgend jaar moeten alle facturen digitaal verstuurd worden via Peppol. Wat is zo wat het beste prijs/kwaliteit voor iemand die maar een 12tal verkoopfacturen verstuurt per jaar?
Odoo, gratis als je enkel maar 1 app, facturatie dus, gebruikt.
Je moet minstens wel 1 x per maand inloggen of je database wordt verwijderd. Om dat te verhinderen kan je ook de betalende versie nemen die ook best wel goedkoop is voor wat je dan krijgt.

Best met uwen boekhouder afstemmen met welke software zij gaan samenwerken, het is te idioot om dubbele kost te betalen want sowieso gaat uwen boekhouder hun software om alles te kunnen verwerken ook aan u doorrekenen.
Het is ook idioot dat vele kantoren niet wat veelzijdiger zijn en 'bredere' kennis hebben van verschillende softwarepakketten.
Sommige software is nl. totaat niet aangepast voor bepaalde verticals.
Odoo is zowat een manusje van alles, zo heb ik een supermarkt(je) als klant en het kassasysteem voldoet perfect aan hun noden, ook de facturatie gebruiken ze, maar hun boekhouder wilt er niet mee werken om simpelweg maandelijks de BTW aangifte eruit te halen... Dan sta je daar met je software en dubbele inboeking...

Dan is er ook nog de BTW aangifte, als men met aparte software gaat werken, en men per kwartaal gaat werken, zullen de facturen die de boekhouder inboekt pas via PEPPOL verstuurd worden na inboeking... Tenzij de klant met zijn eigen software via PEPPOL zal ontvangen + versturen... Weer dubbel gebruik.
Een softwarepakket waar beide klant en boekhouder dus simultaan op kunnen werken en die vooral voldoet voor de klant is echt een must geworden!

Laatst bewerkt:
Sinds 1 januari 2023 is een email wel rechtsgeldig.
Ik weet nu niet exact in deze context van Reprobel maar die mail is een "vriendelijke herinnering" dus er gaan geen rechtsgevolgen bestaan voor deze mail.

De plicht voor de aangifte staat al in de wet eigenlijk. Het is niet dat je daaraan kan ontsnappen omdat je geïnformeerd werd per mail dat je iets moet invullen voor 15 april.

Ik heb wel ergens een wetsartikel gevonden dat Reprobel een aangetekende vraag om inlichtingen moet sturen als ze je reprobel-aangifte willen onderzoeken.

Het is ook idioot dat vele kantoren niet wat veelzijdiger zijn en 'bredere' kennis hebben van verschillende softwarepakketten.
Sommige software is nl. totaat niet aangepast voor bepaalde verticals.
Strong disagree, begin maar met je medewerkers keer op keer nieuwe software uit te leggen.
Aangezien vrijwel ieder kantoor vol zit, kiest de boekhouder zijn software én klanten. Niet omgekeerd.

Strong disagree, begin maar met je medewerkers keer op keer nieuwe software uit te leggen.
Aangezien vrijwel ieder kantoor vol zit, kiest de boekhouder zijn software én klanten. Niet omgekeerd.
Dus stel dat de klant een enorme tijdswinst kan hebben met nieuwe betere software moet hij maar de dupe zijn van z'n boekhouder of ene zoeken die wel bepaalde software die 'm absoluut wilt gebruiken, aanvaardt?

Ik kan me voor kleine simpele structuren wel inbeelden dat alles nog eens apart ingeboekt wordt in de software van de boekhouder, maar voor grotere bedrijven die een all-in-one software als SAP, Odoo e.d. gebruiken, lijkt me dit een fiasco aan verloren tijd om alles dubbel in te boeken terwijl het al ingeboekt is en het kwestie is van een rapport uit exporteren om in bv. Silverfin e.a. te importeren... Of maandelijks een XML voor de btw-aangifte.

Hoe ronden jullie de indexering van jullie uurtarieven af? Als ik het goed heb is de indexering momenteel 3.54%, mijn tarief wordt dan x,2 euro/u.

Nu vraag ik me af of ik dit naar boven (x+1) of beneden (x) afrond voor de facturering van Januari.

Ik heb het bij 3% gehouden, voor bestaande klanten wil ik niet het onderste uit de kan halen

Ik heb trouwens de indruk dat het voor veel klanten van mij veel minder gaat - vergeleken met 5 jaar geleden
Inflatie zal daar veel mee te maken hebben. Je mag vragen wat je wil, maar als dat enkele minder klanten oplevert moet je niet verbaasd zijn.

Iemand die hier daadwerkelijk aan de slag is kunnen gaan via Connecting-expertise ? Sommige tussenpartijen spreken van preferred supplier maar daar geloof ik niet altijd alles van...

Dus stel dat de klant een enorme tijdswinst kan hebben met nieuwe betere software moet hij maar de dupe zijn van z'n boekhouder of ene zoeken die wel bepaalde software die 'm absoluut wilt gebruiken, aanvaardt?
Ja, 100% akkoord dat hij dan een andere boekhouder kan zoeken. Niemand is toch verplicht om met elkaar samen te werken?

Ik kan me voor kleine simpele structuren wel inbeelden dat alles nog eens apart ingeboekt wordt in de software van de boekhouder, maar voor grotere bedrijven die een all-in-one software als SAP, Odoo e.d. gebruiken, lijkt me dit een fiasco aan verloren tijd om alles dubbel in te boeken terwijl het al ingeboekt is en het kwestie is van een rapport uit exporteren om in bv. Silverfin e.a. te importeren... Of maandelijks een XML voor de btw-aangifte.
Dat is niet echt te vergelijken. Die grotere bedrijven hebben dan ook vaak hun eigen boekhoudafdeling en vragen enkel consultancy van een boekhoudkantoor; wat dan vaak een big4. Er wordt dan niet verwacht van een boekhouder die ieder factuurtje gaat inboeken en/of controleren.

Iemand die hier daadwerkelijk aan de slag is kunnen gaan via Connecting-expertise ? Sommige tussenpartijen spreken van preferred supplier maar daar geloof ik niet altijd alles van...
Ik nog niet, vraag me ook af of mensen hier dat wel al via dat platform gedaan hebben.

Ik heb het bij 3% gehouden, voor bestaande klanten wil ik niet het onderste uit de kan halen

Ik heb trouwens de indruk dat het voor veel klanten van mij veel minder gaat - vergeleken met 5 jaar geleden
Inflatie zal daar veel mee te maken hebben. Je mag vragen wat je wil, maar als dat enkele minder klanten oplevert moet je niet verbaasd zijn.
Het ding is, dit is een 'vaste' klant voor een langdurig project. Het is eerder een tussenkantoor, niet de directe klant. Ik zit nu in dit project voor iets langer dan een jaar. En het gaat nog minstens een jaar duren. Ze zijn ook heel tevreden van het werk

Ik nog niet, vraag me ook af of mensen hier dat wel al via dat platform gedaan hebben.
Ik heb wel eens ingediend voor een opdracht via Connecting Expertise.
Gesprek gehad met de klant, maar was uiteindelijk niets geworden.
(de kerel die ik moest gaan vervangen, had er nog 2 man van zijn bedrijf zitten en ging niet akkoord met mijn mening dat we niet slechte code moesten aanvaarden. Tja, soms spelen er belangen die niet in het voordeel van de klant zijn)
Maar ik denk niet dat rechtstreeks een probleem was (klant was Vlaamse Overheid)

Ik heb wel eens ingediend voor een opdracht via Connecting Expertise.
Gesprek gehad met de klant, maar was uiteindelijk niets geworden.
(de kerel die ik moest gaan vervangen, had er nog 2 man van zijn bedrijf zitten en ging niet akkoord met mijn mening dat we niet slechte code moesten aanvaarden. Tja, soms spelen er belangen die niet in het voordeel van de klant zijn)
Maar ik denk niet dat rechtstreeks een probleem was (klant was Vlaamse Overheid)
Mijn ervaring met connecting expertise (niet als freelancer, maar als B2B aanbieder) is dat 90% van wat je ziet online komen gewoon de formalisering is van wat al op voorhand is afgesproken tussen partijen. De kans dat je daar echt een 'open marktvraag' achter een aanbieding tegenkomt, is echt beperkt (niet onbestaand). my 2 cents.

Ik ben ooit via tussenbureau via connecting ergens binnen geraakt. Ik zit er nu nog na 7 jaar en quasi elk jaar wordt m'n stoel terug aangeboden via connecting.

In dat geval klopt het wat MrKamado zegt.. alles is al afgesproken als het om een verlenging gaat. Je moet jezelf al plots heel duur gaan verkopen als je niet meer op de shortlist wilt komen.

Voor echt nieuwe vacatures, denk ik wel dat je kans kunt maken.

Hoe ronden jullie de indexering van jullie uurtarieven af? Als ik het goed heb is de indexering momenteel 3.54%, mijn tarief wordt dan x,2 euro/u.

Nu vraag ik me af of ik dit naar boven (x+1) of beneden (x) afrond voor de facturering van Januari.
De index voor PC200 is dat, dat is toch daarom niet jou index? De referteindex van Agoria digital is bvb +5,2%. Een prima indicator om je op te baseren.

Ik ben ooit via tussenbureau via connecting ergens binnen geraakt. Ik zit er nu nog na 7 jaar en quasi elk jaar wordt m'n stoel terug aangeboden via connecting.

In dat geval klopt het wat MrKamado zegt.. alles is al afgesproken als het om een verlenging gaat. Je moet jezelf al plots heel duur gaan verkopen als je niet meer op de shortlist wilt komen.

Voor echt nieuwe vacatures, denk ik wel dat je kans kunt maken.
Dat heb ik ook al vaak gelezen op Reddit, en dat je verlengingen meestal herkent aan de zeer beperkte duurtijd van een aanvraag. Als je dan kijkt op het platform zie je dat 90%+ van alle aanvragen slechts 2-3 dagen reactietijd heeft dus vrij zinloos imo om zo te proberen. Wel heel nice natuurlijk als je toch zo'n opdracht kan strikken want de tussenpartij valt gelijk weg. :p

Ik heb ook al eens een gesprek gehad via dat platform, ik was bij de laatste 3 denk ik. ‘t Is uiteindelijk afgeketst wegens een gebrek aan ervaring met een bepaalde technologie. Ze vroegen mij toen wel via welke tussenpartij ik was voorgesteld, en ze waren verbaasd dat er geen tussenpartij was. Ik vermoed dat dat dus wel een zeldzaamheid is dat er freelancers direct solliciteren. Van de andere kant hebben ze het proces wel aangepast zodat ge als freelancer geen verklaring van mogen voorstellen (of hoe dat document ook noemt) meer moet meesturen.

Ik zou er ook niet van verbaasd staan moesten de helft van de vacatures van ne hoop recruiters recht van dat platform komen. Al zullen die wel de ervaring hebben om de neppe aanvragen eruit te filteren. Die hebben inderdaad altijd een heel korte antwoordtermijn (althans dat denk ik), en ik vraag mij af of dat niet grotendeels contractverlengingen zijn (die dan officieel via een nieuw offerteproces moeten gaan).

Dat heb ik ook al vaak gelezen op Reddit, en dat je verlengingen meestal herkent aan de zeer beperkte duurtijd van een aanvraag. Als je dan kijkt op het platform zie je dat 90%+ van alle aanvragen slechts 2-3 dagen reactietijd heeft dus vrij zinloos imo om zo te proberen. Wel heel nice natuurlijk als je toch zo'n opdracht kan strikken want de tussenpartij valt gelijk weg. :p
Vorige opdracht bij de overheid was ook via dat platform, maar dan natuurlijk wel nog met tussenpartij.
Verlenging was altijd zo afgebakend dat ik daar als enigste uitkwam tot vorig jaar Jan met de pet freelancer werd of de vele juniors op de bench en ze allemaal aan 400€ per dag voorgesteld werden.

En dan heb je met dat systeem pech want met mijn ervaring maak ik dat prijsverschil nooit goed. Niet verlengd dus tot grote frustratie van de klant.

Terug
Bovenaan