Freelancers & Ondernemers

Financiën heeft veel personeel verloren. 5000 FTE's over 10 jaar tijd. Dat heeft gevolgen natuurlijk :p.
Je pakt ook cijfers van Personenbelasting in KMO. Dat zijn de eenmanszaken (zonder vennootschap) met BTW-plicht (onder andere).
Yep. En dan zie je dit:

1736247143315.png

't is niet dat wat meer controles niets zou opleveren :)

Ik snap niet wat de logica is achter een smartwatch die een bedrijfskost is. Als het gaat over het herinnerd worden aan afspraken of mails, heb je je gsm die je in je broekzak kan steken.
Ik zag achter @Chickenlal zijn uitleg toch ook wel gewoon logica? Als hij zijn beroep aan het uitvoeren is kan hij zeker niet op zijn gsm kijken. Die smartwatch kan er dan voor zorgen dat hij ziet wie belt, stuurt, herinneringen, ...

Want zijn er niet redelijk wat aftrekbare kosten waar je bij zou kunnen zeggen "Ja maar je kan ook gewoon ..."

Fabeltje dat een controleur altijd iets moet vinden is nu toch ook... Ikzelf heb vorig jaar meerdere controles met 0 aanslag/opmerkingen gehad. En een klein aantal met enkel een BTW herziening op te nemen < 500 in de volgende periodieke aangifte.

Wil maar zeggen het kan een controle zonder een extra aanslag! :)

Ik zag achter @Chickenlal zijn uitleg toch ook wel gewoon logica? Als hij zijn beroep aan het uitvoeren is kan hij zeker niet op zijn gsm kijken. Die smartwatch kan er dan voor zorgen dat hij ziet wie belt, stuurt, herinneringen, ...

Want zijn er niet redelijk wat aftrekbare kosten waar je bij zou kunnen zeggen "Ja maar je kan ook gewoon ..."
Dat er in het geval van handenarbeid bij Chickenlal een stukje beroepsmatig is: ok, maar ik reageerde tov Anders, die gewoon computerjob doet en imho dan ook een smartwatch niet kan verantwoorden onder de algemene definitie.

Ik snap niet wat de logica is achter een smartwatch die een bedrijfskost is. Als het gaat over het herinnerd worden aan afspraken of mails, heb je je gsm die je in je broekzak kan steken.

de vragen zijn er specifiek naar zaken waarvan mensen weten dat ze niet beroepsmatig zijn, hé (restaurantbezoekjes met het gezin/familie/vrienden). De schrik zit imho niet voor zo'n zaken.

De vragen die ik trouwens al gesteld heb aan de fiscus hebben niet aanleiding gegeven voor een controle (toch niet eentje ter plaatse), terwijl ze nochtans over materie gingen waarbij ej zou kunnen foefelen en het over grote bedragen gaat.

@DogFacedGod dat zal dit de juiste cijfers zijn (voor PB), nog altijd een laag aantal geverifieerde aangiftes... (ok, er zal wel wat preselectie zijn, maar toch...)

Bekijk bijlage 36993

Dus ook hier zo'n 2/3e aangiftes met wijziging (wss meestal verhoging), wat maakt dat 1/3e geen verhoging heeft, dus zeker niet "altijd er iets uitgepikt".
Wil dit dan zeggen dat er maar 18481 bedrijven een controle kregen? Best weinig, niet?

Wil dit dan zeggen dat er maar 18481 bedrijven een controle kregen? Best weinig, niet?
Ik vermoed dat dit wel de "gerichte" controles zijn, dus dat een eerste selectie eerder al gebeurde. Maar natuurlijk zijn er al bij al maar weinig gegevens voor een préselecctie.

En het gaat hier over de personenbelasting, hé, dus nog niet de vennootschapsbelasting, btw, ...

voor vennoootschapsbelasting gaat het over dit aantal:

1736251554089.png

Dat er alternatieven voor zijn, maakt toch niet uit? Je hebt ook geen extern toetsenbord nodig, je kan toch ook dat van uw laptop gebruiken?

de vragen zijn er specifiek naar zaken waarvan mensen weten dat ze niet beroepsmatig zijn, hé (restaurantbezoekjes met het gezin/familie/vrienden). De schrik zit imho niet voor zo'n zaken.

De vragen die ik trouwens al gesteld heb aan de fiscus hebben niet aanleiding gegeven voor een controle (toch niet eentje ter plaatse), terwijl ze nochtans over materie gingen waarbij ej zou kunnen foefelen en het over grote bedragen gaat.

@DogFacedGod dat zal dit de juiste cijfers zijn (voor PB), nog altijd een laag aantal geverifieerde aangiftes... (ok, er zal wel wat preselectie zijn, maar toch...)

Bekijk bijlage 36993

Dus ook hier zo'n 2/3e aangiftes met wijziging (wss meestal verhoging), wat maakt dat 1/3e geen verhoging heeft, dus zeker niet "altijd er iets uitgepikt".
Maar de specifieke vraag hier ging letterlijk over "mijn boekhouder raadt aan om het te doen, zodat controleurs bij controle dat kunnen weigeren zodat de rest van de onduidelijke dingen toch geaccepteerd worden". Het gaat dus niet over het feit dat die restaurantbezoeken "schrik" geven, want iedereen weet dat die geweigerd gaan worden, maar over de onduidelijke dingen die je niet bovenaan de lijst komen doordat je die restaurantbezoeken bovenaan de lijst zet.

En ff ter verduidelijking, mijn jaarrekening vorig jaar had 24€ aan restaurantkosten.

Ik vermoed dat dit wel de "gerichte" controles zijn, dus dat een eerste selectie eerder al gebeurde. Maar natuurlijk zijn er al bij al maar weinig gegevens voor een préselecctie.

En het gaat hier over de personenbelasting, hé, dus nog niet de vennootschapsbelasting, btw, ...

Bekijk bijlage 36999

Moet wel weer een kanttekening maken hier. Want jij zit alle cijfers te mengelen :p

Wat jij hier nu bovenhaalt is, zijn de cijfers uitgevoerd door "beheer". Een beheerder doet heel kleine opdrachten en masse. Die doen geen controles op beroepskosten, controles op zwarte omzet,...
In de personenbelasting is dat te vergelijken met iemand die een brief stuurt voor de kinderopvangkosten te verifieren. Iets wat pakweg tot 30min werk kost.

Dat is niet hetzelfde als controleurs. Dit zijn de cijfers verricht door de controleurs mbt vennootschapbelasting.

AdministrationImpôt des sociétés2023
Administration générale de la FiscalitéDéclarations vérifiéesNombre total
33.628​
dont sélection centrale
28.804​
dont sélection locale
4.824​
Déclarations modifiéesNombre total
18.567​
dont sélection centrale
15.137​
dont sélection locale
3.430​
Pourcentage de déclarations modifiéesPourcentage global
55,21%​
dont sélection centrale
52,55%​
dont sélection locale
71,10%​

Laatst bewerkt:
Als ik ga eten voor €100, en daar zitten 2 gin tonics tussen, 6 drankjes en 2 ijsjes … klopt het dat enkel het eten aftrekbaar is? Enkel het voor- en hoofdgerecht?

Bekijk bijlage 36999
Ik denk dat daar beetje de nuance zit, maar ik kan mis zijn.

De data hier zijn van de controles zelf? Wat zijn de criteria om gecontroleerd te worden, dan? Mijn boekhouder denkt dat als je bepaalde zaken doet, je er uitspringt en je rap geflagged wordt.

Niet duidelijk wat die zaken zijn, en dat gaan ze niet aan de grote bel hangen uiteraard :).

Dus deze cijfers hebben zeker al een bepaalde "selection bias" die je in rekening moet houden.

De data hier zijn van de controles zelf? Wat zijn de criteria om gecontroleerd te worden, dan? Mijn boekhouder denkt dat als je bepaalde zaken doet, je er uitspringt en je rap geflagged wordt.

Niet duidelijk wat die zaken zijn, en dat gaan ze niet aan de grote bel hangen uiteraard :).

Dus deze cijfers hebben zeker al een bepaalde "selection bias" die je in rekening moet houden.
Er zijn een hele hoop selectiecriteria waardoor je geflagged kan worden. Een voorbeeldje is 2 auto's op 1 vennootschap zonder werknemers.

En dan zijn er de ‘themacontroles’, zo was er de voorbije 2 jaar een sterke focus op auteursrechten en zal dat de komende maanden vooral op huurkosten zijn.

Waarom specifiek huurkosten? Mogen we ons bureel voor thuiskantoor niet meer zo voordelig huren?

Eerder omgekeerd. Heel deel mensen gaven hun ontvangen huur niet correct van bedrijven of personen die het als beroepskost aftrekken. Daarom dat verleden jaar werd dat de verplichting werd geïntroduceerd om een fiscale fiche in te dienen als je kosten aftrekt met betrekking tot huur.

-> Om te controleren dat de verhuurder het aangeeft

Eerder omgekeerd. Heel deel mensen gaven hun ontvangen huur niet correct van bedrijven of personen die het als beroepskost aftrekken. Daarom dat verleden jaar werd dat de verplichting werd geïntroduceerd om een fiscale fiche in te dienen als je kosten aftrekt met betrekking tot huur.

-> Om te controleren dat de verhuurder het aangeeft
Maar dat is personenbelasting, geen vennootschapsbelasting.

Waarom specifiek huurkosten? Mogen we ons bureel voor thuiskantoor niet meer zo voordelig huren?
Je moest in de aangifte vennootschapsbelasting een extra bijlage invullen met gegevens over het gehuurd onroerend goed als je huurkosten als beroepskost in aftrek bracht. Sowieso dat ze met die informatie wat gaan doen en eventueel een controle opzetten als er iets niet strookt (registratie huurcontract - huur aangegeven in de personenbelasting - huurherkwalificatie correct aangegeven).

Vraagje in verband met de uitbetaling van het "geboorteverlof".

Binnenkort ga ik kunnen gebruik maken van de nieuwe regeling betreffende geboorteverlof waarbij je 20 volle dagen betaald krijgt of 40 halve dagen. Die dient dit zelf in te vullen in een formulier, dit tot maximaal 4 maand na de geboorte.
Ik weet dat je in loondienst vaderschapsverlof hebt en dat de uitkering pas uitbetaald wordt de maand volgend op de maand waarin je je laatste dag verlof nam. Is dit voor zelfstandigen hetzelfde? Of kan je hier bijvoorbeeld maand na maand gebruik van maken? Ik zou de dagen graag spreiden over 4 maanden, maar zou ook niet aan de reserves knabbelen om de periode net na de geboorte te overbruggen.

Ik heb de 20 dagen net na de geboorte opgenomen achter elkaar, in werkelijkheid ook gewoon gespreid. Het is niet dat ze dit kunnen controleren. En het is inderdaad uitbetaald de maand volgend op de maand waar de laatste dag werd genomen.

Ind, je plant ze in zoals je wilt maar je krijgt de betaling van de volledige 20 dagen pas later. Mijn vriend heeft 2 weken met de geboorte in november genomen en 2 weken in december, de 20 dagen gaan in februari uitbetaald worden.

Terug
Bovenaan