Freelancers & Ondernemers

Ik was even een jaarrekening aan het bekijken van Audi Brussel. Die hebben blijkbaar systematisch 50-60 miljoen (10%) méér BTW die ze recupereren dan dat ze betalen.
1725877375940.png

Voor een bedrijf die typisch relatief veel meerwaarde zou moeten produceren (geassembleerde auto's vs 'plaatstaal'), is dat toch vreemd. Heeft er toevallig iemand met enige boekhoudkundige kennis hiervoor een mogelijkse verklaring?

Ik was even een jaarrekening aan het bekijken van Audi Brussel. Die hebben blijkbaar systematisch 50-60 miljoen (10%) méér BTW die ze recupereren dan dat ze betalen. Bekijk bijlage 32949

Voor een bedrijf die typisch relatief veel meerwaarde zou moeten produceren (geassembleerde auto's vs 'plaatstaal'), is dat toch vreemd. Heeft er toevallig iemand met enige boekhoudkundige kennis hiervoor een mogelijkse verklaring?
Hier kunnen veel verklaringen voor zijn.
Bijvoorbeeld intracommunautaire leveringen, export, verschillende btw tarieven...
Wilt niet echt iets zeggen die cijfers zonder de details te kennen.
En wil ook niet zeggen dat ze geen toegevoegde waarde creëren.

Hier kunnen veel verklaringen voor zijn.
Bijvoorbeeld intracommunautaire leveringen, export, verschillende btw tarieven...
Wilt niet echt iets zeggen die cijfers zonder de details te kennen.
En wil ook niet zeggen dat ze geen toegevoegde waarde creëren.
Dit, meerendeel van de productie zal verkocht worden aan de Duitse moeder vermoed ik? Daarop wordt de BTW afgedragen door de koper klant (intracommunautaire levering), zijnde de Duitse moeder in Duitsland. Misschien inderdaad ook groot aandeel export wat buiten BTW valt (op import draag je wel BTW af als onderneming).
De kosten daarentegen zullen wel grotendeels lokaal zijn en dus met recuperatie van BTW.
Normaal kan je een opsplitsing van de omzet per land terugzien in de jaarrekening.

BTW zegt imo niets voor en bedrijf omdat dat een neutrale transactie is. De vennootschapsbelasting zegt imo veel meer (post 67 in de resultatenrekening).

Ik was even een jaarrekening aan het bekijken van Audi Brussel. Die hebben blijkbaar systematisch 50-60 miljoen (10%) méér BTW die ze recupereren dan dat ze betalen. Bekijk bijlage 32949

Is de logica niet gewoon dat ze meer auto's assembleren voor het buitenland dan voor het binnenland? Maar dat de kosten voor de fabriek wel allemaal hier zitten?

Ik ben al een tijdje bezig met productontwikkeling, maar het is allemaal wat te lastig om bol te werken op mijn eentje. Ik zou nu graag een partner zoeken die mee de schouders onder dat project wil zetten. Maar hoe vind je zo iemand?

Ik werk ook via tussenpartij maar aangezien ik zelf met de klant een verhoging overeen ben gekomen, heeft de tussenpartij geen marge genomen op het totaal verhoogd bedrag... Indien ze zelf moesten onderhandelen met de klant, hadden ze dat wel gedaan.
In totaal €60 verhoogd, na 6 maand op men eerste project.

Je eigen netwerk? Of omschrijf eens wat je zoekt, schijnt dat er veel ondernemers en freelancers zitten in dit topic!

productontwikkeling in welke sector? Digitaal product of physiek ?

Ontwikkeling van een fysiek product binnen de wielersport. Productieketen staat op punt, maar ik zoek nog iemand die mij kan helpen bij het testen en ontwikkelen van nieuwe producten. Iemand die ook wat commercieel ingesteld is en een verkoopstrategie kan uitwerken. Bij voorkeur iemand met affiniteit in de wielersport en wat creatief ingesteld om nieuwe producten te bedenken.

Vraagje, als recruiters jou contacteren om projecten voor te stellen of een gesprek aan te gaan en vragen om jouw huidig uurtarief, geven jullie dan jullie werkelijk huidig uurtarief? Of is het misschien beter om een iets hoger uurtarief mee te delen? Om bv meer onderhandelingsruimte te hebben.

Ik vraag het omdat ik tot nu toe telkens m'n huidig uurtarief meedeel, maar ben niet zeker of dat wel zo'n goed idee is.

Op zich ben ik wel tevreden met mijn huidig uurtarief, maar ik factureer ook meer uren dan gewoonlijk (rond de 50u/week). Als ik aan een nieuw project start is de kans groot dat het een reguliere 40 urenweek wordt. Dus ik zou daar ook graag rekening mee willen houden met m'n uurtarief zodat ik tenminste m'n huidige maandelijkse omzet kan behouden of vooruit geraak. Is het misschien interessanter om in dat opzicht een iets hoger uurtarief mee te delen?

Vraagje, als recruiters jou contacteren om projecten voor te stellen of een gesprek aan te gaan en vragen om jouw huidig uurtarief, geven jullie dan jullie werkelijk huidig uurtarief? Of is het misschien beter om een iets hoger uurtarief mee te delen? Om bv meer onderhandelingsruimte te hebben.

Ik vraag het omdat ik tot nu toe telkens m'n huidig uurtarief meedeel, maar ben niet zeker of dat wel zo'n goed idee is.

Op zich ben ik wel tevreden met mijn huidig uurtarief, maar ik factureer ook meer uren dan gewoonlijk (rond de 50u/week). Als ik aan een nieuw project start is de kans groot dat het een reguliere 40 urenweek wordt. Dus ik zou daar ook graag rekening mee willen houden met m'n uurtarief zodat ik tenminste m'n huidige maandelijkse omzet kan behouden of vooruit geraak. Is het misschien interessanter om in dat opzicht een iets hoger uurtarief mee te delen?
Uiteindelijk vragen ze een offerte he ;).
Dus ik geef de prijs voor welke ze mij kunnen inhuren...

Hoeveel indexeren jullie na nieuwjaar?

10% zoals dit jaar zal er wss niet meer inzitten :laugh:
Vorig jaar 4% gekregen; een anderhalf jaar nadat ik begonnen ben met hen. Die 10% nooit door kunnen rekenen omdat ze gewoon met vaste verhogingen werken voor de externen, staat het u niet aan dan vertrek je maar. Dusja, begin dit jaar zijn er veel externen vertrokken en daarmee ook wel wat kennis.
Dit jaar toch een paar percent vragen, maar sowieso ben ik dus van plan om er volgend jaar te vertrekken, zeker als er iets interessants te vinden is.

Vragen ze altijd een factuur om het huidige uurtarief te bewijzen?
Ik denk dat jij nog niet goed snapt in welke context je werkt, hetgeen anders ook probeerde duidelijk te maken.

Ik ga ervan uit dat jij zelf bij de bakker toch ook niet vraagt 'kan je mij een verkoopfactuur van een groot gesneden brood geven om de prijs te bewijzen'? Je prijs is je prijs, en een afnemer gaat akkoord of gaat niet akkoord. Uiteraard is er een range waarin 2 partijen elkaar kunnen vinden en ga je daar op zoek moeten gaan naar een optimum, maar als zelfstandige is er niet iets als 'bewijzen wat de prijs is' ofzo he.

Dit, meerendeel van de productie zal verkocht worden aan de Duitse moeder vermoed ik? Daarop wordt de BTW afgedragen door de koper klant (intracommunautaire levering), zijnde de Duitse moeder in Duitsland. Misschien inderdaad ook groot aandeel export wat buiten BTW valt (op import draag je wel BTW af als onderneming).
De kosten daarentegen zullen wel grotendeels lokaal zijn en dus met recuperatie van BTW.
Normaal kan je een opsplitsing van de omzet per land terugzien in de jaarrekening.

BTW zegt imo niets voor en bedrijf omdat dat een neutrale transactie is. De vennootschapsbelasting zegt imo veel meer (post 67 in de resultatenrekening).
Veel / meeste autofabrikanten zitten met een toll manufacturing constructie. De fabrieken voeren enkel services uit voor de hoofdgroep. De eigendom van zowel de raw materials Als finisheds zit bij die hoofdgroep (alsook die meerwaarde). Een verkoop onderling is niet aan de orde, waardoor de lokale fabriek daar ook nooit btw op moet betalen / terugtrekken.

De enige btw die zij dan betalen is op de zaken dieze rechtstreeks aankopen (machines, assets, onderhoudsmateriaal,...).

Veel / meeste autofabrikanten zitten met een toll manufacturing constructie. De fabrieken voeren enkel services uit voor de hoofdgroep. De eigendom van zowel de raw materials Als finisheds zit bij die hoofdgroep (alsook die meerwaarde). Een verkoop onderling is niet aan de orde, waardoor de lokale fabriek daar ook nooit btw op moet betalen / terugtrekken.

De enige btw die zij dan betalen is op de zaken dieze rechtstreeks aankopen (machines, assets, onderhoudsmateriaal,...).
Een voorraad van 234 miljoen spreekt dit dan toch wat tegen, niet? En toll manufacturing lijkt mij ook meer iets voor de chemiesector dan voor een moeder-dochter structuur van een autofabrikant, zou dan eerder contract manufacturing zijn naar mijn mening.

Een voorraad van 234 miljoen spreekt dit dan toch wat tegen, niet? En toll manufacturing lijkt mij ook meer iets voor de chemiesector dan voor een moeder-dochter structuur van een autofabrikant, zou dan eerder contract manufacturing zijn naar mijn mening.
Ik heb de jaarrekening niet bekeken hoor. Als er effectief 234M€ op stock staat (dus goederen, raw halfs en finished) in hun magazijn, dan zou het straf zijn dat ze nog in een toll manuf model zitten idd :tongue:.

Staat wel los van de sector hoor. Toll manuf wordt evengoed gebruikt bij process, discrete of automotive. Moeder-dochter structuur staat daar ook volledig los van.

Contract manuf echter zal het bijna zeker niet zijn. Dat gebruikt de automotive vaak voor hun leveranciers / half-eigen-gecontroleerde-maar-toch-niet-echt onderdelen producenten en/of afwerkings-sites. Maar dat is vrij moeilijk (maar ook niet onmogelijk) te verdedigen voor uw productie entiteiten (bij contract manuf laat ge de sourcing over aan de site zelf, wat niet logisch is vermits elk groot automerk exact zijn supply chain runt en als gevolg al uw input materialen bepaalt, vandaar dat toll manuf populair is).
Dus blijft waarschijnlijk over dat het gewoon een aparte legal entity is volledig onder controle van en gemanaged door de groep.

Maar dan hebben we wel nog geen antwoord op @JPV zijn originele vraag :tongue:.

Even kort situatie schetsen.

Ik heb bevestiging ontvangen dat ik (mits een goed jaar uiteraard) vanaf 1 juli gepromoveerd wordt naar een directorsfunctie binnen de big four.

Uiteraard ben ik daar tevreden mee! Echter betekent dit wel dat er een managementvennootschap moet worden opgericht. Ik ben volledig mee in het verhaal om je een zo laag mogelijk loon uit te betalen en het geld later via andere wegen uit de vennootschap te halen.

Echter starten we in het voorjaar volgend jaar ook aan een ingrijpende verbouwing, waarbij we al ons geld eigenlijk maximaal nodig hebben. Dus pakweg € 1.800 netto uitkeren wordt dan heel moeilijk. We gaan de bureau ook onder handen nemen (incl. deuren, nieuwe ramen, plakwerk,…). Mocht je een aantal van deze aanpassingen op je vennootschap kunnen zetten, is het uiteraard een ander verhaal. Zo niet, dan lijkt een vennootschap mij het eerste jaar een no-go te worden (nettoloon van € 4.150 er uit halen lijkt mij fiscaal gezien niet de beste zet).

Any feedback?

Even kort situatie schetsen.

Ik heb bevestiging ontvangen dat ik (mits een goed jaar uiteraard) vanaf 1 juli gepromoveerd wordt naar een directorsfunctie binnen de big four.

Uiteraard ben ik daar tevreden mee! Echter betekent dit wel dat er een managementvennootschap moet worden opgericht. Ik ben volledig mee in het verhaal om je een zo laag mogelijk loon uit te betalen en het geld later via andere wegen uit de vennootschap te halen.

Echter starten we in het voorjaar volgend jaar ook aan een ingrijpende verbouwing, waarbij we al ons geld eigenlijk maximaal nodig hebben. Dus pakweg € 1.800 netto uitkeren wordt dan heel moeilijk. We gaan de bureau ook onder handen nemen (incl. deuren, nieuwe ramen, plakwerk,…). Mocht je een aantal van deze aanpassingen op je vennootschap kunnen zetten, is het uiteraard een ander verhaal. Zo niet, dan lijkt een vennootschap mij het eerste jaar een no-go te worden (nettoloon van € 4.150 er uit halen lijkt mij fiscaal gezien niet de beste zet).

Any feedback?

Proficiat met de promotie.

Rekening courant gebruiken lijkt mij hier dan de beste optie. Zal nog altijd voordeliger zijn om deze interesten te betalen van prive aan vennootschap voor het gebruik van vennootschapsmiddelen dan helemaal geen vennootschap op te richten voor een volledig jaar. Bij de eerste dividendbetaling in de toekomst kan je de balans dan netten.

Terug
Bovenaan