kinxton
Active member
Inderdaad, maar een controle uitlokken, hoezo? In welke mate kan zoiets een controle uitlokken? Is dit niet een beetje bangmakerij?Ook mee opletten. In principe wordt verwacht dat een verhuurder structurele werken doet in het pand dat hij verhuurt. De fiscus gaat hier zeer strikt mee om omdat ze weten dat het ruim gebruikt wordt om een deel van de privérenovaties te financieren. Verfraaiing zoals het schilderen van de kantoorruimte kan de vennootschap dragen, het plaatsen van een radiator en leidingen voor die radiator in dezelfde kantoorruimte zal vaak niet aanvaard worden. Dus ik zie niet hoe de persoon in kwestie een gevoelig stuk van de werken op de vennootschap kan zetten zonder onmiddellijk controle uit te lokken. Hij zal iets met de vennootschap kunnen doen maar niet in die mate dat het zijn budgetair vraagstuk gaat oplossen, wat hij met de vennootschap kan doen zal zeer beperkt zijn.
Gebruiken ze bij de MinFin algoritmes om a.d.h.v. bv. BTW aangiftes bv. na te gaan wat voor activiteiten beide bedrijven doen (bv. a.d.h.v. NACE codes) en of deze overeenkomen?
Een effectieve controle echt gaan uitlokken kan denk ik niet, is het niet louter toeval dat zoiets ontdekt wordt bij een routinecontrole over een welbepaalde periode en dat er dus meerdere jaren kunnen voorbijvliegen eer men erop valt?
Toen de zetel van m'n vennootschap in Wallonië was 2 x controle gehad, en ervoor ook nog toen een familielid bestuurder was.
In 2014 voor de jaren 12+13 en in 2018 15+16... 2014 werd tot m'n verbazing dus nooit gecontroleerd...
Sindsdien en sinds de zetel in Vlaanderen is nog geen enkele fiscale & BTW controle gehad...
Volgens mijn ITAA accountant mag ik, als ik enkel m'n kantoor verhuur aan mijn vennootschap op basis van een correct berekend percentage ook onkosten voor de kelder (100% zakelijke stockageruimte), de keuken en het toilet en de living ook gedeeltelijk inbrengen.
Maar ik had vroeger personeel, die gebruikten dus ook de keuken en het toilet, en af en toe de living tijdens pauzes of voor een 'vergadering'. Dan heeft de vennootschap recht om ook bv. 5% te betalen en daarop dus ook BTW te recupereren. Een koffiemachine die dan bv. enkel in de keuken staat en overdag wordt gebruikt door zowel bestuurders als personeel mag dan bv. 100%... Zo zijn er vele kleine dingen die je niet altijd kan bewijzen terwijl een vennootschap met een full blown kantoor in volle eigendom dan wel mag terwijl ik dat niet zou mogen? Iedereen is gelijk voor de wet toch?
De rekening is misschien gratis, maar als je aandelen en dus ETFs koopt heb je telkens vaste transactiekosten bij aankoop en verkoop + TOB taks bij aankoop en verkoop, de transactiekosten zijn bv. goedkoper dan de grootbanken, maar nog altijd zeer duur (zie link hieronder) tegenover bv. Degiro en andere brokers, tenzij je uit hun playlist koopt aan verlaagde tarieven.Zit privé bij Keytrade en dat is nochtans gratis, enkel bij afkoop ETF's de "normale" kost dacht ik? Anders voor vennootschap?
Het Keytrade trading platform trekt ook op niks en is enorm oubollig en traag met zeer vertraagde market data, een order neemt letterlijk minuten tot soms een kwartier in beslag, terwijl het op IBKR quasi instant is. Ook hebben ze niet eens een playlist met verlaagde tarieven... Ze trekken dus klanten aan voor een gratis rekening en hun 0,01 EUR per verrichting, en verwachten dan dat de mensen toch gaan traden aan hoge tarieven... Wel neen... Ik toch, niet meer...
Zie tarieven op p3. https://www.keytradebank.be/files/documentcenter/docsPricesTariff_nl.pdf
Net al m'n spaargeld overgezet naar IBKR omdat ik geen hoge transactiekosten meer wil betalen voor zo'n shitshow als Keytrade of Bolero.
Moet alleen de TOB aangifte zelf regelen maar daarvoor bestaan er tools (tobcalc) dus valt het mee om dit 2-maandelijks te doen, of elke keer ik koop.
Met IBKR kan je dus ook perfect zowel een privé als een zakelijke trading account openen en deze met één login managen. Hun rapporten zijn ook zalig en je ziet duidelijk je winsten en verliezen incl. de kosten, waar ze bij KT zelfs geen rekening houden met hun transactiekosten waardoor je dus een vertekend beeld krijgt.
Om kosten te besparen is het ook beter je investeringen te spreiden en afhankelijk van het bedrag i.p.v. maandelijks, per kwartaal of jaarlijks te kopen. Als je regelmatig wilt kopen en je helemaal niet wilt bezig houden met die TOB taks, en rijk genoeg bent, dan ben je beter af met een lokale broker.
Meer info op Reddit r/BEFire.