Freelancers & Ondernemers

iemand ervaring met het financieren van start ups die bij de bank geen/moeilijk lening krijgen?
Welke compensatie staat daar normaal gezien tegenover voor de investeerder?

iemand ervaring met het financieren van start ups die bij de bank geen/moeilijk lening krijgen?
Welke compensatie staat daar normaal gezien tegenover voor de investeerder?
Logische is dat je dan naar venture capital gaat kijken. Indien de bedragen beperkt zijn de achtergestelde win-win leningen (PMV) misschien ook nog een optie.

Logische is dat je dan naar venture capital gaat kijken. Indien de bedragen beperkt zijn de achtergestelde win-win leningen (PMV) misschien ook nog een optie.
Ik wil zelf zo’n start up financieren, niet gebruik van maken :)
Ben er niet in thuis, dus vroeg me af wat de gebruikelijke vergoedingen zijn. Ik dacht persoonlijk aan volledige terugbetaling + intrest binnen X aantal jaar en 10% van de aandelen.

Ben er niet in thuis, dus vroeg me af wat de gebruikelijke vergoedingen zijn. Ik dacht persoonlijk aan volledige terugbetaling + intrest binnen X aantal jaar en 10% van de aandelen.
Alles is mogelijk maar een lening op meerdere jaren is bijna per definitie een lose lose situatie. Als het slecht gaat gaan ze je toch niet terugbetalen en zijn je aandelen ook waardeloos, in het geval dat het tegen alle verwachtingen in een succes is wil je maximaal in equity zitten.

Hangt er van af hoe veel je kan inbrengen en wat de startup in uw ogen waard is he ...

Hier is zo wat het schoolvoorbeeld, wel US en hebben een heel leger aan advisors, netwerk en voordelen achter zich https://www.ycombinator.com/deal

Belgische deals zijn vaak veel slechter voor de startups, bvb https://www.gobirdhouse.com/home/fund/
Zeker niet om te zeggen dat dit geen goeie move kan zijn voor de startups.

Een lening EN aandelen afgeven? Het is meestal het een of het ander.
Op welk moment stap je in? Angel? Pre-seed? Pre-revenue? Post revenue?
Hoe later je instapt hoe minder je krijgt maar ook hoe minder risico in theorie.
Uit je vraagstelling blijkt vooral dat je best nog wat meer research doet op youtube / netwerk events / boeken.

Hangt er van af hoe veel je kan inbrengen en wat de startup in uw ogen waard is he ...

Hier is zo wat het schoolvoorbeeld, wel US en hebben een heel leger aan advisors, netwerk en voordelen achter zich https://www.ycombinator.com/deal

Belgische deals zijn vaak veel slechter voor de startups, bvb https://www.gobirdhouse.com/home/fund/
Zeker niet om te zeggen dat dit geen goeie move kan zijn voor de startups.

Een lening EN aandelen afgeven? Het is meestal het een of het ander.
Op welk moment stap je in? Angel? Pre-seed? Pre-revenue? Post revenue?
Hoe later je instapt hoe minder je krijgt maar ook hoe minder risico in theorie.
Uit je vraagstelling blijkt vooral dat je best nog wat meer research doet op youtube / netwerk events / boeken.
Thanks voor de info!
Ken er idd niks van en is ook maar (voorlopig althans) eenmalig dat ik zoiets zou doen.
Is eerder om een kennis, met een idee waarin ik ook geloof, te helpen.

Moh ok

De brief die bij mijn factuur kaart zat stond er dat het niet werkte bij collect & go ...

Factuur kaart is nog iets anders dan professional kaart hé

Geen idee of dit helpt maar heb wel een apart Collect & Go account voor privé, en een ander zakelijk waar ik dan de factuurkaart mee gebruik.
Kasticket die ik ontvang is dan een factuur. Misschien moeten ze ergens wat aanvinken, geen idee...

Geen idee of dit helpt maar heb wel een apart Collect & Go account voor privé, en een ander zakelijk waar ik dan de factuurkaart mee gebruik.
Kasticket die ik ontvang is dan een factuur. Misschien moeten ze ergens wat aanvinken, geen idee...
mmm zal eesn nakijken ivm zakelijke collect & go account dan

Ik ben een zelfstandige barbier (eenmanszaak). Ik doe dit voor het moment nog alleen, maar gezien de drukte van tegenwoordig zou graag een tweede kapper wensen die mij kan helpen. Alleen weet ik niet waar ik moet beginnen zoeken/informeren hierover. Ik heb al rondgevraagd in m’n vriendenkring/familie, maar tevergeefs. Iemand hier ervaringen?

Waarom vraag je het niet aan een concullega? Ik dacht dat barbiers regelmatig bij elkaar op bezoek gaan, al was het maar omdat je je eigen haar niet kan knippen hé. Zeker als je bij een gerenommeerde concullega gaat uit een andere streek, gaat die je met plezier heel wat nuttige info geven. De vraag is immers groter dan het aanbod, dus het is niet dat je hun klanten gaat afsnoepen als je 25km verder zit met je zaak.

Terug
Bovenaan