Freelancers & Ondernemers

Vriendin en ik doen ook geregeld zo een privé sauna, ook al aan gedacht dat eens te bekijken als we een nieuw huis zouden kopen. Lijken me toch wel wat lopende kosten te zijn en een hele tijd voor je een goede bezetting hebt waarschijnlijk.

En het gedacht dat er elke dag 5 koppels liggen te vogelen in uwe eigendom en je het daarna mag gaan opkuisen houd me ook wat tegen :unsure:

Ik heb een paar kennissen waar de vrouw gestart is met massages in bijberoep, veel geld valt daar nu niet mee te verdienen (tenzij je een publiek aantrekt dat naar meer op zoek is). Ik zou thuis ook geen praktijk daarvan moeten hebben, laat ze dat maar ergens anders gaan zoeken.

Ik denk niet dat er snel een koppel 200 euro zal betalen voor 2u sauna gebruik met 2x40’ massage inbegrepen?

Wij betalen denk ik meestal 130-150 euro voor 2 uur privé wellness, natuurlijk wel meer dan enkel sauna dan, maar zonder massage.

Wat wij ons telkens afvragen is, wat gebeurt er met dat jacuzzi water na elk bezoek?
En wat moet er van de wet gebeuren mlet dat jacuzzi water?

Ik hoop stiekem dat ze dat elk bezoek legen en opnieuw vullen, of halen die filters al die sperma uit het water?

In onze jacuzzi thuis mag dat allemaal niet, daar moet het water lang meegaan :rofl:

Vriendin en ik doen ook geregeld zo een privé sauna, ook al aan gedacht dat eens te bekijken als we een nieuw huis zouden kopen. Lijken me toch wel wat lopende kosten te zijn en een hele tijd voor je een goede bezetting hebt waarschijnlijk.

En het gedacht dat er elke dag 5 koppels liggen te vogelen in uwe eigendom en je het daarna mag gaan opkuisen houd me ook wat tegen :unsure:
"aftrekbare kosten"

Wij betalen denk ik meestal 130-150 euro voor 2 uur privé wellness, natuurlijk wel meer dan enkel sauna dan, maar zonder massage.

Wat wij ons telkens afvragen is, wat gebeurt er met dat jacuzzi water na elk bezoek?
En wat moet er van de wet gebeuren mlet dat jacuzzi water?

Ik hoop stiekem dat ze dat elk bezoek legen en opnieuw vullen, of halen die filters al die sperma uit het water?

In onze jacuzzi thuis mag dat allemaal niet, daar moet het water lang meegaan :rofl:
Ja de reglementering rond jacuzzi’s die publiek worden opengesteld zijn wel omslachtig. Je moest dacht ik een vrij grote buffertank laten inbouwen. De meeste houden zich daar niet aan denk ik.

Wij hebben een bestaand bijgebouw waarvan de beneden wordt omgevormd naar een massage ruimte en de boven naar een relax ruimte.
En buiten zetten we (momenteel) enkel een sauna en hottub/cold plunge. We hebben een grote vijver met aanpalend een bos, dus is de ideale locatie en zo bewaren wij ook onze privé.
Mijn vriendin is ook masseuse en ze heeft veel klanten die 180 betalen om anderhalfuur gemasseerd te worden (per persoon), dus 250 voor 2u lijkt me zeker haalbaar (all in).
Gezien de locatie ben ik er wel van overtuigd dat we kunnen doorvragen, we richten ons ook op het “betere” publiek dus het is zeker niet de bedoeling om aan de lopende band volk te ontvangen.
Ik ga blij zijn met 1 behandeling per dag, na 200 dagen is dat 50K omzet dus in hoogstens 3j is de investering afbetaald.
Hier in de buurt is er niks gelijkaardigs, en de meeste wellness faciliteiten in BE zien er m.i. echt marginaal uit (met die typische blue lights etc), dus heb er wel vertrouwen in.
Voornamelijk sport- en relaxatiemassages hier. Een sporter die wekelijks komt zal maar max rond 60 euro/uur betalen.
120/u is toch meer gangbaar voor de tantrische massages? Perfect ok voor mij maar het is toch meteen een heel andere insteek dan.

Voornamelijk sport- en relaxatiemassages hier. Een sporter die wekelijks komt zal maar max rond 60 euro/uur betalen.
120/u is toch meer gangbaar voor de tantrische massages? Perfect ok voor mij maar het is toch meteen een heel andere insteek dan.
We moeten nog de prijslijst maken, maar voor minder dan 100/u gaan we toch niet werken (enkel massage zonder wellness oid).
Tarieven die nu reeds gangbaar zijn in het salon waar ze werkt.

Een boekhouder die zegt gaat vollenbak met uw madam eten op kosten van de zaak en je zult niet tegen de lamp lopen? 🤣 Of wat moet ik verstaan onder uw antwoord?
Ik geef alleen maar mee dat de boekhouder ziet dat veel mensen dit doen af en toe ( niemand spreekt over vollenbak en weekenden zijn ook te vermijden) doen, zonder daar problemen mee te hebben bij controles.
Niet dat ik het aanraad, want het is fraude. Maar geen fraude waar keihard op gecontroleerd wordt zoals jij laat vermoeden.

Ik geef alleen maar mee dat de boekhouder ziet dat veel mensen dit doen af en toe ( niemand spreekt over vollenbak en weekenden zijn ook te vermijden) doen, zonder daar problemen mee te hebben bij controles.
Niet dat ik het aanraad, want het is fraude. Maar geen fraude waar keihard op gecontroleerd wordt zoals jij laat vermoeden.

Ok maar dat zeg ik ook niet. Ik zei letterlijk als je het is sporadisch doet gaat dat niet opvallen (tuurlijk geen etentje is met spuitende champagne en kreeft terwijl je een brutowinst hebt van 10k). Doe je dat wel regelmatig, is de kans toch zeer reëel dat je snel tegen de lamp gaat lopen. Valt snel op en je kan in zo'n geval moeilijk aantonen dat dat in het belang van de zaak is.

Ik heb eens een hypothetische vraag: stel je hebt 200k staan op de rekening van de vennootschap en je wil stoppen op je 55e.

De meeste gaan LR aan en sluiten dan alles mooi af. Maar dan ben je voor de Belgische staat zogezegd werkloos. Dan bouw je dus geen pensioen meer op en kan je ook niet genieten van een werkloosheidsuitkering denk ik.

Is het dan een goed idee om jezelf gewoon een minimumloon uit te keren met dat geld? Normaal gezien zijn lage lonen niet zoveel belast. Uiteraard is liquidatie voordeliger maar niet echt voor je pensioen denk ik dan. Want dan heb je nul euro gehad van je 55e tot 67.

Ik heb eens een hypothetische vraag: stel je hebt 200k staan op de rekening van de vennootschap en je wil stoppen op je 55e.

De meeste gaan LR aan en sluiten dan alles mooi af. Maar dan ben je voor de Belgische staat zogezegd werkloos. Dan bouw je dus geen pensioen meer op en kan je ook niet genieten van een werkloosheidsuitkering denk ik.

Is het dan een goed idee om jezelf gewoon een minimumloon uit te keren met dat geld? Normaal gezien zijn lage lonen niet zoveel belast. Uiteraard is liquidatie voordeliger maar niet echt voor je pensioen denk ik dan. Want dan heb je nul euro gehad van je 55e tot 67.
Je kan simulaties doen voor je pension op mypension.
Volgens mij ben je dan wel niet werkloos, want niet beschikbaar voor de arbeidsmarkt.

Ok maar dat zeg ik ook niet. Ik zei letterlijk als je het is sporadisch doet gaat dat niet opvallen (tuurlijk geen etentje is met spuitende champagne en kreeft terwijl je een brutowinst hebt van 10k). Doe je dat wel regelmatig, is de kans toch zeer reëel dat je snel tegen de lamp gaat lopen. Valt snel op en je kan in zo'n geval moeilijk aantonen dat dat in het belang van de zaak is.
Maar dat is toch iets van alle tijden?

400 x 12 x 20 jaar is natuurlijk ook ‘maar’ €96.000 dus dan is liquidatie wel nog interessant (als het dus meer is dan 96k)

Geen goed idee. De fiscus aanvaardt voor een bedrijfsleider maximaal 220 maaltijdcheques per jaar. Daarnaast dien je ook rekening te houden met restaurantbonnetjes die ingebracht werden. Per restaurantbezoek dien je een maaltijdcheque in te houden.
Het werd gelijkgetrokken met dezelfde regels als voor werknemers, dus per gewerkte dag.
Hier zo berekent:
365d - 104d weekends - 10 (+/-) feestdagen - 10 vakantiedagen (2 x 5 dagen in een normale werkweek)
= 241 cheques x 8, dus 1928 EUR i.p.v. 220 cheques. je moet dus kunnen bewijzen dat je 21 dagen 'meer' gewerkt hebt.

Van alle boekhouders die ik spreek raden ze aan om alle restaurant bezoeken in te brengen. Zelfs in het weekend, zondag etc.

Die kosten worden al zoizo deels verworpen en de controleur gaat 8/10 het overige bedrag nog eens deels verwerpen. Juist omdat het zo ingeburgerd is dat alle restaurant bezoeken hier in zitten.

Misschien dat de boekhouders hier dat kunnen ontkrachten/bevestigen.

Van alle boekhouders die ik spreek raden ze aan om alle restaurant bezoeken in te brengen. Zelfs in het weekend, zondag etc.

Die kosten worden al zoizo deels verworpen en de controleur gaat 8/10 het overige bedrag nog eens deels verwerpen. Juist omdat het zo ingeburgerd is dat alle restaurant bezoeken hier in zitten.

Misschien dat de boekhouders hier dat kunnen ontkrachten/bevestigen.
Hoeveel boekhouders heb je zo al gesproken? Mijn vrouw heeft al bij een paar boekhoudbedrijven gewerkt en het consensus was de afgelopen 10 jaar al => Restaurantbezoeken enkel door de week, niet op verjaardagen en best ook bijhouden me welke relatie je bent gaan eten.

Vreemd dus dat er (nog) boekhouders zijn die zeggen "doe maar op, ze smijten er toch vanalles uit".

Hoeveel boekhouders heb je zo al gesproken? Mijn vrouw heeft al bij een paar boekhoudbedrijven gewerkt en het consensus was de afgelopen 10 jaar al => Restaurantbezoeken enkel door de week, niet op verjaardagen en best ook bijhouden me welke relatie je bent gaan eten.

Vreemd dus dat er (nog) boekhouders zijn die zeggen "doe maar op, ze smijten er toch vanalles uit".
Er is wel rechtspraak die weekendrestaurants toestaat hoor. Het is in principe vergelijkbaar met andere bonnetjes waarbij je het beroepsmatige karakter moet kunnen aantonen, bv. mailverkeer, agenda, reden van bezoek, ...

Tot zover de theorie. In de praktijk zie ik eerder wat @Prg9 zegt: gewoon inboeken en afwachten bij een controle. Vaak wordt het belast via verworpen uitgaven, waardoor je er uiteindelijk toch nog voordeel uit haalt.

Terug
Bovenaan