Freelancers & Ondernemers

Krediet met vaste looptijd aan privé moet volgens wettelijk bepaalde rentevoet. (Zoals de wettelijk bepaalde rentevoet voor de RC) Sinds 2023 is dit niet meer interessant want hogere rente dan gewoon RC. Kan terug beter worden als de nieuwe referentie rentevoeten worden gepubliceerd begin 2025.
In theorie zou je hier van kunnen afwijken door een marktconforme rentevoet te nemen door bijvoorbeeld verschillende offertes van banken te gebruiken. (Het gaat om een krediet zonder enige waarborg dus in principe is dit een hoge rentevoet)
Een koppige controleur gaat hier zeker moeilijk over doen.
RC heb ik gehoord dat dit voor 2024 8,5% ongeveer was? Nog steeds niet interessant dan?

Even een verhaaltje:

Mijn vriendin heeft een winkeltje op etsy geopened 2 jaar geleden en daarom een "zelfstandige in bijberoep" zaak geregistreerd. Het gaan om een totale verkoop van... 106 euro in een heel jaar (gewoon een hobby projectje)

Vandaag komt er een controleur langs.

"ik moet uw verkoop-facturen kunnen zien"

Ok... wij tonen de invoices van Etsy zoals ze daar op de site worden bijgehouden.

"jajaja, da gaat nie e, daar staat uw naam niet op en die verkoopfacturen kan je ook niet bewijzen dat ze aan uw klanten doorgestuurd zijn"

Vrij vertaald: de etsy invoices zijn geen geldig bewijs als verkoops-bewijs.

Gevolg: boete van 1500 euro...

Het alternatief dat we "zouden moeten gedaan hebben" is een inkomstenboek bijhouden, want blijkbaar tellen de invoices die etsy genereerd niet als geldig verkoop bewijs...

Even een verhaaltje:

Mijn vriendin heeft een winkeltje op etsy geopened 2 jaar geleden en daarom een "zelfstandige in bijberoep" zaak geregistreerd. Het gaan om een totale verkoop van... 106 euro in een heel jaar (gewoon een hobby projectje)

Ok... wij tonen de invoices van Etsy zoals ze daar op de site worden bijgehouden.

"jajaja, da gaat nie e, daar staat uw naam niet op en die verkoopfacturen kan je ook niet bewijzen dat ze aan uw klanten doorgestuurd zijn"

Het alternatief dat we "zouden moeten gedaan hebben" is een inkomstenboek bijhouden, maar blijkbaar tellen de invoices die etsy genereerd niet als geldig verkoop bewijs...
Zit op uw boekhouder niet op dat dossiertje? Contact opnemen met uwen boekhouder, zeker bij controles!
Zelf al is het een onaangekondigde controle altijd uw boekhouder bellen en nooit zelf proberen in gesprek te gaan.

Wij sturen de klant altijd weg en voeren zelf het woord.

Kleine update over mijn leuke ex-boekhouder:

- er werd veel op wachtrekening geboekt zonder omschrijving, waardoor de nieuwe boekhouder niet weet waarover het gaat
- ik verhuur privé mijn kantoor (iets wat ik dus van in het begin kon en mocht doen) waardoor mijn netto loon serieus gedaald is
- €400 minder bedrijfsvoorheffing per maand
- €2500 minder sociale lasten per kwartaal

Die laatste is niet echt correct, maar meneer liet me zoveel sociale lasten betalen waardoor ik nu al 8k teveel betaald heb. Alsof ik geld genoeg heb en dat zomaar ieder kwartaal wil overschrijven naar derden. Dat staat dus 3 jaar vast en ik kan er op wachten.

We vragen ook al maanden naar de aan- en verkoopfacturen en de rekeninguittreksels, maar ze reageren niet. Dit begint toch écht op een misplaatste grap te lijken en ik vind het oprecht triestig dat er geen ombudsdienst bestaat om zulke charlatans op het matje te tikken.

Laatst bewerkt:
Kleine update over mijn leuke ex-boekhouder:

- er werd veel op wachtrekening geboekt zonder omschrijving, waardoor de nieuwe boekhouder niet weet waarover het gaat
- ik verhuur privé mijn kantoor (iets wat ik dus van in het begin kon en mocht doen) waardoor mijn netto loon serieus gedaald is
- €400 minder bedrijfsvoorheffing per maand
- €2500 minder sociale lasten per kwartaal

Die laatste is niet echt correct, maar meneer liet me zoveel sociale lasten betalen waardoor ik nu al 8k teveel betaald heb. Alsof ik geld genoeg heb en dat zomaar ieder kwartaal wil overschrijven naar derden. Dat staat dus 3 jaar vast en ik kan er op wachten.

We vragen ook al maanden naar de aan- en verkoopfacturen en de rekeninguittreksels, maar ze reageren niet. Dit begint toch écht op een misplaatste grap te lijken en ik vind het oprecht triestig dat er geen ombudsdienst bestaat om zulke charlatans op het matje te tikken.
Jawel, rapporteren aan het instituut: het ITAA. Zij kunnen een onderzoek openen.

Zit op uw boekhouder niet op dat dossiertje? Contact opnemen met uwen boekhouder, zeker bij controles!
Zelf al is het een onaangekondigde controle altijd uw boekhouder bellen en nooit zelf proberen in gesprek te gaan.

De boekhouding is eenvoudig: we houden de 5 Etsy invoices per jaar houden we bij op jaarbasis en voegen die aan de inkomstenbelasting zelf in.

We hebben geen investeringen, geen btw aangifte van doen.

Weerom: totale omzet is 106 euro... De boekhouderkosten alleen zouden een veelvoud zijn moesten we dat laten doen door een boekhouder.

Kijk: de les is duidelijk.

Heel da spel wordt onmiddelijk stopgezet, de boete slikken we maar. En dit soort zaken is echt een voorbeeld van "edde gij echt niets beters te doen?" dat ik ervan denk richting die controleurs.

Hadden ze gewoon gezegd: "doe dit nu zo, en voor de toekomst doe het zo", ok dan.

Dit is gewoon... bweik.

De boekhouding is eenvoudig: we houden de 5 Etsy invoices per jaar houden we bij op jaarbasis en voegen die aan de inkomstenbelasting zelf in.

Weerom: totale omzet is 106 euro... De boekhouderkosten alleen zouden een veelvoud zijn moesten we dat laten doen door een boekhouder.

Heel da spel wordt onmiddelijk stopgezet, de boete slikken we maar. En dit soort zaken is echt een voorbeeld van "edde gij echt niets beters te doen?" dat ik ervan denk richting die controleurs.

Hadden ze gewoon gezegd: "doe dit nu zo, en voor de toekomst doe het zo", ok dan.

Dit is gewoon... bweik.
Uw boekhouder kan er wel eens naar kijken en iets aan die boete proberen doen. Met eventueel tips om in de toekomst dit te vermijden?

Even een verhaaltje:

Het alternatief dat we "zouden moeten gedaan hebben" is een inkomstenboek bijhouden, want blijkbaar tellen de invoices die etsy genereerd niet als geldig verkoop bewijs...

Dat is zo triestig aan dit apenland hé, dat ze met zo'n boetes geooien in plaats van de onwetende mens eerst even te helpen en een waarschuwing te geven... Hoe kunnen ze nu 1500 euro boete geven aan iemand die ocharme 100 euro omzet heeft.

Ze zijn dan verwonderd dat je je winkeltje gewoon in het zwart zou doen.

Heb hetzelfde mee gemaakt destijds met car-pass, ik moet van alle auto's de km stand doorgeven als ze hier binnen komen, dat wist ik toen uiteraard niet.

Aangetekende brief in de bus dat ze gingen langskomen voor een verhoor waarvan ik van de vrijheid kon ontnomen worden.
Uiteindelijk rechtbank en ook een boete.

Wat betreft Etsy
Ik heb ook etsy verkopen en ik maak per kwartaal een verkoop factuur voor de totale sales van etsy en dat zit dan in de boekhouding.
Dus ik maak een verkoop factuur aan klant die ik noem "etsy sales" en zo boek ik alle verkoop kosten in van etsy.
En de kosten die ik betaal aan etsy daar krijg ik facturen van, van etsy aan mij.

Maarja ik heb nog nooit controle gehad dusja.

Dit is gewoon... bweik.
Zijn ze erop uitgekomen door controle van de personenbelasting? Daaraan zie je dat je zo'n kleine dingen best gewoon "vergeet" aan te geven en dan weten ze er niets van. Je probeert het correct op te lossen en je belastingen te betalen en dan wordt ge er nog eens extra hard op gepakt. Echt een schande!

Goeie tip. Dus stel dat er onverwachts een controleur aan de deur staat dan zeg jij: boekhouder bellen en niet meerwerken met die controleur tot de boekhouder het overneemt? Gaan die dan niet super pissed worden (de controleur he)?

Dat is zo triestig aan dit apenland hé, dat ze met zo'n boetes geooien in plaats van de onwetende mens eerst even te helpen en een waarschuwing te geven... Hoe kunnen ze nu 1500 euro boete geven aan iemand die ocharme 100 euro omzet heeft.

Heb hetzelfde mee gemaakt destijds met car-pass, ik moet van alle auto's de km stand doorgeven als ze hier binnen komen, dat wist ik toen uiteraard niet.

Aangetekende brief in de bus dat ze gingen langskomen voor een verhoor waarvan ik van de vrijheid kon ontnomen worden.

Wat betreft Etsy
Ik heb ook etsy verkopen en ik maak per kwartaal een verkoop factuur voor de totale sales van etsy en dat zit dan in de boekhouding.
Dus ik maak een verkoop factuur aan klant die ik noem "etsy sales" en zo boek ik alle verkoop kosten in van etsy.
En de kosten die ik betaal aan etsy daar krijg ik facturen van, van etsy aan mij.

Maarja ik heb nog nooit controle gehad dusja.
Dan ben je in principe ook liable aan dezelfde boete

Het gaat er hem onder andere over dat de fiscus zegt dat elke klant op etsy ook een factuur van u moet worden opgestuurd met uw btw nummer, naam en adres op. Het feit dat je die inkomsten boekt als "etsy" sales van uw kant, is irrelevant.

Dus... volgens mij sta je ook bloot gesteld aan een variant op deze boete.(en waarschijnlijk een stuk hoger omdat uw omzet hoger is)

Laatst bewerkt:
Goeie tip. Dus stel dat er onverwachts een controleur aan de deur staat dan zeg jij: boekhouder bellen en niet meerwerken met die controleur tot de boekhouder het overneemt? Gaan die dan niet super pissed worden (de controleur he)?
Wel, het thinge is: diezelfde mens was de week ervoor ook gepasseerd voor een "random controle" van mijn vennootschap als IT'er.

Gewoon: werk jij op factuur? heb je een boekhouder...

En ok: tot daar aan toe, ik vond het ook raar, maar de boekhouder had er ook al van gehoord.

Laatst bewerkt:
Wel, het thinge is: diezelfde mens was de week ervoor ook gepasseerd voor een "random controle" van mijn vennootschap als IT'er.

Gewoon: werk jij op factuur? heb je een boekhouder...

En ok: tot daar aan toe, ik vond het ook raar, maar de boekhouder had er ook al van gehoord.
Die komen dus letterlijk aan uw deur ofwa? :unsure: Wat als ik niet thuis ben aangezien ik op kantoor werk en soms remote

Die komen dus letterlijk aan uw deur ofwa? :unsure: Wat als ik niet thuis ben aangezien ik op kantoor werk en soms remote
Ja tegenwoordig heel veel opsporingsambtenaren op de baan die huisbezoeken doen. Het gaat dan niet zo zeer over omzet of gemaakte kosten, eerder of het bedrijf überhaupt bestaat (vele spookbedrijven) en/of alle formaliteiten in orde zijn zoals dagontvangstenboek, contracten, aansluiting sociaal verzekeringsfonds, ...

@CaseBlue zoals @iamhollywood zei, laat je boekhouder (of jij zelf) een gemotiveerd verzoekschrift indienen tot kwijtschelding, of serieuze vermindering van deze boete. Dat kan eenvoudig via Myminfin.

Geef redenen aan zoals:
- geen enkele kwaad opzet, gezien de verkoopfacturen (al dan niet correct opgesteld) steeds werden meegestuurd
- de grootte van het bedrijfje (100 omzet versus 1500 boete)
- eerste keer zo'n overtreding gemaakt, en dat je ondertussen in regel gesteld hebt (koop een dagontvangstenboek 10 EUR op Ava (alternatief online met GELDIGE software)
- zo'n boete zal het stopzetten van het bedrijf betekenen
- ...

Vaak worden boetes kwijtgescholden volgens hun boetebeleid, deze inbreuk hoort daar wel NIET onder. Je zult dus wat geluk moeten hebben maar dit duurt letterlijk 5 minuutjes via Myminfin.

Het gaat zelf verder dan dit, weet dat een dagontvangstenboek iedere dag moet ingevuld worden. Ook als er dus 0 EUR ontvangen is.
Als je dus 1 verkoop hebt gehad op een jaar, mag je 364x 0 schrijven. Zo niet kan een boete worden opgelegd wegens foutief invullen van dagontvangstenboek. (Software zoals Billit doet dit automatisch)

@Apelords Heb jij gym/fitness owners in jouw clienteel?
Mijn huidige boekhoudkantoor niet, en zou wel nuttig zijn voor mij in het preppen van mij business plan om een eigen gym op te starten om eens te praten met mensen met ervaring.. (boekhoudkundig dan)

@Apelords Heb jij gym/fitness owners in jouw clienteel?
Mijn huidige boekhoudkantoor niet, en zou wel nuttig zijn voor mij in het preppen van mij business plan om een eigen gym op te starten om eens te praten met mensen met ervaring.. (boekhoudkundig dan)
Een paar ja, personal coaches, crossfitgym, gewone gym, ...
Al is dat boekhoudkundig toch niets speciaal lijkt me? Je mag gerust PM sturen als je wat vraagjes hebt.

Een paar ja, personal coaches, crossfitgym, gewone gym, ...
Al is dat boekhoudkundig toch niets speciaal lijkt me? Je mag gerust PM sturen als je wat vraagjes hebt.
Gaat meer over een idee vormen van revenue streams in een (commerciële) gym. Hoe verhoudt membership zich t.o.v. nutrition sales, merchandise, coaching, etc..

Altijd leuk om een specifiek voorbeeld te hebben, en mijn business plan daarop wat te baseren.
Ik heb 21/11 een afspraak bij mijn boekhoudkantoor, moest blijken dat ik daarna nog vragen hebben contacteer ik je even!

Ja tegenwoordig heel veel opsporingsambtenaren op de baan die huisbezoeken doen. Het gaat dan niet zo zeer over omzet of gemaakte kosten, eerder of het bedrijf überhaupt bestaat (vele spookbedrijven) en/of alle formaliteiten in orde zijn zoals dagontvangstenboek, contracten, aansluiting sociaal verzekeringsfonds, ...

@CaseBlue zoals @iamhollywood zei, laat je boekhouder (of jij zelf) een gemotiveerd verzoekschrift indienen tot kwijtschelding, of serieuze vermindering van deze boete. Dat kan eenvoudig via Myminfin.

Geef redenen aan zoals:
- geen enkele kwaad opzet, gezien de verkoopfacturen (al dan niet correct opgesteld) steeds werden meegestuurd
- de grootte van het bedrijfje (100 omzet versus 1500 boete)
- eerste keer zo'n overtreding gemaakt, en dat je ondertussen in regel gesteld hebt (koop een dagontvangstenboek 10 EUR op Ava (alternatief online met GELDIGE software)
- zo'n boete zal het stopzetten van het bedrijf betekenen
- ...

Vaak worden boetes kwijtgescholden volgens hun boetebeleid, deze inbreuk hoort daar wel NIET onder. Je zult dus wat geluk moeten hebben maar dit duurt letterlijk 5 minuutjes via Myminfin.

Het gaat zelf verder dan dit, weet dat een dagontvangstenboek iedere dag moet ingevuld worden. Ook als er dus 0 EUR ontvangen is.
Als je dus 1 verkoop hebt gehad op een jaar, mag je 364x 0 schrijven. Zo niet kan een boete worden opgelegd wegens foutief invullen van dagontvangstenboek. (Software zoals Billit doet dit automatisch)
Hoezo? Waar juist?

Ik heb datzelfde al gedaan rechtstreeks naar de controleur al. Maar niet via MinFin.

Verder: wij werken niet met ee dagontvangstenboek, wij werken met verkoop-facturen. Het gaat er over dat haar naam en adres niet op de factuur stond (die facturen die etsy genereert). Het gaat er ook over dat die facturen niet aan de eindklant worden bezorgt. Beetje raar, want die eindklant doet geen rechtstreekse zaken met ons, alle betalingen lopen door Etsy. Die regelt zoals gezegd ook altijd regionaal alle BTW afrekeningen enzo.

Het feit dat we de facturen niet aan de klant rechtstreeks bezorgden, ging er precies niet in...

Verder: vergeet ook niet dat die controle volledig on-aangekondigt is en je 0 tijd voorbereiding hebt op wat ze juist komen nakijken. Ze komen zomaar over de middag, geen afspraak of aankondiging. Dus mentaal sta je ook al wat serieus aan't stressen. Stel dat je nu thuis zit en plots "ring ring": belastingscontrole, doe keer uw boeken open aub. Of het nu pas tof niet, is bijzaak. En o Wee als er iets niet 100% in orde is, zoals je merkt.

Ik heb gewoon het gevoel dat we op snelheid gepakt zijn, in een stress moment. Je denkt niet rationeel na als ze zo binnenstormen.

Inderdaad, hier door fout vorige accountant 6000+ EUR aan belastingen moeten betalen die normaal nooit zouden betaald moeten worden.
Zuur om die brief in de bus te krijgen als je altijd mooi op tijd de facturen van je accountant betaald, nog zuurder als die alles ontkent en niet eens wilt meehelpen om een bezwaarschrift in te dienen en zijn schuld te bekennen, om dan door de zure appel te bijten door naar een advocaat te stappen en nu de rechtbank.

Maar is dit Etsy verhaal nu echt zo triestig? Zelfstandige worden, of het nu in bijberoep is, is echt wel wat serieus éh, 1500 euro boete geven doen ze niet zonder reden en je kan het altijd aanvechten met een advocaat, wat ook een serieuze kost kan zijn natuurlijk...

Als iedereen zo zou beginnen is het één kakafonie aan bedrijfjes die niet eens weten hoe ze moeten boekhouden...
In het geval van CaseBlue z'n verhaaltje kon zijn vriendin evengoed 10K winst gedaan hebben, dan was een boete van 1500 euro wel wat meer in proportie, maar dan nog. Het Wetboek van vennootschappen en verenigingen is er niet voor niets.
Is het eerlijk tegenover mijn carwash voorbeeld met 'ondernemers' die zich failliet laten gaan en dan telkens weer opnieuw beginnen en erop los frauderen? Neen.

Had je vroeger een autohandel ofzo? Kan me moeilijk inbeelden dat je als wrapper carpasses moet updaten van de wagens die je doet...

Wat betreft Etsy
En zo moet het ook, een apart dagboek voor verkopen via zo'n platform.

Dan ben je in principe ook liable aan dezelfde boete

Het gaat er hem onder andere over dat de fiscus zegt dat elke klant op etsy ook een factuur van u moet worden opgestuurd met uw btw nummer, naam en adres op. Het feit dat je die inkomsten boekt als "etsy" sales van uw kant, is irrelevant.

Dus... volgens mij sta je ook bloot gesteld aan een variant op deze boete.(en waarschijnlijk een stuk hoger omdat uw omzet hoger is)
Ja en neen, voor verkopen met kleine bedragen aan particulieren hoeft dat niet altijd. Anders zou iedere klant in een supermarkt ook een factuur moeten krijgen met z'n naam + adres erop i.p.v. een simpel kassaticket met enkel de verkoper z'n gegevens erop zonder die van de klant.

In geval van Etsy kan de klant een kwitantie zien op z'n account. Dat is voldoende. Etsy int zelfs de BTW in bepaalde landen en stort die door naar de overheid zonder dat je dat zelf moet doen. Afhankelijk van je BTW statuut kan je de BTW op facturen van Etsy recupereren of niet. In feite zijn ze als je een BTW nummer invoert intracommunautair en moet je dan zelf de BTW betalen via je periodieke aangifte.

Terug
Bovenaan