Freelancers & Ondernemers

Weet jij wat Caseblue gedaan heeft om zijn omzet te halen? Misschien combineert die meerdere opdrachten? Werkt die ieder weekend? Heeft die amper verlof genomen zijn eerste jaar? Heeft die een dermate complexe werkplek dat hij een hogere dagfee opstrijkt? Is dat iemand die amper kosten/loon inbrengt? Betreft het een verlengd eerste boekjaar?

Met 750€ per dag aan gemiddeld 220 werkdagen per jaar kom je amper aan 140k belastbare basis. Lijkt mij een combinatie van 1 van bovenstaande voorbeelden.
Mijn reacties gaan over Boniver.

Wat ik in het vet plaats, is exact mijn punt. Zijn vrouw is dan nog arts, wat ook alweer mijn punt bewijst.
Dat je moet slim zijn om veel te verdienen :) Genoeg arbeiders die 50u werken per week voor €2500 netto.

Bon, terug naar de freelancers en al hun problemen!

Laatst bewerkt:
Mijn reacties gaan over Boniver.

Wat ik in het vet plaats, is exact mijn punt. Zijn vrouw is dan nog arts, wat ook alweer mijn punt bewijst.
Dat je moet slim zijn om veel te verdienen :) Genoeg arbeiders die 50u werken per week voor €2500 netto.

Bon, terug naar de freelancers en al hun problemen!
In loondienst gaan de meesten hier niet veel meer hebben dan die 2,5 netto. Eventueel nog aangevuld met bedrijfswagen.

Als freelancer nemen ze wel het risico zonder inkomen te vallen bij ziekte, moet men zelf grotendeels pensioen opbouwen en kent men geen betaald verlof.
Ik ben nu in moederschapsrust, 12 weken beperkte uitkering terwijl een deel vaste kosten wel doorlopen. Ik blijf 5 maand thuis om de periode tot de creche te overbruggen, op eigen reserve. Mijn vriend heeft maar 10 dagen vaderschapsrust genomen en doet verder als zelfstandige door. Dit en komend boekjaar zal bij mij gene vetpot zijn, al zeker niet als ik geregeld zal moeten afzeggen bij ziekte van de baby. Maar daar dienen nu net de betere jaren voor, om dit op te vangen 😊. In mijn eerste jaar was dit ondenkbaar.
En dat zal bij zijn vrouw als arts niet anders zijn.

Mijn belastbare winst was bijna dezelfde als het bedrag dat hij aan belastingen betaalt. Ik denk wel dat Boniver in een hogere categorie zit :D
ook qua intellect voor alle duidelijkheid :p
Allesbehalve hoor, heb een mooie (maar zeker niet uitzonderlijke) dagfee en hou mijn kosten beperkt. En mijn eerste boekjaar was ook een verlengd, dus 3 maanden extra.

Kleine aanvulling mbt sociale bijdragen, R/C debet is een kostelijke grap dus daar moet je dan wel goed op letten als je voor die optie kiest.

Kleine aanvulling mbt sociale bijdragen, R/C debet is een kostelijke grap dus daar moet je dan wel goed op letten als je voor die optie kiest.
Dat moet je niet te luid roepen of Apelords komt weer met de werkelijke privé kostprijs vergelijking van rekening-courant af, die hij hier toch al meer dan 5x keer heeft herhaald haha. Werkelijke kostprijs is 2% voor 2024 dacht ik voor venbel. verlaagde tarieven, cv toch nog wel hé, denk ik dan.

Het hebben van een debet rekening-courant is niet zo zeer 'erg'. Men moet gewoon bewust zijn van de gevolgen, zijnde intrest heeft een kostprijs. Sommige banken kunnen moeilijk doen bij financiering. Faillissement aansprakelijkheid ... Zolang men daar bewust van is en via toekomstige dividenduitkeringen de rekening-courant weer kan rechttrekken is die 'negatieve' impact klein te noemen.

Dat moet je niet te luid roepen of Apelords komt weer met de werkelijke privé kostprijs vergelijking van rekening-courant af, die hij hier toch al meer dan 5x keer heeft herhaald haha. Werkelijke kostprijs is 2% voor 2024 dacht ik voor venbel. verlaagde tarieven, cv toch nog wel hé, denk ik dan.

Het hebben van een debet rekening-courant is niet zo zeer 'erg'. Men moet gewoon bewust zijn van de gevolgen, zijnde intrest heeft een kostprijs. Sommige banken kunnen moeilijk doen bij financiering. Faillissement aansprakelijkheid ... Zolang men daar bewust van is en via toekomstige dividenduitkeringen de rekening-courant weer kan rechttrekken is die 'negatieve' impact klein te noemen.
R/C is goedkoop, loon is kostelijke grap! ;)

Het heeft mij alvast geholpen een lening van 3.8 en meer te vermijden alsook geholpen met het verkrijgen van meer inkomsten via beleggingen :fingerguns:

Zijn hier freelance finance consultants?

Zo ja, wat was jullie voorgaande ervaring?

Waar hallen jullie jullie opdrachten vandaan? Ik vermoed in het begin vnl door een tussenpersoon?

Ik overweeg sterk om deze stap te zetten maar weet niet of ik al voldoende bagage heb (10 jaar ervaring waarvan 7 jaar audit en 3 jaar financieel manager).

Welk alternatief stel je voor als er 100.000 EUR op de rekening staat tegenover 100.000 EUR "onuitkeerbare" winsten (vvpr-bis / liquidatiereserve) wegens wachttijd?
Mijn opmerking ging enkel over dit specifieke geval (de vraag rond sociale bijdragen en de mogelijkheden privé, r/c en vaa)
Als je r/c weglaat uit het rijtje dan is er ook geen sprake van debetrentes (m.a.w. er zijn alternatieven)

Ik heb nergens gezegd dat debetrente an sich per definitie een slechte zaak is en/of dat je er niet op andere manieren een voordeel kunt uit halen
(Cf. @coldvinc )

Mijn opmerking ging enkel over dit specifieke geval (de vraag rond sociale bijdragen en de mogelijkheden privé, r/c en vaa)
Als je r/c weglaat uit het rijtje dan is er ook geen sprake van debetrentes (m.a.w. er zijn alternatieven)

Ik heb nergens gezegd dat debetrente an sich per definitie een slechte zaak is en/of dat je er niet op andere manieren een voordeel kunt uit halen
(Cf. @coldvinc )
Zo bedoel je.
Maar dan is het toch steeds nog niet te vermijden, je moet gewoon het nettoloon anders bruteren aangezien het fiscaal neutraal is.

Welk alternatief stel je voor als er 100.000 EUR op de rekening staat tegenover 100.000 EUR "onuitkeerbare" winsten (vvpr-bis / liquidatiereserve) wegens wachttijd?
Beginnersvraag waarschijnlijk.
R/C is enkel maar interessant indien je het geld privé nodig hebt, anders beleggen via BV?

Ik heb een onderneming (dus geen freelancer), en ben aan het groeien, dus dat zogezegde astronomische bedrag waar ik VB op betaal, staat helemaal niet op mijn rekening, dat zit opgesloten bij leveranciers, personeel, onderaannemers, ...

Dit dus...

Was het maar waar dat mijn rekening hetzelfde was als mijn winst.
Maar dat klopt dus in de verste verte helemaal niet :)

Het openstaande bedrag van klanten dat blijft ook altijd uit hetzelfde bedrag, dat komt mondjes maat binnen, even mondjes maat als je geld buiten gaat.

investeringen die afgeschreven worden komen er ook nog bij.

Zijn hier freelance finance consultants?

Zo ja, wat was jullie voorgaande ervaring?

Waar hallen jullie jullie opdrachten vandaan? Ik vermoed in het begin vnl door een tussenpersoon?

Ik overweeg sterk om deze stap te zetten maar weet niet of ik al voldoende bagage heb (10 jaar ervaring waarvan 7 jaar audit en 3 jaar financieel manager).
Ik ben in maart 5 jaar actief als freelance finance consultant.
Ik heb ervoor 5 jaar als auditor gewerkt en 5 jaar als accountant binnen de big four. Mijn functie als accountant was in principe een positie als dossierbeheerder maar ik werd geregeld uitgezonden naar bedrijven als finance consultant (vb 10 maand vervangingdopdracht business controller/4 maand consolidatie officer/ 6 maand senior accountant en vooral 11 maand als finance consultant bij de opzet van een shared service center in Polen en India voor grote speler). Met die ervaring was het voor mij gemakkelijk te schakelen en dat was mede ook mijn drijfveer, ik werkte op den duur 12-14u per dag omdat verwacht werd dat ik na mijn projecturen bij de klant nog dossiers als dossierbeheerder afwerkte, dat allemaal zonder enige recuperatie van overuren en een schamel loon.
Ik heb nu keuze uit zowel puur inhouse finance projecten als vervangingen/depannages in fiduciaires.

Ga eens vrijblijvend praten met de gekende tussenspelers (hyphen/trifinance/financial talants/finsiders etc), zij gaan u zeker een beeld kunnen schetsen van wat mogelijk is. Al gaan ze u eerst proberen overtuigen om bij hun even op payroll als consuntant te werken, zou ik niet doen, zie er de meerwaarde niet van in, het is niet dat ze u bij de klant gaan begeleiden of absoluut noodzakelijke trainingen gaan voorzien.

Als je je loon niet aanpast om die sociale bijdrage betaald door privé te gaan compenseren, verliest de vennootschap dan enkel de kost van jouw nettoloon + bedrijfsvoorheffing. In het andere geval, als de soc. bijdr. door vennootschap wordt betaald, verliest deze ook nog eens >2000 euro per kwartaal, dus aan het einde van het jaar minder in kas, en privé wordt je zwaarder belast door de extra vaa van 8000 euro ofzo.
En minder geld in kas van de zaak, is minder "direct" beschikbaar voor dividend uitbetaling.. Nee?

In het andere geval is het uitbetaalde brutoloon lager omdat je vennootschap de kost van de sociale bijdrage draagt en jij privé enkel het VAA.

Ik heb beide es tot in detail ooit uitgerekend en het is 100% een broekzak/vestzak operatie als je je loon erop afstemt. (lager brutoloon maar SB betaald door vennootschap vs hoger brutoloon maar SB privé betalen, nettosalaris bleef hetzelfde, winst voor belasting ook)

Terug
Bovenaan