Freelancers & Ondernemers

Inschrijven als freelancer snap ik ook niet goed.
Je hebt idd een zaak, je kan toch gewoon een factuur opmaken naar dat bedrijf voor bewezen diensten.

Heb een loonsvoorstel gekregen (7000€ pm payroll, nog niet uitonderhandeld:cheer:) maar verkies om freelance te gaan.

Nu dus inschattingen maken voor de day rate.
Equivalente day rate (7000€/m x 14m x 1,15 (bonus meerekenen) x 1,2 (tax) + 10k auto + 5k overige kosten voor werkgever) komt aan 160kEUR (=800€ pd). Dus geen ambitie om hieronder te gaan.

Als ik 5000€ pj kosten meereken (boekhouder), en 20% risicofactor, kom ik net onder de 1000 EUR pd. Komt overeen met de dayrate die ik in mijn hoofd had (120-130€ pu).

Specifieke vragen: ik zou veel moeten rondrijden, wat zijn typische clausules om dergelijke lange flexibiliteit op te vangen? (bijv. werkdag start als ik huis verlaat, of een hogere km vergoeding, of ...)
Dat is wel een heel cash gerichte manier om uw dayrate te berekenen. Het betaald verlof en de sociale zekerheidsstelsel dat uw werkgever in zijn total cost heeft neem jij niet mee in die berekening?

Om uw vraag naar flexibiliteit te beantwoorden: een courante is de tijd woon-werk nemen en alles daarboven start je werktijd. Heb dat alleen nog maar zien toegepast worden bij arbeidsovereenkomsten. Bij freelancers heb ik enkel maar KMervergoedingen erbij zien komen.

Je hebt idd een zaak, je kan toch gewoon een factuur opmaken naar dat bedrijf voor bewezen diensten.
Dat willen ze niet, ik moet ingeschreven zijn zoals de andere arbeiders. Op zich voor mij geen probleem, ik geef mezelf een loon vanuit de vennootschap en dit komt er dan gewoon bij denk ik dan neen?

Dat is wel een heel cash gerichte manier om uw dayrate te berekenen. Het betaald verlof en de sociale zekerheidsstelsel dat uw werkgever in zijn total cost heeft neem jij niet mee in die berekening?

Om uw vraag naar flexibiliteit te beantwoorden: een courante is de tijd woon-werk nemen en alles daarboven start je werktijd. Heb dat alleen nog maar zien toegepast worden bij arbeidsovereenkomsten. Bij freelancers heb ik enkel maar KMervergoedingen erbij zien komen.
Hmm, dus niet just. Hoe moet ik het dan juist berekenen? Nog eens 20% erbij?

Dat willen ze niet, ik moet ingeschreven zijn zoals de andere arbeiders. Op zich voor mij geen probleem, ik geef mezelf een loon vanuit de vennootschap en dit komt er dan gewoon bij denk ik dan neen?
Laat uw boekhouder zeker het effect berekenen. Zou kunnen dat uw extra werkdagen dermate zwaar belast worden dat het sop de kolen niet waard is :/.

Ik zou imo nooit als freelancer een stuk in loondienst werken. Het is 1 van de 2 statuten.

Of je keert uzelf geen loon meer uit uit de vennootschap, maar dat heeft dan weer een impact op het tarief in de vennootschapsbelasting (geen recht op verlaagd tarief).

Heb een loonsvoorstel gekregen (7000€ pm payroll, nog niet uitonderhandeld:cheer:) maar verkies om freelance te gaan.

Nu dus inschattingen maken voor de day rate.
Equivalente day rate (7000€/m x 14m x 1,15 (bonus meerekenen) x 1,2 (tax) + 10k auto + 5k overige kosten voor werkgever) komt aan 160kEUR (=800€ pd). Dus geen ambitie om hieronder te gaan.

Als ik 5000€ pj kosten meereken (boekhouder), en 20% risicofactor, kom ik net onder de 1000 EUR pd. Komt overeen met de dayrate die ik in mijn hoofd had (120-130€ pu).

Specifieke vragen: ik zou veel moeten rondrijden, wat zijn typische clausules om dergelijke lange flexibiliteit op te vangen? (bijv. werkdag start als ik huis verlaat, of een hogere km vergoeding, of ...)
Ik weet niet wat je verwachtingen juist zijn, maar een dayrate van €960 lijkt me wel stevig voor "slechts" €7k bruto. Ben zelf gestart als freelancer aan een dayrate van destijds €570, had toen een brutoloon van €6k (geen auto) en dat was al bijna een verdubbeling van mijn nettoloon, ondanks dat dat een vrij laag tarief was. Met een dayrate van €800 ga je al meer netto hebben dan wat je bruto zou krijgen in jouw loonsvoorstel dus lijkt me zeker geen slechte start.

Laat uw boekhouder zeker het effect berekenen. Zou kunnen dat uw extra werkdagen dermate zwaar belast worden dat het sop de kolen niet waard is :/.

Ik zou imo nooit als freelancer een stuk in loondienst werken. Het is 1 van de 2 statuten.

Of je keert uzelf geen loon meer uit uit de vennootschap, maar dat heeft dan weer een impact op het tarief in de vennootschapsbelasting (geen recht op verlaagd tarief).
Te zien hoe de verhoudingen liggen idd.
Ik ben voltijds werknemer met alle voordelen en heb een vennootschap dat gelijk is als een middelmatige freelancer, uit die vennootschap komt dan inderdaad wel nul (maandelijks)loon. En betaal altijd wel volle pot maar op het einde toch nog steeds mooi wat er uit komt.

Te zien hoe de verhoudingen liggen idd.
Ik ben voltijds werknemer met alle voordelen en heb een vennootschap dat gelijk is als een middelmatige freelancer, uit die vennootschap komt dan inderdaad wel nul (maandelijks)loon. En betaal altijd wel volle pot maar op het einde toch nog steeds mooi wat er uit komt.
Ik ken iemand en die vertelde me dat hij opzettenlijk een heel laag loon had.

"de pot op met dat verlaagd tarief".

Geen idee of dat klopt, ik heb de rekensom nog niet gemaakt op die manier.

Ik heb hier ergens in dit topic een vergelijk in lonen gezet en er zat inderdaad ergens een heel lage basis in die 'optimaal' is als je enkel zelfstandige bent ifv sociale bijdrage/PB en VB. Was zeker lager dan de minimale 45k

Edit: deze dus https://www.beyondgaming.be/threads/freelancers-ondernemers.536/page-287#post-976769
Maar is niet compleet vergelijk met vennootschapsbelasting blijkbaar.

Aan de freelancers met een vennootschap:
In hoeverre kan je kleren en schoenen inbrengen in je vennootschap? Ik ben freelance (huwelijks-)fotograaf en ben toch minstens 60% van mijn tijd op de baan in de nabijheid van klanten. Kan ik bijvoorbeeld mijn "streetwear" inbrengen kost in de zaak? Ik doe het eigenlijk nu al, maar ik vroeg me af in hoeverre er een limiet staat op aantal broeken, schoenen, ... (to name a few)

In hoeverre kan je kleren en schoenen inbrengen in je vennootschap? Ik ben freelance (huwelijks-)fotograaf en ben toch minstens 60% van mijn tijd op de baan in de nabijheid van klanten. Kan ik bijvoorbeeld mijn "streetwear" inbrengen kost in de zaak? Ik doe het eigenlijk nu al, maar ik vroeg me af in hoeverre er een limiet staat op aantal broeken, schoenen, ... (to name a few)
Kledij is altijd een 100% verworpen kost, tenzij echt specifieke beroepskledij zoals veiligheidskledij/doktersshorten etc eigenlijk al wat je niet in jouw vrije tijd zou kunnen dragen.
Streetwear kan echter leiden tot een belastbaar voordeel alle aard bij de genieter, en dat aan de werkelijke waarde. Formele kledij, die je echt specifiek voor uw klantenrelaties/vergaderingen etc hebt aangekocht kan louter het verwerpen van de kost voldoende zijn.

Gaan ze verwerpen mja je moet natuurlijk eerst controle hebben 😂
Zet het gwn erin, ze moeten toch iets vinden.

Yes, connerke keurt de nieuwe nota af. Geen nieuwe regering met nieuwe spelregels vanaf 2025 :cheer:

Freelancers hoeven niets of weinig te vrezen, ik heb nog niets gehoord dat echt ingrijpend zou zijn, wat eigenlijk best vreemd is. Al kan het wel een probleem worden met kapitaal - aan spaar -quota van 75k/jaar en meer heb je snel een hoog vermogen.

Het ligt eraan, die minimum 45k (of 50k die ze willen invoeren) geldt enkel als je winst hoger ligt. Je bent nooit verplicht om meer dan je winst uit te keren. En boekhoudkundige winst is iets wat relatief eenvoudig laag te houden is.
Als je bijvoorbeeld een partner hebt die goed verdient kun je er voor kiezen om weinig uit te keren en de rest in de vennootschap te houden. Om die dan bijvoorbeeld x jaar voor je wettelijk pensioen leeg te zuigen en de facto vroeg te stoppen met werken.
Vennootschap biedt gewoon heel veel flexibiliteit.

Moet er ook wel rekening mee houden dat je met een heel laag loon moeilijk(er) privé een lening gaat kunnen krijgen. Gesteld dat je bijvoorbeeld een tweede verblijf wil kopen ofzo ter fiscale optimalisatie.

Iemand ervaring betreffende bulletkrediet met vaste termijn op liquidatiereserve van vennootschap, ontleend aan privé?
Zou interest baseren op de OLO + "risicomarge" (i.e. +- 3.5%).
Enige boekhoudkundige/fiscale pitfalls?

Volgens eigen boekhouder wordt dit fiscaal niet aanvaard (mogelijks bij controle geherklasseerd als R/C?), maar zie (o.a. in onmiddellijke omgeving) deze constructie niet zeldzaam voorkomen.

Iemand ervaring betreffende bulletkrediet met vaste termijn op liquidatiereserve van vennootschap, ontleend aan privé?
Zou interest baseren op de OLO + "risicomarge" (i.e. +- 3.5%).
Enige boekhoudkundige/fiscale pitfalls?

Volgens eigen boekhouder wordt dit fiscaal niet aanvaard (mogelijks bij controle geherklasseerd als R/C?), maar zie (o.a. in onmiddellijke omgeving) deze constructie niet zeldzaam voorkomen.
Krediet met vaste looptijd aan privé moet volgens wettelijk bepaalde rentevoet. (Zoals de wettelijk bepaalde rentevoet voor de RC) Sinds 2023 is dit niet meer interessant want hogere rente dan gewoon RC. Kan terug beter worden als de nieuwe referentie rentevoeten worden gepubliceerd begin 2025.
In theorie zou je hier van kunnen afwijken door een marktconforme rentevoet te nemen door bijvoorbeeld verschillende offertes van banken te gebruiken. (Het gaat om een krediet zonder enige waarborg dus in principe is dit een hoge rentevoet)
Een koppige controleur gaat hier zeker moeilijk over doen.

Terug
Bovenaan