Freelancers & Ondernemers

tip vanop indicator databank : "Bij een cadeau in speciën (een geldbedrag) werkt u het best met een overschrijving. Werkt u met cashgeld in een enveloppe, dan heeft u immers geen bewijs en kan uw controleur beweren dat u dat geld gewoon in uw ‘eigen zak’ gestopt heeft." ;)
Bij vorige klant werd hiervoor een speciaal platform gebruikt waarbij iedereen dan kon storten en kon de "gelukkige" een cadeaubon kiezen

Bij vorige klant werd hiervoor een speciaal platform gebruikt waarbij iedereen dan kon storten en kon de "gelukkige" een cadeaubon kiezen
Begrijp ik het goed dat je dus als personeelslid van dat bedrijf geld moest overschrijven naar een platform om voor een collega bij te dragen in een (grotere) cadeaubon?

De fiscus mag dus zoals je zelf zegt niet oordelen dat belastingplichtige geen auto met prijs X of mogelijkheden Y,... nodig heeft omdat je de verplaatsingen perfect met het openbaar vervoer of met de fiets kan doen of Sandero kan doen. Ter vervanging of aanvulling van het loon ken je aan jezelf/werknemer een wagen toe met bepaalde "functionaliteiten"(grootte/volume/zitplaatsen/...)

Als je dezelfde functionalteiten nu aanbied met een grotere wagen (vb caddy) of met een kleinere goedkopere wagen (vw golf + accessoires zoals vb dakkoffer) is dit een opportuniteitsbeoordeling welke de fiscus niet mag maken. Aangezien dit past in een loonbeleid en een bijkomend VAA aangeeft (of toch zou moeten) kan je dit perfect kaderen in de "bezoldigingpakket/theorie" wat aftrekbare kosten zijn onder art 49.

Als je art 49 zou doortrekken komt ook geen enkele optionele trekhaak(enkel privé gebruik dus),stoelverwarming of panoramisch dak door deze test. Of welke (extra/bijkomende) belastbare inkomsten staan hier tegenover?

Aangeven VAA was niet om het "te laten passeren", maar wel omdat dit niet aangegeven was (terwijl dit inderdaad wettelijk wel moet). Mocht dit VAA spontaan aangegeven zijn hadden ze aftrek waarschijnlijk net zo goed trachten te betwisten.
Mja, met 'succesvol verdedigd' bedoel je dus eigenlijk: in onderling overleg met de controleur akkoord gegaan met een verhoging van het voordeel van alle aard t.b.v. de kosten van de accessoires :P? Lijkt mij gewoon een voor beide partijen verdedigbare, pragmatische oplossing.
Stel dat de controleur echter niet mee was gegaan in die redenering en de kosten had verworpen op basis van artikel 49, wat had je dan geargumenteerd? Als je vergeten bent het VAA aan te passen moet je niet afkomen met de bezoldigingstheorie...

Ik kan alleen maar vaststellen dat we van mening verschillen over het begrip 'opportuniteitsbeoordeling'. Toon aan dat kost X voldoet aan artikel 49 WIB92 velt geen enkel oordeel.

Over andere opties zoals een panoramisch dak en stoelverwarming: deze hebben sowieso invloed op de catalogusprijs en bijgevolg op de hoogte van het voordeel. Deze zijn ook 'inherenter' aan een personenwagen dan accessoires die je op/in eender welke auto kan zetten zoals pakweg een kinderstoel of een fietsendrager. Naar mijn aanvoelen hebben een apart aangekochte fietsendrager of kinderstoel eigenlijk niks te maken met de catalogusprijs van een bepaalde wagen.

Een trekhaak vind ik moeilijker te beoordelen: indien je deze achteraf installeert op kosten van de vennootschap, nooit beroepsmatig gebruikt en je vergeet het VAA aan te passen, en de fiscus besluit op basis van artikel 49 dat de factuur van de installatie niet-aftrekbaar is, wat ga je daar dan tegenin brengen?

Ik ben het eens met @iamhollywood dat je opties best bij de aankoop van de wagen ineens aanschaft. Achteraf zaken toevoegen is eigenlijk om miserie vragen.

Toch, en dan druk ik het nog zacht uit, wat plaatsvervangende schaamte als je zaken als fietsendragers en kinderstoelen op uw vennootschap begint te kopen en u dan in 1000 bochten wil wringen om het toch te gaan proberen verdedigen. Dat zijn uitgaven die niks nada noppes te maken hebben met uw activiteit als zelfstandige, getuigt wat mij betreft van een ongelofelijke gierigheid om die dan toch in kosten te willen duwen enkel en alleen 'omdat het kan'.

Elk zijne winkel, maar van zo'n zaken gaat mijn haar recht staan.

Toch, en dan druk ik het nog zacht uit, wat plaatsvervangende schaamte als je zaken als fietsendragers en kinderstoelen op uw vennootschap begint te kopen en u dan in 1000 bochten wil wringen om het toch te gaan proberen verdedigen. Dat zijn uitgaven die niks nada noppes te maken hebben met uw activiteit als zelfstandige, getuigt wat mij betreft van een ongelofelijke gierigheid om die dan toch in kosten te willen duwen enkel en alleen 'omdat het kan'.

Elk zijne winkel, maar van zo'n zaken gaat mijn haar recht staan.
Goed uw recht. Maar als het kan volgens de regels ga ik het gewoon doen hoor :).

Ik ben het eens met @iamhollywood dat je opties best bij de aankoop van de wagen ineens aanschaft. Achteraf zaken toevoegen is eigenlijk om miserie vragen.
Een trekhaak van 400-800 EUR, wat is dat op jaarbasis op een balans? Idem voor een dakdrager.
Gewoon in onkosten steken tussen de rest van de hoop, een controleur die daarover valt moet ik nog tegenkomen.

Nu het toch over aankopen gaat die wat in de grijze zone vallen, zal ik ineens eens volgende op tafel gooien.

Ik ben momenteel op verlof en in de Mediamarkt hier staan de gsm's veel interessanter geprijsd dan bij ons. Aangezien dit een aankoop is in het buitenland wordt de BTW verlegd. De BTW moet dus niet voorgeschoten worden door de vennootschap aangezien de te betalen prijs excl. is. Dit is geen probleem want een gsm is een kost die ik 100% kan aftrekken.

Nu, stel dat ik iets anders wil kopen (volledig privé). Denk aan een drone, een ps5, tv, ... Als ik een factuur laat opmaken op mijn BTW-nummer en deze dan met mijn eigen (privé) rekening betaal, is er dan een mogelijkheid dat ze dit te weten komen? Dat zou anders wel een mooie extra korting zijn! 😁

Nu, stel dat ik iets anders wil kopen (volledig privé). Denk aan een drone, een ps5, tv, ... Als ik een factuur laat opmaken op mijn BTW-nummer en deze dan met mijn eigen (privé) rekening betaal, is er dan een mogelijkheid dat ze dit te weten komen? Dat zou anders wel een mooie extra korting zijn! 😁
Welke mooie extra korting? Dat je geen btw op die zaken moet betalen?

Die facturen worden hier ingeboekt zoals je zelf zegt met btw verlegd. Er wordt 21% btw op geteld als verschuldigd, die dan ook volledig aftrekbaar kan zijn. In het geval van je gsm is nog maar 75% van de btw max aftrekbaar, dus 25% van de btw ga je alsnog moeten betalen. Bij een ps5, tv.. gaat er ook 21% btw als verschuldigd geteld worden en gaat het 0% aftrekbaar zijn, maw gewoon 21% hier in België te betalen.

Het is niet omdat er geen btw op de factuur staat, dat je geen btw moet opnemen als zijnde verschuldigd of niet moet betalen in België.

BTW wordt niet verlegd (intracommunautair) als er geen levering naar een ander land is. Een intracommunautaire levering is als er een verzending gebeurd van een land naar een ander. In geval je in een winkel staat is er hier geen sprake van.
Je moet de BTW dan wel degelijk betalen en dan terugvragen via een aparte aangifte. Wat dus nooit echt de moeite waard is tenzij je minstens 50 EUR BTW terug moet krijgen op jaarbasis.

Als je zakelijk een bestelling plaatst en dus je BTW nr. op de factuur staat zal de leverancier aangifte doen (intracommunautaire aangifte) dat er een transactie gebeurd is met uw bedrijf voor een bepaald bedrag. Als jij dat bedrag ook niet in je eigen BTW aangifte hebt aangegeven, is het risico hoog dat er een controle volgt...
Waarom zou je het niet simpelweg 100% zakelijk houden?

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de verduidelijking! In geval van de gsm spreekt het voor zich dat ik deze aankoop zakelijk ga doen. Ergens logisch dat je in de winkel de BTW wel moet betalen.

Tot nu toe had ik alleen nog maar zaken in het buitenland besteld die geleverd werden. Vandaar dat ik de BTW dus niet heb moeten "voorschieten".

Nu het toch over aankopen gaat die wat in de grijze zone vallen, zal ik ineens eens volgende op tafel gooien.

Ik ben momenteel op verlof en in de Mediamarkt hier staan de gsm's veel interessanter geprijsd dan bij ons. Aangezien dit een aankoop is in het buitenland wordt de BTW verlegd. De BTW moet dus niet voorgeschoten worden door de vennootschap aangezien de te betalen prijs excl. is. Dit is geen probleem want een gsm is een kost die ik 100% kan aftrekken.

ja, ze komen daar makkelijk achter gezien omdat verkopers intracommunautaire opgaven moeten indienen in Europa.

En dat is niet voor de leute dat dat ingediend moet worden. Dat is om deze soort fraude te vermijden.

Dat is het hem net. De regels zijn zo vaag dat ze veel te hard gestretched worden en volop aanleiding geven tot misbruik. En dan vragen de zelfstandigen zich af waar al die afgunst/giftige reacties tegen hen vandaan komen.
Maar dat is toch met alles? Subsidies/premies/ langdurig zieken en werklozen, milieuvoorschriften, verkeersreglement, arbeidsreglementen etc. Meesten gaan de weg van de minste belasting, zo groot mogelijk voordeel en makkelijkste oplossing kiezen.

Dat maakt toch niet heel het publiek inherent slecht van inborst? :/ Hoeveel geven er hier ook aan dat ze grijze zones niet opzoeken? Is hetzelfde met alles in het leven. En als je echt slecht bezig bent zal je vroeg of laat wel eens tegen de lamp lopen :).

Maar dat is toch met alles? Subsidies/premies/ langdurig zieken en werklozen, milieuvoorschriften, verkeersreglement, arbeidsreglementen etc. Meesten gaan de weg van de minste belasting, zo groot mogelijk voordeel en makkelijkste oplossing kiezen.

Dat maakt toch niet heel het publiek inherent slecht van inborst? :/ Hoeveel geven er hier ook aan dat ze grijze zones niet opzoeken? Is hetzelfde met alles in het leven. En als je echt slecht bezig bent zal je vroeg of laat wel eens tegen de lamp lopen :).
Erzijn er hier genoeg die er de kantjes van aflopen.
Maximum kostenforfait in VENB zou zo veel oplossen.

Terug
Bovenaan