Freelancers & Ondernemers

En de klant gaat continu aan zijn scherm hangen en die vragen beantwoorden?

Zoals ik zei, het kan helpen en daardoor voor de accountant meer tijd vrijmaken voor actieve advisering. En dat is hoognodig! Accountants verzuipen in het werk en draaien monsterlijke uren tegen veel te lage salarissen.
Maar het kan nooit een accountancykantoor volledig vervangen.
Het doel is vooral om die 'administratieve' boekingen weg te werken en kwaliteit te kunnen bieden met advies. Want bij de meeste boekhouders heb ik het gevoel dat ze meer bezig zijn met boeken dan met advies.

Euhm... Neen... Daar dient de training van dat model voor hé. Dat doet ge 1 keer (al dan niet zelf al dan niet door accountants), en dan worden die vragen elke keer minder en minder. Snap jij wel goed hoe een AI model opgezet wordt en werkt?

Maar bvb een punt uit uw vorige post was:

Kijk naar het eerste van mijn chatgpt experiment, dat is letterlijk Delhaize.
En dat is dan door een dom language model waar 0 logica en weinig tot geen training in zit. Chatgpt is daar helemaal niet voor gemaakt.
Dus ik blijf toch bij mijn punt dat jij heel heel hard het potentieel van AI onderschat voor die branche.
En wat als Delhaize nu wel zakelijk was? Als je daar vlug schrijfmateriaal ofzo gekocht hebt?

Ik ben vrij sceptisch, heb er al zoveel met praatjes zien afkomen in de overtuiging dat hun software de heilige graal is en het leven zoveel makkelijker maakt om dan te stoten op 1001 uitzonderingen waarbij het misgaat en de opkuis achteraf des te groter is :).

Het doel is vooral om die 'administratieve' boekingen weg te werken en kwaliteit te kunnen bieden met advies. Want bij de meeste boekhouders heb ik het gevoel dat ze meer bezig zijn met boeken dan met advies.
Klopt, zoals ik zei, men verzuipt vandaag letterlijk in het operationeel werk + dramatisch personeelstekort. Er is geen of amper ruimte voor advisering. Men sukkelt van deadline naar deadline en het uitpluizen hoe nieuwe wetgeving weer in de praktijk te gieten.

Maar... Gij als mens-boekhouder moet toch evengoed die vraag telkens stellen aan uwe klant? Wat is dan het verschil met het feit dat de AI ze stelt?
Vraag is wat AI ermee gaat doen. En hoe die dat later gaat opkuisen, geen oneindige lijst aan open items achterlaten die zich blijft opstapelen en niemand nog wijs uitgeraakt.
Dat gebeurt er vandaag als je louter coda zelf laat inboeken en daar nooit naar gaat kijken. Dat is ook een self-learning tool ;).

Silverfin heeft AI al in hun tool verwerkt. Dat is inderdaad een hulpmiddel, maar veel analyses zitten ook nog krom en scheef.

Die ziet gewoon een betaling aan een leverancier? Die kan toch niet denken ‘goh dat lijkt mij niet logisch, misschien heeft die persoon zich van kaart vergist?’

Ik heb een klant gehad die dacht omdat hij zijn woning in de vennootschap had gebracht dat die letterlijk alles van onderhoud kon inbrengen. Wij zagen daar facturen als onderhoud van zijn sauna, ongediertebestrijding, etc verschijnen. AI zou dat los in kost boeken, wij weten dat zoiets niet kan en gaan dat op rekening courant zetten als we zien dat die facturen effectief met de vennootschap betaald geweest zijn.
Iemand met 2 panden: een appartement aan zee dat verhuurd wordt en thuiskantoor, krijgt maandelijks 2 facturen van Engie, 1 voor het appartement en 1 voor het thuiskantoor. Dat appartement zal in kost geboekt worden als dat een appartement is dat verhuurd wordt, vaak met apart cost center zodat je vlot de p&l van het appartement apart kan trekken, dat van het thuiskantoor zal voor een stuk in kost geboekt worden of zelf volledig op rekening courant. En dan nog zien we factuurherkenningssoftware vastlopen op de verschillende lijnen van een energiefactuur, stuk met btw/stuk zonder - kan verschil niet opmaken in een eindafrekening tussen totale jaarkost en effectief verschuldigd supplement (zal vaak de totale kost boeken terwijl je al voorschotten in kost heb zitten).
Vennootschap heeft 2 wagens, een personenwagen met beperkte aftrek en een lichte vracht met volledige aftrek. Hoe zorg je dat de factuur van de verzekering/brandstof/onderhoud op de juiste kostenrekeningen worden gezet met de juiste fiscale implicaties inzake btw en vennootschapsbelasting? AI gaat dat niet zien, wij gaan proberen zoveel mogelijk informatie te verzamelen om dat onderscheid wel autonoom te maken (chasisnummer/nummerplaat/brandstoftype?).

Als je al die uitzonderingen expliciet moet gaan vastklikken voor elke klant en continu moet bijwerken bij veranderingen (nieuw wagenpark, nieuwe fiscale wetgeving, nieuwe split privé/beroepsmatig etc). Dan ben je lang bezig :).
Ik snap je, maar ik denk toch dat je AI ENORM onderschat.

Alle dingen die je hier aanhaalt zijn met een denkproces te verantwoorden. Kosten wagen -> Welke wagen is het -> Welke regels hebben we voor deze wagen. Klaar.

Net zoals je Delhaize voorbeeld. Als daar nu plots toastjes en wat beleg bij zitten, ga jij als boekhouder ook denken "hmm, klopt iets niet." en ga je moeten vragen waar het voor was. Want het kan perfect voor een receptie voor klanten zijn, en dan mag het wel in de kosten. AI kan net hetzelfde doen.

ALLES waar je je denkproces kan uittypen, kan je eigenlijk ook door AI laten beslissen. Jij zegt vaak "AI gaat toch niet weten dat...", awel, jawel, dat is het "enge", dat ding weet zo veel als dat je er zelf in wilt voeren.

Maar hoeveel vragen moet jij aan je klanten stellen per maand? Het zijn exact evenveel vragen die AI zal stellen hoor.
Wij limiteren die vragen en boeken zoveel mogelijk autonoom. Dat wordt leuk als iedereen overladen wordt met vragen.
Plus hoe kan die klant dat zelf merken dat er fouten worden geboekt als die zelf de kennis niet heeft?
Wat met grote multinationals met veel complexere boekhoudingen dan de simpele managementvennootschap?

Dit in een situatie waarin je claimt dat accountants volledig overbodig worden. Accountants zullen altijd moeten ingrijpen. Dat AI hun werk kan vermakelijken ben ik mee akkoord.

Zelfde met de inzet van lageloonlanden bij de verwerking. Als je in die boekhoudingen snuistert, het is een complete ramp. Er zijn altijd mensen aan deze kant van de wereld nodig om zaken op te kuisen/verduidelijken.

Wij limiteren die vragen en boeken zoveel mogelijk autonoom. Dat wordt leuk als iedereen overladen wordt met vragen.
Kan AI ook perfect hé? Neem nu als willekeurig voorbeeld, persoon heeft factuur nieuwe banden voor de wagen. Maar de maat op de factuur is anders dan voorgaande facturen (of ai zou de bandenmaat van de klant al kunnen weten). AI merkt op "hmm, klopt iets niet" en vraagt aan klant "Hey, dit zijn precies andere banden. Is dit voor je bedrijfsvoertuig of voor een privé voertuig?". Klant antwoord desnoods in chat prompt "Ik heb een tweede set velgen voor de wagen die deze bandenmaat gebruikt". AI weet "Deze maat is ook zakelijk". Opgelost. Exact gelijk jij dat zou moeten doen als boekhouder.

Hoe kan die klant nu zelf merken als er iets fout geboekt is? Uiteindelijk is boekhouding ook gewoon een hoop regels hé? Regels die afhankelijk van situatie veranderen, akkoord, maar nog steeds regels.

Ik probeer ook niet te zeggen dat je alle boekhouders hun job gaat afnemen, net gelijk je niet alle designers hun job gaat afnemen. Maar 1 boekhouder gaat misschien wel het werk kunnen verzetten wat nu 10 boekhouders doen.

Ik probeer ook niet te zeggen dat je alle boekhouders hun job gaat afnemen, net gelijk je niet alle designers hun job gaat afnemen. Maar 1 boekhouder gaat misschien wel het werk kunnen verzetten wat nu 10 boekhouders doen.
En dat gaat nodig zijn want vandaag doet 1 boekhouder het werk van 4-5 boekhouders ;). Er is een enorm tekort, weinigen doen het werk nog graag en er is geen ruimte voor het interessante werk: advisering en optimalisatie.

Die nieuwe bandenmaat en mogelijk nieuwe wagen impliceert zoveel meer dan louter dat factuurtje inboeken. Opvragen documenten van de wagen (roze kaart/gelijkvormigheidsattest), aanpassen heel de set-up van uw boekhouding aan nieuwe wagen inzake fiscale regels, aanpassen VAA, eventueel afboeken oude wagen en meer/minderwaarde erkennen etc.
Het is operationeel veel voor veel te weinig handen :).

Past hier of in het beurstopic.
Maar terugkijken is altijd makkelijk en pijnlijk tegelijk.
Wat als ... ik mijn eerste boekjaar mijn hele winst als dividend(30%RV) uitgekeerd had en bijvoorbeeld in een ETF of BRK gestoken had (nu bijna 4 jaar geleden) tov liquidatiereserve aan te leggen en 2a3% met termijnrekeningen te spelen en nog +1 jaar te wachten tot het prive komt.
Dat bedrag had dus al meer dan verdubbeld geweest. :crazy:
En wat leren we hier uit.. te weinig zeker want het verleden is geen garantie voor de toekomst. :shy:
Je had het ook in een DBI bevek fonds kunnen steken :)

Kleine update: zeer tevreden van mijn nieuwe boekhouder. Snelle feedback, vriendelijk personeel en direct al een paar optimalisatie tips gekregen. Mijn kantoor zat met mijn eenmanszaak in privé, waardoor mijn BV het kantoor kan huren. Volgend jaar kan ik ook wat geld lenen aan mijn BV, en daar 8% interesten voor krijgen. Dat is toch allemaal interessant moet ik zeggen.

Ik ben blij dat ik na 10 jaar zelfstandige eindelijk eens iemand goed gevonden heb. Als het een troost mag wezen, toen ik aan mijn klanten vroeg of zij tevreden waren over hun boekhouder, kreeg ik nooit echt een enthousiast antwoord. Sommige spraken over €7000 per jaar zonder dat ze die boekhouder ooit horen / tips krijgen / feedback krijgen en zoiets hadden van: 'ze doen maar, het zal wel zeker...'

Mijn eerste boekhouder, die blijft wel met de hoofdprijs lopen. Opeens kreeg ik mails en telefoons dat ik al een paar kwartalen nul-aangiftes had gedaan en dat ze dat raar vonden. Ondertussen had ik mijn boekhouder wél al meer dan een jaar betaald voor zijn 'diensten'

Wel leuk voor die mannen dat ze dit allemaal ongestraft kunnen doen. Als de cijfers van de boekhouder niet correct zijn, dan kan je daar in principe niets tegen doen. Die zijn ontastbaar op dat vlak.
Dus uw boekhouder doe nul aangiftes voor btw en jij merkt dat niet op? Dus nooit gedacht of je btw moest betalen en waarom je geen moest betalen?

Ik snap niet waarom iedereen altijd (zowel hier als IRL) zo blij is dat ze aan 8,xx% kunnen lenen aan hun vennootschap. Alsof plots die 30% RV niet bestaat. Dat is 30% van je geld dat je gewoon wegsmijt.
Je hoeft toch geen beleggingsexpert te zijn om aan minstens 6% rendement te komen dag van vandaag…
Ik ben toch blij dat mijn boekhouder dergelijke café-optimalisaties afraadt.

En die profielen gaan klagen over 5 jaar dat AI heel hun job overgenomen heeft (of de boekingsplatformen à la bill-it voor een paar euro per maand).
Ik vermoed dat het niet in zo een vaart zal lopen, billit is uiteindelijk maar een glorified invoicing automatisatie-tool. Naar fiscaliteit en optimalisatie is het eigenlijk weinig meerwaarde.

Algemeen: uw geld zo snel mogelijk uit uw vennootschap halen...
Zo snel mogelijk, of... Beetje per beetje met bv.:
De volautomatische koffiemachine die nog maar net 2 jaar en 3 maand oud is, is 'half' kapot. Geen melkschuim meer.
Kostte toen 516 EUR voor de firma, en leek me een goede machine volgens de reviews, blijkbaar niet dus.

Aan het uitkijken voor een nieuwe... Deze keer misschien een Jura S8, een pak duurder wel met 1499 EUR incl. BTW, maar, gezien ik hier enkel maar op thuiskantoor tijdens het werk koffie drink, en als ze al op bezoek durven komen, ook de eventuele belastingcontroleurs, en eerder schaars, soms eens een klant.

Daarnaast zal ik toch eens werk moeten maken om de BVBA alsnog om te zetten in een BV zodat ik het kapitaal er weer uit kan halen zonder 30% RV. Ik val gvd uit de boot met VVPR-bis 🤬dus misschien dan maar een liquidatiereserve aanleggen. Ben er nog niet aan uit of ik de zaak zal overlaten of liquideren dus afhankelijk van vele factoren... Mocht iemand interesse hebben om een kleine one-man band MSP over te nemen, pm!

Had ik dat geweten was die vennootschap al lang geliquideerd en had ik een nieuwe opgestart. Wat een zever toch om je zuurverdiende geld uit te keren.

Het is operationeel veel voor veel te weinig handen :).
Het is in feite gestoord dat er zoveel gedaan moet worden, waarom de achterpoortjes niet sluiten en simpelweg 1 vast tarief voor iedereen. Iedereen gelijk, volgens het gelijkheidsbeginsel. :ROFLMAO:

Ik snap niet waarom iedereen altijd (zowel hier als IRL) zo blij is dat ze aan 8,xx% kunnen lenen aan hun vennootschap. Alsof plots die 30% RV niet bestaat. Dat is 30% van je geld dat je gewoon wegsmijt.
Als ik €10.000 leen aan mijn vennootschap en mijn vennootschap betaalt mij €10.800 terug, dan heb ik €800 aan interesten en heeft de vennootschap €800 onkost

Oprechte vraag: wat is daar zo slecht aan? Dat is €560 netto uit de vennootschap gehaald aan 30%

Laatst bewerkt:
Als ik €10.000 leen aan mijn vennootschap en mijn vennootschap betaalt mij €10.800 terug, dan heb ik €800 aan interesten en heeft de vennootschap €800 onkost

Oprechte vraag: wat is daar zo slecht aan? Dat is €560 netto uit de vennootschap gehaald aan 30%
Ah want als je geld leent moet je nog eens 30% RV betalen op de intresten die je terug krijgt ofwa?

Wat een rompslomp.

Je belasting besparing is dan 800x30% versus 800x32% dus 16 euro winst. Je boekhouder zal al snel 100 euro rekenen om je intrest te berekenen, aangifte roerende voorheffing indienen, overschrijving mailen en alles correct inboeken.
Dus netto heb je verlies gemaakt.

Omdat € 800,00 winst uitkeren via venbel. 20 % & RV 15% op € 544,00 komt. Ja maar dat is wel nog altijd € 16 meer hé! Klopt maar hoeveel gaat je boekhouder aanrekenen voor zijn tijd om de aangifte RV in te dienen? Ja dat zal wel meer zijn dan 16 euro zeker en vandaar is dat niet zoooo interessant... Is hier toch ook al een paar keer uitgelegd, zeker door @Apelords.

Terug
Bovenaan