Freelancers & Ondernemers

Bedankt voor jullie input! Het is gewoon wat de "schrik" om de sprong te wagen waardoor ik die richting uitga, maar het heeft inderdaad ook veel nadelen.

Ik snap dat de onzekerheid ergens wel intimiderend kan werken, maar dat opvangen met lange opzegtermijnen is als freelancer toch niet de juiste oplossing :)

Je kent je eigen kunde, je weet hoe goed je je kan verkopen, je kent de markt... Leg die dingen samen en beslis op basis daarvan of je springt of niet.

Hier gaat mijn vriendin zo goed als zeker van 0 beginnen. (samen met een vriendin)
Bedoeling was pas na mijn studies iets opstarten, zodat we beide eigenaar zouden worden.
Nu gaat ze alles 50/50 doen met die vriendin.
Wat zijn mijn opties binnen 3 jaar om ook mede-eigenaar te worden?
Haar deel zou dan 25 worden en de vriendin blijft op 50
Moet ik dan gewoon als eenmanszaak in haar venoot gaan? Of zelf een venootschap opstarten?
Het is nog heel ver, maar puur uit interesse vraag ik me af wat de mogelijkheden zijn.

Ps: we zijn (nog) niet getrouwd

Technische profielen die hier al remote projecten hebben gedaan voor een Zwitserse klant ? Hoe was jullie ervaring ?
Neen, maar ik ben wel benieuwd hoe je eraan geraakt? Normaal zijn de Zwitserse en Luxemburgse markten redelijk protectionistisch op dat vlak, wat ze forceren met een hybride thuiswerkbeleid.

Hier gaat mijn vriendin zo goed als zeker van 0 beginnen. (samen met een vriendin)
Bedoeling was pas na mijn studies iets opstarten, zodat we beide eigenaar zouden worden.
Moet ik dan gewoon als eenmanszaak in haar venoot gaan? Of zelf een venootschap opstarten?
Het is nog heel ver, maar puur uit interesse vraag ik me af wat de mogelijkheden zijn.

Zelf hier ook aan een track bezig een vennootschap op te richten. Je kan dit al in de oprichtingsakte laten opnemen dat jij bijvoorbeeld nu al in het vennootschap zit aan 0% met geen inspraak en dat jij je binnen 3 jaar kan inkopen aan bijvoorbeeld een multiplier van de EBITDA die ze dan draaien, met een max van 25% komende van je vriendin.

Zelf hier ook aan een track bezig een vennootschap op te richten. Je kan dit al in de oprichtingsakte laten opnemen dat jij bijvoorbeeld nu al in het vennootschap zit aan 0% met geen inspraak en dat jij je binnen 3 jaar kan inkopen aan bijvoorbeeld een multiplier van de EBITDA die ze dan draaien, met een max van 25% komende van je vriendin.
Ze zit nu reeds een jaar in een venoot, en werkt in een praktijk.
Dus ik moet me 'inkopen'?
Mede-eigenaar worden zonder inkopen is nergens een optie?
Dat er op dat moment bv een lijn wordt getrokken en we met 2 van 0 beginnen (aan diezelfde 50%) zodat de vriendin haar 50% blijft behouden

Binnen drie jaar 25% van de aandelen van je vriendin overkopen, simple as that. Gewoon opletten dat je vriendin die aandelen vrij kan overdragen aan jou (en je bv. geen instemming van de andere aandeelhouder nodig hebt.

Je hoeft geen eenmanszaak/vennootschap op te richten om aandelen in een vennootschap te bezitten. Dat kan gewoon als natuurlijke persoon.

Als je aan "0%" in de vennootschap zit, ben je geen aandeelhouder natuurlijk.. Wat jij beschrijft is eigenlijk een optieovereenkomst. Dat staat los van uw oprichtingsakte/statuten.

Ze zit nu reeds een jaar in een venoot, en werkt in een praktijk.
Dus ik moet me 'inkopen'?
Mede-eigenaar worden zonder inkopen is nergens een optie?
Dat er op dat moment bv een lijn wordt getrokken en we met 2 van 0 beginnen (aan diezelfde 50%) zodat de vriendin haar 50% blijft behouden

Als het al bestaat hangt het inderdaad af van de modaliteiten die beschreven zijn mbt overdracht van aandelen. Dus met of zonder akkoord van de medevennoot.

Als jouw vriendin dat voor 0€ die aan jou wil geven kan dat perfect. Maar ik zou dan wel allen eens samenzitten hoe het beschreven wordt als er sprake is van de samenwerking stop te zetten. Wij gaan het met 4 doen, en wij spreken nu ook van “we zijn de scheiding al aan het bespreken”. Je wil dat dat duidelijk is en dat er niemand kwaadwillig heel de boel kan blokkeren. Dat kan een onderneming gewoon helemaal verlammen. Moesten jij en je vriendin bijvoorbeeld uit elkaar gaan veranderd dat de situatie mogelijks wel…

Nee idd. Moest die vriendin er uit willen gaan binnen zoveel tijd...
Binnenkort zitten we alle 3 eens samen om wat te brainstormen. En een scheiding zit daar ook tussen. Worst case senario's.
Wat mijn vriendin nu allemaal verdient is haar ding. Ik wil dan gewoon niet zomaar werken in een zaak waar niets van mij is. Dan kan ik evengoed in loondienst ergens in een ziekenhuis beginnen.
Ik zal nu en dan al met veel plezier mijn tijd/energie er in steken.
Maar er zijn verschillende optie zie ik

En waarom kan je nu niet van de eerste keer al 25/25/50 doen?

Moet voor mijn loods nog 3 maanden huurwaarborg storten.

• Met een zakelijke zekerheid zoals een kapitalisatiebon of een obligatie;

Iemand die hier wat meer info over heeft? Kan maar beter die centen dan toch een beetje laten opbrengen toch als dat ook een optie is, pakt dat ik daar 10 of 20 jaar huur, dan kan die 3000 euro toch 20 jaar wat opbrengen hopelijk.

Laatst bewerkt:
Technische profielen die hier al remote projecten hebben gedaan voor een Zwitserse klant ? Hoe was jullie ervaring ?
Niet veel anders dan ergens anders... Alleen kan soms de taal wel eens parten spelen omdat niet elk bedrijf even internationaal (Engels) gefocust is.

Freelancing is er minder ingeburgerd als hier omdat ze het makkelijker hebben om goeie profielen aan te trekken in vaste loondienst.

Voor de rest moet je juist zien dat je werkvergunning in orde is als je soms on site gaat, maar ook dat is maar een kleine moeite.

Ik ben nu ondertussen 5 jaar IT freelancer. In al die jaren is mijn boekhouder nog nooit zelf met iets van advies gekomen. Is mijn boekhouder lui of valt er gewoon niet veel te adviseren/optimaliseren?

Ik ben nu ondertussen 5 jaar IT freelancer. In al die jaren is mijn boekhouder nog nooit zelf met iets van advies gekomen. Is mijn boekhouder lui of valt er gewoon niet veel te adviseren/optimaliseren?
Bij mij is dat ook enkel maar in mijn jaarlijks gesprek. Denk dat ge zelf zult moeten bellen ivm vragen of tips, want als die naar elke klant moet bellen dan zal hij lang bezig zijn :)

Ik vermoed dat bij de start alles geoptimaliseerd geweest is? Als er niets verandert in uw situatie is er niets nodig.
Je hebt wel een jaarlijkse bespreking van uw cijfers? Dat is het moment waarop er opmerkingen komen van zaken die ze gezien hebben (en nog iets kunnen aan doen want tijdens de bespreking is nog niets finaal ingediend). Daar kan er ook gepolst worden naar wijzigingen in uw situatie en naar uw toekomstplannen.
Verder is het een kwestie van zelf zaken te vragen wanneer dat nodig is.

Geen enkele boekhouder gaat buiten de jaarlijkse bespreking spontaan uitreiken naar de klant. Tenzij ze in de stukken iets opmerkelijks gezien hebben zoals een vastgoedtransactie of investering, waarbij de vraag wel meestal uitdrukkelijk is om op voorhand dan even contact te nemen met jouw boekhouder zodat die op voorhand met jou de verschillende opties kan bekijken.

Dat hangt ervan af wat je al allemaal doet natuurlijk. Uiteindelijk is bij de meesten gewoon VVPR Bis zowat de meest voordelige oplossing en heb je niet veel advies te krijgen...

Ik heb natuurlijk wel mijn jaarlijkse bespreking maar uiteindelijk is dat ook maar even het boekjaar overlopen. Mijn loon is sinds het begin gewoon vastgelegd op 45k en ik doe inderdaad vvpr bis. Buiten mijn dagprijs die regelmatig stijgt verandert er niks aan mijn situatie.

Ik heb zelfs geen jaarlijks gesprek. Dat is gewoon een mailtje met het resultaat en dat er niets speciaal valt op te merken.

Als ik zelf niets stuur of bel voor optimalisatie dan hoor ik mijn boekhouder of dossierbeheerder niet.

Ik heb zelfs geen jaarlijks gesprek. Dat is gewoon een mailtje met het resultaat en dat er niets speciaal valt op te merken.

Als ik zelf niets stuur of bel voor optimalisatie dan hoor ik mijn boekhouder of dossierbeheerder niet.
En die profielen gaan klagen over 5 jaar dat AI heel hun job overgenomen heeft (of de boekingsplatformen à la bill-it voor een paar euro per maand).

Terug
Bovenaan