Freelancers & Ondernemers

Als je dat nu koopt op een webshop waar je wel vaker iets koopt.
En als er dan iets van komt zeg je "oeps, ik had niet opgemerkt dat ik nog ingelogd was met mijn zakelijke account, zie het is betaald met mijn privé rekening en de factuur zit niet in de boekhouding uiteraard".

Als dat 1 iets is, krijg je dan niet het voordeel van de twijfel en moet je mss gewoon de btw achterdragen :-)

Niet dat ik me met zo'n praktijken zou bezig houden. Heb geen zin in extra kans op controle om ocharme 100 euro te besparen.

En als er dan iets van komt zeg je "oeps, ik had niet opgemerkt dat ik nog ingelogd was met mijn zakelijke account, zie het is betaald met mijn privé rekening en de factuur zit niet in de boekhouding uiteraard".

Als dat 1 iets is, krijg je dan niet het voordeel van de twijfel en moet je mss gewoon de btw achterdragen :)

Niet dat ik me met zo'n praktijken zou bezig houden. Heb geen zin in extra kans op controle om ocharme 100 euro te besparen.
Sorry maar 🫠. Die foefel praktijken komen hier zo vaak terug zonder schroom.

PS5 proberen kopen met btw te omzeilen door die bewust in het buitenland te gaan kopen kan je moeilijk geen fraude noemen. Ik vind het bijzonder vreemd dat zo’n vragen hier zelfs gepost mogen worden.
Idd dat is fraude. Maar het is nu niet dat zo’n zaken hier vaak voorkomen.
Het gaat bijna altijd om de vraag van wat valt er nog binnen de lijnen van wat legaal is.

Hmm, ik ga dan wel moeten oppassen als ik dit hier allemaal lees. Zit momenteel volop in de verbouwingen en heb soms voor dat materiaalleveranciers/bouwhandelaars een factuur maken op naam van mijn vennootschap aangezien dit hetzelfde adres is als privé. Ik heb dit wel altijd gewoon privé betaald maar hier moet ik dus voor opletten?

Hmm, ik ga dan wel moeten oppassen als ik dit hier allemaal lees. Zit momenteel volop in de verbouwingen en heb soms voor dat materiaalleveranciers/bouwhandelaars een factuur maken op naam van mijn vennootschap aangezien dit hetzelfde adres is als privé. Ik heb dit wel altijd gewoon privé betaald maar hier moet ik dus voor opletten?
Het gaat hier om belastingontduiking, zolang jij met je privé die rekeningen inclusief btw betaalt, zal er geen probleem zijn.

Ik zou die facturen nakijken, een creditnota en nieuwe factuur op uw prive persoon met toepassing van BTW vragen, dan is er geen discussie mogelijk. Werken in onroerende staat zijn inderdaad exclusief BTW gefactureerd. Puur die verwarring zou al eens een volledige controle kunnen uitlokken :).

Ik zou die facturen nakijken, een creditnota en nieuwe factuur op uw prive persoon met toepassing van BTW vragen, dan is er geen discussie mogelijk. Werken in onroerende staat zijn inderdaad exclusief BTW gefactureerd. Puur die verwarring zou al eens een volledige controle kunnen uitlokken :).
leveranciers van materiaal voeren zelf geen werken uit natuurlijk.

Als dat 1 iets is, krijg je dan niet het voordeel van de twijfel en moet je mss gewoon de btw achterdragen :)

ja dat bedoel ik dus in mijn voorbeeld. je koopt bij webshop : in kw1 een printer voor je zaak en in kw3 log je in en koop je een keukenrobot of iets anders. Je account is zakelijk en je betaalt met je privé rekening. Die laatste aankoop kan je niet inbrengen, want niet relevant voor je activiteit.
Het gaat hier om belastingontduiking, zolang jij met je privé die rekeningen inclusief btw betaalt, zal er geen probleem zijn.
Het gaat hier om een fictief voorbeeld. Ik had hier gisteren een discussie over op een feestje.
Maar dat is BTW verlegd, ik heb het over webshops met zakelijke account.Hoe los je dat dan op, want daar had ik gisteren een discussie over. Webshops met miljoenen klanten, klant 3245965 koopt daar zakelijk, maar aankoop bevat spullen die niks met zijn zaak te maken hebben en die betaalt hij gewoon privé met de visa en brengt hij niet in.

leveranciers van materiaal voeren zelf geen werken uit natuurlijk.
Maar je komt wel in hun klantenlisting. Ik heb effectief een klant gehad waarbij de fiscus de leverancier aanschreef en vroeg of het materiaal werd geleverd voor doorverkoop of werken in de privéwoonst van de zaakvoerder en waar het door de fiscus verder werd uitgespit.

Best gewoon zorgen dat uw facturatie correct zit zodat er geen knipperlichten zijn.

ja dat bedoel ik dus in mijn voorbeeld. je koopt bij webshop : in kw1 een printer voor je zaak en in kw3 log je in en koop je een keukenrobot of iets anders. Je account is zakelijk en je betaalt met je privé rekening. Die laatste aankoop kan je niet inbrengen, want niet relevant voor je activiteit.

Het gaat hier om een fictief voorbeeld. Ik had hier gisteren een discussie over op een feestje.

Maar dat is BTW verlegd, ik heb het over webshops met zakelijke account.Hoe los je dat dan op, want daar had ik gisteren een discussie over. Webshops met miljoenen klanten, klant 3245965 koopt daar zakelijk, maar aankoop bevat spullen die niks met zijn zaak te maken hebben en die betaalt hij gewoon privé met de visa en brengt hij niet in.
Puur qua afdracht BTW is er geen probleem. Maar opnieuw, je gaat wel in een klantenlisting terechtkomen en als dat voor de fiscus verdacht lijkt dan kan dat een algemene controle uitlokken. Al is dat niet zo’n ramp.

Als je zaken gaat aankopen zonder BTW bij effectieve verlegging van BTW en de BTW nergens afdraagt, dan heb je een probleem. Daar zit mijn echt met een vergrootglas op.

Puur qua afdracht BTW is er geen probleem. Maar opnieuw, je gaat wel in een klantenlisting terechtkomen en als dat voor de fiscus verdacht lijkt dan kan dat een algemene controle uitlokken. Al is dat niet zo’n ramp.

Als je zaken gaat aankopen zonder BTW bij effectieve verlegging van BTW en de BTW nergens afdraagt, dan heb je een probleem. Daar zit mijn echt met een vergrootglas op.
Dus de Belgische fiscus vraagt op bij welke buitenlandse bedrijven je op een klantenlisting staat of haalt dat uit VIES? Of hoe zie ik dat? die klantenlisting zal die webshop wel maken als dat Europees bepaald is, maar er moet door de Belgische fiscus ook een link gemaakt worden en gekeken worden over welk bedrag van aankoop het gaat, of gaat dat allemaal automatisch?

PS5 proberen kopen met btw te omzeilen door die bewust in het buitenland te gaan kopen kan je moeilijk geen fraude noemen. Ik vind het bijzonder vreemd dat zo’n vragen hier zelfs gepost mogen worden.
Dit is inderdaad fraude.

Maar het is mijn mening dat dit forum dient om te vragen wat er mag en niet mag. De grens hier ligt bij het helpen of assisteren bij iemand die gaat frauderen.

Vragen mag, het antwoord zal meestal duidelijk zijn en als het over de grens is zal er zeker geen extra hulp of aanmoediging geboden worden.

Persoonlijk: als je een PS5 niet kan betalen en daardoor wil riskeren dat je er uitspringt met een serieuze controle als gevolg: you do you.

Het gaat hier wel al over een aantal facturen sinds begin van dit jaar. De facturen zijn wel steeds incl. BTW en bedraagt enkel de aankoop van materialen aangezien ik de verbouwingen zelf doe. Mijn bedrijf heeft ook niets te maken met de bouwsector.

De leverancier heeft mijn gegevens gebruikt aangezien ik hen contacteerde met mijn professioneel mailadres en heeft de gegevens van de signatuur gebruikt. Had hier ook totaal niet bij stil gestaan dat ik hiermee een verhoogde kans heb om op de radar te komen. Alles werd privé betaald incl. BTW die ik ook nooit kan terugvorderen (facturen worden dus niet ingeboekt op mijn zaak).

Zal dus eens naar mijn boekhouder bellen voor advies want mijn leverancier gaat lachen als hij die kredietnota's moet opmaken. 😅

Dus die 120 euro btw verschil op die ps5 komt hier automatisch bovendrijven? kan ook te wijten zijn aan een hoop goederen die hier onder verschillende btw stelsels verkocht worden? of deels aftrekbaar zijn? Die Duitsers weten toch niet dat die ps5 hier niet in te brengen is?
Elke Belgische btw-plichtige moet zijn intracommunautaire aankopen aangeven in een specifiek btw-rooster (R86). Die verschillen komen dus inderdaad automatisch bovendrijven.

Inderdaad, heb hier zelfs eens een telefoontje gehad van de BTW omdat één van m'n klanten 1 van mijn facturen dubbel had ingeboekt (maar niet betaald), en de BTW KL kwam dus niet overeen. Ze hebben gewoonweg alle facturen die ik voor een bepaalde periode had opgemaakt naar die klant opgevraagd en zo vergeleken.

Stel dat je dus intracommunautair iets aankoopt en niet in je boekhouding terechtkomt trigger je ergens alarmbellen...

Hier een Playstation gewoon op de zaak gekocht omdat ik dat nodig heb tijdens de pauzes om even te kunnen ontspannen en nadien gefocust kunnen verder werken. Dit is dus een voordeel voor de vennootschap en vooral om de moraliteit te behouden en verder werken wetende dat de fiscus achter de hoek altijd klaar staat om je gat goed te belasten met een stevige dildo met van die octopus tentakelzuigers...
'k Ben blij dat ik de boel hier verkoop en weg ga uit België, zo'n belachelijk systeem om de zelfstandige uit te melken.

Als een pingpongtafel, consoles e.a. wel mag bij grote bedrijven, waarom ook niet bij kleine bedrijven als het te verantwoorden valt éh?
Natuurlijk blijft die Playstation bij grotere bedrijven na de werkuren staan in een specifieke ruimte in bv. het kantoorgebouw...
Bij mij zou dat eigenlijk wel kunnen in m'n thuiskantoor, ook al heb ik -hierboven- gelogen en geen Playstation op de zaak gekocht, maar wel een stevige PC... Ik zie ze niet meteen elk onderdeel van m'n pc gaan verwerpen als onkost...

Dit is inderdaad fraude.

Maar het is mijn mening dat dit forum dient om te vragen wat er mag en niet mag. De grens hier ligt bij het helpen of assisteren bij iemand die gaat frauderen.

Vragen mag, het antwoord zal meestal duidelijk zijn en als het over de grens is zal er zeker geen extra hulp of aanmoediging geboden worden.

Persoonlijk: als je een PS5 niet kan betalen en daardoor wil riskeren dat je er uitspringt met een serieuze controle als gevolg: you do you.
Ter info: ik wil geen ps5, ik game zelf niet. De discussie ontstond zaterdagavond over online shoppen met een zakelijk account.

Terug
Bovenaan