Freelancers & Ondernemers

Onaangekondigd ja.
Nacebelcodes checken, dus checken of de opgegeven activiteiten overeenkomen met de werkelijkheid.
Moest ook enkele verkoopfacturen afprinten en dan de facturen van mijn investeringen/afschrijvingen.
Is een half uurtje binnengeweest.
Er zal een pv opgesteld worden en als ik er niks van hoor is alles in orde. En anders volgt er een controle.
En wat doe jij juist? Veel nut is daar bijvoorbeeld niet aan om dat bij een freelancer te gaan doen lijkt mij, als er enkel bureauwerk verricht wordt?

Er is dit weekend iemand tegen mijn auto gereden, ik was zelf niet aanwezig maar heeft wel een papierke achtergelaten. Lang verhaal kort, ik ben met de verzekeraar aan't sturen en ik moet een document BTW vragenlijst invullen maar ik zou niet weten wat ik moet aanduiden bij:

"de btw die betrekking heeft op het beschadigde goed":
  • kan afgetrokken worden
    • volledig
    • gedeeltelijk
  • Kan niet afgetrokken worden

En "vergoeding kan gestort op"
  • bankrekeningnummer verzekerde
  • bankrekening hersteller

Hoe kan ik weten of dit kan afgetrokken worden (volledig of gedeeltelijk) en of de hersteller of ik dat voorschiet?

Er is dit weekend iemand tegen mijn auto gereden, ik was zelf niet aanwezig maar heeft wel een papierke achtergelaten. Lang verhaal kort, ik ben met de verzekeraar aan't sturen en ik moet een document BTW vragenlijst invullen maar ik zou niet weten wat ik moet aanduiden bij:

• kan afgetrokken worden
    • volledig
    • gedeeltelijk

Hoe kan ik weten of dit kan afgetrokken worden (volledig of gedeeltelijk) en of de hersteller of ik dat voorschiet?
Gedeeltelijk: 35%
Is louter om te berekenen hoeveel men u moet uitbetalen opdat jij de factuur van de herstelling zou kunnen betalen.

• kan afgetrokken worden
    • volledig
    • gedeeltelijk

Vraag dat best gewoon aan uw boekhouder, de meerderheid kan nl. 50% recupereren...

Teamleader is al lang niet meer wat het geweest is, ik geef het nog 1-3 jaar voor Odoo die volledig van de kaart vegen;

- Als je een beetje technisch bent / zelf dingen kan opzetten: Odoo voor alles; [live demo] Qua kost onverslaanbaar. Geen enkele module is beter dan een dedicated tool in die niche, maar het gecombineerde offer is insane voor de prijs.
- Google workspace voor de rest [sheets en docs], doen nu ook calendly like dingen via calendar btw
- Hubspot / mailchimp voor marketing zou dan de eerste dedicated tool zijn die ik wel zou aankopen, maar die kunnen serieus in uw budget happen als je niet oppast.

- Notion voor lijstjes, todos, brain dump
- Miro voor whiteboard sessions
- ChatGPT premium, als je dat niet minstens 10x per dag gebruikt ben je niet meer efficient bezig imo / ken je het nog niet goed genoeg.
- Claude.ai als je moet coderen
- Wordpress of Framer voor websites
- Versio voor hosting en domeinnamen
- Airtable als je richting no-code tools wilt gaan
- Figma of koop u een design guide / template voor een paar euro

En dan nog een resem dev tools maar dan gaan we out of scope denk ik :)

Mooi overzicht, bedankt voor het delen

Gestart in juli vorig jaar en zopas een opsporingsagent van de FOD Financiën aan de deur gehad.
Op eerste zicht ziet alles er oké uit zei hij.

Ben nu wel benieuwd of er nog een controle zal volgen.
Hier vorige week ook zo'n slimme gehad bij een klant, stuurt dan een mail naar ons en de klant: ik stond aan uw deur maar er was niemand thuis.
Gelieve standaard-vragenlijstje in te vullen.
Activiteit van de klant: grondwerken, als je er onaangekondigd staat is die logischerwijze niet thuis, met uw graafmachines kun je moeilijk van thuis werken :tongue:

Een van de vragen in het standaardlijstje: wie is de accountant?
Aangezien je een mail kunt sturen naar de externe accountant weet je het wel zeker :wallbash:

Hoe weten die dit dan? Op basis van wie of welke firma de BTW, VB aangiftes enz. doet? Of op basis van volmachten e.d.?
Die gegevens staan ingevuld in de BTW-aangiftes, de eerste aangifte vennootschapsbelasting was op dat moment nog niet ingediend maar daar staat het inderdaad ook in.

Wat is eigenlijk het 'nut' van vastgoed afschrijven in een vennootschap? Je betaalt tijdens de jaren van de afschrijving uiteraard wat minder belastingen, maar bij verkoop wordt toch de reële waarde genomen als inkomen en dito belast, dus uiteindelijk had dat toch weinig zin allemaal?
Vooral interessant als je verschillende eigendommen hebt die je LT wilt verhuren, is vaak ook een manier van successieplanning (zoon/dochter aandelen laten overkopen binnen de vennootschap)

Tja, standaardlijstjes dus éh.
niet noodzakelijk. Elke dag kan je veranderen van boekhouder, dus dat je dat moet verklaren is geen vreemde situatie. De overheid heeft immers dan een document in handen waarmee ze (indien nodig) een huiszoeking bij de boekhouder kunnen bevelen.

Vooral interessant als je verschillende eigendommen hebt die je LT wilt verhuren, is vaak ook een manier van successieplanning (zoon/dochter aandelen laten overkopen binnen de vennootschap)
Herman De Croo vraagt volgens mij niet naar de voordelen van vastgoed kopen via de vennootschap, maar specifiek naar het nut van afschrijven op onroerend goed.

Je hebt enerzijds het boekhoudrecht en anderzijds het fiscaal recht.

Boekhoudkundig moeten, overeenkomstig het besluit van 8 oktober 1976, materiële en immateriële vaste activa volgens een door het
beheersorgaan opgesteld plan worden afgeschreven om de aanschaffingsprijs ervan te spreiden over hun vermoedelijke
levensduur voor de onderneming. Dat plan moet beantwoorden aan de vereisten van voorzichtigheid, oprechtheid en
goede trouw; de uitvoering ervan mag niet afhankelijk worden gemaakt van het resultaat van het boekjaar.

Fiscaal stelt artikel 61 WIB92 dat afschrijvingen als beroepskosten worden aangemerkt naar de mate dat ze gegrond zijn
op de aanschaffings- of beleggingswaarde en voor zover ze noodzakelijk zijn en samengaan
met een waardevermindering die zich in het belastbare tijdperk werkelijk heeft voorgedaan.

Je moet dus in principe omwille van het boekhoudrecht afschrijven, maar de fiscus zal in de praktijk enkel een probleem hebben met te snelle afschrijvingen, of investeringen die rechtstreeks in kosten geboekt worden.

Je schrijft m.i. toch best af op onroerend goed: kosten worden 'naar voren' geschoven dus je hebt sowieso inflatiegewijs een voordeel, en als de rekening komt bij uiteindelijke verkoop van het onroerend goed kan je, indien je kiest om te herinvesteren, nog opteren voor het stelsel van gespreide taxatie van de meerwaarde.

Ik ben boekhoudkundig niet zo aangelegd.
Ik probeer in te schatten of het fiscaal zo'n groot verschil is tussen 2 volgende wagens aankoopjaar 2028.
  1. Nieuwe EV van 90k
  2. 2de hands hybride wagen 50k
Los van fiscaliteit ook totale kost afgeschreven op 5j

Ik ben boekhoudkundig niet zo aangelegd.
Ik probeer in te schatten of het fiscaal zo'n groot verschil is tussen 2 volgende wagens aankoopjaar 2028.
  1. Nieuwe EV van 90k
  2. 2de hands hybride wagen 50k
Los van fiscaliteit ook totale kost afgeschreven op 5j
2028 is best wel nog ver, tegen dan kan de fiscaliteit weer veranderd zijn en zijn de aankoopprijzen ook anders.

Als je het met de hedendaagse fiscaliteit wil weten vraag je best aan je boekhouder en geef je samen met het exacte totale aankoopbedrag incl. opties kan die een berekening maken. Als ik me niet vergis kan je dat ook ergens doen op de Acerta website.

Update vanuit werknemersland:

Aandelenoverdracht is gebeurd, nu dus opeens een N1 + N2 + echte eigenaar boven mij.

Geen drang meer om de klok rond te werken, ik zit veel op een vrachtwagen en stresslevel gaat richting 0. (Sales en leiding/beslissingen zitten nu boven mij bij de correcte personen. (Komt goed)

Voor de “meloenen” is er geen plan, gewoon laten rijpen, eerst een normaal gezinsleven opbouwen.
(Afgelopen jaar, 80 uur per week geklopt.. (werk + nieuwbouw)

Die hebben een weekje disney tegoed in het dikste hotel.

Stuk over webhosting voor ondernemers afgesplistst naar:

Terug
Bovenaan