Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Hangt wat van je kostenstructuur af. Ooit hetzelfde uitgerekend voor iemand met een dagtarief van 350, daar was het al voordeliger. Al had die wel zelf al een eigen wagen.Iemand een idee vanaf wanneer (bruto omzet) het interessant is om een vennootschap te starten in combinatie met een job? Ik heb namelijk een voorstel om te starten 2 dagen/week als freelancer (dagtarief 550). Dus eigenlijk een omzet van +- 45000 op jaarbasis.
Daarnaast zou ik nog (4/5de) mijn huidige functie uitoefenen.
Ik heb eigenlijk geen noodzaak om mezelf een loon uit te keren, gezien de vaste inkomsten. Is het mogelijk mezelf een zeer laag loon uit te keren, om net de VAA van de wagen,... te dekken en de rest te laten uitbetalen via liquidatiereserve?
Is gewoon om een eerste idee te hebben, afhankelijk van de reacties ga ik dan naar een boekhouder.
Bedankt!
Dat zal volgende keer het geval zijnVoor diegene die de marges te hoog vinden, zoek u dan zelf een klant waar je rechtstreeks aan factureert
Als je het tarief hebt dat je gevraagd hebt kan je niet klagen. Dan heb je jezelf en de markt gewoon niet goed ingeschat.
.Ik heb een eigen wagen (maar die is ondertussen al 15 jaar oud en zal niet lang meer meegaanHangt wat van je kostenstructuur af. Ooit hetzelfde uitgerekend voor iemand met een dagtarief van 350, daar was het al voordeliger. Al had die wel zelf al een eigen wagen.
Je hoeft géén loon uit te keren, VAA af rekenen op rekening courant zodat je geen sociale bijdragen of personenbelasting verschuldigd bent.
Eerste 4 boekjaren als starter sowieso 20% vennootschapsbelasting dus héél voordelig.
) Dus het leek me dan interessanter om een wagen te kopen via deze weg met een lening aan mezelf. Hangt wat van je kostenstructuur af. Ooit hetzelfde uitgerekend voor iemand met een dagtarief van 350, daar was het al voordeliger. Al had die wel zelf al een eigen wagen.
Je hoeft géén loon uit te keren, VAA af rekenen op rekening courant zodat je geen sociale bijdragen of personenbelasting verschuldigd bent.
Eerste 4 boekjaren als starter sowieso 20% vennootschapsbelasting dus héél voordelig.
2000 euro VAA is ocharme 108,6 intresten, als opbrengst te boeken dus komt nog terug naar hem.R/C is niet echt aan te raden... Zeker als je die bedragen open laat staan op lange termijn.
Je betaald het VAA dus best maandelijks meteen terug om geen interest te moeten betalen.
Debet rekening-courant kost geld: 5,43% interest
Net zoals bij een lening bij de bank betaal je interesten bij een debet rekening-courant. De belastingadministratie hanteert hiervoor een referentie-interestvoet van 5,43% voor 2023. De referentie-interestvoet voor 2024 is nog niet gekend.

Maar wat ga je doen als die eerste opdracht bv na 12 of 18 maanden afloopt? Kan je dan nadien nog ergens terecht als freelancer voor 2 dagen per week denk je? Ik zou geen vennootschap opstarten voor iets waar je totaal geen zekerheid hebt dat het 5 jaar zal duren... Tenzij ik daar verkeerd in ben natuurlijk, ik ken jouw situatie niet. LR is soms heel ver vooruit kijken. Klinkt interessant maar je moet er wel geraken natuurlijk. Een BV afsluiten brengt denk ik ook wat kosten met zich mee. Maar de experts zullen dat hier wel uitleggen.Iemand een idee vanaf wanneer (bruto omzet) het interessant is om een vennootschap te starten in combinatie met een job? Ik heb namelijk een voorstel om te starten 2 dagen/week als freelancer (dagtarief 550). Dus eigenlijk een omzet van +- 45000 op jaarbasis.
Daarnaast zou ik nog (4/5de) mijn huidige functie uitoefenen.
Ik heb eigenlijk geen noodzaak om mezelf een loon uit te keren, gezien de vaste inkomsten. Is het mogelijk mezelf een zeer laag loon uit te keren, om net de VAA van de wagen,... te dekken en de rest te laten uitbetalen via liquidatiereserve?
Ken je de belastingtarieven in een bijberoep? Eerst 20% sociale bijdragen nadien 50% personenbelasting, aangevuld met gemeentebelastingen. Lees: 60%.Maar wat ga je doen als die eerste opdracht bv na 12 of 18 maanden afloopt? Kan je dan nadien nog ergens terecht als freelancer voor 2 dagen per week denk je? Ik zou geen vennootschap opstarten voor iets waar je totaal geen zekerheid hebt dat het 5 jaar zal duren... Tenzij ik daar verkeerd in ben natuurlijk, ik ken jouw situatie niet. LR is soms heel ver vooruit kijken, soms te ver

Nee spijtig genoeg kost dat veel geld een BV vereffenen (snel 4000 EUR). CommV is dan wat goedkoper.Wat als zijn voorstel maar voor eventjes is? Dan zit hij daar mooi met zijn BV. Of is die makkelijk, snel en goedkoop af te sluiten? Of kan je die enkele jaren laten bestaan met nulaangiftes (om te wachten op LR basically). Het verhaal van 'ik krijg hier een voorstel' is toch iets totaal anders dan iemand die een vennootschap opstart om er tientallen jaren mee verder te doen.
Terechte opmerking. Het eerste jaar (duurtijd van dit voorstel) is voor mij eerder een opportuniteit om terwijl een netwerk uit te bouwen en veilig te kunnen starten om daarna over te schakelen naar full-time freelanceMaar wat ga je doen als die eerste opdracht bv na 12 of 18 maanden afloopt? Kan je dan nadien nog ergens terecht als freelancer voor 2 dagen per week denk je? Ik zou geen vennootschap opstarten voor iets waar je totaal geen zekerheid hebt dat het 5 jaar zal duren... Tenzij ik daar verkeerd in ben natuurlijk, ik ken jouw situatie niet. LR is soms heel ver vooruit kijken. Klinkt interessant maar je moet er wel geraken natuurlijk. Een BV afsluiten brengt denk ik ook wat kosten met zich mee. Maar de experts zullen dat hier wel uitleggen.
Eigenlijk wel een leuke vraag: is een BV interessant voor bv een opdracht van 18 maanden?
In de veronderstelling dat je nadien niet echt iets vind (in dit geval 2 dagen per week, komt toch niet veel voor alleszins)
Specifieke software voor de sector, aanpasbaar naar onze noden, agenda, planning, dossierbeheer,...Voor de solopreneurs en ondernemers hier (weinig relevant voor de typische freelancer met vaste lange termijn opdracht lijkt mij):
Hoe ziet jullie core SaaS toolkit eruit? Met andere woorden, wat zijn de online tools die voor jullie onmisbaar zijn geworden in het runnen van jullie zaak?
Ik denk aan Google Workspace, Calendly, Mailchimp, HubSpot, Accountable, etc.
Ik begin stilaan wat voorbereidingen te treffen om een zaak(je) op te zetten, en wil graag eens horen hoe die toolkit er bij anderen uitziet voor core functies zoals CRM, emailmarketing, scheduling, project management, etc.
Kwam ook Teamleader tegen om meerdere functies in 1 platform te combineren, maar moeilijk te zeggen of zoiets de moeite is vs. best-in-class individuele tools.

Zoals Castil, zeer sectorspecifieke software en dan Outlook.Voor de solopreneurs en ondernemers hier (weinig relevant voor de typische freelancer met vaste lange termijn opdracht lijkt mij):
Hoe ziet jullie core SaaS toolkit eruit? Met andere woorden, wat zijn de online tools die voor jullie onmisbaar zijn geworden in het runnen van jullie zaak?
Ik begin stilaan wat voorbereidingen te treffen om een zaak(je) op te zetten, en wil graag eens horen hoe die toolkit er bij anderen uitziet voor core functies zoals CRM, emailmarketing, scheduling, project management, etc.
Kwam ook Teamleader tegen om meerdere functies in 1 platform te combineren, maar moeilijk te zeggen of zoiets de moeite is vs. best-in-class individuele tools.
Dat klopt. Ik ben er weldra partner (hopelijk) en de gemiddelde facturatie zit fix op 20k€ -30k€ per maand. Onze factureerbaarheid is gegeven de niche redelijk groot en stijgende (80%+ billable). Er komt dus wel wat binnen voor ne KMO van ene kop groot.Dat zijn bedragen die de bedrijven vangen, denk dat de freelancers die er aan meewerken niet aan die tarieven zitten. De enige die daar rijk van gaat worden is de owner.
Eens bekijken.1 gouden tip wel als je mogelijks vaak dezelfde teksten moet gebruiken => Macro Commander.aan, etc...
Jazeker! Vroeger werkten we met Snelonderdelen/Snelle stappen in Outlook, met Macro Commander hebben we dat allemaal buiten gesmeten. Bovendien gratis en geweldige support.Eens bekijken.
Handiger dan gewoon sjablonen aanmaken in Word, Excel,...?
Teamleader is al lang niet meer wat het geweest is, ik geef het nog 1-3 jaar voor Odoo die volledig van de kaart vegen;Voor de solopreneurs en ondernemers hier (weinig relevant voor de typische freelancer met vaste lange termijn opdracht lijkt mij):

Los van de fraude is het héél onverstandig om voor een voordeel van nog geen 20% je garantie op zo'n zaken kwijt te spelen.Wanneer een loodgieter zegt: je kan kiezen tussen €60 per uur zonder btw, of ik stuur een factuur inclusief btw van €72,6 dan zou ik ook gewoon blij zijn met zijn eerste voorstel. Je kan natuurlijk ook zeggen dat dat schandalig is dat hij in het zwart €60 per uur verdient, maar voorstel 1 is nog altijd het beste denk ik. Een ander zijn rekening maken komt nooit goed.
Ben je dan niet beter met Hostinger als je toch WP gebruikt? Mega goedkoop en je kan voor gewoon plan tot 100 websites hosten. Als je bv 100 klanten hebt en je rekent ze jaarlijks 50 euro voor domein + hosting, dan is dat 5000 slapend geld- Wordpress of Framer voor websites
- Versio voor hosting en domeinnamen